Aktuality
Vyberte si téma, co vás zajímá:
Web v novém brandu NPI – jak se vám líbí?
Vaše zpětná vazba je pro nás důležitá a pomůže nám vylepšit naše služby. Pokud máte zájem dát nám vědět, vyplňte prosím formulář do 30. června 2025.
Neděláme z dětí ajťáky
Vzniku revidovaného rámcového vzdělávacího programu pro základní školy předcházela takzvaná malá revize, zaměřená na téma ICT. Co nyní školy čeká a jak do hry vstupuje umělá inteligence, popisuje Daniela Růžičková z NPI, která se na obou revizích podílela.
Umělá inteligence a realita: Víme ještě, co je skutečné?
V podcastové sérii Digiděti ve škole si povídáme s Janem Kršňákem – lektorem, autorem knihy Digiděti a průvodcem světem technologií, který pomáhá dětem i učitelům najít klid v digitální době. V nejnovějších epizodách, vydaných v rámci Týdne pro wellbeing, se zaměřujeme na umělou inteligenci (AI) a její vliv na lidské vědění. Jak mění naši schopnost rozlišovat realitu od fikce? A co nám její rychlý rozvoj říká o nás samotných?
KYBcast se v nové sérii zaměří více na prevenci rizikového chování dětí i učitelů a seznámí posluchače s konkrétními kazuistikami
Oblíbený podcast o kybernetické bezpečnosti, KYBcast, který pod záštitou NÚKIBu od roku 2022 pravidelně připravuje Václav Maněna, vstupuje do své čtvrté série s řadou novinek. Od ledna 2025 se připojují stálí hosté, jmenovitě Kamil Kopecký, Pavel Hodál a Martin Kaliba, kteří přinášejí nové perspektivy a odborné znalosti. Nová série se zaměří na prevenci rizikového chování dětí i učitelů, nabídne kazuistiky, příklady z praxe a exkluzivní data z oblasti kybernetické bezpečnosti.
Školám hrozí bezpečnostní riziko, upozorňuje Maněna z KYBcastu. Týká se to i vaší školy?
Minulý měsíc skončila podpora redakčního systému Drupal 7, který v tuto chvíli stále využívá řada škol. Jak středoškolský učitel a IT expert Václav Maněna z podcastu KYBcast upozorňuje, pro řadu školských zařízení může jít o vážný bezpečnostní problém. Jak zajistit, aby toho nevyužili hackeři?
Většina učitelů je na rozvoj digikompetencí žáků ve výuce připravena, do sboroven se dostává pomalu i AI
Ačkoliv české školy čelí v současnosti řadě výzev, výsledky šetření Národního pedagogického institutu ČR dokazují, že digitalizace vzdělávání a implementace nových technologií postupují kupředu. Umělá inteligence a digitální kompetence se tak stávají nedílnou součástí českého školství 21. století a reflektují potřeby současné doby. Školám přitom pomáhá podpora od NPI, v současné šíři a zdarma bude ale jen do konce roku 2025.
Děti jsou pořád stejné, jen se přesunuly do virtuálního světa, říká expert na rizikového chování Kaliba
Děti jsou pořád stejné, mění se u nich pouze vnější prostředí, ve kterém se formují. S tímto názorem profesora Zdeňka Matějčka souhlasí i první host čtvrté série KYBcastu, expert na rizikové chování Martin Kaliba. Zdůrazňuje, že děti je potřeba vést ke kritickému myšlení a vysvětlovat jim, proč je určité chování nebezpečné.
Je možné zůstat v digitální době v utajení? Jen těžko, naše mobily komunikují s okolím víc, než tušíme, varují experti KYBcastu
Zůstat anonymní v digitální době lze jen velmi obtížně. Většina lidí má přístup k internetu, k tomu používáme chytré telefony, které komunikují s okolním světem i bez toho, aniž bychom jim k tomu dali pokyn. Jak skrýt svoji digitální stopu? To poradí Václav Maněna s Pavlem Matějíčkem v novém díle KYBcastu.
Digitalizace zásadně promění trh práce a české školství s ní musí držet krok
Další rozvoj digitálních technologií včetně dynamického “nástupu” umělé inteligence výrazně ovlivní náplň naší práce a podobu většiny profesí, ale zásadně promění celý systém vzdělávání. Proto je nutné ve školách učit žáky technologie používat bezpečně a tvořivě, ale zároveň o jejich využití kriticky přemýšlet. A ideálně ve všech vyučovacích předmětech, protože digitalizace prolíná napříč všemi obory. Shodli se na tom řečníci na tradiční konferenci “DigiSeč” věnované digitálním technologiím ve výuce, letos s podtitulem “Změny na trhu práce aneb Víme, co všechno neumíme?”, kterou již podvanácté zorganizoval Národní pedagogický institut (NPI).
