Aktuality

Vyberte si téma, co vás zajímá:

Tagy
Tagy

Dopřejte si na dovolené digitální klid, radí experti KYBcastu

Letní dovolená bez mobilu? Pro většinu dospělých i mládeže sci-fi. Jak však využít telefon efektivně a nezapomenout na odpočinek? Oblíbené duo moderátorů Václav Maněna a Pavel Matějíček z Národního pedagogického institutu ČR přináší praktické tipy, jak na léto s mobilem.

Digitální technologie protínají všechny předměty a už dávno nejsou jen doménou informatiky, říká Eva Fanfulová

Digitální kompetence dnes představují klíčovou dovednost, která sahá mnohem dál než jen k ovládání technologií. Díky nim umíme smysluplně využívat moderní nástroje, ale také jim rozumíme a přistupujeme k nim s kritickým myšlením. O významu těchto dovedností a jejich rozvoji ve vzdělávání hovoří Eva Fanfulová, odborná garantka digitálních kompetencí.

Začněte IT auditem, ať víte, na co se v bezpečnosti zaměřit, doporučují experti školám

Bezpečnost až na prvním místě, shodli se experti na Digitálním ZOOMu Národního pedagogického institutu ČR. Posluchačům z řad pedagogů doporučili, aby na nic nečekali a ve svých školách provedli za pomoci expertů IT audit. Jeho cílem má být odhalení slabých míst a jejich eliminace ve snaze zajistit, aby se škola nestala terčem kybernetického útoku.

Nečekejte, až si kurýr přijede pro zboží. Vyvarujte se podvodů při prodeji online, varují IT experti KYBcastu

Podvody na internetu jsou už často ohranou písničkou se stejným nebo podobným scénářem. V poslední době se ale podle IT expertů podcastu KYBcast, který připravují pod Národním pedagogickým institutem ČR, roztrhl pytel s podvody na takzvaných online tržištích. Může jít nejen o internetové bazary, ale i o virtuální místa na sociálních sítích, kde jejich uživatelé prodávají nepotřebné věci. Lidé tak mohou být obětí v roli kupujícího i prodávajícího.

Umělá inteligence lidskou kreativitu neomezí, uklidňují autoři KYBcastu

Svého času odborníci řešili, zda nástup internetu nebo rozvoj grafických programů v počítačích nemůže pohřbít kreativní průmysl. Nestalo se, stejně jako se nyní podle tvůrců KYBcastu nestane ani s rozmachem generativní umělé inteligence (AI), byť doporučují, od jakého věku je vhodné s ní seznamovat školáky.

Dívka sedí u notebooku a na jeho obrazovce je anglicky napsáno, že přístup byl odepřen. Jednou rukou si opírá hlavu a druhou ruku má v pěst.

Školy v zahraničí denně čelí phishingu. U nás by neprošla třetina škol, varují experti KYBcastu

Generativní umělá inteligence není tím jediným, co nyní učitelům motá hlavu. Zatímco s AI se učí pracovat a přemýšlí, jak by ji ideálně zařadili do výuky, musí čelit tlaku podvodníků a jejich phishingovým pokusům. Ty se v poslední době vyskytují třeba ve formě QR kódů, upozornili v KYBcastu Národního pedagogického institutu ČR IT experti.

Zapojte se do testování a pomozte nám vylepšit nový web

V říjnu a listopadu 2025 bude probíhat uživatelské testování s učitelkami a učiteli základních škol, gymnázií i středních odborných škol a učilišť. Během online schůzky v délce 30–45 minut budete mít možnost otestovat nový web a podělit se o své názory a nápady. Chybí vám tam něco důležitého? Víte, kde na webu naleznete potřebné informace? To bychom v testování rádi zjistili.

Promptuji, tedy jsem. Matějíček s Maněnou na prahu nového školního roku zhodnotili AI

Nejen zhodnocení situace okolo zákazu či využívání mobilních telefonů ve škole značí nastupující nový školní rok. Duo M+M, tedy Pavel Matějíček s Václavem Maněnou, si tentokrát v KYBcastu posvítilo na umělou inteligenci, její pokrok a možnosti, jak s ní mohou učitelé v hodinách pracovat.

Podpora školám v krizové situaci

Povodně mohou způsobit různé potíže ve školách. Ať už se jedná o záplavy přímo ve škole, o žáky nebo učitele, kteří kvůli povodním nemohou do školy docházet, nebo o nutnost přejít na hybridní výuku, tato situace je náročná. Jsme tu, abychom vám pomohli.

Tagy
Tagy

Neděláme z dětí ajťáky

Vzniku revidovaného rámcového vzdělávacího programu pro základní školy předcházela takzvaná malá revize, zaměřená na téma ICT. Co nyní školy čeká a jak do hry vstupuje umělá inteligence, popisuje Daniela Růžičková z NPI, která se na obou revizích podílela.

