Aktuality
Vyberte si téma, co vás zajímá:
WhatsApp nikdy nespí
V rámci našeho povídání s intuitivním učitelem, lektorem a „uklidňovatelem“ dětí i dospělých Janem Kršňákem o Digidětech ve školách jsme se věnovali různým tématům z oblasti digitálních technologií a sociálních sítí. Kromě hledání společné cesty a vzájemného pochopení mezi žáky, učiteli a rodiči, jsme se pozastavili i nad riziky, kterých je potřeba se vyvarovat. Jednou z takových rizikových aplikací je kupříkladu hojně využívaný WhatsApp. Co je na něm tak problematického?
TikTok je králičí nora a před ztrátou v ní nás může zachránit pohyb
Nekončící záplava krátkých videí šitá přímo na míru našemu vkusu i náladě vytváří hlubokou králičí noru. Často v ní dokážeme ztratit hlavu na dlouhé hodiny a někdy si ani neuvědomíme, jak významně mění naší psychiku. V souboji o pozornost učitelé TikToku konkurovat nemohou. Jak v tomto směru žákům pomoci a lze TikTok smysluplně využívat ve školách?
V DIGIakcích ukázaly školy školám mnoho tipů a inspirace pro zlepšení digikompetencí učitelů i žáků
Rok 2023 přinesl celkem 37 DIGIakcí, které pořádaly aktivní školy spolu s Národním pedagogickým institutem ČR (NPI) a dalšími partnery. Akce probíhaly formou „učitelé učitelům“, kde hlavní podstatou bylo sdílení načerpaných zkušeností dobré praxe a motivování kolegů k novým a inovativním přístupům v digitálním vzdělávání. Jako skvělá příležitost se pro školy jeví také možnost podpory ze strany NPI, který má ve svém týmu celou řadu odborných lektorů a konzultantů.
Digitální děti ve školách hledají víc než jen informace
Naše společnost je provázána s digitálními technologiemi natolik, že život bez nich je neodmyslitelný. Přináší nám komfortnější život, ale zároveň nás v něm dokáže utopit přemírou podnětů, obsahu a informací. To významně ovlivňuje nejen nás, dospělé, ale také naše děti a jejich psychický vývoj, a mimo jiné vytváří výzvy pro změny ve vzdělávání. Tématem našeho podcastu se staly digitální děti. Jak současná situace formuje nás i naše spojení s žáky? Mají sociální sítě pozitivní využití při výuce?
Jak ušetřit ve škole čas nad správou IT zařízení? Počítače může centrálně ovládat i ICT koordinátor, ujišťuje IT guru Sukeník z NPI ČR
Dokud měly školy jen několik málo kusů techniky, jejich servis nebyl příliš náročný. Jenže v situaci, kdy má škola například 200 tabletů, je jejich obsluha náročnější.
Nadšení učitelů pro výuku mi vhání slzy do očí, přiznává Jan Schönbauer
AI je podle Jana Schönbauera asistent, nikoliv nepřítel. Se svým podcastem Škola DIGI IN jezdí křížem krážem po republice a zpovídá pedagogické průkopníky v digitálních technologiích a umělé inteligenci. Někdy za kantory zavítá domů na bio zahrádku, jindy třeba do učebny hudebky.
Zábavné digitální hrátky do výuky – vytvořte si své virtuální muzeum, zkoumejte mozek v rozšířené realitě a další nápady
U kulatého stolu se pravidelně scházíme s pedagogy a vzájemně se obohacujeme o zajímavé nápady a zkušenosti. Tentokrát jsme se zabývali tématem digihrátek a podívali jsme se na to, jak do běžné výuky zapojit digitální technologie.
Program lednové DIGI roadshow v krajích
Na DIGI roadshow se tentokrát zaměříme na tolik diskutované kancelářské programy. Budeme hledat, kde a jak učit žáky pracovat s texty, tabulkami, grafikou nebo prezentacemi napříč jednotlivými předměty a obory. Přidejte se k nám 30. ledna 2024 na krajských pracovištích NPI ČR.
Kulatý stůl – Digihrátky – učení, které žáky baví
Sledujte záznam živě streamované debaty z 13. prosince 2023. Dozvíte se, jak zajímavé a hravé dokážou být vzdělávací aktivity, které mohou žáci díky technologiím dělat v rámci různých předmětů, projektů či mezipředmětových vztahů.
Podpora školám v krizové situaci
Povodně mohou způsobit různé potíže ve školách. Ať už se jedná o záplavy přímo ve škole, o žáky nebo učitele, kteří kvůli povodním nemohou do školy docházet, nebo o nutnost přejít na hybridní výuku, tato situace je náročná. Jsme tu, abychom vám pomohli.