Snižují hluk ve třídě nebo pomáhají se strukturou práce. Učitelé vsází na aplikace, které jim usnadňují výuku
Svět se rychle mění, na což učebnice nestačí dostatečně reagovat. A tak učitelé čím dál tím častěji vsází na digitální pomůcky, které nejenom, že drží krok s dobou, ale mají celou řadu využití. Kantorům, stejně jako žákům, dnes pomáhá například uměla inteligence v aplikaci Bard od Googlu. Kreativní pomocník, pro kterého není problém žádné zadání ani zápletka.
Studenti pomocí AI nebudou podvádět a učitelé nepřijdou o svoji práci, uklidňují autoři KYBcastu
Dřív se indiáni báli, že foťáky kradou duše a učitelé, že s nástupem Wikipedie ztratí studenti zájem o výuku. Ani jedno se nakonec nepotvrdilo, přesto nyní pedagogové nedůvěřují fenoménu jménem umělá inteligence (AI). Školští pracovníci se opět bojí negativních jevů nové platformy namísto toho, aby se s ní snažili pracovat. Podle Václava Maněny a Pavla Matějíčka z KYBcastu ale není strach na místě.
„Nebojte se začít umělou inteligenci ve škole používat,“ radí Ivana Böhmová, koordinátorka pro oblast AI ve vzdělávání v NPI ČR
Pojem umělá inteligence už je tady s námi velmi dlouho, celé desítky let. V posledních letech se s ní setkal jistě každý z nás. Jde o všechny systémy, které napodobují lidské myšlení – dokáží vyhodnotit vstupní informace a vyvodit z nich nějaké důsledky. Zásadní změnou bylo ale zpřístupnění nástrojů generativní AI. Rozhovor s Ivanou Böhmovou - září 2023.
NPI ČR vydává sedm klíčových doporučení pro práci s AI ve školách
Doporučení pro práci s AI ve školách poslouží všem (ředitelům, učitelům, žákům i rodičům) a týkají se následujících základních oblastí: otevřené komunikace; individualizace učení; gramotnosti v oblasti AI; odpovědnosti za výstupy; práv dětí a soukromí; prospěšnosti a přiměřenosti; svobody a životní pohody.
Umělá inteligence ve škole
Co dokáže, ale i nedokáže, umělá inteligence (AI)? Co nového přinese pedagogům a žákům cílené zapojení AI do výuky a jak na to? Jak ovlivní témata digitálních kompetencí učitelů i žáků průnik AI do mediálního prostoru a široká dostupnost těchto nástrojů? Stranou nezůstanou ani právní a etické otázky spojené například s využíváním zdrojů generovaných AI.
Trh práce se promění, o slovo se hlásí robotizace. Češi se musí adaptovat, jinak vážně ohrozí ekonomiku
Pryč jsou doby, kdy lidé vydrželi v jedné práci celou profesní kariéru. Trend je zaměstnání, a mnohdy i samotné obory, střídat. Část z nich navíc vinou robotizace zanikne. Je proto klíčové, aby lidé zvládli proces adaptace.
Digitální vzdělávání nestačí vývoji, změny jsou nutné, shodují se experti
Digitální vzdělávání zůstává v začátku milénia, a tak je v rychle se měnícím světě nutná i jeho revize. Sílu informačních technologií lidé podle expertů ze školství docenili nejvíc při covidu-19, řekli v diskuzním pořadu Národního pedagogického institutu.
Edukativní, vážné i odlehčené. Nejvíce profesních podcastů je v Česku věnováno pedagogům
Podle dat Českého statistického úřadu pracuje nejvíce státních zaměstnanců ve školství, a tak není překvapením, že právě pro pedagogické pracovníky vzniká nejvíce podcastů. Zaměřují se nejen na edukaci lidí ze školství, mají ale i odlehčený charakter, díky čemuž jsou určeny i široké veřejnosti.
Jak s pomocí AI rozmluvit květiny ve škole?
Jak využít umělou inteligenci (AI) na 2. stupni základní školy? Například tak, že vezmete již hotovou AI metodiku pro rozvoj digitálních kompetencí a na jejím základě vystavíte celý projektový den.