Jak na digitální wellbeing u dětí i dospělých

S nárůstem digitalizace společnosti je spojena i nutnost nenechat se technologiemi přehltit. Je potřeba hledat rovnováhu a učit se je využívat ke svému prospěchu. Máme pro vás tipy, jak na to. 

Co je digitální wellbeing?

Digitální wellbeing je stav, ve kterém rozpoznáváme přínosy a rizika našeho vlastního způsobu užívání digitálních technologií v aktuálních podmínkách. Na základě toho digitální technologie zapojujeme do svého života způsobem podporujícím naše celkové zdraví, osobnostní rozvoj a odpovědnost vůči sobě, svému okolí a světu.

Fyzická oblast

Ve fyzické oblasti se projevuje schopností smysluplně a přiměřeným způsobem využívat digitální technologie pro rozvoj zdravého životního stylu a fyzického zdraví, zejména ve vztahu k pohybovým aktivitám, spánkovému a dennímu režimu či způsobu stravování. Závisí na péči o zdravý životní styl obecně.

Kognitivní oblast

V kognitivní oblasti se projevuje schopností rozvíjet vlastní poznání, kritické a tvůrčí myšlení a dosahovat stanovených cílů. Prostředkem k tomu je získávání, zaznamenávaní, vytváření a vyhodnocovaní informací v digitálním prostředí. Závisí na obecném kognitivním rozvoji nutném pro orientaci a porozumění světu.

Emocionální oblast

V emocionální oblasti se projevuje schopností používat digitální technologie pro podporu budování pozitivního sebepojetí a regulace emocí tak, aby člověk zdravě naplňoval své potřeby a nabýval důvěru v sebe i druhé. Závisí na porozumění vlastním emocím, rozvoji seberegulace a odolnosti obecně, včetně využívání funkčních strategií pro zvládání různých životních situací s cílem udržení emočního zdraví a celkové pohody.

Sociální oblast

V sociální oblasti se projevuje schopností využívat digitální technologie pro komunikaci a sdílení způsobem, který pomáhá navazovat a udržovat kontakty, rozvíjet smysluplné mezilidské vztahy a podporovat vzájemný respekt, spolupráci a důvěru ve společnosti. Závisí na rozvoji vztahů a komunikačních a sociálních dovedností obecně.

Duchovní oblast

V duchovní oblasti se projevuje schopností smysluplně využívat digitální technologie pro poznávání, sdílení a uplatňování hodnot, etických principů a norem tak, aby přispívaly k naplňování smyslu našeho života v souladu s odpovědností vůči sobě samým, našemu okolí a světu. Závisí na celkovém rozvoji duchovního života.

Jak na digitální wellbeing dětí

Je třeba u nich rozvíjet dovednost užívat technologie ke svému prospěchu a zdraví.
Rozhovor s Adélou Lábusovou, metodičkou NPI a odbornicí na kyberprevenci, digitální wellbeing a kyberbezpečnost.

Jak na digitální wellbeing dětí

Je třeba u nich rozvíjet dovednost užívat technologie ke svému prospěchu a zdraví.
Rozhovor s Adélou Lábusovou, metodičkou NPI a odbornicí na kyberprevenci, digitální wellbeing a kyberbezpečnost.

Nové díly podcastu s Janem Kršňákem Digiděti ve škole

O vlivu digitálních technologií na naše lidství, společnost, děti a školu.

Rozhovory s Janem Kršňákem, tvůrcem a lektorem platformy www.digideti.cz, „uklidňovatelem“ rodičů a pedagogů, mediálním filozofem a intuitivním pedagogem moderuje Petra Svoboda.

Digitální technologie změnily způsob, jak se učíme, přemýšlíme i komunikujeme. Nyní se do vzdělávání naplno zapojuje i umělá inteligence (AI). Co to znamená pro učitele a žáky? A co nám její rozmach ukazuje o nás samotných?

Články k podcastu DIGIDĚTI ve škole:

Umělá inteligence a realita: Víme ještě, co je skutečné?

V podcastové sérii Digiděti ve škole si povídáme s Janem Kršňákem – lektorem, autorem knihy Digiděti a průvodcem světem technologií, který pomáhá dětem i učitelům najít klid v digitální době. V nejnovějších epizodách, vydaných v rámci Týdne pro wellbeing, se zaměřujeme na umělou inteligenci (AI) a její vliv na lidské vědění. Jak mění naši schopnost rozlišovat realitu od fikce? A co nám její rychlý rozvoj říká o nás samotných?

Konflikty v kyberprostoru jsou součástí digitální socializace, říká Jan Kršňák

Jan Kršňák navštěvuje základní školy a společně se žáky a učiteli se věnuje nejrůznějším tématům. Mezi nejčastěji otevíraná patří problematika kyberšikany, případně kyberstalkingu. Všechny tyto incidenty se odehrávají mimo školu, přesto se očekává, že se budou řešit ve školách. Jak se v takových situacích zachovat? A má je opravdu řešit škola?

Sledujte záznam debaty

Debata u kulatého stolu o digitálním wellbeingu ve školách

22. února 2024 | 15.00–⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠16.00 (online)

Zveme vás ke sledování záznamu inspirativní debaty u kulatého stolu o digitálním wellbeingu ve školách. Dozvíte se, jak vytvořit zdravé digitální prostředí pro žáky, hosté se s vámi podělí o osvědčené postupy a strategie pro efektivní výuku s digitálními nástroji a na programu je i téma vlivu digitálního světa na duševní zdraví studentů. 

Hosté:
Adéla Lábusová (NPI ČRJules a Jim)
Lenka Dědková (IRTIS MUNI)
Ondřej Bárta (ředitel ZŠ Hanspaulka)

Další informace k digitálnímu wellbeingu

KYBcast: Digitální rovnováha rodičů i dětí – ať se z toho nezblázníme | S3:E10

Jeden salát po měsíci ve fastfoodu vás nevytrhne, stejně je to s digitálním detoxem

Přečtěte si články na metodickém portálu (Spomocník)