Co je digitalizace ve vzdělávání?

V českých školách dnes probíhají změny s cílem začlenit práci s moderními digitálními technologiemi do výuky. Cílem je i zvýšit digitální kompetence žáků i samotných učitelů. Digitální kompetence se rozvíjejí kromě informatiky také ve všech dalších předmětech.

Proč je digi ve všech předmětech?

Současný svět se rychle mění a generativní umělá inteligence i další digitální technologie stále více ovlivňují, jak pracujeme, komunikujeme a řešíme problémy. Podle aktuálních studií bude do roku 2030 až 90 % pracovních pozic vyžadovat alespoň základní digitální dovednosti.

Proto je důležité, aby se děti s digitálními dovednostmi setkávaly napříč všemi předměty – od matematiky a přírodních věd až po humanitní obory. Díky tomu si osvojí nejen technické znalosti, ale i schopnost technologie používat smysluplně, kriticky a kreativně. Taková příprava jim pomůže obstát v budoucí práci i běžném životě.

Digi je všude! Připravme novou generaci na budoucnost

Digitální kompetence jsou nezbytné pro úspěch ve většině profesí. Vyberte si ze série videí Digi je všude, která ukazují, jak digitalizace proměňuje různé obory lidské činnosti:

Co všechno patří do digitální kompetence? Skládá se z pěti částí:

Digitální informace a data

Dnes je potřeba umět ověřovat fakta a pracovat jen s kvalitními zdroji informací. V mnoha profesích je zapotřebí chápat, co jsou data, jak je zpracovat, jak je správně číst a vysvětlovat.

Komunikace spolupráce a zapojení do společnosti

Jde o schopnost umět technologie využívat v komunitě, v občanském životě i v práci, orientovat se v systémech, vědět, jak fungují a co znamenají.

Tvorba digitálního obsahu

Tato oblast se týká nejen psaní textů, tvorbu obrázků a videí, ale i programování, přípravy grafů nebo vizualizace dat. Důležité je umět tvořit obsah, který dává smysl a je kvalitní.

Bezpečnost a zdravý vztah k technologiím

Bezpečnost online zahrnuje nejen ochranu zařízení, dat, soukromí, ale také udržitelné a šetrné používání technologií i péči o vlastní zdraví, ať už fyzické, duševní nebo sociální.

Inovace a rozvoj

Je dovednost vybrat, k čemu se která technologie hodí a jak ji co nejlépe využít v praxi, aby byla efektivní. Patří sem i sledování vývoje a doplňování znalostí tam, kde je to potřeba.

Bezpečnost v online prostředí ae netýká jen silných hesel nebo ochrany před podvodníky. Zahrnuje ochranu zařízení, dat, soukromí, ale také zdraví a vztahů. Součástí je i uvědomění, jak technologie používat udržitelně a šetrně k životnímu prostředí – třeba tím, kolik energie spotřebují naše zařízení.

Důležitá je i péče o vlastní wellbeing: abychom chránili své fyzické, duševní i sociální zdraví. Patří sem i to, jak s technologiemi pracovat tak, aby nám neškodily – ať už jde o správné sezení u počítače, nebo o to, co a jak sdílíme online.

KYBcast

Provokativní, edukativní a zábavný průvodce kyberprostorem! Zaměřuje se i na prevenci rizikového chování dětí.

Abeceda kybernetické bezpečnosti

Plakát dětem srozumitelně ukazuje základy bezpečného chování online — od silných hesel a dvoufaktorového ověřování, přes ochranu soukromí a kontrolu zdrojů, až po to, jak být slušní, nekrmit trolly a chránit sebe i ostatní.

Jak být v pohodě

Digitální wellbeing (nebo rovnováha) znamená, že si uvědomujeme, jak nám technologie pomáhají, ale i kde nám mohou škodit. Nejde jen o to vypnout mobil, ale o vědomé a vyvážené používání technologií tak, aby nám prospívaly a neškodily — sobě ani druhým. Učíme se zapojovat technologie do života tak, aby podporovaly naše zdraví, pohodu a osobní rozvoj.

Děti pak vedeme k tomu, aby dokázaly přemýšlet o tom, jak technologie ovlivňují jejich každodenní život, vztahy i svět kolem, a uměly za své chování nést odpovědnost.

Digitální wellbeing

Vymezení digitálního wellbeingu s těmito oblastmi: fyzická, kognitivní, emocionální, sociální, duchovní

FAQ digitální wellbeing

Vše, co potřebujete vědět o digitálním wellbeingu

Jak si poradit s umělou inteligencí

Umělá inteligence (AI) dnes patří mezi témata, se kterými se děti ve škole běžně setkávají napříč předměty — nejen v informatice. Učí se, co je AI, jak funguje a jak ji používat odpovědně. Nejde jen o to něco vygenerovat — děti se učí formulovat dotazy, pracovat s výsledky, ověřovat informace a přemýšlet nad tím, kde může AI pomoci a kde je lepší spolehnout se na vlastní úsudek. Díky tomu rozumí i tomu, jak AI ovlivňuje společnost, soukromí a bezpečnost, a jak zůstat tvůrčí, kritičtí a zodpovědní.

Doporučení Jak na AI ve škole pro rodiče a žáky

FAQ umělá inteligence

Je legální používat AI v rámci výuky? Na tento i další dotazy najdete odpovědi ve FAQ k umělé inteligenci ve škole

Informace pro rodiče

Srozumitelně o tom, co přinášejí nové rámcové vzdělávací programy do vzdělávání vašich dětí.

Informace pro rodiče

Srozumitelně o tom, co přinášejí nové rámcové vzdělávací programy do vzdělávání vašich dětí.