Aktuality
Vyberte si téma, co vás zajímá:
Digitální zoom: Polytechnika a digitální kutilství
Digitalizace dílen posunula kutilství do nových směrů. Žáci a studenti se učí pracovat s 3D tiskárnami, laserovými gravírovacími stroji, popřípadě vytvářejí 3D modely přímo ve virtuální realitě. Tentokrát jsme se při našem setkání zaměřili právě na oblast polytechniky. Představili jsme si dostupné technologie a nechyběly ani příklady z praxe.
IT experti z KYBcastu varují: Učitelé, dejte si pozor na neustálou dostupnost na WhatsAppu, i vy máte právo na volný čas
„Promiňte, že ruším, já bych jenom…“ – věta, kterou dost pravděpodobně začíná dlouhá konverzace v osobním volnu učitelů s rodiči. Mnohdy za to může přílišná ochota kantorů být zákonným zástupcům svých žáků neustále k dispozici, podle IT expertů z KYBcastu pod Národním pedagogickým institutem ČR (NPI ČR) je ale potřeba chránit si svůj volný čas. Ostatně neustálá potřeba být na příjmu nebo reagovat na vše, co se děje, vadí i samotným dětem.
ICT koordinátor pomáhá školám vytvářet digitální strategii a zavádět změny do vzdělávacích plánů
Role ICT koordinátora bývá často zaměňována se školním ajťákem. Jeho poslání je ale poněkud odlišné – pomáhá totiž ve školách všem svým kolegům se začleňováním digitálních technologií do vzdělávání a s rozvojem digitálních kompetencí žáků. Pro budoucnost školy je poměrně důležitou osobou při změnách v ŠVP.
DiPSy jsme s dohodáři udělali lépe, než by mohla firma, řekl v KYBcastu šéf Cermatu Krejčí
Zakázka typu přihláškového systému na střední školy DiPSy by se dělala formou výběrového řízení velmi nešikovně. Šéf Cermatu Miroslav Krejčí je proto ve výsledku rád, že na projektu pracoval tým lidí ze Slovenska, v čemž mají, k jejich nelibosti, prsty Krejčího odpůrci. Ředitel Centra zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) v rozhovoru s IT experty Pavlem Matějíčkem a Václavem Maněnou v podcastu KYBcast popisuje i důvod zapojení svého syna do projektu, mluví i o prvních úspěších DiPSy ve vztahu ke školám nebo plánech do budoucna.
AI asistent jako nejlepší kamarád? Pouhá iluze, která skutečného člověka nenahradí
Virtuální přítel, který na nás má vždy čas, vyslechne nás a popovídá si s námi? AI asistent může tuto roli snadno převzít. Jsou namístě obavy, že zaniknou skutečná přátelství? O svůj pohled na věc se s námi podělí Adéla Lábusová, která se dlouhodobě zabývá tématem wellbeingu.
V devadesátkách jsme si zvykli na obsah zadarmo, odpovídá IT expert Matějíček studentce, proč si Facebook nechává platit za službu bez reklam
Třicet let byli uživatelé internetu zvyklí na online služby zadarmo. Ať už šlo o vyhledávače, správce e-mailových schránek nebo zpravodajství. Jen málokomu ale došlo, že každá služba, i ta na internetu, je zmonetizována, a to například sledováním chování uživatelů nebo cílením reklam podle toho, co je zajímá, vysvětlují IT experti podcastu KYBcast a dodávají: obsah na internetu nikdy zadarmo nebyl.
Hrátky s roboty na DIGI roadshow
Zapojení robotických pomůcek do vyučování se věnovala dubnová DIGI roadshow. Pestrý program byl připraven na všech krajských pracovištích a v této reportáži zavítáme konkrétně do Ústí nad Labem. Seznámíme se s Blue-boty, Ozoboty a rozblikáme LED pásky. Zjistíme také, zda je možné zapojit roboty i do jiných předmětů.
Prezident Pavel přijímal úplatky, napsala AI. „Stačilo jí k tomu jednoduché zadání,“ varuje odborník
Mimo kreativní sféru se s generativní umělou inteligencí (AI) setkáváme v současnosti hlavně ve školách. Učitelům pomáhá nejen v samotných hodinách, ale i v přípravě na ně. Odborník z portálu e-bezpečí Kamil Kopecký však zdůrazňuje, že má AI i temnou stránku. A ve svém vystoupení na konferenci DigiDay ukázal, jak lehce zneužitelné tyto nástroje jsou.
IT expert z NPI Maněna varuje: Dnes už i laik zvládne díky generativní AI udělat podvrh
Umělá inteligence (AI) nám usnadňuje život. Na základě našich návyků nám dává různá doporučení, generuje texty či je naším pomocníkem v umělecké sféře. IT expert Národního pedagogického institutu ČR Václav Maněna se ale ve svém příspěvku na konferenci Digiday zaměřil na to, že generativní AI může být i naším nepřítelem. Zvládne vytvořit fejkové video nebo fotografii a tím s námi jednoduše manipulovat. Maněna tak radí, co s tím.
