Co nás čeká a nemine?
Pro jaký svět děti připravujeme?
Pro svět, ve kterém probíhají rychlé a rozsáhlé změny, jejichž dopady jsou mnohdy nepředvídatelné. Proto je nezbytné přehodnotit konkrétní cíle vzdělávání i kompetence žáků tak, aby v takovém světě uspěli a dařilo se jim. Vzdělávání bude směřovat k mladým lidem, kteří nebudou čekat na pokyny autorit a cizí zadání, ale společně a aktivně, tvořivě a zodpovědně budou čelit výzvám budoucnosti. Národní pedagogický institut vychází při změnách výuky, revizí a kurikula z výzev a hodnot publikace UNESCO Reimagining our futures together: a new social contract for education, které se dají shrnout do čtyř hlavních východisek.
Dovednosti, bez kterých to nepůjde
Jak se mění trh práce, pro který děti připravujeme?
Zatímco v současnosti vyžaduje alespoň základní digitální dovednosti přibližně 54 procent pracovních pozic v Česku, v budoucnu se jejich počet zvýší o 36 procentních bodů na 90 procent. Z toho důvodu se Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem České republiky rozhodlo k revizím rámcových vzdělávacích programů základního a středního vzdělávání v ICT oblasti. Jedním z hlavních cílů je zakomponovat do výuky práci s moderními digitálními technologiemi a zvyšovat digitální kompetence u žáků i samotných učitelů. Pouze tak můžeme držet krok s digitálně a technologicky vyspělými zeměmi a být konkurenceschopní.

Procento pozic v ČR vyžadujících alespoň základní digitální dovednosti
Digi je všude! Připravme novou generaci na budoucnost
Digitální kompetence jsou nezbytné pro úspěch ve všech profesích. Od zdravotnictví po strojírenství, od umění po finance, od gastra po zemědělství, říká digitální inovátor ve vzdělávání Jan Berki. Jsme připraveni na budoucnost? Musíme být. Pojďme společně mladým lidem pomoci, aby ve světě plném digitálních technologií byli spokojení. Aby v něm nejen přežívali, ale i zažívali úspěchy.
Trendy v digitálním vzdělávání

Umělá inteligence
Pojem umělá inteligence už je tady s námi dlouho, ale za poslední rok, dva se z ní stal fenomén. Každý z nás si mohl vyzkoušet generativní AI díky jejímu širokému zpřístupnění veřejnosti, ať už ChatGPT, nebo nástroje pro generování obrázků či videí. A umělá inteligence vstupuje i do škol. Prvním krokem pomoci školám jsou Doporučení pro využívání umělé inteligence na ZŠ a SŠ pro ředitele, učitele, žáky i rodiče.
Kyberbezpečnost
S používáním technologií ve školách se pojí i důležité téma, a to je bezpečné chování dětí a učitelů v online prostoru a prostředí. Pestrý a praktický průvodce kyberprostorem školy i návody, jak se vyznat v neustálých novinkách online světa, nabízí podcast Kybcast pro vaši online bezpečnost ve škole i doma.
Digitální wellbeing
S nárůstem digitalizace společnosti je spojena i nutnost nenechat se technologiemi přehltit. Je potřeba hledat rovnováhu a učit se je využívat ke svému prospěchu. Máme pro vás tipy, jak na to. Přinášíme nový podcast s Janem Kršňákem DIGIDĚTI ve škole o vlivu digitálních technologií na naše lidství, společnost, děti a školu.
Z čeho vycházejí ICT revize?
Základní východiska a teze revizí ICT kurikula.
Zapracování navrhovaného aktualizovaného vzdělávacího obsahu si vyžádá revize více částí RVP, nejen vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie (ZV), respektive Informatika a informační a komunikační technologie (G) nebo Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích (SOV).
Digitální gramotnost a informatické myšlení žáků je nutné rozvíjet od předškolního vzdělávání nepřetržitě v celém průběhu školní docházky.
Digitální gramotnost žáků nelze úspěšně rozvíjet pouze ve výuce v izolované vyučovacím předmětu, je nutné její rozvoj navázat ve vyučování na vhodné aktivity v různých předmětech a v různých tématech.
Význam informatiky a informatických kompetencí vzrostl, porozumění informatice vyžaduje stále více profesí napříč obory a uplatňuje se i při řešení každodenních situací a problémů. Kurikula vyspělých států na tento trend reagují zařazením nového – informatického – vzdělávacího obsahu do závazných kurikulárních dokumentů a do výuky již od počátku základní školy.
Vzhledem k dynamickému vývoji v oblasti ICT (digitálních technologií) a rozšíření jejich využití v nejrůznějších oblastech lidských činností (v životě pracovním i společenském, občanském, kulturním i soukromém) je nezbytná revize všech vzdělávacích oblastí RVP, která si vyžádá úpravy i jejich vlastního vzdělávacího obsahu. Zde popsané kompetence žáka by měly sloužit jako pomoc při této práci.
Digitální technologie přinášejí vzdělávání řadu nových příležitostí. Schopnost jedince využít digitální technologie pro učení, vzdělávání se a zvyšování vlastní kvalifikace je jedna z důležitých složek digitální gramotnosti a je nezbytná pro schopnost celoživotního učení jedince. Začlenění digitálních technologií do výukových aktivit a do života školy a napojení formální výuky na neformální vzdělávací aktivity žáků mimo školu je proto další nutnou součástí rozvoje digitální gramotnosti žáků.
Záznamy z konferencí
Konference FutureEdu: Leadership do budoucnosti vzdělávání