Připravme děti na budoucnost

Proč potřebujeme změnu výuky?

Změny výuky v souvislosti s ICT revizemi jsou nutné pro to, aby žáci byli připraveni na budoucnost, která je stále více digitální. Digitální dovednosti jsou dnes nezbytné pro úspěch v osobním i profesním životě.  A nejde jen o ně. K tomu, abychom uměli digitální technologie zdravě a účelně využívat, neškodili tím sobě, společnosti nebo celé planetě, potřebujeme spolu s nimi posilovat i celou řadu dalších dovedností.

Připravme děti na budoucnost

Proč potřebujeme změnu výuky?

Změny výuky v souvislosti s ICT revizemi jsou nutné pro to, aby žáci byli připraveni na budoucnost, která je stále více digitální. Digitální dovednosti jsou dnes nezbytné pro úspěch v osobním i profesním životě.  A nejde jen o ně. K tomu, abychom uměli digitální technologie zdravě a účelně využívat, neškodili tím sobě, společnosti nebo celé planetě, potřebujeme spolu s nimi posilovat i celou řadu dalších dovedností.

Nacházíte se na webu pro základní školy

Co nás čeká a nemine?

Pro jaký svět děti připravujeme?

Pro svět, ve kterém probíhají rychlé a rozsáhlé změny, jejichž dopady jsou mnohdy nepředvídatelné. Proto je nezbytné přehodnotit konkrétní cíle vzdělávání i kompetence žáků tak, aby v takovém světě uspěli a dařilo se jim. Vzdělávání bude směřovat k mladým lidem, kteří nebudou čekat na pokyny autorit a cizí zadání, ale společně a aktivně, tvořivě a zodpovědně budou čelit výzvám budoucnosti. Národní pedagogický institut vychází při změnách výuky, revizí a kurikula z výzev a hodnot publikace UNESCO Reimagining our futures together: a new social contract for education, které se dají shrnout do čtyř hlavních východisek.

Čtyři základní hodnoty a výzvy pro vzdělávání

1. Sdílená moudrost a poznání rozmanitosti světa
Vzdělávání by mělo rozvíjet schopnost žáků uvědomovat si význam lidského vědění jako společného bohatství nashromážděného generacemi, čerpat z něj a přispívat k němu. Vzdělání by mělo vést žáky k tomu, aby k poznatkům přistupovali tvořivě, vnímali je jako otevřený zdroj odrážející rozmanitost světa a současně k nim přistupovali kriticky a zvažovali jejich původ a účel.
2. Uzdravená planeta a zodpovědné chování k ní
Vzdělávání by mělo vést žáky k tomu, aby začali zcela jinak vnímat místo člověka na světě a překonali pocit své výjimečnosti. Aby si uvědomovali, že lidé jsou součástí přírody a jsou povinni se v zájmu regenerace planety chovat zodpovědně a svými činy a způsobem života napravit to, co poškodili. 
3. Podporující technologie sloužící lidem i planetě
Vzdělávání by mělo motivovat žáky k tomu, aby přemýšleli o možnostech a způsobech uplatnění stávajících i nových technologií. Aby zvažovali účel a důsledky jejich užívání a zasazovali se o to, aby technologie sloužily dobrým účelům a ve prospěch lidí a planety. Mělo by rozvíjet kompetence žáků v různých oblastech a utvářet a neustále prohlubovat schopnost žáků informace kriticky vyhodnocovat a aktivně čelit dezinformacím.
4. Důstojný život: lidská práva a vzájemný respekt
Vzdělávání by mělo zdůrazňovat lidská práva jako východisko utváření vztahů mezi lidmi ve společnosti. Mělo by vést žáky k tomu, aby se aktivně podíleli na pravidlech vzájemného soužití a utváření společnosti, která usiluje o uznání a prosperitu všech. Mělo by rozvíjet jejich empatii, schopnost zvládat konflikty i spolupracovat s ostatními na zlepšování světa. Mělo by žáky učit, jak čelit rasismu, diskriminaci a násilí ve všech formách.

Provázíme děti, učitele i rodiče digitálním světem

Podívejte se na stránku digitalizace ve vzdělávání na rozcestníku revizních webů a zjistěte více informací o budoucnosti dětí.

Provázíme děti, učitele i rodiče digitálním světem

Podívejte se na stránku digitalizace ve vzdělávání na rozcestníku revizních webů a zjistěte více informací o budoucnosti dětí.

Dovednosti, bez kterých to nepůjde

Jak se mění trh práce, pro který děti připravujeme?

