Aktuality
Vyberte si téma, co vás zajímá:
Web v novém brandu NPI – jak se vám líbí?
Vaše zpětná vazba je pro nás důležitá a pomůže nám vylepšit naše služby. Pokud máte zájem dát nám vědět, vyplňte prosím formulář do 30. června 2025.
Méně dřiny, víc smyslu. Umělá inteligence pomáhá učitelům soustředit se na podstatné
Umělá inteligence už dávno není jen experimentem technických nadšenců. Učitelé s ní dnes běžně pracují při hodnocení žáků, a to způsobem, který může být překvapivě lidský, přesný a formativní. V podcastu KYBcast sdílí své zkušenosti učitelé Karel Frnka a Pavel Hodál – a nabízejí inspiraci i těm, kdo s AI teprve začínají.
Neděláme z dětí ajťáky
Vzniku revidovaného rámcového vzdělávacího programu pro základní školy předcházela takzvaná malá revize, zaměřená na téma ICT. Co nyní školy čeká a jak do hry vstupuje umělá inteligence, popisuje Daniela Růžičková z NPI, která se na obou revizích podílela.
Svět influencerů: mezi rizikem, realitou a inspirací
Sociální sítě jsou plné vzorů, které mají na děti větší vliv, než si často připouštíme. O tomto vlivu je potřeba mluvit – a právě to dělá Martin Kaliba ve dvou dílech KYBcastu, ve kterých se na roli influencerů dívá z různých úhlů kriticky, ale bez předsudků.
Jak využít počítačové hry ve výuce? Objevte jejich skrytý potenciál!
Přemýšleli jste někdy nad tím, proč děti tak rády sledují, jak někdo jiný hraje počítačové hry, místo aby si je samy zahrály? Možná vás to překvapí, ale je to podobné jako u dospělých, kteří raději sledují fotbal v televizi, než aby si ho sami šli zahrát.
Zákazy a rychlá univerzální řešení v kyberprevenci nefungují
V kyberprevenci nefungují rychlá, instantní a univerzální řešení a nejhorší na nich je, že se tváří, že fungují,“ uvedl 7. díl 4. série podcastu KYBcast jeho autor Václav Maněna. Jeho host Martin Kaliba naopak připomíná hlavní body efektivní prevence, které zmínil už v 1. díle série. V první řadě je potřeba začít s prevencí brzy a cílit ji na konkrétní věk dětí. Prevence má být dále soustavná a dlouhodobá, programy je třeba uzpůsobovat potřebám dětí tak, aby s nimi „rostly“
Jak chránit děti před nebezpečnými výzvami na internetu?
Nebezpečné výzvy nejsou výmyslem digitálního věku – existovaly i před internetem. Tehdy se k nim však dostalo jen pár dětí. Problémem dnešního světa je, že se k videu na Tiktoku dostanou desítky až stovky tisíc dětí, které jsou výzvami fascinované a hrozí u nich, že budou výzvu napodobovat a neodhadnou její rizika. V dalším díle KYBcastu toto téma rozebírají Václav Maněna a Kamil Kopecký.
Děti už AI objevily. Jak jsou na tom učitelé?
Více než polovina českých žáků používá nástroje AI, třetina dětí je dokonce využívá jako pomocníka při vypracování domácích úkolů a jako nástroj pro vysvětlení toho, čemu nerozumějí. Vychází to z výzkumu e-bezpečí Univerzity Palackého v Olomouci, kterého se zúčastnilo 28 tisíc žáků ZŠ a SŠ a který proběhl na podzim 2024. Jeho výsledky představil v dalším díle KYBcastu jeden ze stálých hostů 4. série podcastu, Kamil Kopecký.
Umělá inteligence a realita: Víme ještě, co je skutečné?
V podcastové sérii Digiděti ve škole si povídáme s Janem Kršňákem – lektorem, autorem knihy Digiděti a průvodcem světem technologií, který pomáhá dětem i učitelům najít klid v digitální době. V nejnovějších epizodách, vydaných v rámci Týdne pro wellbeing, se zaměřujeme na umělou inteligenci (AI) a její vliv na lidské vědění. Jak mění naši schopnost rozlišovat realitu od fikce? A co nám její rychlý rozvoj říká o nás samotných?