Učitelé, kteří nebudou schopni držet krok s technologiemi, mohou být nahrazeni, říká Bořivoj Brdička
Publikace Bořivoje Brdičky Pedagogika nejistoty v éře AI rozebírá témata spjatá s rychle se měnícím technologickým světem a tím, jak nástup umělé inteligence ovlivňuje současné vzdělávání. Zdůrazňuje nutnost zásadní reformy pedagogických přístupů a upozorňuje na riziko, že učitelé, kteří nebudou schopni držet krok s technologiemi, mohou být nahrazeni.
Pomáhají se začleňováním digitálních technologií do výuky. Služba KIMů je pro školy zdarma
Už čtyři roky krajský ICT metodik – KIM – David Kalivoda pomáhá pod Národním pedagogickým institutem ČR školám s digitálními technologiemi. Náplní jeho práce je zejména vytváření odborné podpory učitelům i vedení škol v začleňování nových digitálních technologií do výuky, ukazuje jim také pro tyto účely vhodné aplikace a metody.
Hlavně nikdy nepředpokládejte, komentují s úsměvem příběhy posluchačů autoři KYBcastu na konci letní série
Šestý díl speciální série a konec. Autoři podcastu KYBcast: Letní toulky kyberprostorem mají za sebou poslední natáčení prázdninového dílu, přičemž závěr patřil letním historkám vás, našich posluchačů. Vaše příběhy doplnili Václav Maněna s Pavlem Matějíčkem o své zážitky. A jak říkají: „Nikdy nepředpokládejte.“
Při výuce informatiky klademe důraz na práci s daty, říká Miroslav Kotlas z Gymnázia Česká
Studenti ze základních škol přicházejí na gymnázium s různou úrovní dovedností. Miroslav Kotlas, učitel informatiky na Gymnáziu Česká v Českých Budějovicích, se s námi podělil o své zkušenosti, jak tyto rozdíly vyrovnává. Věnovali jsme se také tématu maturit z informatiky – jak probíhají, co musí studenti umět a zda je o ně zájem.
Multiscreening je problémem současnosti, shodují se Matějíček s Maněnou v KYBcastu
Multitasking obvykle zvládá většina z nás. Ve větší i menší míře, mění se pouze náplň toho, co děláme. Posloucháme hudbu a zároveň si čteme, řídíme a voláme a podobně. V poslední době se ale rozmáhá taktéž digitální nešvar – například v podobě sledování televize a takzvaného scrollování na mobilu. A že jde o velký problém, potvrzuje i moderátor KYBcastu Pavel Matějíček, který zároveň pracuje jako etický hacker. On si však tuto neřest uvědomil a zatočil s ní.
Nemáme čas říkat, že jsme použili funkci vyhledávání, a tak googlíme, vysvětluje Běžící češtinář v KYBcastu anglicismy
Svět zrychluje, na nic pořádně nemáme čas. Není proto divu, že tento životní styl doléhá i na mládež, která se snaží držet krok s dobou, a tak přejímá slovíčka z angličtiny, pomocí nichž vyjádří pocity nebo situace daleko rychleji. Na tento trend se s IT odborníky Václavem Maněnou a Pavlem Matějíčkem v devátém díle třetí série KYBcastu zaměřil Běžící češtinář – učitel, popularizátor češtiny a korektor Jarmil Vepřek.
Za držení pohotovosti musí mít zaměstnanec příplatek, během dovolené navíc šéfovi zvedat mobil nemusíte, uklidňují posluchače experti KYBcastu
Ať už pracujete ve školství, nebo soukromé sféře, i vy máte nárok na klidnou dovolenou bez toho, aniž by vás někdo rušil. Přestože jde o právo každého zaměstnance, ne všichni o něm ví, a tak se často stává, že i během volna řeší neodbytného šéfa. Pavel Matějíček s Václavem Maněnou, IT experti z podcastu KYBcast, uklidňují, že zvedat telefon nejsou povinni ani sami učitelé.
Konflikty v kyberprostoru jsou součástí digitální socializace, říká Jan Kršňák
Jan Kršňák navštěvuje základní školy a společně se žáky a učiteli se věnuje nejrůznějším tématům. Mezi nejčastěji otevíraná patří problematika kyberšikany, případně kyberstalkingu. Všechny tyto incidenty se odehrávají mimo školu, přesto se očekává, že se budou řešit ve školách. Jak se v takových situacích zachovat? A má je opravdu řešit škola?