Co jsou digitální kompetence?
Základní myšlenka je jednoduchá: schopnost orientovat se v digitálním prostředí, zacházet s technologiemi a současně mít nadhled nad tím, co všechno kolem nás ovlivňují. Bezpečně, sebejistě, kriticky a tvořivě je využívat při práci, při učení, ve volném čase i při zapojování do společnosti a občanského života jsou v dnešní době klíčové dovednosti.
Nová klíčová kompetence v RVP gymnázií
Žák:
- ovládá potřebnou sadu digitálních zařízení, aplikací a služeb, využívá je při školní práci i při zapojení do veřejného života; digitální technologie a způsob jejich použití nastavuje a mění podle toho, jak se vyvíjejí dostupné možnosti a jak se mění jeho vlastní potřeby;
- získává, posuzuje, spravuje, sdílí a sděluje data, informace a digitální obsah v různých formátech; k tomu volí efektivní postupy, strategie a způsoby, které odpovídají konkrétní situaci a účelu;
- vytváří, vylepšuje a propojuje digitální obsah v různých formátech; vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků;
- navrhuje prostřednictvím digitálních technologií taková řešení, která mu pomohou vylepšit postupy či technologie; dokáže si poradit s technickými problémy;
- vyrovnává se s proměnlivostí digitálních technologií a posuzuje, jak vývoj technologií ovlivňuje různé aspekty života jedince a společnosti a životní prostředí, zvažuje rizika a přínosy;
- předchází situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, situacím ohrožujícím jeho tělesné a duševní zdraví; při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jedná eticky, s ohleduplností a respektem k druhým.
Rozvoj digitální kompetence žáků je v RVP ZV zpracován v podobě nového cíle základního vzdělávání a nové klíčové kompetence. Opírá se o koncept průřezového rozvoje digitální gramotnosti dětí a žáků, který se ověřoval v letech 2019–2020 v mateřských, základních a středních školách.
Škola by měla navrhnout a v ŠVP popsat vlastní postupy, které budou všichni učitelé využívat k cílenému rozvíjení klíčových kompetencí žáků. Tyto postupy se v ŠVP označují jako výchovné a vzdělávací strategie a uplatňují se při vyučování i v mimovýukových aktivitách. Výchovné a vzdělávací strategie v ŠVP ukazují, jak učitelé utvářejí a rozvíjejí klíčové kompetence žáků. Jde o metody a formy výuky, postupy a činnosti učitelů, které učitelé plánovitě zařazují do výuky i do života školy, aby systematicky rozvíjeli klíčové kompetence žáků.
Výchovné a vzdělávací strategie škola plánuje dvojím způsobem:
- jako společné výchovné a vzdělávací strategie, které uplatňují všichni učitelé na škole, školní VVS (ty nejsou vázány úzce na jednotlivé předměty); tyto strategie obsahuje v ŠVP kapitola Charakteristika ŠVP;
- jako výchovné a vzdělávací strategie, které využívají učitelé jednoho předmětu nebo skupiny předmětů, předmětové VVS; tyto strategie jsou součástí učebních osnov vyučovacích předmětů v ŠVP.
kapitoly RVP G, GSP a DG ke stažení
Pomůžeme vám se zavedením digikompetencí do výuky
Kurzy pro učitele
Vyberte si z nabídky krátkých i dlouhých kurzů a webinářů, které vás připraví na změny v konkrétních předmětech.
Konzultace s krajským ICT metodikem (KIM)
Odborná pomoc s vhodným začleněním digitální techniky a digitálních kompetencí do výuky ve vaší škole.
Worskhopy pro celou sborovnu
Propojíte využívání digitálních technologií ve výuce s rozvojem digitálních kompetencí.
Inspirujte se u kolegů
Zbyněk Filipi: Naučte se s Wikipedií pracovat jinak
Andrea Tláskalová: Rozvoj digitálních kompetencí lze realizovat i v přírodě
DigiPořad: Jeden den v životě školy jako trvalý projekt
Podcast ŠKOLA DIGI IN
Podcast Národního pedagogického institutu ČR věnovaný inspiracím k rozvíjení digitálních kompetencí žáků napříč předměty a do výuky nové informatiky.
Se svým podcastem Škola DIGI IN jezdí křížem krážem po republice a zpovídá pedagogické průkopníky v digitálních technologiích a umělé inteligenci. Někdy za kantory zavítá domů na bio zahrádku, jindy třeba do učebny hudebky.
Z toho, co za poslední měsíce zažil, se chce Janu Schönbauerovi brečet. „Kéž by každý učitel byl jako ti, s kterými mám možnost mluvit,“ říká v rozhovoru.