Neděláme z dětí ajťáky
Vzniku revidovaného rámcového vzdělávacího programu pro základní školy předcházela takzvaná malá revize, zaměřená na téma ICT. Co nyní školy čeká a jak do hry vstupuje umělá inteligence, popisuje Daniela Růžičková z NPI, která se na obou revizích podílela.
Umělá inteligence a realita: Víme ještě, co je skutečné?
V podcastové sérii Digiděti ve škole si povídáme s Janem Kršňákem – lektorem, autorem knihy Digiděti a průvodcem světem technologií, který pomáhá dětem i učitelům najít klid v digitální době. V nejnovějších epizodách, vydaných v rámci Týdne pro wellbeing, se zaměřujeme na umělou inteligenci (AI) a její vliv na lidské vědění. Jak mění naši schopnost rozlišovat realitu od fikce? A co nám její rychlý rozvoj říká o nás samotných?
KYBcast se v nové sérii zaměří více na prevenci rizikového chování dětí i učitelů a seznámí posluchače s konkrétními kazuistikami
Oblíbený podcast o kybernetické bezpečnosti, KYBcast, který pod záštitou NÚKIBu od roku 2022 pravidelně připravuje Václav Maněna, vstupuje do své čtvrté série s řadou novinek. Od ledna 2025 se připojují stálí hosté, jmenovitě Kamil Kopecký, Pavel Hodál a Martin Kaliba, kteří přinášejí nové perspektivy a odborné znalosti. Nová série se zaměří na prevenci rizikového chování dětí i učitelů, nabídne kazuistiky, příklady z praxe a exkluzivní data z oblasti kybernetické bezpečnosti.
Školám hrozí bezpečnostní riziko, upozorňuje Maněna z KYBcastu. Týká se to i vaší školy?
Minulý měsíc skončila podpora redakčního systému Drupal 7, který v tuto chvíli stále využívá řada škol. Jak středoškolský učitel a IT expert Václav Maněna z podcastu KYBcast upozorňuje, pro řadu školských zařízení může jít o vážný bezpečnostní problém. Jak zajistit, aby toho nevyužili hackeři?
Většina učitelů je na rozvoj digikompetencí žáků ve výuce připravena, do sboroven se dostává pomalu i AI
Ačkoliv české školy čelí v současnosti řadě výzev, výsledky šetření Národního pedagogického institutu ČR dokazují, že digitalizace vzdělávání a implementace nových technologií postupují kupředu. Umělá inteligence a digitální kompetence se tak stávají nedílnou součástí českého školství 21. století a reflektují potřeby současné doby. Školám přitom pomáhá podpora od NPI, v současné šíři a zdarma bude ale jen do konce roku 2025.
Děti jsou pořád stejné, jen se přesunuly do virtuálního světa, říká expert na rizikového chování Kaliba
Děti jsou pořád stejné, mění se u nich pouze vnější prostředí, ve kterém se formují. S tímto názorem profesora Zdeňka Matějčka souhlasí i první host čtvrté série KYBcastu, expert na rizikové chování Martin Kaliba. Zdůrazňuje, že děti je potřeba vést ke kritickému myšlení a vysvětlovat jim, proč je určité chování nebezpečné.
Je možné zůstat v digitální době v utajení? Jen těžko, naše mobily komunikují s okolím víc, než tušíme, varují experti KYBcastu
Zůstat anonymní v digitální době lze jen velmi obtížně. Většina lidí má přístup k internetu, k tomu používáme chytré telefony, které komunikují s okolním světem i bez toho, aniž bychom jim k tomu dali pokyn. Jak skrýt svoji digitální stopu? To poradí Václav Maněna s Pavlem Matějíčkem v novém díle KYBcastu.
Digitalizace zásadně promění trh práce a české školství s ní musí držet krok
Další rozvoj digitálních technologií včetně dynamického “nástupu” umělé inteligence výrazně ovlivní náplň naší práce a podobu většiny profesí, ale zásadně promění celý systém vzdělávání. Proto je nutné ve školách učit žáky technologie používat bezpečně a tvořivě, ale zároveň o jejich využití kriticky přemýšlet. A ideálně ve všech vyučovacích předmětech, protože digitalizace prolíná napříč všemi obory. Shodli se na tom řečníci na tradiční konferenci “DigiSeč” věnované digitálním technologiím ve výuce, letos s podtitulem “Změny na trhu práce aneb Víme, co všechno neumíme?”, kterou již podvanácté zorganizoval Národní pedagogický institut (NPI).
Půjdeme cestou Francie, nebo dáme mobilům šanci stát se branou k modernímu vzdělávání?
Vracíme se o několik kroků zpět, nebo jsme našli správnou a doposud málo vyšlapanou cestičku k modernímu vzdělávání? Nad tím se ve třináctém díle podcastu KYBcast, který vychází pod hlavičkou Národního pedagogického institutu ČR, zamýšlí jeho autoři Václav Maněna a Pavel Matějíček. Ačkoliv vnímají potenciál mobilů při studiu, jedním dechem podotýkají, že řada zemí se vydala cestou restrikcí. Reagují tak na nové zákazy používání mobilů v českých školách.