Aktuality
Vyberte si téma, co vás zajímá:
Podpora školám v krizové situaci
Povodně mohou způsobit různé potíže ve školách. Ať už se jedná o záplavy přímo ve škole, o žáky nebo učitele, kteří kvůli povodním nemohou do školy docházet, nebo o nutnost přejít na hybridní výuku, tato situace je náročná. Jsme tu, abychom vám pomohli.
Učitelé, kteří nebudou schopni držet krok s technologiemi, mohou být nahrazeni, říká Bořivoj Brdička
Publikace Bořivoje Brdičky Pedagogika nejistoty v éře AI rozebírá témata spjatá s rychle se měnícím technologickým světem a tím, jak nástup umělé inteligence ovlivňuje současné vzdělávání. Zdůrazňuje nutnost zásadní reformy pedagogických přístupů a upozorňuje na riziko, že učitelé, kteří nebudou schopni držet krok s technologiemi, mohou být nahrazeni.
Pomáhají se začleňováním digitálních technologií do výuky. Služba KIMů je pro školy zdarma
Už čtyři roky krajský ICT metodik – KIM – David Kalivoda pomáhá pod Národním pedagogickým institutem ČR školám s digitálními technologiemi. Náplní jeho práce je zejména vytváření odborné podpory učitelům i vedení škol v začleňování nových digitálních technologií do výuky, ukazuje jim také pro tyto účely vhodné aplikace a metody.
Hlavně nikdy nepředpokládejte, komentují s úsměvem příběhy posluchačů autoři KYBcastu na konci letní série
Šestý díl speciální série a konec. Autoři podcastu KYBcast: Letní toulky kyberprostorem mají za sebou poslední natáčení prázdninového dílu, přičemž závěr patřil letním historkám vás, našich posluchačů. Vaše příběhy doplnili Václav Maněna s Pavlem Matějíčkem o své zážitky. A jak říkají: „Nikdy nepředpokládejte.“
Při výuce informatiky klademe důraz na práci s daty, říká Miroslav Kotlas z Gymnázia Česká
Studenti ze základních škol přicházejí na gymnázium s různou úrovní dovedností. Miroslav Kotlas, učitel informatiky na Gymnáziu Česká v Českých Budějovicích, se s námi podělil o své zkušenosti, jak tyto rozdíly vyrovnává. Věnovali jsme se také tématu maturit z informatiky – jak probíhají, co musí studenti umět a zda je o ně zájem.
Multiscreening je problémem současnosti, shodují se Matějíček s Maněnou v KYBcastu
Multitasking obvykle zvládá většina z nás. Ve větší i menší míře, mění se pouze náplň toho, co děláme. Posloucháme hudbu a zároveň si čteme, řídíme a voláme a podobně. V poslední době se ale rozmáhá taktéž digitální nešvar – například v podobě sledování televize a takzvaného scrollování na mobilu. A že jde o velký problém, potvrzuje i moderátor KYBcastu Pavel Matějíček, který zároveň pracuje jako etický hacker. On si však tuto neřest uvědomil a zatočil s ní.
Nemáme čas říkat, že jsme použili funkci vyhledávání, a tak googlíme, vysvětluje Běžící češtinář v KYBcastu anglicismy
Svět zrychluje, na nic pořádně nemáme čas. Není proto divu, že tento životní styl doléhá i na mládež, která se snaží držet krok s dobou, a tak přejímá slovíčka z angličtiny, pomocí nichž vyjádří pocity nebo situace daleko rychleji. Na tento trend se s IT odborníky Václavem Maněnou a Pavlem Matějíčkem v devátém díle třetí série KYBcastu zaměřil Běžící češtinář – učitel, popularizátor češtiny a korektor Jarmil Vepřek.
Za držení pohotovosti musí mít zaměstnanec příplatek, během dovolené navíc šéfovi zvedat mobil nemusíte, uklidňují posluchače experti KYBcastu
Ať už pracujete ve školství, nebo soukromé sféře, i vy máte nárok na klidnou dovolenou bez toho, aniž by vás někdo rušil. Přestože jde o právo každého zaměstnance, ne všichni o něm ví, a tak se často stává, že i během volna řeší neodbytného šéfa. Pavel Matějíček s Václavem Maněnou, IT experti z podcastu KYBcast, uklidňují, že zvedat telefon nejsou povinni ani sami učitelé.
