Materiály do výuky
Be safe on the internet - Phishing
Seznamte žáky s technikami phishingu – rozpoznejte podvodné e-maily a zprávy, naučte se ověřovat zdroje a chránit osobní údaje.
Be safe on the internet – Bezpečná komunikace
Naučte žáky bezpečně komunikovat v online prostředí – identifikujte rizika jako kyberšikana, grooming či phishing a osvojte si zásady bezpečného chování na internetu.
Aktivita je vhodná pro výuku anglického jazyka.
Be safe on the internet - Co na socky nepatří
Pomozte žákům pochopit, jaká osobní data je vhodné sdílet na sociálních sítích – analyzujte příklady nevhodného sdílení a diskutujte o důsledcích.
Aktivita podporuje digitální gramotnost a je vhodná pro výuku anglického jazyka.
Be safe on the internet – Práce s heslem
Ukažte žákům, jak vytvářet silná a bezpečná hesla. Diskutujte s nimi o důležitosti ochrany osobních údajů a vyzkoušejte si správu hesel pomocí praktických cvičení.
Aktivita je vhodná pro výuku anglického jazyka.
Fake news – It exists!
Odhalte tajemství falešných zpráv – žáci se seznámí se základy mediální gramotnosti a vytvoří vlastní hoax na téma fantastických zvířat.
Síla internetu a pomoc ostatním
Objevte sílu internetu – žáci se seznamují s možnostmi digitálních technologií pro podporu projektů, charitativních sbírek a společenských iniciativ a vytvářejí vlastní crowdfundingový projekt na podporu veřejně prospěšného cíle.
Vhodné do hodin českého jazyka a výchovy k občanství.
Trolling
Vstupte do světa internetových trollů – žáci se naučí rozpoznávat jejich techniky a omezovat jejich vliv pomocí skládankového učení a digitálních nástrojů.
Příběhy bez cenzury
Jak cenzurované novinářské příběhy přetvořit do písní a šířit je bez cenzury? Aktivita zaměřená na důležitost svobody slova a její vliv na demokracii.
Digitální stopa
Tato lekce seznámí žáky s tím, co je digitální stopa. Data se v digitálních zařízeních ukládají na různá paměťová média, například na harddisky, flash disky, paměťové karty nebo cloudová úložiště. Cílem je naučit žáky uvědomovat si, jaké stopy zanechávají při používání digitálních technologií a jak chránit své soukromí.
Vhodné do hodin českého jazyka a výchovy k občanství.
Jak to skutečně bylo?
Prozkoumej fakta – žáci analyzují historické události a zkoumají, jak byly prezentovány v médiích, s cílem zjistit, co je skutečně pravda a co byla manipulace.
Vhodné do hodin dějepisu.
Staň se součástí komunistické propagandy
Staň se propagandistou – žáci se noří do analýzy komunistické propagandy a vytvářejí vlastní propagandistické materiály, aby pochopili její techniky a vliv na společnost.
Vhodné do hodin dějepisu.
Fake news – ça existe!
Ponoř se do světa fake news – žáci se učí odhalovat dezinformace v médiích a analyzují techniky jejich šíření. Aktivita podporuje rozvoj kritického myšlení a mediální gramotnosti.
Vhodné do hodin francouzského jazyka. Lze obdobně použít i v hodinách dalších cizích jazyků.
Analýza nenávistných projevů na internetu
Bojuj proti nenávisti – žáci analyzují nenávistné projevy na internetu a diskutují o tom, jak je odlišit od projevů šikany. Aktivita podporuje občanskou zodpovědnost a etické chování v online prostředí.
Vhodné do hodin českého jazyka.
Rozpoznat manipulativní komunikaci I: Upravené fotografie (photoshop)
Zkoumej manipulaci s obrázky – žáci se učí rozpoznávat upravené fotografie a analýzou různých technik zkoumají, jak může být obraz manipulován k dosažení určitého účelu.
Vhodné do hodin českého jazyka.
Jak by vypadal svět po vítězství nacistů?
Prozkoumej alternativní historii – žáci se zaměřují na analýzu hypotetických scénářů a rozebírají historické důsledky nacistického vítězství. Aktivita rozvíjí kritické myšlení a historickou empatii.
Vhodné do hodin dějepisu.
YouTube, spojenec při rozvoji gramotností
YouTube jako učební nástroj – žáci zkoumají, jak lze využít YouTube k rozvoji čtenářské, mediální a digitální gramotnosti. Analyzují různé typy videí a učí se hodnotit jejich kvalitu a věrohodnost.
