VYUŽITÍ A ZAPOJENÍ
|
ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
|
3. ročník |
- uvádí příklady využívání digitálních technologií v rodině a ve škole; ovládá a využívá určené výukové aplikace při svém učení
|
5. ročník |
- zapojuje se do života školy také prostřednictvím digitálních technologií
- při školní práci využívá svěřená zařízení a doporučené digitální technologie
|
7. ročník |
-
charakterizuje digitální zdroje, které využívá ve svém vzdělávání; k učení využívá i osobní digitální zařízení
-
během svého vzdělávání kombinuje různá digitální zařízení za účelem efektivnějšího plnění zadaných úkolů
-
nepouští se do nestandardních situací, protože chápe rizika této činnosti
|
9. ročník |
-
charakterizuje digitální zdroje důležité pro občana a prostřednictvím digitálních technologií se zapojuje do dění ve svém okolí; k učení využívá také digitální vzdělávací prostředí
-
pro školní práci a plánování svého času využívá digitální technologie, kombinuje je a samostatně rozhoduje, které pro jakou činnost či řešený problém použít
-
běžné technické problémy sám vyřeší nebo si najde návod na jejich vyřešení
|
INFORMACE A KOMUNIKACE
|
získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
|
3. ročník |
-
zpracuje drobné úkoly spojené se získáváním informací na různá témata a problematiku, o kterou se osobně zajímá
-
práci ve skupině si rozdělí na dílčí úkoly, které plní i za pomoci digitálních technologií
|
5. ročník |
-
při řešení problému rozpozná potřebu informací; vyhledá je v doporučených zdrojích a posoudí jejich relevanci; ověří jejich spolehlivost v jiných zdrojích
-
ukládá informace tak, aby je znovu našel a mohl použít; ukládá si zajímavé odkazy na zdroje informací pro další použití
-
soubory sdílí se svými blízkými a učiteli pomocí zadané digitální technologie
-
komunikuje se svými blízkými a učiteli pomocí doporučených digitálních technologií
|
7. ročník |
-
na základě vlastních kritérií pro vyhledávání získává potřebné informace z doporučených zdrojů
-
ukládá informace tak, aby je mohl efektivně třídit a vyhledávat; ukládá si převzatý digitální obsah pro další použití
-
sdílí data, informace a obsah se svými vrstevníky a volí pro to vhodnou technologii
-
komunikuje se svými vrstevníky a samostatně si volí známou digitální technologii
|
9. ročník |
-
potřebné informace získává z různých digitálních zdrojů na základě vlastních kritérií pro vyhledávání; získané informace posuzuje z hlediska souladu s již známými a na základě věrohodnosti příslušného zdroje
-
ukládá informace tak, aby je mohl v případě potřeby najít a použít i někdo jiný, s kým spolupracuje; vytváří vlastní portfolio zdrojů informací a podílí se na tvorbě sdílených portfolií
-
využívá digitální technologie ke sdílení dat, informací a obsahu s vybranými lidmi a k týmové práci
-
komunikuje pomocí digitálních technologií i s více uživateli najednou; pro konkrétní komunikační situaci vybírá nejvhodnější technologii
|
TVORBA A VYJÁDŘENÍ
|
vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků
|
3. ročník |
- zachycuje skutečnosti ze svého okolí a vyjadřuje své představy i za pomoci digitálních technologií
|
5. ročník |
-
vytváří jednoduchý digitální obsah (texty, tabulky, obrázky, audio, video), vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků ke splnění stanovených cílů
-
provádí základní změny obsahu, který vytvořil někdo jiný s cílem přizpůsobit ho novým účelům
|
7. ročník |
-
vytváří a upravuje digitální obsah, v případě potřeby je schopen jeden digitální formát doplnit či rozšířit jiným formátem
-
upravuje obsah, který vytvořil někdo jiný, s cílem přizpůsobit ho novým účelům
|
9. ročník |
-
vytváří a upravuje digitální obsah v různých formátech, dané formáty kombinuje (vytváří webové prezentace, infografiku a multimédia), vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků ke splnění stanovených cílů
