Jak na novou informatiku v RVP ZV

Nacházíte se na webu pro základní školy

Jak vypadá nová informatika v RVP ZV 2021

Co je to informatické myšlení a jak se informatika učí a měla by se učit?

Charakteristika vzdělávací oblasti

Vzdělávací oblast Informatika se zaměřuje především na rozvoj informatického myšlení a na porozumění základním principům digitálních technologií. Je založena na aktivních činnostech, při kterých žáci využívají informatické postupy a pojmy. Poskytuje prostředky a metody ke zkoumání řešitelnosti problémů i hledání a nalézání jejich optimálních řešení, ke zpracování dat a jejich interpretaci a na základě řešení praktických úkolů i poznatky a zkušenost, kdy je lepší práci přenechat stroji, respektive počítači. Pochopení, jak digitální technologie fungují, přispívá jednak k porozumění zákonitostem digitálního světa, jednak k jejich efektivnímu, bezpečnému a etickému užívání.

Na prvním stupni základního vzdělávání si žáci prostřednictvím her, experimentů, diskusí a dalších aktivit vytvářejí první představy o způsobech, jakými se dají data a informace zaznamenávat, a objevují informatické aspekty světa kolem nich. Postupně si žáci rozvíjejí schopnost popsat problém, analyzovat ho a hledat jeho řešení. Ve vhodném programovacím prostředí si ověřují algoritmické postupy. Informatika také společně s ostatními obory pokládá základy uživatelských dovedností. Poznáváním, jak se s digitálními technologiemi pracuje, si žáci vytvářejí základ pro pochopení informatických konceptů. Součástí je i bezpečné zacházení s technologiemi a osvojování dovedností a návyků, které vedou k prevenci rizikového chování.

I na druhém stupni základního vzdělávání žáci tvoří, experimentují, prověřují své hypotézy, objevují, aktivně hledají, navrhují a ověřují různá řešení, diskutují s ostatními a tím si prohlubují a rozvíjejí porozumění základním informatickým konceptům a principům fungování digitálních technologií. Při analýze problému vybírají, které aspekty lze zanedbat a které jsou podstatné pro jeho řešení. Učí se vytvářet, formálně zapisovat a systematicky posuzovat postupy vhodné pro automatizaci, zpracovávat i velké a nesourodé soubory dat. Díky poznávání toho, jak a proč digitální technologie fungují, žáci chápou základní principy kódování, modelování a s větším porozuměním chrání sebe, své soukromí, data i zařízení.

V průběhu základního vzdělávání žáci začínají vyvíjet funkční technická řešení problémů. Osvojují si časté testování prototypů a jejich postupné vylepšování jako přirozenou součást designu a vývoje v informačních technologiích. Zvažují a ověřují dopady navrhovaných řešení na jedince, společnost, životní prostředí.

Cílové zaměření vzdělávací oblasti

Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k:

  • systémovému přístupu při analýze situací a jevů světa kolem něj
  • nacházení různých řešení a výběru toho nejvhodnějšího pro danou situaci
  • ke zkušenosti, že týmová práce umocněná technologiemi může vést k lepším výsledkům než samostatná práce
  • porozumění různým přístupům ke kódování informací i různým způsobům jejich organizace
  • rozhodování na základě relevantních dat a jejich korektní interpretace, jeho obhajování pomocí věcných argumentů
  • komunikaci pomocí formálních jazyků, kterým porozumí i stroje
  • standardizování pracovních postupů v situacích, kdy to usnadní práci
  • posuzování technických řešení z pohledu druhých lidí a jejich vyhodnocování v osobních, etických, bezpečnostních, právních, sociálních, ekonomických, environmentálních a kulturních souvislostech
  • nezdolnosti při řešení těžkých problémů, zvládání nejednoznačnosti a nejistoty a vypořádání se s problémy s otevřeným koncem
  • otevřenosti novým cestám, nástrojům, snaze postupně se zlepšovat

