Digitální pedagogický leadership
Vedení škol v digitální éře
Pomáháme lídrům a lídryním a jejich spojencům stát se vizionáři moderního vzdělávání.
Technologie nejsou cílem, jsou cestou ke kvalitnějšímu učení, spolupráci a vedení školy. Usnadňujeme školám využívat technologie nejen pro administrativu, ale hlavně pro transformaci výuky. A víme, jak na to. Ale také víme, že to nemusíme být jen my, kdo zástupce škol vzdělává.
NPI ČR nabízí lektorům i vzdělávacím organizacím inspiraci a oporu při tvorbě jejich vlastních kurzů, které pomohou rozvíjet moderní a smysluplné učení a posilovat digitální pedagogický leadership napříč školami.
Co je cílem DPL?
Co je cílem digitálního pedagogického leadershipu (DPL)?
Cílem je vést stávající i budoucí ředitele a ředitelky k tomu, aby dokázali digitální technologie využívat strategicky, smysluplně a s dopadem na výuku.
Technologie se tak stávají součástí školní vize, nástrojem pedagogických inovací, profesního rozvoje, týmové spolupráce i efektivní komunikace se žáky, rodiči a komunitou.
Obsah přináší inspiraci, konkrétní návody i některé praktické nástroje pro strategické plánování, vedení lidí, řízení změn a budování digitální kultury školy.
Pro koho je téma DPL určeno?
primárně pro ředitele a zástupce ředitele škol, členy vedení škol,
pedagogy, ICT koordinátory, kteří chtějí převzít odpovědnost za digitální směřování školy.
Infografika 5P
Digitalizace školy má smysl tehdy, když je řízena vědomě a s jasným cílem. Digitalizace přináší nové možnosti učení, zefektivňuje řízení školy a reaguje na rychlé společenské a technologické změny. Zároveň s sebou nese rizika a vyžaduje promyšlené vedení. Porozumění těmto faktorům je základem pro kvalitní rozhodování.
Klíčovým krokem je vytvoření digitální vize, tedy stručného a srozumitelného popisu toho, jak škola technologie využívá a proč. Vize musí vycházet z hodnot školy, být realistická a motivační a zároveň navazovat na rámcové vzdělávací dokumenty a současné trendy včetně využití umělé inteligence.
Digitální směřování školy se opírá o aktivní roli vedení, které řídí změny, pracuje s motivací i případným odporem a propojuje všechny aktéry: učitele, žáky, rodiče i zřizovatele.
Budoucnost vzdělávání přináší výzvy i nové příležitosti; rozvoj digitálních kompetencí, hybridní formy učení a rostoucí využití AI. Škola, která má jasnou představu o svém digitálním směru, dokáže na tyto změny reagovat promyšleně a s důrazem na kvalitu vzdělávání.
Úspěšná digitalizace školy stojí na lidech, kteří změnu vedou, podporují a sdílejí. Tato část představuje klíčové principy, díky nimž může škola vytvořit funkční tým, zapojit partnery a zajistit, aby digitální rozvoj probíhal koordinovaně a srozumitelně.
Digitalizaci nelze řídit pouze technicky. Vyžaduje digitální lídry, kteří rozumějí pedagogickému smyslu technologií, mají potřebné kompetence a dokážou inspirovat ostatní. Je důležité umět rozlišit mezi technickou podporou a skutečným leadershipem, identifikovat potenciální lídry ve sboru a využít jejich silné stránky ve prospěch celé školy.
Podstatnou součástí je vytvoření týmu pro digitální rozvoj jasně strukturované skupiny, kde má každý svou roli, kompetence i odpovědnost. Takový tým zajišťuje komunikaci, plánování i správu projektů a pomáhá škole reagovat na změny rychle a koordinovaně.
Dobře nastavené partnerství, leadership a komunikace tvoří základ digitalizace, která je pro školu smysluplná, udržitelná a skutečně podporuje učení.
Digitální technologie mají smysl pouze tehdy, když podporují učení. Učitelé se musí orientovat v pedagogických principech, rozpoznat, kdy technologie přináší skutečný přínos, a vytvářet výukové situace, které jsou efektivní, aktivizující a inkluzivní.
Technologie umožňují spolupráci, personalizaci výuky a poskytování zpětné vazby, přičemž AI může učiteli pomáhat při přípravě a diferencovaném přístupu. Zároveň je důležité zajistit bezpečné a etické používání, dostupnost pro všechny žáky a zdravé nastavení digitálních návyků, aby výuka byla efektivní a zároveň udržitelná. Digitální wellbeing a digitální minimalismus jsou klíčové pro zdravé a udržitelné používání technologií.
