Národní pedagogický institut ČR (NPI) nabízí podporu školám při zavádění umělé inteligence do výuky. Nejste v tom sami!
Generativní umělá inteligence pro učitele
Webinář přináší základní přehled, který umožní učitelům lépe porozumět umělé inteligenci, identifikovat její možné využití ve vzdělávání a být lépe připraven na výzvy a příležitosti, které s sebou přináší rozvoj této technologie. V průběhu webináře se posluchači seznámí s principy užívání umělé inteligence a na několika praktických příkladech jim moderátoři a průvodci webinářem Klára Pirklová a Aleš Dlouhý z NPI představí umělou inteligence “přímo v akci".
Přehrajte si záznamy z webinářů o generativní AI pro učitele:
Nabídka pro školy:
přihlaste se na kurz, objednejte si konzultaci
Vyberte si z nabídky startovacích kurzů a webinářů. Kromě nabídky s tematikou umělé inteligence je k dispozici celá řada kurzů a webinářů, které vás připraví na změny v konkrétních předmětech. Účast pro učitele je zdarma.
Doporučení školám pro využívání umělé inteligence
na základních a středních školách
Národní pedagogický institut ČR vydáním doporučení reaguje na příchod nástrojů generativní AI typu ChatGPT a jejich rozšíření mezi širokou veřejnost. Díky jejich dostupnosti je možné generovat texty, obrázky, videa i hudbu. Takové možnosti přirozeně proměňují výuku a přinášejí s sebou i nové výzvy. Proto NPI ČR přichází s radami, pomocí a podporou, jak s tímto novým fenoménem ve školách naložit. Snaží se tak předejít nevhodným scénářům, kdy školy dosud neznámé a neprobádané nástroje umělé inteligence ignorují nebo zakazují. Na jaře 2023 proto vznikla v NPI ČR i na základě impulzu MŠMT expertní pracovní skupina, která má na starosti začlenění AI v rámci podpory škol. Vytvořila soubor doporučení, jak se mají školy k AI postavit. Doporučení jsou určena zvlášť ředitelům, učitelům, žákům i rodičům.
FAQ – nejčastější dotazy o generativní umělé inteligenci
Je legální používat AI v rámci výuky?
Stručná odpověď: Ano, je to legální, ale dejte si pozor na podmínky jednotlivých aplikací a věkové limity, pokud mají s nástroji pracovat žáci a žákyně.
Další otázky a odpovědi naleznete v pdf letáku Umělá inteligence a právo ve škole.
Doporučujeme
AI kurikulum: Komplexní průvodce výukou umělé inteligence na ZŠ a SŠ
Organizace AI dětem ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR přináší ucelený soubor metodik pro výuku umělé inteligence na základních a středních školách. Kurikulum prakticky provádí učitele mapou učebního pokroku a nabízí praktické materiály přímo do výuky. Seznamte se s koncepcí kurikula nebo se rovnou podívejte na
Pedagogika nejistoty v éře AI: „Ten učitel, který nedokáže naučit víc než stroj, má být nahrazen a nahrazen bude.“
Bořivoj Brdička
Publikace Bořivoje Brdičky Pedagogika nejistoty v éře AI rozebírá témata spjatá s rychle se měnícím technologickým světem a tím, jak nástup umělé inteligence ovlivňuje současné vzdělávání.
Webináře a online workshopy AI dětem
Chcete se dozvědět více o AI kurikulu, jeho konceptu a metodikách? Registrujte se zdarma na sérii webinářů a naučte se používat AI ve výuce.
AI a vzdělávání — cyklus debat AI horizonty
Cyklus debat s odborníky z různých oblastí, kteří nasvítí téma umělé inteligence z dvanácti perspektiv. Tento díl se zabývá vzděláváním v kontextu umělé inteligence.
Akce DigiDay o AI
DigiDay #22 - AI chytře a kreativně
DigiDay #19 - AI prakticky
Kamil Kopecký: Jak ovlivňuje umělá inteligence mediální gramotnost? [22 minut]
Vytvořit falešné video nebo nahé fotografie pomocí umělé inteligence není složité a zabere to doslova pár minut. Ukážeme si, jak takové výstupy vypadají, a rozebereme si rizika s nimi spojovaná. Dokážeme identifikovat, že se jedná o deepfake? Má AI nějaké zabudované automatické mechanismy, aby se bránila takovému zneužívání?
Václav Maněna: Neskákejte na inteligentní špeky [32 minut]
Úprava fotografií v minulosti vyžadovala znalosti, dovednosti a do jisté míry i talent. V dnešní době k tomu nic umět nemusíte, stačí jen znát nástroje, které to za vás udělají. Je možné zpětně odhalit, že byla fotografie pozměněna? Ukážeme si několik běžně dostupných a bezplatných nástrojů k tomu určených.