Vhodné do hodin českého jazyka a výchovy k občanství.
Rozpoznat manipulativní komunikaci II: Reklama
Vstup do reklamní manipulace – žáci se učí rozpoznávat manipulativní techniky v reklamách, zejména ve vztahu k emočnímu působení a cílení na spotřebitele.
Vhodné do hodin českého jazyka.
Reklama na Instagramu
Vstup do světa sociálních sítí – žáci zkoumají reklamy na Instagramu a analyzují jejich techniky ovlivňování spotřebitelů, zejména mladých lidí. Aktivita rozvíjí kritické myšlení a mediální gramotnost.
Vhodné do hodin českého jazyka.
FactCzech: Fotky nelžou?
Analyzujte se svými žáky obrazové hoaxy, které ovlivnily české uživatele sociálních sítí – odkryjte pravdu skrytou za fotkami pomocí reverzního vyhledávání.
Vhodné do hodin českého jazyka a výchovy k občanství.
FactCzech: Co je psáno, je i dáno?
Odhalte se svými žáky příklady autentických mediálních manipulací – odlište pravdu od dezinformací pomocí nástroje Verifee.
Vhodné do hodin českého jazyka a výchovy k občanství
Fotografie versus AI
Aktivita se zaměřuje na rozdíly mezi tradiční fotografií a obrazy generovanými umělou inteligencí. Žáci diskutují o etických otázkách, autenticitě a dopadu AI na vnímání reality ve vizuálních médiích.
Materiál lze využít ve výchově k občanství.
Jak na nenávistné projevy (HATE SPEECH)
Aktivita se zaměřuje na rozpoznávání a analýzu nenávistných projevů (hate speech) v online prostředí. Žáci se je učí identifikovat, diskutují o jejich dopadech a hledají způsoby, jak na ně reagovat a předcházet jim.
Vhodné do hodin českého jazyka a výchovy k občanství.
Dezinformá-torem pomocí Canvy
Praktická aktivita, ve které se žáci učí tvořit dezinformační letáky v grafickém editoru Canva. Aktivita vede k lepšímu pochopení vizuální manipulace a záměrů autorů falešného obsahu.
Materiál lze využít ve výchově k občanství.
BAD NEWS GAME: V kůži dezinformá-tora
Simulace role dezinformátora prostřednictvím online hry Bad News Game. Aktivita pomáhá žákům rozpoznávat manipulativní techniky skrze vlastní zkušenost. Vhodné pro mediální a občanskou výchovu.
Materiál lze využít ve výchově k občanství.
Vyhledávání na internetu
Článek nabízí výukový přístup k efektivnímu vyhledávání, ověřování zdrojů a porovnávání informací. Důraz je kladen na analýzu slovníkového hesla na Wikipedii.
Materiál lze využít v českém jazyce.
Reklama a reklamní praktiky
Výuková aktivita vhodná do hodin českého jazyka, výchovy k občanství nebo mediální výchovy. Obsahuje mnoho „reklamních triků“, které si žáci vyzkouší na vlastní kůži. Naučí se rozpoznávat manipulativní obsah v reklamě a reklamní praktiky. V závěru hodiny vytvoří pomocí digitálních nástrojů pro obraz a zvuk vlastní reklamní spot či leták.
Materiál lze využít v českém jazyce nebo ve výchově k občanství.
FactCzech: Žerte brouky! aneb Jak si poradit s euromýty
Zamávejte s euromýty – žáci analyzují hoaxy o Evropské unii a jejích potravinových nařízeních, učí se ověřovat fakta a pracovat s nástroji pro analýzu textů a obrázků, čímž rozvíjejí digitální gramotnost a kritické myšlení.
Vhodné do hodin českého jazyka a výchovy k občanství.
Svět podcastů – račte vstoupit! (8 dílů)
Úvodní díl série zaměřené na tvorbu školního podcastu. Žáci provádějí průzkum trhu pomocí aplikace Survio, aby zjistili zájem a preference cílové skupiny. V dalších 7 dílech se učitelé dozví, jak vzniká školní podcast.
Vhodné do třídnických hodin, hodin českého jazyka a výchovy k občanství.
Fotografie versus AI
Aktivita se zaměřuje na rozdíly mezi tradiční fotografií a obrazy generovanými umělou inteligencí. Žáci diskutují o etických otázkách, autenticitě a dopadu AI na vnímání reality ve vizuálních médiích.
Materiál lze využít ve výchově k občanství.
