Jak na digitální kompetence u vás ve škole

Nacházíte se na webu pro základní školy

RVP 2021

Co jsou digitální kompetence?

Digitální technologie protínají všechny předměty a už dávno nejsou jen doménou informatiky, říká Eva Fanfulová

Digitální kompetence nejsou jen o technologiích – jsou klíčem k moderní společnosti. Učí nás přemýšlet, kriticky hodnotit a tvořivě využívat moderní nástroje bezpečně a smysluplně v práci, učení i každodenním životě. Jak je rozvíjet ve vzdělávání, vysvětluje v rozhovoru Eva Fanfulová, odborná garantka digitálních kompetencí.

Nový cíl a nová klíčová kompetence v RVP ZV 2021

Rozvoj digitální kompetence žáků je v RVP ZV zpracován v podobě nového cíle základního vzdělávání a nové klíčové kompetence. Opírá se o koncept průřezového rozvoje digitální gramotnosti dětí a žáků, který se ověřoval v letech 2019-2020 v mateřských, základních a středních školách.

Digitální cíl základního vzdělání

V základním vzdělávání se nyní usiluje o naplňování i tohoto cíle:

  • pomáhat žákům orientovat se v digitálním prostředí a vést je k bezpečnému, sebejistému, kritickému a tvořivému využívání digitálních technologií při práci, při učení, ve volném čase i při zapojování do společnosti a občanského života.
Digitální kompetence

Na konci základního vzdělávání žák:

  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků
  • využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnosti, zefektivnil či zjednodušil své pracovní postupy a zkvalitnil výsledky své práce
  • chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání
  • předchází situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, situacím s negativním dopadem na jeho tělesné a duševní zdraví i zdraví ostatních; při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jedná eticky

kapitoly RVP ZV ke stažení

Podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

RVP 2025

Co jsou digitální kompetence? 

Klíčová kompetence digitální představuje soubor znalostí, dovedností a postojů, které umožňují žákům účelně, bezpečně a efektivně využívat digitální technologie při práci, při učení, ve volném čase i při zapojování do společnosti a občanského života, aktivně a respektujícím způsobem se podílet na utváření digitálního světa a nacházet rovnováhu mezi světem digitálním a fyzickým.

Jak na digitální kompetence v RVP

Přehled digitálních kompetencí v uzlových bodech vzdělávání

Digitální kompetence v uzlových bodech vzdělávání 2021

Digitální kompetence v uzlových bodech vzdělávání 2025

Využití a zapojení

ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít

  • uvádí příklady využívání digitálních technologií v rodině a ve škole; ovládá a využívá určené výukové aplikace při svém učení
  • zapojuje se do života školy také prostřednictvím digitálních technologií
  • při školní práci využívá svěřená zařízení a doporučené digitální technologie
  • charakterizuje digitální zdroje, které využívá ve svém vzdělávání; k učení využívá i osobní digitální zařízení
  • během svého vzdělávání kombinuje různá digitální zařízení za účelem efektivnějšího plnění zadaných úkolů
  • nepouští se do nestandardních situací, protože chápe rizika této činnosti
  • charakterizuje digitální zdroje důležité pro občana a prostřednictvím digitálních technologií se zapojuje do dění ve svém okolí; k učení využívá také digitální vzdělávací prostředí
  • pro školní práci a plánování svého času využívá digitální technologie, kombinuje je a samostatně rozhoduje, které pro jakou činnost či řešený problém použít
  • běžné technické problémy sám vyřeší nebo si najde návod na jejich vyřešení