Digitální technologie mohou výuku obohatit, zefektivnit a zpřístupnit, ale pouze tehdy, když jsou používány promyšleně. Důležitou roli zde mají i nástroje pro individualizaci – od jednoduchých řešení až po adaptivní systémy a nástroje umělé inteligence. Umělá inteligence ve výuce slouží jako podpora učitele, pomáhá při přípravě, individualizaci a diferenciaci výuky a zároveň vyžaduje bezpečné používání ze strany žáků, etickou orientaci a základní pojmovou průpravu.
Efektivní a bezpečný provoz digitálních technologií ve škole vyžaduje přehled o infrastruktuře ICT, správě zařízení a školních platformách. Patří sem sítě, servery, cloudové služby, správa účtů a identit i životní cyklus zařízení.
Součástí odpovědnosti vedení školy jsou i bezpečnostní témata, zejména kyberbezpečnost, ochrana dat a dodržování GDPR. Učitelé a vedení školy musí rozumět základním pravidlům, typickým hrozbám, řízení přístupů a hesel a dodržovat školní politiku kyberbezpečnosti. Správné postupy zahrnují práci se souhlasy, zabezpečení dokumentů a minimalizaci nejčastějších chyb při ochraně dat.
Klíčovým prvkem bezpečného provozu je řízení rizik a dobře nastavené postupy při incidentech. Transparentní evidence rizik, jasné komunikační kanály a definované role umožňují škole reagovat rychle, chránit data a minimalizovat dopady narušení provozu. Významnou roli zde hraje také spolupráce s technickou podporou a vhodně nastavené procesy pro hlášení problémů.
Správně nastavené provozní prostředí tvoří základ bezpečného, udržitelného a odolného digitálního ekosystému školy
Jeho součástí je také systematický sběr a analýza dat, které pomáhají optimalizovat využití zdrojů, sledovat dopady změn a identifikovat rizika dříve, než se projeví. Transparentní práce s daty posiluje komunikaci s rodiči, zřizovatelem i učiteli a zvyšuje důvěru v procesy školy.
Proces řízení rizik zahrnuje pravidelnou analýzu, dokumentaci, eskalaci a komunikaci s relevantními stranami v souladu s doporučenými postupy (https://edu.gov.cz/digitalizujeme/it-sprava/).
Evaluace digitální strategie je klíčovým nástrojem pro efektivní rozvoj školy. Umožňuje vedení školy i učitelům sledovat, jak technologie ovlivňují učení žáků a práci pedagogů, a přizpůsobovat plán rozvoje podle skutečných potřeb. Systematické hodnocení podporuje rozhodování založené na datech a zajišťuje, že změny nejsou náhodné, ale cílené a měřitelné.
K dispozici jsou různé nástroje: sebereflexe pedagogů podle DigCompEdu, dotazníky pro žáky, rodiče a učitele, hospitace a peer feedback, stejně jako data generovaná digitálními nástroji.
Klíčovým krokem je následná analýza a interpretace dat, což pomáhá při aktualizaci strategie školy, plánování profesního rozvoje a budování kultury reflexe a neustálého zlepšování se.
Moderní evaluace může pro analýzu dat, automatizaci administrativních úkonů a získávání přehledů o efektivitě opatření využívat i umělou inteligenci. Přitom je nezbytné zohlednit limity a etické aspekty využití AI, aby proces zůstal transparentní, spravedlivý a bezpečný.
Díky systematické evaluaci digitální strategie získává škola objektivní podklady pro rozhodování, zvyšuje dopad technologií na učení a učí se reagovat na nové výzvy v dynamickém vzdělávacím prostředí.
Jak můžete DPL využít právě vy, vzdělavatelé?
Metodická příručka
Připravili jsme pro vás metodiku, kde najdete všechny informace k obsahu DPL spolu s příručkou s doporučenými aktivitami, tipy pro diskusi a návrhy, jak téma DPL rozvíjet v rámci školních týmů.
Kurz pro digitální lídry školy
Otevřete dveře inovacím a získejte inspiraci od zkušených lídrů a lídryň! Přihlaste se a staňte se součástí moderního vzdělávacího prostředí, které reflektuje potřeby dnešní doby.
