WhatsApp nikdy nespí

4. 3. 2024

V rámci našeho povídání s intuitivním učitelem, lektorem a „uklidňovatelem“ dětí i dospělých Janem Kršňákem o Digidětech ve školách jsme se věnovali různým tématům z oblasti digitálních technologií a sociálních sítí. Jejich vliv způsobil, že děti prochází digitální pubertou, získávají nové závislosti, a ve školách hledají více než jen informace. Kromě hledání společné cesty a vzájemného pochopení mezi žáky, učiteli a rodiči, jsme se pozastavili i nad riziky, kterých je potřeba se vyvarovat. Jednou z takových rizikových aplikací je kupříkladu hojně využívaný WhatsApp. Co je na něm tak problematického?

To nám v šestém dílu našeho podcastu Digiděti ve škole prozradí Jan Kršňák, který pořádá tematické workshopy a semináře pro školy, vede platformu www.digideti.cz, pojmenovanou stejně jako jeho nedávno vydaná kniha – Digiděti (2023).
Dobrý sluha, ale špatný pán

Mnoho školních kolektivů ho používá. Učitelé tam jsou ve spojení se svými žáky a mohou jim tak efektivně a rychle předávat důležité informace, připomínat domácí úkoly a tak podobně. V tomto ohledu se může zdát WhatsApp velmi užitečný. Problém ale nastává, když si žáci vytvoří vlastní skupiny, kde učitel samozřejmě není. A to není ojedinělé, to se děje velmi často. Tam se mohou odehrávat věci, které nelze ovlivnit. Nejenže tam probíhá komunikace v podstatě nepřetržitě, ale může tam docházet k šikaně. Děti mají potřebu všechno, co se tam odehraje, číst a sledovat. Co kdyby se tam ostatní bavili právě o nich? V tom případě chtějí mít možnost se okamžitě bránit. Nemohou dát telefon z ruky, protože co když se tam zrovna něco takového stane a ony se nebudou moci do konverzace zapojit?

Učitel sám o sobě nezamezí tomu, aby si děti založily vlastní skupinu. Může ale zvážit, zda vůbec takovou formu komunikace s dětmi zvolí. A když už se to stane, děti si svou vlastní skupinu založí a dojde tam k šikaně, jak to má učitel řešit? A má to vůbec řešit, když se to odehrává mimo školu? I nad těmito otázkami jsme se v našem podcastu Digiděti ve škole s Janem Kršňákem pozastavili. Podcast najdete nejen na YouTube kanále Národního pedagogického institutu, ale také na Spotify a v dalších podcastových aplikacích.

Připravila: Anna Hynešová


Související odkazy


Digitální wellbeing

Podcast Digiděti

Rozhovor s Adélou Lábusovou