Jak na digitální kompetence
u vás ve škole

Jak na digitální kompetence u vás ve škole

Co jsou digitální kompetence?

Základní myšlenka je jednoduchá: schopnost orientovat se v digitálním prostředí, zacházet s technologiemi a současně mít nadhled nad tím, co všechno kolem nás ovlivňují. Bezpečně, sebejistě, kriticky a tvořivě je využívat při práci, při učení, ve volném čase i při zapojování do společnosti a občanského života jsou v dnešní době klíčové dovednosti.

Nová klíčová kompetence v RVP gymnázií

Digitílní kompetence RVP

Žák: 

  • ovládá potřebnou sadu digitálních zařízení, aplikací a služeb, využívá je při školní práci i při zapojení do veřejného života; digitální technologie a způsob jejich použití nastavuje a mění podle toho, jak se vyvíjejí dostupné možnosti a jak se mění jeho vlastní potřeby; 
  • získává, posuzuje, spravuje, sdílí a sděluje data, informace a digitální obsah v různých formátech; k tomu volí efektivní postupy, strategie a způsoby, které odpovídají konkrétní situaci a účelu; 
  • vytváří, vylepšuje a propojuje digitální obsah v různých formátech; vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků; 
  • navrhuje prostřednictvím digitálních technologií taková řešení, která mu pomohou vylepšit postupy či technologie; dokáže si poradit s technickými problémy; 
  • vyrovnává se s proměnlivostí digitálních technologií a posuzuje, jak vývoj technologií ovlivňuje různé aspekty života jedince a společnosti a životní prostředí, zvažuje rizika a přínosy; 
  • předchází situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, situacím ohrožujícím jeho tělesné a duševní zdraví; při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jedná eticky, s ohleduplností a respektem k druhým.

Rozvoj digitální kompetence žáků je v RVP ZV zpracován v podobě nového cíle základního vzdělávání a nové klíčové kompetence. Opírá se o koncept průřezového rozvoje digitální gramotnosti dětí a žáků, který se ověřoval v letech 2019–2020 v mateřských, základních a středních školách. 

Digitální kompetence ŠVP

Škola by měla navrhnout a v ŠVP popsat vlastní postupy, které budou všichni učitelé využívat k cílenému rozvíjení klíčových kompetencí žáků. Tyto postupy se v ŠVP označují jako výchovné a vzdělávací strategie a uplatňují se při vyučování i v mimovýukových aktivitách. Výchovné a vzdělávací strategie v ŠVP ukazují, jak učitelé utvářejí a rozvíjejí klíčové kompetence žáků. Jde o metody a formy výuky, postupy a činnosti učitelů, které učitelé plánovitě zařazují do výuky i do života školy, aby systematicky rozvíjeli klíčové kompetence žáků. 
 

Výchovné a vzdělávací strategie škola plánuje dvojím způsobem: 

  • jako společné výchovné a vzdělávací strategie, které uplatňují všichni učitelé na škole, školní VVS (ty nejsou vázány úzce na jednotlivé předměty); tyto strategie obsahuje v ŠVP kapitola Charakteristika ŠVP; 
  • jako výchovné a vzdělávací strategie, které využívají učitelé jednoho předmětu nebo skupiny předmětů, předmětové VVS; tyto strategie jsou součástí učebních osnov vyučovacích předmětů v ŠVP. 

Pomůžeme vám se zavedením digikompetencí do výuky

Kurzy pro učitele

Vyberte si z nabídky krátkých i dlouhých kurzů a webinářů, které vás připraví na změny v konkrétních předmětech.

Konzultace s krajským ICT metodikem (KIM)

Odborná pomoc s vhodným začleněním digitální techniky a digitálních kompetencí do výuky ve vaší škole.

Worskhopy pro celou sborovnu

Propojíte využívání digitálních technologií ve výuce s rozvojem digitálních kompetencí.

Inspirujte se u kolegů

Zbyněk Filipi: Naučte se s Wikipedií pracovat jinak

Andrea Tláskalová: Rozvoj digitálních kompetencí lze realizovat i v přírodě

DigiPořad: Jeden den v životě školy jako trvalý projekt

Podcast ŠKOLA DIGI IN

Podcast Národního pedagogického institutu ČR věnovaný inspiracím k rozvíjení digitálních kompetencí žáků napříč předměty a do výuky nové informatiky.

Se svým podcastem Škola DIGI IN jezdí křížem krážem po republice a zpovídá pedagogické průkopníky v digitálních technologiích a umělé inteligenci. Někdy za kantory zavítá domů na bio zahrádku, jindy třeba do učebny hudebky.

Z toho, co za poslední měsíce zažil, se chce Janu Schönbauerovi brečet. „Kéž by každý učitel byl jako ti, s kterými mám možnost mluvit,“ říká v rozhovoru.

Nadšení učitelů pro výuku mi vhání slzy do očí, přiznává Jan Schönbauer

Kulaté stoly

Sledujte videozáznamy diskuzÍ se zástupci NPI a učiteli, kteří se s vámi podělí o své zkušenosti se zaváděním digitálních kompetencí do výuky.

31. 5. 2023
Informatika a digitální kompetence: první zkušenosti na gymnáziu

27. 9. 2023
Umělá inteligence ve škole

Přečtěte si články o aplikacích a digitálních technologiích

Nejen příchod ChatGPT nás nutí k rozvoji digitálních dovedností i ostražitosti. Umělá inteligence totiž „pěkně kecá”

Snižují hluk ve třídě nebo pomáhají se strukturou práce. Učitelé vsází na aplikace, které jim usnadňují výuku

DigCompEdu: Digitální kompetence učitelů od teorie k  praxi -  publikace Michala Černého

Rozvoji digikompetencí se věnujeme na našich pravidelných akcích