Adéla Lábusová: Umělá inteligence a digitální wellbeing [26 minut]
Může osobní AI asistent nahradit skutečného kamaráda? A co když mu děti důvěřují? Jak takové situace řešit a na co si dát pozor? Zaměříme se na digitální wellbeing a na to, jakou roli v něm hraje AI.
Tomáš Titěra: 3 praktické metodiky na AI a mediální výchovu [30 minut]
Umělá inteligence zahrnuje nejen rozsáhlé jazykové modely, ale také například systémy, které nám na sociálních sítích doporučují obsah nebo produkty v reklamách. Podíváme se na novou metodiku do výuky mediální výchovy od AI dětem, která žákům vysvětluje fungování a společenský dopad těchto systémů.
Pavel Matějíček: AI jako kybernetická hrozba [32 minut]
Vydáme se do světa, kde AI není jen nástrojem využívaným pro dobro lidstva, ale i terénem útočníků. Odhalíme si temnější stránku umělé inteligence, kde AI představuje nový rozměr kybernetických hrozeb. Také se seznámíme s inovativními technikami, jak AI využívají hackeři pro vytváření malwaru, pro detekci zranitelností, deepfakes i přesvědčivých textů pro phishingové útoky.
Mira Friedrichová a Eva Nečasová: Pravda, lež a umělá inteligence [32 minut]
Praktický příspěvek přímo z oblasti školství. Co žáci vědí o dezinformacích a deepfakes? Kde hledají informace? A poznají pravdu od lži? Co konkrétně lze využít v praxi, při přípravě i ve výuce.
Druhá část se věnuje doplňujícím informacím ohledně Kurikula umělé inteligence, a to konkrétně tomu, jaké metodiky nám nabídne do konce letošního roku. Zaujalo vás to? Můžete se zapojit do pilotování.
Tereza Komárková: Nadužívání digitálních technologií – rizika, nové fenomény a prevence [35 minut]
Příspěvek se zaměřuje na potenciální psychosociální dopady nadměrného používání digitálních technologií u dětí i dospělých. Upozorňuje na některé nové jevy související s duševním zdravím v této oblasti a zabývá se také prevencí digitálních závislostí.
Filip Dřímalka: Chce to změnu mindsetu (20. 2. 2024, 24 minut)
Umělá inteligence v budoucnosti přinese řadu změn v mnoha oborech, zruší rutinní práci, zavede automatizace, personalizuje vzdělávání a propojí i zdánlivě nesouvisející obory. Čeká nás „zlatý věk tvůrců“, a proto se mezi klíčové dovednosti zařadí: představivost, kreativita, všeobecný rozhled, schopnost vytvářet systémy, podnikavé myšlení a leadership. Buďme připraveni – inspirujme se, experimentujme, sdílejme.
Pavel Hodál a Martin Mareš: Jak „spustit" AI ve škole (20. 2. 2024, 24 minut)
Rozhodli jste se, že se pustíte do objevování AI a potřebujete poradit s prvními krůčky? Tato část je určena právě vám. Je pro vás lepší používat Copilot od Microsoftu, nebo Gemini (dříve Bard) od společnosti Google? V čem jsou odlišné a jak obě služby spustit, to si vše vysvětlíme. A pokud vám Copilot náhodou nefunguje, názorně si ukážeme, co a kde je potřeba udělat v nastavení účtu, aby se vám zprovoznil.
Martin Krček: Google Gemini (Bard) (20. 2. 2024, 33 minut)
Umělá inteligence od společnosti Google má mnoho nesporných výhod. Díky tomu, že májí různé vlastní nástroje už několik let ve vývoji (mapy, disk, vyhledávání, detekce fotek atd.), může je skrze vlastní AI propojovat. Proto zvládne i takové úkoly, jako například identifikovat bobule na základě fotografie a určit, zda jsou jedlé. Výhodou je také její volná dostupnost.
Karel Klatovský: Co vše umí Copilot (20. 2. 2024, 30 minut)
Budoucnost AI ve vzdělávání je jedna z cest, kterou se vydává i Copilot od Microsoftu. Kromě přepisu řeči na text a okamžitý překlad do cizího jazyka, vytváření tematických prezentací doslova na počkání, tvorby testů s výstupem pro snadnou implementaci do oblíbené kvízové aplikace Kahoot, má i mnoho dalších zajímavých a jedinečných funkcí. Jednou z nich je zvládání personalizované výuky a podpora žáků ve čtení. Vyslechne si čtenáře, analyzuje data, a na základě výsledků sestavuje další procvičování, aby docházelo ke zlepšení. Stejně tak umí například i ověřovat otázkami porozumění čteného textu.
Tomáš Kapler: poznejte pokročilé možnosti ChatGPT (20. 2. 2024, 30 minut)
Jak si z ChatGPT udělat vlastního učitele angličtiny, který vás pozorně poslouchá a opravuje? Tomáš Kapler nám představil novinky placeného ChatGPT4 a srovnal je i s jinými existujícími alternativami. Pozastavil se nad tvorbou vlastních asistentů, nad důležitostí dodávání kontextu při zadávání úkolů, věnoval se také analyzování dat, generování grafiky a schopnosti pochopit obrázky.
