Učíme hrou…
Na cestě k digitálnímu světu zítřka

Konference
EDUCA 2024

7. října 2024, LIBEREC


Jaká byla konference 2024?


Dopoledne – VIP salónek Home Credit Areny v Liberci 

Po ranní kávě s kolegy se účastníci vydali na dopolední svižnou jízdu nových vzdělávacích příležitostí a výzev. Naši řečníci nabídli neotřelé pohledy na krajinu her a podělili se o tipy na zajímavé trasy, které nám možná unikaly.

Odpoledne – ZŠ Lesní Liberec

Odpoledne byly ve třídách ZŠ Lesní připraveny dvě desítky herních plánů nejen s digitálními technologiemi, ale i bez nich, stačilo si jen vybrat přitažlivou barvu figurky, nastoupit na start a hodit kostkou.   


Prezentace ke stažení



Co jste si z Liberce mohli odvézt? 


✔ Praktické ukázky možného rozvoje digitálních kompetencí žáků a výuky informatiky na 1. i 2. stupni ZŠ a SŠ

✔ Užitečné náměty na funkční využití technologií při řešení oborových témat formou her

✔ Inspiraci a zajímavé aktivity, které ve vašem předmětu umožňují (nejen) digitální technologie

✔ Zážitek z aktivit, které si můžete užít v roli žáků, a jeho reflexi

✔ Podnětné nápady a zkušenosti ostatních 


Plenární část


Justina Danišová

Původně učitelka geologie a biologie, teď vymýšlí lekce a metodiky, jak dostat děti ven z lavic do přírody a jak a proč je učení v přímém kontaktu s okolním světem efektivnější i zábavnější. Lektoruje, fotí, spoluvytváří weby svobodnahra.cz, ucimesevenku.czjdeteven.cz a společně se svou rodinou vydala knihu Svobodná hra.

„Nature is not a place to visit. It is home.“
Gary Snyder

Hra venku jako základ učení

Potřebují dnešní děti hraní venku? Je kontakt s přírodou opravdu tak zásadní pro zdravý rozvoj dětí? V čem? Výzkumy ukázaly, že čím větší má savčí druh mozek, tím větší je potřeba si hrát. Navíc spojení přírody a hry nabízí přirozený wellbeing (zdarma) pro děti i dospělé.


Šárka Miková

Je psycholožka, vystudovala FF UK v Praze. Vytváří a realizuje rozvojové programy zaměřené na motivaci, komunikaci a lídrovství, v rámci soukromé praxe poskytuje poradenství rodinám i jednotlivcům v oblasti osobního rozvoje. Je členkou odborného týmu projektu Pomáháme školám k úspěchu. Je autorkou několika knih, např. Milovat nestačí: Cesta k sebehodnotě s Teorií typů.

Vrozené potřeby jako klíč k motivaci

Dětem nestačí říct: „To se ti jednou bude v životě hodit.“ Aby měly vnitřní motivaci k učení, potřebují mít „pocit aktéra“ a rozumět smyslu svého učení v dané chvíli. Ten je úzce napojený na jejich vrozené potřeby, které ale nejsou u všech dětí stejné. Sebeatraktivnější výuka nemusí mít na žáky skutečný dopad, pokud my učitelé sledujeme své plány a cíle, aniž bychom si uvědomovali rozmanitost dětských potřeb.


Ondřej Neumajer

Ve svém profesním zaměření se soustřeďuje na problematiku účelného využívání digitálních technologií ve vzdělávání, vzdělávací inovace a vzdělávací politiku. V Národním pedagogickém institutu ČR má na starosti oddělení Digitalizace ve vzdělávání.

Ředitel školy v roli průvodce digitální transformací

Svět kolem nás se proměňuje stále rychleji. Posouvat lidi, obzvláště ve školství, je ale obtížné. Není to ovšem nemožné. Na práci ředitele školy je stále důležitější role pedagogického lídra, který představí a prosadí pro svoji školu vizi, jež bude pomáhat žákům rozvíjet dovednosti potřebné pro úspěch v 21. století. Vyžaduje to osobnosti, které spatřují v digitální transformaci probíhající kolem nás nový potenciál pro změny, které naše školy tolik potřebují.
V oblasti podpory vedení škol se připravuje hodně novinek. V příspěvku se dozvíte, jaké kroky na této nelehké cestě jsme již udělali a jaké nás čekají.


Antonín Vacek

Působí ve společnosti Mise HERo jako lektor gamifikace a koordinátor mezinárodních projektů spolupráce zaměřených na inovace ve vzdělávání. V rámci této role se zaměřuje na rozvoj gamifikace a využití her a facilitaci herního zážitku, které aplikuje ve výukových programech, školeních a tvorbě metodik. Je spoluautorem knihy Škola hrou, která se věnuje využití gamifikace ve vzdělávání. Jeho práce má za cíl zvyšovat angažovanost a radost z učení prostřednictvím her a herních prvků. 

Příprava a vedení gamifikované výuky

Nabídne úvod do tvorby gamifikovaných programů. Účastníci se seznámí se základními metodami a postupy pro zařazení herních prvků do výuky. Na příkladech z praxe si představíme možné postupy, jak propojit výuku s herními zážitky a jak tyto zážitky přetavit v konkrétní praktické přínosy.


Témata workshopů



Cílová skupina:

  • ředitelé a zástupci škol a školských zařízení
  • učitelé 1. stupně ZŠ
  • učitelé 2. stupně ZŠ
  • učitelé nižšího stupně gymnázií
  • učitelé SOŠ a SOU
  • učitelé SŠ

Konference probíhá v rámci akce
EDUCA WEEK

více informací najdete na webu educaweek.cz

V případě dotazů se prosím obraťte na hlavního organizátora konference Vojtěcha Splavce – vojtech.splavec@npi.cz.