-
pozměňuje obsah, který vytvořil někdo jiný, propojuje jej s cílem vytvořit obsah nový
|
EFEKTIVITA A INOVACE
|
využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnosti, zefektivnil či zjednodušil své pracovní postupy a zkvalitnil výsledky své práce
|
3. ročník |
- řeší úkoly a situace i za použití digitálních technologií
|
5. ročník |
- identifikuje problémy, řeší je i prostřednictvím digitálních technologií
|
7. ročník |
- využívá digitální technologie v navrženém postupu, kterým řeší vybrané problémy
|
9. ročník |
- navrhuje různé postupy k řešení vybraných problémů pomocí digitálních technologií
|
PŘÍNOS A VÝVOJ
|
chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání
|
3. ročník |
- uvede příklady použití digitálních technologií v každodenním životě člověka
|
5. ročník |
- uvede příklady, jak mohou digitální technologie pomáhat
|
7. ročník |
-
na příkladech z okolí ukazuje, jak digitální technologie zlepšují život
-
zná základní milníky vývoje digitálních technologií a jak tyto technologie ovlivňují společnost
|
9. ročník |
-
uvádí situace, kdy digitální technologie zlepšují život různým sociálním skupinám
-
popíše souvislost rozvoje informačních technologií s rozvojem společnosti a uvádí objevy, které výrazně posunuly využití digitálních technologií ve společnosti
|
BEZPEČNOST A ETIKA
|
předchází situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, situacím s negativním dopadem na jeho tělesné a duševní zdraví i zdraví ostatních; při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jedná eticky
|
3. ročník |
-
chová se šetrně ke svěřeným digitálním zařízením, rozpozná vhodné a nevhodné zacházení s nimi
-
při školní práci dodržuje správné držení těla a respektuje dobu stanovenou pro práci s digitálními zařízeními
-
dodržuje řád a pravidla stanovená pro práci s digitálním obsahem a digitálními zařízeními v místě, ve kterém pracuje
|
5. ročník |
-
respektuje nastavenou úroveň zabezpečení v používaných zařízeních; rozpozná a nahlásí nevhodný obsah, situace či chování v digitálním prostředí
-
respektuje pravidla bezpečného a zdraví neohrožujícího chování při práci s digitálními technologiemi
-
odliší vlastní a cizí digitální obsah; používá-li cizí digitální obsah, uvede zdroj
-
vysvětlí rozdíly mezi fyzickým a digitálním světem; vybírá informace, které o sobě může zveřejnit
-
i v digitálním světě dodržuje pravidla slušného chování
|
7. ročník |
-
podle pokynů nastavuje zabezpečení v používaných zařízeních; reaguje na typické projevy „kyberútoku“
-
identifikuje situace ohrožující jeho duševní i fyzické zdraví a uplatňuje postupy snižující tato rizika
-
odlišuje autorská práva od práv ochrany osobních údajů; zohledňuje právní aspekty při využívání a tvorbě digitálního obsahu
-
odlišuje citlivé osobní údaje od těch, které lze zveřejňovat, a podle toho spravuje svou digitální identitu, kterou využívá pro potřebu vzdělávání; ve své digitální identitě dohledá informace, kterých není autorem
-
rozpozná neetické jednání v digitálním prostředí a vhodně na ně reaguje
|
9. ročník |
-
s porozuměním udržuje svá digitální zařízení zabezpečená; data chrání před zneužitím; rozpozná rizikové situace a vhodně na ně reaguje
-
při používání digitálních technologií předchází situacím ohrožujícím tělesné i duševní zdraví
-
cituje zdroje ve své práci, je si vědom svých autorských práv; při práci v digitálním prostředí a při práci s osobními údaji dodržuje právní normy
-
promyšleně buduje svou digitální identitu a zajímá se, jak k ní přispívají ostatní; kontroluje svou digitální stopu
-
při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jedná eticky, s ohleduplností a respektem k ostatním
|