Jan Tyl: Zajímavé projekty pro školy s důrazem na vzdělávání (20. 2. 2024, 31 minut)
Mají mozky, které v mnoha ohledech převyšují ty naše. Digitální lidé je jeden ze známých projektů Jana Tyla a jeho spolupracovníků. Jejich vytvořené digitální osobnosti mají svůj osobitý charakter a styl vyjadřování. Například moderátorka Matylda je známá tím, že účastníkům diskuze pokládá překvapivé otázky a Martin je expert na naslouchání a vnímání. Je to způsob, jakým lze propojit umělou inteligenci, vzdělávání a třeba i transformativní koučink. Dále se dozvíte více o Magickém deníku, který z vašich zápisků kupříkladu vytvoří různé úkoly k seberozvoji, souhrny a hodnocení, o Digi Expertech a projektu Hyperprostor, což je vlastní virtuální škola tvořená AI (má své koleje, učitele, individuální studijní plány), a mnohé další zajímavosti.
Petr Otevřel: Legislativa a AI – můžu použít ten obrázek? (20. 2. 2024, 33 minut)
Autorské právo je v oblasti AI poměrně zapeklitá záležitost. Vygenerované obrázky jsou sice jsou hmotně zachyceny a zdají se být autorským dílem AI, ovšem problém je v tom, že autorem je podle § 5 Autorského zákona je pouze fyzická osoba, která dílo vytvořila. Za jakých podmínek mohou být výstupy AI chráněny jako autorská díla a na co si dát pozor, na to společně podíváme s advokátem Petrem Otevřelem.
Katka Švidrnochová a Bára Karpíšková: Kreativní generování vizuálního a audiovizuálního obsahu (20. 2. 2024, 33 minut)
Společně s autorkami zavítáme do jejich kroužku Cesta do fantazie. Tam si děti mohou plnit své sny ohledně vytváření příběhů vyprávěných audiovizuálně, a to vše díky práci s obsahem vygenerovaného AI. Vytváří klipy, krátká videa s animacemi, zvukem i dabingem. Zjistíme, jakými způsoby a jak konkrétně pracují, a načerpáme inspiraci do hodin informatiky, případně mediální výchovy, českého jazyka a jiných předmětů.
Podcasty a videa o AI
Přečtěte si články k dílům podcastu KYBcast o AI:
Další podcasty:
EduRevue: Mezi námi
Odbornice na umělou inteligenci ve školním prostředí
Ivana Böhmová si do podcastu pozvala Libuši Daňhelkovou, ředitelku ZŠ Kořenského v Praze 5. Jejich společným tématem je proces digitalizace školy a také nástup AI.
DIGI IN: Klára Pirklová
Umělá inteligence tady s námi je a dál bude. Rok 2023 je v souvislosti s AI turbulentní, říká v úvodu tohoho dílu DIGI IN podcastu Klára Pirklová, lektorka a členka týmu pro digitalizaci ve vzdělávání v Národním pedagogickém institutu ČR.
Mohlo by vás zajímat - inspirace
Články o umělé inteligenci:
Rozhovory o umělé inteligenci:
Spolupracujeme – naši partneři
AI dětem: projekt Kurikulum AI
Vznik vzdělávací koncepce pro informatiku a rozvoj digitální kompetence v oblasti umělé inteligence na základních a středních školách.
Prg.ai:
projekt „Umělá inteligence do škol“
Rozcestník pro učitele, ředitele i rodiče – průvodce ve světě vzdělávání pro oblast umělelé inteligence.
Sféra Pardubice: projekt AI edulab
Multioborové centrum pro aplikaci umělé inteligence ve vzdělávání, které se zabývá kolaborativním výzkumem a zvyšováním kompetencí díky zavádění umělé inteligence do procesu vzdělávání.
Gug.cz
Gug.cz je komunita lektorů, která se zaměřuje na sdílení a předávání dovedností v oblasti nových technologií. Společně jsme pro vás připravili již 3 online konference plné praktických aplikací umělé inteligence ve vzdělávání, a další připravujeme.
DigiKoalice
Platforma MŠMT a NPI, která propojuje partnery v oblasti digitálního vzdělávání v celé ČR.
Zapojené partnery a jejich nabídku v oblasti AI najdete v rozcestníku.
Aignos
Spolek aignos přináší inovativní pohled na umělou inteligenci ve vzdělávání. Specializuje se na workshopy zaměřené na kreativní psaní a vizuální tvorbu s využitím AI. Svými aktivitami, jako jsou workshopy a odborné konference, podporuje digitální gramotnost a kritické myšlení v oblasti umělé inteligence pro studenty i pedagogy.