Umělá inteligence a realita: Víme ještě, co je skutečné?

V podcastové sérii Digiděti ve škole si povídáme s Janem Kršňákem – lektorem, autorem knihy Digiděti a průvodcem světem technologií, který pomáhá dětem i učitelům najít klid v digitální době. V nejnovějších epizodách, vydaných v rámci Týdne pro wellbeing, se zaměřujeme na umělou inteligenci (AI) a její vliv na lidské vědění. Jak mění naši schopnost rozlišovat realitu od fikce? A co nám její rychlý rozvoj říká o nás samotných?

KYBcast se v nové sérii zaměří více na prevenci rizikového chování dětí i učitelů a seznámí posluchače s konkrétními kazuistikami

Oblíbený podcast o kybernetické bezpečnosti, KYBcast, který pod záštitou NÚKIBu od roku 2022 pravidelně připravuje Václav Maněna, vstupuje do své čtvrté série s řadou novinek. Od ledna 2025 se připojují stálí hosté, jmenovitě Kamil Kopecký, Pavel Hodál a Martin Kaliba, kteří přinášejí nové perspektivy a odborné znalosti. Nová série se zaměří na prevenci rizikového chování dětí i učitelů, nabídne kazuistiky, příklady z praxe a exkluzivní data z oblasti kybernetické bezpečnosti.

Školám hrozí bezpečnostní riziko, upozorňuje Maněna z KYBcastu. Týká se to i vaší školy?

Minulý měsíc skončila podpora redakčního systému Drupal 7, který v tuto chvíli stále využívá řada škol. Jak středoškolský učitel a IT expert Václav Maněna z podcastu KYBcast upozorňuje, pro řadu školských zařízení může jít o vážný bezpečnostní problém. Jak zajistit, aby toho nevyužili hackeři?

Většina učitelů je na rozvoj digikompetencí žáků ve výuce připravena, do sboroven se dostává pomalu i AI

Ačkoliv české školy čelí v současnosti řadě výzev, výsledky šetření Národního pedagogického institutu ČR dokazují, že digitalizace vzdělávání a implementace nových technologií postupují kupředu. Umělá inteligence a digitální kompetence se tak stávají nedílnou součástí českého školství 21. století a reflektují potřeby současné doby. Školám přitom pomáhá podpora od NPI, v současné šíři a zdarma bude ale jen do konce roku 2025.

Děti jsou pořád stejné, jen se přesunuly do virtuálního světa, říká expert na rizikového chování Kaliba

Děti jsou pořád stejné, mění se u nich pouze vnější prostředí, ve kterém se formují. S tímto názorem profesora Zdeňka Matějčka souhlasí i první host čtvrté série KYBcastu, expert na rizikové chování Martin Kaliba. Zdůrazňuje, že děti je potřeba vést ke kritickému myšlení a vysvětlovat jim, proč je určité chování nebezpečné.

Je možné zůstat v digitální době v utajení? Jen těžko, naše mobily komunikují s okolím víc, než tušíme, varují experti KYBcastu

Zůstat anonymní v digitální době lze jen velmi obtížně. Většina lidí má přístup k internetu, k tomu používáme chytré telefony, které komunikují s okolním světem i bez toho, aniž bychom jim k tomu dali pokyn. Jak skrýt svoji digitální stopu? To poradí Václav Maněna s Pavlem Matějíčkem v novém díle KYBcastu.

Digitalizace zásadně promění trh práce a české školství s ní musí držet krok

Další rozvoj digitálních technologií včetně dynamického “nástupu” umělé inteligence výrazně ovlivní náplň naší práce a podobu většiny profesí, ale zásadně promění celý systém vzdělávání. Proto je nutné ve školách učit žáky technologie používat bezpečně a tvořivě, ale zároveň o jejich využití kriticky přemýšlet. A ideálně ve všech vyučovacích předmětech, protože digitalizace prolíná napříč všemi obory. Shodli se na tom řečníci na tradiční konferenci “DigiSeč” věnované digitálním technologiím ve výuce, letos s podtitulem “Změny na trhu práce aneb Víme, co všechno neumíme?”, kterou již podvanácté zorganizoval Národní pedagogický institut (NPI).

Půjdeme cestou Francie, nebo dáme mobilům šanci stát se branou k modernímu vzdělávání?

Vracíme se o několik kroků zpět, nebo jsme našli správnou a doposud málo vyšlapanou cestičku k modernímu vzdělávání? Nad tím se ve třináctém díle podcastu KYBcast, který vychází pod hlavičkou Národního pedagogického institutu ČR, zamýšlí jeho autoři Václav Maněna a Pavel Matějíček. Ačkoliv vnímají potenciál mobilů při studiu, jedním dechem podotýkají, že řada zemí se vydala cestou restrikcí. Reagují tak na nové zákazy používání mobilů v českých školách.