Informace a komunikace

získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu

  • zpracuje drobné úkoly spojené se získáváním informací na různá témata a problematiku, o kterou se osobně zajímá
  • práci ve skupině si rozdělí na dílčí úkoly, které plní i za pomoci digitálních technologií
  • při řešení problému rozpozná potřebu informací; vyhledá je v doporučených zdrojích a posoudí jejich relevanci; ověří jejich spolehlivost v jiných zdrojích
  • ukládá informace tak, aby je znovu našel a mohl použít; ukládá si zajímavé odkazy na zdroje informací pro další použití
  • soubory sdílí se svými blízkými a učiteli pomocí zadané digitální technologie
  • komunikuje se svými blízkými a učiteli pomocí doporučených digitálních technologií
  • na základě vlastních kritérií pro vyhledávání získává potřebné informace z doporučených zdrojů
  • ukládá informace tak, aby je mohl efektivně třídit a vyhledávat; ukládá si převzatý digitální obsah pro další použití
  • sdílí data, informace a obsah se svými vrstevníky a volí pro to vhodnou technologii
  • komunikuje se svými vrstevníky a samostatně si volí známou digitální technologii
  • potřebné informace získává z různých digitálních zdrojů na základě vlastních kritérií pro vyhledávání; získané informace posuzuje z hlediska souladu s již známými a na základě věrohodnosti příslušného zdroje
  • ukládá informace tak, aby je mohl v případě potřeby najít a použít i někdo jiný, s kým spolupracuje; vytváří vlastní portfolio zdrojů informací a podílí se na tvorbě sdílených portfolií
  • využívá digitální technologie ke sdílení dat, informací a obsahu s vybranými lidmi a k týmové práci
  • komunikuje pomocí digitálních technologií i s více uživateli najednou; pro konkrétní komunikační situaci vybírá nejvhodnější technologii

Tvorba a vyjádření

vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků

  • zachycuje skutečnosti ze svého okolí a vyjadřuje své představy i za pomoci digitálních technologií
  • vytváří jednoduchý digitální obsah (texty, tabulky, obrázky, audio, video), vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků ke splnění stanovených cílů
  • provádí základní změny obsahu, který vytvořil někdo jiný s cílem přizpůsobit ho novým účelům
  • vytváří a upravuje digitální obsah, v případě potřeby je schopen jeden digitální formát doplnit či rozšířit jiným formátem
  • upravuje obsah, který vytvořil někdo jiný, s cílem přizpůsobit ho novým účelům
  • vytváří a upravuje digitální obsah v různých formátech, dané formáty kombinuje (vytváří webové prezentace, infografiku a multimédia), vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků ke splnění stanovených cílů
  • pozměňuje obsah, který vytvořil někdo jiný, propojuje jej s cílem vytvořit obsah nový

Efektivita a inovace

využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnosti, zefektivnil či zjednodušil své pracovní postupy a zkvalitnil výsledky své práce

  • řeší úkoly a situace i za použití digitálních technologií
  • identifikuje problémy, řeší je i prostřednictvím digitálních technologií
  • využívá digitální technologie v navrženém postupu, kterým řeší vybrané problémy
  • navrhuje různé postupy k řešení vybraných problémů pomocí digitálních technologií

Přínos a vývoj

chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání

  • uvede příklady použití digitálních technologií v každodenním životě člověka
  • uvede příklady, jak mohou digitální technologie pomáhat
  • na příkladech z okolí ukazuje, jak digitální technologie zlepšují život
  • zná základní milníky vývoje digitálních technologií a jak tyto technologie ovlivňují společnost
  • uvádí situace, kdy digitální technologie zlepšují život různým sociálním skupinám
  • popíše souvislost rozvoje informačních technologií s rozvojem společnosti a uvádí objevy, které výrazně posunuly využití digitálních technologií ve společnosti

Bezpečnost a etika

předchází situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, situacím s negativním dopadem na jeho tělesné a duševní zdraví i zdraví ostatních; při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jedná eticky