Zatímco v současnosti vyžaduje alespoň základní digitální dovednosti přibližně 54 procent pracovních pozic v Česku, v budoucnu se jejich počet zvýší o 36 procentních bodů na 90 procent. Z toho důvodu se Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem České republiky rozhodlo k revizím rámcových vzdělávacích programů základního a středního vzdělávání v ICT oblasti. Jedním z hlavních cílů je zakomponovat do výuky práci s moderními digitálními technologiemi a zvyšovat digitální kompetence u žáků i samotných učitelů. Pouze tak můžeme držet krok s digitálně a technologicky vyspělými zeměmi a být konkurenceschopní.

Procento pozic v ČR vyžadujících alespoň základní digitální dovednosti

Digi je všude! Připravme novou generaci na budoucnost

Digitální kompetence jsou nezbytné pro úspěch ve všech profesích. Od zdravotnictví po strojírenství, od umění po finance, od gastra po zemědělství, říká digitální inovátor ve vzdělávání Jan Berki. Jsme připraveni na budoucnost? Musíme být. Pojďme společně mladým lidem pomoci, aby ve světě plném digitálních technologií byli spokojení. Aby v něm nejen přežívali, ale i zažívali úspěchy.

Playlist DIGI je všude!

Trendy v digitálním vzdělávání

Umělá inteligence

Pojem umělá inteligence už je tady s námi dlouho, ale za poslední rok, dva se z ní stal fenomén. Každý z nás si mohl vyzkoušet generativní AI díky jejímu širokému zpřístupnění veřejnosti, ať už ChatGPT, nebo nástroje pro generování obrázků či videí. A umělá inteligence vstupuje i do škol. Prvním krokem pomoci školám jsou Doporučení pro využívání umělé inteligence na ZŠ a SŠ pro ředitele, učitele, žáky i rodiče.

Kyberbezpečnost

S používáním technologií ve školách se pojí i důležité téma, a to je bezpečné chování dětí a učitelů v online prostoru a prostředí. Pestrý a praktický průvodce kyberprostorem školy i návody, jak se vyznat v neustálých novinkách online světa, nabízí podcast Kybcast pro vaši online bezpečnost ve škole i doma.

Digitální wellbeing

S nárůstem digitalizace společnosti je spojena i nutnost nenechat se technologiemi přehltit. Je potřeba hledat rovnováhu a učit se je využívat ke svému prospěchu. Máme pro vás tipy, jak na to. Přinášíme nový podcast s Janem Kršňákem DIGIDĚTI ve škole o vlivu digitálních technologií na naše lidství, společnost, děti a školu.

Z čeho vycházejí ICT revize?

Základní východiska a teze revizí ICT kurikula.

Rozsah revizí rámcových vzdělávacích programů (RVP) pro základní, gymnaziální a odborné vzdělávání.

Zapracování navrhovaného aktualizovaného vzdělávacího obsahu si vyžádá revize více částí RVP, nejen vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie (ZV), respektive Informatika a informační a komunikační technologie (G) nebo Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích (SOV).

Nároky na časovou dotaci v učebním plánu.

Digitální gramotnost a informatické myšlení žáků je nutné rozvíjet od předškolního vzdělávání nepřetržitě v celém průběhu školní docházky.

Rozvoj digitální gramotnosti.

Digitální gramotnost žáků nelze úspěšně rozvíjet pouze ve výuce v izolované vyučovacím předmětu, je nutné její rozvoj navázat ve vyučování na vhodné aktivity v různých předmětech a v různých tématech.

Rozvoj informatických kompetencí.

Význam informatiky a informatických kompetencí vzrostl, porozumění informatice vyžaduje stále více profesí napříč obory a uplatňuje se i při řešení každodenních situací a problémů. Kurikula vyspělých států na tento trend reagují zařazením nového – informatického – vzdělávacího obsahu do závazných kurikulárních dokumentů a do výuky již od počátku základní školy.

Rozvoj oborových kompetencí dalších vzdělávacích oblastí.

Vzhledem k dynamickému vývoji v oblasti ICT (digitálních technologií) a rozšíření jejich využití v nejrůznějších oblastech lidských činností (v životě pracovním i společenském, občanském, kulturním i soukromém) je nezbytná revize všech vzdělávacích oblastí RVP, která si vyžádá úpravy i jejich vlastního vzdělávacího obsahu. Zde popsané kompetence žáka by měly sloužit jako pomoc při této práci.

Využití digitálních technologií ve výuce a vzdělávání.

Digitální technologie přinášejí vzdělávání řadu nových příležitostí. Schopnost jedince využít digitální technologie pro učení, vzdělávání se a zvyšování vlastní kvalifikace je jedna z důležitých složek digitální gramotnosti a je nezbytná pro schopnost celoživotního učení jedince. Začlenění digitálních technologií do výukových aktivit a do života školy a napojení formální výuky na neformální vzdělávací aktivity žáků mimo školu je proto další nutnou součástí rozvoje digitální gramotnosti žáků.

Záznamy z konferencí

Konference FutureEdu: Leadership do budoucnosti vzdělávání