Při výuce informatiky klademe důraz na práci s daty, říká Miroslav Kotlas z Gymnázia Česká

9. 8. 2024

Studenti ze základních škol přicházejí na gymnázium s různou úrovní dovedností. Miroslav Kotlas, učitel informatiky na Gymnáziu Česká v Českých Budějovicích, se s námi podělil o své zkušenosti, jak tyto rozdíly vyrovnává. Věnovali jsme se také tématu maturit z informatiky – jak probíhají, co musí studenti umět a zda je o ně zájem.

Rozdílné úrovně dovedností jsou běžné

Největší rozdíly v digitálních kompetencích a znalostech vnímá mezi žáky v primě. Stává se, že někteří z nich mají pocit, že patří mezi pokročilé uživatele počítače jen na základě toho, že na něm umí hrát hry. Navíc v dnešní době, kdy se většina úkonů dá řešit z telefonu, se také setkává s tím, že někteří žáci s počítačem tolik do styku nepřicházejí. Na vyrovnání rozdílů tedy kladou větší důraz v primě. Ve vyšších ročnících je poznat, jak byli žáci vyučováni na základních školách, jaký byl přístup jejich vyučujících k informatice a jaké měla škola dostupné technologie.

Výuka by měla mít přidanou hodnotu

Vyrovnat tyto rozdíly může být náročné, ale v případě gymnázia se jedná o výběrové, chytré a šikovné žáky, případně studenty, pro které není překážkou učivo rychle dohnat. Pan učitel Kotlas svou výuku obohacuje o nadstavbové věci, ale ty následně při zkoušení nevyžaduje. Výuka je tak na jednu stranu utvrzující v základech, ale zároveň má přidanou hodnotu pro ty zdatnější.

Umět pracovat s daty je důležité

Velký důraz při výuce informatiky klade pan učitel Kotlas na práci s daty. Žáci a studenti se učí data vyhledávat, třídit, pracovat s nimi, vizuálně je zpracovávat a správně interpretovat. Používají k tomu veřejně dostupná data z Českého statistického úřadu. Žáci s oblibou zpracovávají data, která se týkají páchané kriminality. Mezi zajímavé školní projekty ve spojitosti s daty patří projekt knihoven. Žáci zjišťovali počty knih v knihovnách po celé ČR, dělili je do žánrů a tak podobně. A jaké nejzajímavější údaje se dají najít na stránkách ČSÚ? Podle Miroslava Kotlase je to počet stromů podél silnic. Sám ani netušil, že se takový údaj eviduje. 

Studenti budoucnost v informatice vidí

O maturitu z informatiky na jejich škole zájem je. Májí seminář pro případné maturanty a každoročně ho naplní, přičemž maturovat z informatiky se pak rozhodne zhruba polovina z nich. Miroslav Kotlas svou roli učitele spíše vnímá jako ukazatele možných cest i případné perspektivní budoucnosti v oboru. K tomu připojuje i vlastní pozitivní zkušenost: „Stává se nám, že žák v primě nevěděl o programování vůbec nic. Teď je v kvartě a absolutně netuším, co tam na tom počítači dělá. Ten kluk mi utekl takovými mílovými kroky, že už jsem řekl – děkuju, tebe už nedoženu.“   

Zaujalo vás téma a chcete vědět více o maturitách z informatiky? Poslechněte si obě části rozhovoru na youtubovém kanálu Národního pedagogického institutu, případně i na ostatních podcastových platformách.

Autor: Anna Hynešová

Přehrajte si 51. a 52. epizodu DIGI INu:

Škola DIGI IN: Miroslav Kotlas (1. díl):

Škola DIGI IN: Miroslav Kotlas (2. díl):


Související odkazy


Důležité dovednosti budoucnosti: Připravte se na svět s umělou inteligencí

Mobilní telefony ve školách a digitálně rozsekaná pozornost? Nebojme se dělat chyby, říká Jan Kršňák

Digitální ZOOM: Polytechnika a digitální kutilství