13. 8. 2025
Digitální stopa ve škole
V digitálním světě zanechává každý z nás stopy, které mohou být trvale uchovávány a dále využívány, či dokonce zneužívány. Platí to i pro školy, které pracují s citlivými údaji o žácích, zaměstnancích i rodičích. Zajímat se o digitální stopu je proto pro školy nezbytné – nejen kvůli ochraně osobních údajů a dodržování legislativy, ale také kvůli ochraně pověsti školy a bezpečí dětí, které mohou být vystaveny rizikům, jako je zneužití fotografií, manipulace identity prostřednictvím umělé inteligence nebo neuvážené sdílení informací.
Co je to digitální stopa?
Zahrnuje veškeré informace, které kdokoliv zanechává na internetu při používání digitálních technologií.
Může být pasivní, kdy jsou informace shromažďovány automaticky (např. IP adresa, cookies, sledování online chování), nebo aktivní, kdy uživatel vědomě sdílí nějaký obsah, například příspěvky na sociálních sítích, komentáře či nahrané fotografie.
Poskytnutá data se trvale ukládají a dále se využívají například pro cílení reklamy nebo zpracování umělou inteligencí. Lze je také snadno zneužít prostřednictvím technologií umělé inteligence, jako jsou deepfake videa, deep nudes nebo syntetické hlasy (deep voice).

Co by mělo dělat vedení školy?
Vzdělávat učitele i žáky: Poskytovat pravidelná školení o rizicích digitální stopy a způsobech její ochrany. Například s pomocí pracovního listu Kdo je Sára?
Zvyšovat povědomí o deepfake technologiích: Informovat pedagogy, rodiče i žáky o tom, jak lze AI zneužít k manipulaci digitální identity.
Chránit osobní údaje a omezit veřejné sdílení informací: Pečlivě zvažovat zveřejňování jmen, fotografií a dalších údajů na školních webech a sociálních sítích. Nastavit pravidla pro sdílení fotografií žáků a zajistit, aby k tomu rodiče vždy poskytli informovaný souhlas (dle GDPR i občanského zákoníku).
Spolupracovat s rodiči a informovat je o sharentingu: Zapojit rodiče do diskuzí o bezpečnosti na internetu a pomoci jim lépe porozumět rizikům souvisejícím s digitální stopou jejich dětí. Informovat je o fenoménu sharentingu, tedy sdílení fotografií a informací o dětech na sociálních sítích, a jeho možných důsledcích.