Společně proti diskriminaci
Tato výuková aktivita na téma diskriminace je navržena tak, aby byla relevantní a vhodná pro žáky základních i středních škol. Cílem je na konkrétních příkladech pochopit pojem diskriminace a motivovat žáky pomocí tvorby sloganů v grafickém editoru k hledání možností, jak přinést do společnosti více ohleduplnosti vůči jinakosti – například i na školní půdě.
Vhodné do hodin českého jazyka a výchovy k občanství.
Propaganda (1. díl)
Aktivita seznamuje žáky s pojmem propaganda, jeho historickým vývojem a různými formami. Cílem je naučit žáky rozpoznávat propagandistické techniky a pochopit jejich vliv na veřejné mínění.
Vhodné do hodin dějepisu a výchovy k občanství.
Propaganda (2. díl)
Pokračování předchozí aktivity, které se zaměřuje na analýzu konkrétních příkladů propagandy v současných médiích. Žáci diskutují o etických aspektech a vytvářejí vlastní příklady propagandistických sdělení.
Vhodné do hodin dějepisu a výchovy k občanství.
Fake news – It exists!
Odhalte tajemství falešných zpráv – žáci se seznámí se základy mediální gramotnosti a vytvoří vlastní hoax na téma fantastických zvířat.
Trolling
Vstupte do světa internetových trollů – žáci se naučí rozpoznávat jejich techniky a omezovat jejich vliv pomocí skládankového učení a digitálních nástrojů.
Příběhy bez cenzury
Jak cenzurované novinářské příběhy přetvořit do písní a šířit je bez cenzury? Aktivita zaměřená na důležitost svobody slova a její vliv na demokracii.
Digitální stopa
Tato lekce seznámí žáky s tím, co je digitální stopa. Data se v digitálních zařízeních ukládají na různá paměťová média, například na harddisky, flash disky, paměťové karty nebo cloudová úložiště. Cílem je naučit žáky uvědomovat si, jaké stopy zanechávají při používání digitálních technologií a jak chránit své soukromí.
Vhodné do hodin českého jazyka a výchovy k občanství.
Příběhy bez cenzury
Jak cenzurované novinářské příběhy přetvořit do písní a šířit je bez cenzury? Aktivita připomíná důležitost svobody slova a její vliv na demokracii.
Materiál lze využít v českém jazyce a ve výchově k občanství.
Svět newsletterů, račte vstoupit!
Aktivita představuje studentům svět newsletterů jako formu digitální komunikace. Žáci se učí vytvářet vlastní newslettery, zaměřují se na jejich strukturu, obsah a design a diskutují o jejich využití v různých oblastech.
Vhodné do hodin českého jazyka a výchovy k občanství.
Síla internetu a pomoc ostatním
Objevte sílu internetu – žáci se seznamují s možnostmi digitálních technologií pro podporu projektů, charitativních sbírek a společenských iniciativ a vytvářejí vlastní crowdfundingový projekt na podporu veřejně prospěšného cíle.
Vhodné do hodin českého jazyka a výchovy k občanství.
FactCzech: Fotky nelžou?
Analyzujte se svými žáky obrazové hoaxy, které ovlivnily české uživatele sociálních sítí – odkryjte pravdu skrytou za fotkami pomocí reverzního vyhledávání.
Vhodné do hodin českého jazyka a výchovy k občanství.
FactCzech: Co je psáno, je i dáno?
Odhalte se svými žáky příklady autentických mediálních manipulací – odlište pravdu od dezinformací pomocí nástroje Verifee.
Vhodné do hodin českého jazyka a výchovy k občanství
Fotografie versus AI
Aktivita se zaměřuje na rozdíly mezi tradiční fotografií a obrazy generovanými umělou inteligencí. Žáci diskutují o etických otázkách, autenticitě a dopadu AI na vnímání reality ve vizuálních médiích.
Materiál lze využít ve výchově k občanství.
Jak na nenávistné projevy (HATE SPEECH)
Aktivita se zaměřuje na rozpoznávání a analýzu nenávistných projevů (hate speech) v online prostředí. Žáci se je učí identifikovat, diskutují o jejich dopadech a hledají způsoby, jak na ně reagovat a předcházet jim.
Vhodné do hodin českého jazyka a výchovy k občanství.
Dezinformá-torem pomocí Canvy
Praktická aktivita, ve které se žáci učí tvořit dezinformační letáky v grafickém editoru Canva. Aktivita vede k lepšímu pochopení vizuální manipulace a záměrů autorů falešného obsahu.
Materiál lze využít ve výchově k občanství.
