Aktuality
Vyberte si téma, co vás zajímá:
Kybernetická bezpečnost ve školách
Proč je důležité zabývat se kybernetickou bezpečností ve školách a koho všeho se tato oblast týká? Kdo se stará o zabezpečení zařízení a dat a jak jsou vyhodnocována rizika? Jsou si učitelé vědomi své role v této oblasti? Těmito a dalšími otázkami se zabývají v debatě u kulatého stolu hosté, kteří se tématu zajištění kyberbezpečnosti ve školách věnují.
DigCompEdu: Digitální kompetence učitelů od teorie k praxi - Národní pedagogický institut ČR vydal publikaci Michala Černého
Publikace DigCompEdu: Digitální kompetence učitelů od teorie k praxi se věnuje kompetenčnímu rámci DigCompEdu – standardizovanému rámci pro digitální kompetence učitelů v evropském prostředí. Autor uceleným způsobem objasňuje tento rámec a předkládá čtenáři inspiraci a pomoc pro rozvoj digitálních kompetencí vyučujících.
KYBcast - Youtuberem proti své vůli
Každému učiteli se může stát, že ho žáci nahrají třeba na mobil nebo skrytou kameru a nahrávku potom sdílejí v nějaké skupině, na sociálních sítích nebo třeba na YouTube. Často za tím nemusí být ani zlý úmysl, v mnoha případech si žáci ani neuvědomují možné důsledky takového jednání. Jak se bránit a co dělat, když se něco takového stane?
Bohuslav Hora: Kdyby měl král Zikmund Facebook, co by si na něj dal?
Jak se dneska máte? Co se chceš učit? Je pro nás důležité si to zapamatovat? Tak začíná své hodiny Bohuslav Hora, učitel dějepisu a češtiny z Bystřice u Benešova. Snaží se integrovat do výuky technologie, do svých hodin si zve i umělou inteligenci a témata sociálních sítí. Jak to dělá, aby žáci poznali, jestli jsou dějepisné informace vygenerované chatbotem pravdivé? To a spoustu dalších zajímavostí se dozvíte v dalším díle DIGI IN podcastu.
Evaluační zpráva: Připravenost základních škol a gymnázií na výuku podle revidovaného RVP
Učitelé v mnoha školách nejsou dostatečně připraveni v oblasti rozvoje digitálních kompetencí. Vyplývá to z evaluační zprávy Připravenost základních škol a gymnázií na výuku podle revidovaného RVP z prosince 2022, která shrnuje výsledky dotazníkového šetření realizovaného v průběhu září 2022.
Kybernetická bezpečnost STOP.online
Služba STOP.online slouží k hlášení bezpečnostních incidentů a závadového obsahu, s kterým se kdokoli z nás může setkat na internetu. Primárním cílem této služby je nevhodný obsah co možná nejrychleji z prostředí internetu odstranit a pomáhat policii při řešení.
Průvodce ChatGPT pro učitele
Průvodce přináší návody jak zahrnout ChatGPT do výukové praxe a jak maximálně využít jeho možnosti. Obsahuje konkrétní příklady a strategie, které zpracoval Andrew Herft, přeložila Michaela Petrová z komunity Česko.Digital, připomínkoval Ondřej Neumajer.
Informatické myšlení na 1. stupni
V záznamu online debaty se dozvíte se, co si pod pojmem informatické myšlení můžete představit, jak souvisí s výukou nové informatiky a jak konkrétně se rozvoj informatického myšlení promítá do výuky na 1. stupni.
KYBcast - Výhody a nevýhody Linuxu na školních počítačích
Dozvíte se, jaké výhody a nevýhody má nasazení Linuxu na školních počítačích. Linux je operační systém pro počítače a servery stejně jako Windows nebo MacOS. Jedná se o open-source software, což znamená, že zdrojový kód je k dispozici a může být upravován a šířen bezplatně podle libosti.
Neděláme z dětí ajťáky
Vzniku revidovaného rámcového vzdělávacího programu pro základní školy předcházela takzvaná malá revize, zaměřená na téma ICT. Co nyní školy čeká a jak do hry vstupuje umělá inteligence, popisuje Daniela Růžičková z NPI, která se na obou revizích podílela.
Umělá inteligence a realita: Víme ještě, co je skutečné?