kapitoly RVP ZV ke stažení

Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru

1. stupeň

2. stupeň

Podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Revize RVP ZV 2025

Vzdělávací oblast Informatika

Vzdělávací oblast Informatika nabízí žákovi nástroje a dovednosti, které jsou zásadní pro moderní svět. Pomáhá mu lépe rozumět světu kolem sebe, rozvíjí kritické myšlení a poskytuje mu přenosné dovednosti, které může uplatnit v různých oborech a životních situacích. Navíc, s rychlým rozvojem technologií a digitální transformací společnosti je důležité, aby žák rozuměl principům, na kterých tyto technologie fungují, a byl schopný se bezpečně a eticky orientovat v digitálním prostředí.

Celé znění RVP

Co je nového v RVP ZV 2025: Informatika

Webinář: Jak na informatiku v RVP ZV 2025

Učebnice a materiály

Učebnice informatiky

Každá učebnice ukazuje, jak učit určitou oblast informatiky a přitom u žáků rozvíjet informatické myšlení. Jako celek ukazují, jak naplnit vzdělávacím obsahem výuku, aby vyhovovala novým RVP. 

Modelové školní vzdělávací programy

Na webu imysleni.cz/svp je zveřejněná řada učebnic „Informatika PRIM“ odpovídá inovovanému státnímu Rámcovým vzdělávacím programům z informatiky pro základní školy a gymnázia z roku 2021.

Ukázková hodina

Co je informatické myšlení?

Je to způsob myšlení, který se zaměřuje na popis problému, jeho analýzu a hledání efektivních řešení.
Nabízí nám sadu nástrojů a postupů. Když se s nimi seznámíme a naučíme se je používat, budeme je moci uplatňovat opakovaně a v různých situacích.

Série videí k informatickému myšlení (iMyšlení)

1. Představevní iMyšlení

2. Abstrakce

3. Algoritmizace

4. Dekompozice

5. Generalizace

6. Evaluace

Jakou podporu nabízíNPI ČR k nové informatice?

Také doporučujeme online kurzy iMyšlení:

Úvod do školní robotiky

Jak rozvíjet informatické myšlení

Kurzy a webináře pro učitele

Vyberte si z nabídky startovacích kurzů a webinářů, které vás připraví na změny v konkrétních předmětech. Účast pro učitele je zdarma.

Konzultace

Máme pro vás tři typy individuálních konzultací. Naši experti vám poradí, jak na úpravy ŠVP, jak začlenit digitální technologie a kompetence do výuky i jak na digitální infrastrukturu školy.

Jak na DIGI v jednotlivých předmětech

Jak na DIGI v jednotlivých předmětech

Podcast
ŠKOLA DIGI IN

Podcast Národního pedagogického institutu ČR věnovaný inspiracím k rozvíjení digitálních kompetencí žáků napříč předměty a do výuky nové informatiky.

Vratislav Ulrich
Když žáka v informatice něco baví, ať má prostor na vlastní projekt.

Dan Lessner
V Izraeli začali programovat v hodinách informatiky už v roce 1995.

Kulaté stoly

Informatické myšlení na 1. stupni 

Jak na novou informatiku 

Nová informatika na 1. stupni

Digitální technologie jako jedno z témat nové informatiky pro 1. stupeň

Záznam přednášky prof. Ivana Kalaše na DIGI roadshow pro učitele 1. stupně ZŠ 

Rozvoj informatického myšlení nejen v informatice na 1. stupni ZŠ 

Nová informatika a digitální kompetence

O fungování internetu pro 1. a 2. stupeň

Záznamy webinářů

Webinář učitelkám a učitelům nabídne přístupný vhled do toho, jak internet funguje (bez nutnosti předchozích znalostí), přehled klíčových témat, která jsou pro výuku žáků zásadní, a naopak i těch, která je možné vynechat. Vyučující získají inspiraci na aktivity podporující zájem a porozumění žáků a konkrétní materiály i celé modelové hodiny, jež mohou rovnou využít ve vlastní výuce.

O fungování internetu –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ 1. stupeň

O fungování internetu –⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ 2. stupeň