Konflikty v kyberprostoru jsou součástí digitální socializace, říká Jan Kršňák
Jan Kršňák navštěvuje základní školy a společně se žáky a učiteli se věnuje nejrůznějším tématům. Mezi nejčastěji otevíraná patří problematika kyberšikany, případně kyberstalkingu. Všechny tyto incidenty se odehrávají mimo školu, přesto se očekává, že se budou řešit ve školách. Jak se v takových situacích zachovat? A má je opravdu řešit škola?
Snižují hluk ve třídě nebo pomáhají se strukturou práce. Učitelé vsází na aplikace, které jim usnadňují výuku
Svět se rychle mění, na což učebnice nestačí dostatečně reagovat. A tak učitelé čím dál tím častěji vsází na digitální pomůcky, které nejenom, že drží krok s dobou, ale mají celou řadu využití. Kantorům, stejně jako žákům, dnes pomáhá například uměla inteligence v aplikaci Bard od Googlu. Kreativní pomocník, pro kterého není problém žádné zadání ani zápletka.
Studenti pomocí AI nebudou podvádět a učitelé nepřijdou o svoji práci, uklidňují autoři KYBcastu
Dřív se indiáni báli, že foťáky kradou duše a učitelé, že s nástupem Wikipedie ztratí studenti zájem o výuku. Ani jedno se nakonec nepotvrdilo, přesto nyní pedagogové nedůvěřují fenoménu jménem umělá inteligence (AI). Školští pracovníci se opět bojí negativních jevů nové platformy namísto toho, aby se s ní snažili pracovat. Podle Václava Maněny a Pavla Matějíčka z KYBcastu ale není strach na místě.
„Nebojte se začít umělou inteligenci ve škole používat,“ radí Ivana Böhmová, koordinátorka pro oblast AI ve vzdělávání v NPI ČR
Pojem umělá inteligence už je tady s námi velmi dlouho, celé desítky let. V posledních letech se s ní setkal jistě každý z nás. Jde o všechny systémy, které napodobují lidské myšlení – dokáží vyhodnotit vstupní informace a vyvodit z nich nějaké důsledky. Zásadní změnou bylo ale zpřístupnění nástrojů generativní AI. Rozhovor s Ivanou Böhmovou - září 2023.
NPI ČR vydává sedm klíčových doporučení pro práci s AI ve školách
Doporučení pro práci s AI ve školách poslouží všem (ředitelům, učitelům, žákům i rodičům) a týkají se následujících základních oblastí: otevřené komunikace; individualizace učení; gramotnosti v oblasti AI; odpovědnosti za výstupy; práv dětí a soukromí; prospěšnosti a přiměřenosti; svobody a životní pohody.
Umělá inteligence ve škole
Co dokáže, ale i nedokáže, umělá inteligence (AI)? Co nového přinese pedagogům a žákům cílené zapojení AI do výuky a jak na to? Jak ovlivní témata digitálních kompetencí učitelů i žáků průnik AI do mediálního prostoru a široká dostupnost těchto nástrojů? Stranou nezůstanou ani právní a etické otázky spojené například s využíváním zdrojů generovaných AI.
Trh práce se promění, o slovo se hlásí robotizace. Češi se musí adaptovat, jinak vážně ohrozí ekonomiku
Pryč jsou doby, kdy lidé vydrželi v jedné práci celou profesní kariéru. Trend je zaměstnání, a mnohdy i samotné obory, střídat. Část z nich navíc vinou robotizace zanikne. Je proto klíčové, aby lidé zvládli proces adaptace.
Digitální vzdělávání nestačí vývoji, změny jsou nutné, shodují se experti
Digitální vzdělávání zůstává v začátku milénia, a tak je v rychle se měnícím světě nutná i jeho revize. Sílu informačních technologií lidé podle expertů ze školství docenili nejvíc při covidu-19, řekli v diskuzním pořadu Národního pedagogického institutu.
Edukativní, vážné i odlehčené. Nejvíce profesních podcastů je v Česku věnováno pedagogům
Podle dat Českého statistického úřadu pracuje nejvíce státních zaměstnanců ve školství, a tak není překvapením, že právě pro pedagogické pracovníky vzniká nejvíce podcastů. Zaměřují se nejen na edukaci lidí ze školství, mají ale i odlehčený charakter, díky čemuž jsou určeny i široké veřejnosti.
Jak s pomocí AI rozmluvit květiny ve škole?
Jak využít umělou inteligenci (AI) na 2. stupni základní školy? Například tak, že vezmete již hotovou AI metodiku pro rozvoj digitálních kompetencí a na jejím základě vystavíte celý projektový den.