Jak ušetřit ve škole čas nad správou IT zařízení? Počítače může centrálně ovládat i ICT koordinátor, ujišťuje IT guru Sukeník z NPI ČR

9. 2. 2024

Dokud měly školy jen několik málo kusů techniky, jejich servis nebyl příliš náročný. Jenže v situaci, kdy má škola například 200 tabletů, je jejich obsluha náročnější.

Osobní zkušenost s tím má i ICT koordinátor a zástupce ředitele Tomáš Řebíček z liberecké Základní školy Lesní. Kvituje proto, že lze veškerá zařízení spravovat najednou, a to včetně bezpečnostních politik, instalace aplikací a dalších hromadných nastavení. „Když jsem na naší škole začínal s prvními deseti tablety nebylo pro mě těžké spravovat je kus po kuse. Ale když jsme ve stavu, že máme více než 200 koncových zařízení, je centrální správa nezbytná,“ vypráví Tomáš Řebíček z liberecké ZŠ Lesní.
Přeje si totiž, aby o možnosti, že lze spravovat všechna zařízení zároveň a na jednom místě, vědělo co nejvíce školských pracovníků. Jak podotkl jeho kolega, IT guru z Moravskoslezského kraje Petr Sukeník, povědomí o možnostech současné techniky se na školách liší. „Jsou školy, které jsou krásně vybavené, mají hromadnou správu, vše funguje bezvadně a učitelům se v hodinách s technikou pracuje dobře. Nemusí totiž čekat, než se jim zaktualizují jednotlivá zařízení,“ popisuje Sukeník. 
Navíc poukazuje na skutečnost, že v některých školských institucích vsadili na správu svých zařízení od externího dodavatele. V zásadě to podle něj není špatně, nicméně je potřeba si hlídat, jakým způsobem firma pracuje. Může se stát, že aby vydělala více peněz, spravuje každé jedno zařízení zvlášť, čímž se navyšuje počet odpracovaných hodin, a tak dostane o to víc zaplaceno. „Nebo to daná firma dokonce ani neumí jinak, protože v tom sama tápe. Pak je nejjednodušší, když si škola udělá výběrové řízení. Holt někdy musí ajťáky vyhodit, když tam není součinnost,“ myslí si IT guru.

Firmy radily školám, jak na vzdálenou správu zařízení a jejich obsluhu

Diskuze a zkušenosti zazněly na společném online webináři Národního pedagogického institutu ČR (zkráceně NPI) pro ředitele škol, ICT koordinátory a ICT správce, který proběhl v prosinci 2023. Na akci nicméně nemluvili pouze zástupci NPI, do debaty si přizvali i firmy, které se zabývají vzdálenou správou koncových zařízení a které účastníkům semináře představily možnosti, jak zařízení obsluhovat.

O softwarech a možnosti jejich financování ve školách promluvila i Anna Stočesová Martinková, vedoucí Oddělení podpory digitálního vzdělávání z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. V Národním plánu obnovy je tento rok dostatek financí na podporu překlenutí digitální propasti ve školách, které se dají použít na nákup ICT zařízení a v případech souladu s výzvou i na software. Finance a podpora z NPO směřují k tomu, aby žáci měli možnost technologie využívat pro zlepšení podmínek pro vlastní učení. Zásadní roli v tom mají učitelé, kteří tak rozvíjejí své digitální kompetence a učí se ke smysluplnému používání digitálních technologií ve výuce.

Koordinátor sítě IT guru, Petr Polívka, doplnil, že jeho kolegové již poskytli konzultace na více než 763 školách v republice. „Nově jsme zavedli i IT audity, kdy radíme školám, jak jsou na tom po stránce infrastruktury a nabízíme jim nadhled nad riziky a konkrétními kroky, jak si zajistit lepší konektivitu či správu školní IT techniky. Veškerá naše pomoc je zdarma,“ uzavřel. S žádostí o bezplatnou konzultaci se můžete na IT guru ve svém kraji obrátit a podrobné informace zjistit na stránkách NPI.

To a mnohem víc, včetně tipů na konkrétní řešení pro správu koncových zařízení ve školách, si můžete poslechnout v záznamu akce.

Příště proběhne podobná akce pod názvem Digitální zoom 7. března 2024.

Připravil: Tomáš Matoušek

Přehrajte si záznam z Digitální pavlače 7. 12. 2023


Související odkazy


Digitální zoom

Ukázka auditní zprávy

Vysvětlíme. Zjistíme. Poradíme.
Ozvěte se!