  • chová se šetrně ke svěřeným digitálním zařízením, rozpozná vhodné a nevhodné zacházení s nimi
  • při školní práci dodržuje správné držení těla a respektuje dobu stanovenou pro práci s digitálními zařízeními
  • dodržuje řád a pravidla stanovená pro práci s digitálním obsahem a digitálními zařízeními v místě, ve kterém pracuje
  • respektuje nastavenou úroveň zabezpečení v používaných zařízeních; rozpozná a nahlásí nevhodný obsah, situace či chování v digitálním prostředí
  • respektuje pravidla bezpečného a zdraví neohrožujícího chování při práci s digitálními technologiemi
  • odliší vlastní a cizí digitální obsah; používá-li cizí digitální obsah, uvede zdroj
  • vysvětlí rozdíly mezi fyzickým a digitálním světem; vybírá informace, které o sobě může zveřejnit
  • i v digitálním světě dodržuje pravidla slušného chování
  • podle pokynů nastavuje zabezpečení v používaných zařízeních; reaguje na typické projevy „kyberútoku“
  • identifikuje situace ohrožující jeho duševní i fyzické zdraví a uplatňuje postupy snižující tato rizika
  • odlišuje autorská práva od práv ochrany osobních údajů; zohledňuje právní aspekty při využívání a tvorbě digitálního obsahu
  • odlišuje citlivé osobní údaje od těch, které lze zveřejňovat, a podle toho spravuje svou digitální identitu, kterou využívá pro potřebu vzdělávání; ve své digitální identitě dohledá informace, kterých není autorem
  • rozpozná neetické jednání v digitálním prostředí a vhodně na ně reaguje
  • s porozuměním udržuje svá digitální zařízení zabezpečená; data chrání před zneužitím; rozpozná rizikové situace a vhodně na ně reaguje
  • při používání digitálních technologií předchází situacím ohrožujícím tělesné i duševní zdraví
  • cituje zdroje ve své práci, je si vědom svých autorských práv; při práci v digitálním prostředí a při práci s osobními údaji dodržuje právní normy
  • promyšleně buduje svou digitální identitu a zajímá se, jak k ní přispívají ostatní; kontroluje svou digitální stopu
  • při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jedná eticky, s ohleduplností a respektem k ostatním

Jak na DIGI v jednotlivých předmětech

Jak na DIGI v jednotlivých předmětech

Pomůžeme vám se zavedením digikompetencí do výuky

Kurzy pro učitele

Vyberte si z nabídky krátkých i dlouhých kurzů a webinářů, které vás připraví na změny v konkrétních předmětech.

Konzultace s krajským ICT metodikem (KIM)

Odborná pomoc s vhodným začleněním digitální techniky a digitálních kompetencí do výuky ve vaší škole.

Worskhopy pro celou sborovnu

Propojíte využívání digitálních technologií ve výuce s rozvojem digitálních kompetencí.

Podcast
ŠKOLA DIGI IN

Podcast Národního pedagogického institutu ČR věnovaný inspiracím k rozvíjení digitálních kompetencí žáků napříč předměty a do výuky nové informatiky.

Se svým podcastem Škola DIGI IN jezdí křížem krážem po republice a zpovídá pedagogické průkopníky v digitálních technologiích a umělé inteligenci. Někdy za kantory zavítá domů na bio zahrádku, jindy třeba do učebny hudebky.

Z toho, co za poslední měsíce zažil, se chce Janu Schönbauerovi brečet. „Kéž by každý učitel byl jako ti, s kterými mám možnost mluvit,“ říká v rozhovoru.

Nadšení učitelů pro výuku mi vhání slzy do očí, přiznává Jan Schönbauer

Kulaté stoly

Sledujte videozáznamy diskuzÍ se zástupci NPI a učiteli, kteří se s vámi podělí o své zkušenosti se zaváděním digitálních kompetencí do výuky.

13. 12. 2023
Digihrátky: učení, která žáky baví

7. 12. 2022
Digitální kompetence prakticky

29. 9. 2022
Co jsou digitální kompetence a jak na ně

Inspirujte se u kolegů

Zbyněk Filipi: Naučte se s Wikipedií pracovat jinak

Andrea Tláskalová: Rozvoj digitálních kompetencí lze realizovat i v přírodě

DigiPořad: Jeden den v životě školy jako trvalý projekt

Jak na digitální kompetence učitelů

Rozvoji digikompetencí se věnujeme na našich pravidelných akcích

Rozvoji digikompetencí se věnujeme na našich pravidelných akcích