V podcastové sérii Digiděti ve škole si povídáme s Janem Kršňákem – lektorem, autorem knihy Digiděti a průvodcem světem technologií, který pomáhá dětem i učitelům najít klid v digitální době. V nejnovějších epizodách, vydaných v rámci Týdne pro wellbeing, se zaměřujeme na umělou inteligenci (AI) a její vliv na lidské vědění. Jak mění naši schopnost rozlišovat realitu od fikce? A co nám její rychlý rozvoj říká o nás samotných?
KYBcast se v nové sérii zaměří více na prevenci rizikového chování dětí i učitelů a seznámí posluchače s konkrétními kazuistikami
Oblíbený podcast o kybernetické bezpečnosti, KYBcast, který pod záštitou NÚKIBu od roku 2022 pravidelně připravuje Václav Maněna, vstupuje do své čtvrté série s řadou novinek. Od ledna 2025 se připojují stálí hosté, jmenovitě Kamil Kopecký, Pavel Hodál a Martin Kaliba, kteří přinášejí nové perspektivy a odborné znalosti. Nová série se zaměří na prevenci rizikového chování dětí i učitelů, nabídne kazuistiky, příklady z praxe a exkluzivní data z oblasti kybernetické bezpečnosti.
Školám hrozí bezpečnostní riziko, upozorňuje Maněna z KYBcastu. Týká se to i vaší školy?
Minulý měsíc skončila podpora redakčního systému Drupal 7, který v tuto chvíli stále využívá řada škol. Jak středoškolský učitel a IT expert Václav Maněna z podcastu KYBcast upozorňuje, pro řadu školských zařízení může jít o vážný bezpečnostní problém. Jak zajistit, aby toho nevyužili hackeři?
Většina učitelů je na rozvoj digikompetencí žáků ve výuce připravena, do sboroven se dostává pomalu i AI
Ačkoliv české školy čelí v současnosti řadě výzev, výsledky šetření Národního pedagogického institutu ČR dokazují, že digitalizace vzdělávání a implementace nových technologií postupují kupředu. Umělá inteligence a digitální kompetence se tak stávají nedílnou součástí českého školství 21. století a reflektují potřeby současné doby. Školám přitom pomáhá podpora od NPI, v současné šíři a zdarma bude ale jen do konce roku 2025.
Děti jsou pořád stejné, jen se přesunuly do virtuálního světa, říká expert na rizikového chování Kaliba
Děti jsou pořád stejné, mění se u nich pouze vnější prostředí, ve kterém se formují. S tímto názorem profesora Zdeňka Matějčka souhlasí i první host čtvrté série KYBcastu, expert na rizikové chování Martin Kaliba. Zdůrazňuje, že děti je potřeba vést ke kritickému myšlení a vysvětlovat jim, proč je určité chování nebezpečné.
Je možné zůstat v digitální době v utajení? Jen těžko, naše mobily komunikují s okolím víc, než tušíme, varují experti KYBcastu
Zůstat anonymní v digitální době lze jen velmi obtížně. Většina lidí má přístup k internetu, k tomu používáme chytré telefony, které komunikují s okolním světem i bez toho, aniž bychom jim k tomu dali pokyn. Jak skrýt svoji digitální stopu? To poradí Václav Maněna s Pavlem Matějíčkem v novém díle KYBcastu.
Digitalizace zásadně promění trh práce a české školství s ní musí držet krok
Další rozvoj digitálních technologií včetně dynamického “nástupu” umělé inteligence výrazně ovlivní náplň naší práce a podobu většiny profesí, ale zásadně promění celý systém vzdělávání. Proto je nutné ve školách učit žáky technologie používat bezpečně a tvořivě, ale zároveň o jejich využití kriticky přemýšlet. A ideálně ve všech vyučovacích předmětech, protože digitalizace prolíná napříč všemi obory. Shodli se na tom řečníci na tradiční konferenci “DigiSeč” věnované digitálním technologiím ve výuce, letos s podtitulem “Změny na trhu práce aneb Víme, co všechno neumíme?”, kterou již podvanácté zorganizoval Národní pedagogický institut (NPI).
Půjdeme cestou Francie, nebo dáme mobilům šanci stát se branou k modernímu vzdělávání?
Vracíme se o několik kroků zpět, nebo jsme našli správnou a doposud málo vyšlapanou cestičku k modernímu vzdělávání? Nad tím se ve třináctém díle podcastu KYBcast, který vychází pod hlavičkou Národního pedagogického institutu ČR, zamýšlí jeho autoři Václav Maněna a Pavel Matějíček. Ačkoliv vnímají potenciál mobilů při studiu, jedním dechem podotýkají, že řada zemí se vydala cestou restrikcí. Reagují tak na nové zákazy používání mobilů v českých školách.