BAD NEWS GAME: V kůži dezinformá-tora
Simulace role dezinformátora prostřednictvím online hry Bad News Game. Aktivita pomáhá žákům rozpoznávat manipulativní techniky skrze vlastní zkušenost. Vhodné pro mediální a občanskou výchovu.
Materiál lze využít ve výchově k občanství.
Vyhledávání na internetu
Článek nabízí výukový přístup k efektivnímu vyhledávání, ověřování zdrojů a porovnávání informací. Důraz je kladen na analýzu slovníkového hesla na Wikipedii.
Materiál lze využít v českém jazyce.
Reklama a reklamní praktiky
Výuková aktivita vhodná do hodin českého jazyka, výchovy k občanství nebo mediální výchovy. Obsahuje mnoho „reklamních triků“, které si žáci vyzkouší na vlastní kůži. Naučí se rozpoznávat manipulativní obsah v reklamě a reklamní praktiky. V závěru hodiny vytvoří pomocí digitálních nástrojů pro obraz a zvuk vlastní reklamní spot či leták.
Materiál lze využít v českém jazyce nebo ve výchově k občanství.
FactCzech: Žerte brouky! aneb Jak si poradit s euromýty
Zamávejte s euromýty – žáci analyzují hoaxy o Evropské unii a jejích potravinových nařízeních, učí se ověřovat fakta a pracovat s nástroji pro analýzu textů a obrázků, čímž rozvíjejí digitální gramotnost a kritické myšlení.
Vhodné do hodin českého jazyka a výchovy k občanství.
Svět podcastů – račte vstoupit! (8 dílů)
Úvodní díl série zaměřené na tvorbu školního podcastu. Žáci provádějí průzkum trhu pomocí aplikace Survio, aby zjistili zájem a preference cílové skupiny. V dalších 7 dílech se učitelé dozví, jak vzniká školní podcast.
Vhodné do třídnických hodin, hodin českého jazyka a výchovy k občanství.
Fotografie versus AI
Aktivita se zaměřuje na rozdíly mezi tradiční fotografií a obrazy generovanými umělou inteligencí. Žáci diskutují o etických otázkách, autenticitě a dopadu AI na vnímání reality ve vizuálních médiích.
Materiál lze využít ve výchově k občanství.
Společně proti diskriminaci
Tato výuková aktivita na téma diskriminace je navržena tak, aby byla relevantní a vhodná pro žáky základních i středních škol. Cílem je na konkrétních příkladech pochopit pojem diskriminace a motivovat žáky pomocí tvorby sloganů v grafickém editoru k hledání možností, jak přinést do společnosti více ohleduplnosti vůči jinakosti – například i na školní půdě.
Vhodné do hodin českého jazyka a výchovy k občanství.
Příběhy bez cenzury
Jak cenzurované novinářské příběhy přetvořit do písní a šířit je bez cenzury? Aktivita připomíná důležitost svobody slova a její vliv na demokracii.
Materiál lze využít v českém jazyce a ve výchově k občanství.
Svět newsletterů, račte vstoupit!
Aktivita představuje studentům svět newsletterů jako formu digitální komunikace. Žáci se učí vytvářet vlastní newslettery, zaměřují se na jejich strukturu, obsah a design a diskutují o jejich využití v různých oblastech.
Vhodné do hodin českého jazyka a výchovy k občanství.
Publicistický styl – reportáž
Prozkoumejte, jak média pracují s citlivými tématy – žáci se učí rozlišovat fakta a komentáře prostřednictvím reálných reportáží.
Vhodné do hodin českého jazyka a výchovy k občanství.
Propaganda (1. díl)
Aktivita seznamuje žáky s pojmem propaganda, jeho historickým vývojem a různými formami. Cílem je naučit žáky rozpoznávat propagandistické techniky a pochopit jejich vliv na veřejné mínění.
Vhodné do hodin dějepisu a výchovy k občanství.
Propaganda (2. díl)
Pokračování předchozí aktivity, které se zaměřuje na analýzu konkrétních příkladů propagandy v současných médiích. Žáci diskutují o etických aspektech a vytvářejí vlastní příklady propagandistických sdělení.
Vhodné do hodin dějepisu a výchovy k občanství.
Síla internetu a pomoc ostatním
Objevte sílu internetu – žáci se seznamují s možnostmi digitálních technologií pro podporu projektů, charitativních sbírek a společenských iniciativ a vytvářejí vlastní crowdfundingový projekt na podporu veřejně prospěšného cíle.
Vhodné do hodin českého jazyka a výchovy k občanství.