Při výuce informatiky klademe důraz na práci s daty, říká Miroslav Kotlas z Gymnázia Česká
9. 8. 2024
Studenti ze základních škol přicházejí na gymnázium s různou úrovní dovedností. Miroslav Kotlas, učitel informatiky na Gymnáziu Česká v Českých Budějovicích, se s námi podělil o své zkušenosti, jak tyto rozdíly vyrovnává. Věnovali jsme se také tématu maturit z informatiky – jak probíhají, co musí studenti umět a zda je o ně zájem.
Rozdílné úrovně dovedností jsou běžné
Největší rozdíly v digitálních kompetencích a znalostech vnímá mezi žáky v primě. Stává se, že někteří z nich mají pocit, že patří mezi pokročilé uživatele počítače jen na základě toho, že na něm umí hrát hry. Navíc v dnešní době, kdy se většina úkonů dá řešit z telefonu, se také setkává s tím, že někteří žáci s počítačem tolik do styku nepřicházejí. Na vyrovnání rozdílů tedy kladou větší důraz v primě. Ve vyšších ročnících je poznat, jak byli žáci vyučováni na základních školách, jaký byl přístup jejich vyučujících k informatice a jaké měla škola dostupné technologie.
Výuka by měla mít přidanou hodnotu
Vyrovnat tyto rozdíly může být náročné, ale v případě gymnázia se jedná o výběrové, chytré a šikovné žáky, případně studenty, pro které není překážkou učivo rychle dohnat. Pan učitel Kotlas svou výuku obohacuje o nadstavbové věci, ale ty následně při zkoušení nevyžaduje. Výuka je tak na jednu stranu utvrzující v základech, ale zároveň má přidanou hodnotu pro ty zdatnější.
Umět pracovat s daty je důležité
Velký důraz při výuce informatiky klade pan učitel Kotlas na práci s daty. Žáci a studenti se učí data vyhledávat, třídit, pracovat s nimi, vizuálně je zpracovávat a správně interpretovat. Používají k tomu veřejně dostupná data z Českého statistického úřadu. Žáci s oblibou zpracovávají data, která se týkají páchané kriminality. Mezi zajímavé školní projekty ve spojitosti s daty patří projekt knihoven. Žáci zjišťovali počty knih v knihovnách po celé ČR, dělili je do žánrů a tak podobně. A jaké nejzajímavější údaje se dají najít na stránkách ČSÚ? Podle Miroslava Kotlase je to počet stromů podél silnic. Sám ani netušil, že se takový údaj eviduje.
Studenti budoucnost v informatice vidí
O maturitu z informatiky na jejich škole zájem je. Májí seminář pro případné maturanty a každoročně ho naplní, přičemž maturovat z informatiky se pak rozhodne zhruba polovina z nich. Miroslav Kotlas svou roli učitele spíše vnímá jako ukazatele možných cest i případné perspektivní budoucnosti v oboru. K tomu připojuje i vlastní pozitivní zkušenost: „Stává se nám, že žák v primě nevěděl o programování vůbec nic. Teď je v kvartě a absolutně netuším, co tam na tom počítači dělá. Ten kluk mi utekl takovými mílovými kroky, že už jsem řekl – děkuju, tebe už nedoženu.“
Zaujalo vás téma a chcete vědět více o maturitách z informatiky? Poslechněte si obě části rozhovoru na youtubovém kanálu Národního pedagogického institutu, případně i na ostatních podcastových platformách.
Autor: Anna Hynešová