DIGI roadshow
Bilance, výzvy a inspirace po 4 letech digitální transformace ve školách

Bilance, výzvy a inspirace po 4 letech digitální transformace ve školách
30. září 2025 | 14:00 – 18:00
Co přinesla čtyři léta s digitální kompetencí a novou informatikou ve školách? Kam jsme se jako školy, učitelé i žáci posunuli a kde jsme naopak možná zůstali stát? Zářijová DIGI roadshow přináší otevřený prostor pro bilanci uplynulých let – bez přikrášlování, ale i s inspirací a nadějí.
Svět se mění a my s ním – podíváme se, zda a jak dokážeme reagovat na rychle se proměňující digitální realitu kolem nás.
Co se (ne)povedlo – ohlédneme se za tím, co fungovalo, co se daří rozvíjet a kde jsme narazili na limity nebo slepé uličky.
Sdílení zkušeností – uslyšíte konkrétní příběhy ze škol, které si našly vlastní cestu k rozvoji digitální kompetence, ať už díky projektům, komunitám nebo vlastním experimentům.
Inspirace a propojení – cílem roadshow je nejen předat praktické informace, ale hlavně propojit pedagogy, kteří chtějí sdílet, učit se od sebe a být součástí změny.
Harmonogram
14:00–14:15 Zahájení na krajských pracovištích
14:15–14:35 Celostátní zahájení DIGI roadshow, úvodní příspěvek
14:35–17:00 Společný program, sdílení příkladů dobré praxe (diskuze účastníků a odborníků na krajském pracovišti NPI)
17:00–17:20 Výstup z krajských pracovišť
17:20–18:00 Závěr, diskuze
Lektoři
30. září 2025 | 14:00 – 18:00
Václav Nádvorník: Jak základní škola učí kancelářské aplikace, když "nejsou" v informatice
Kancelářské aplikace z učebnic zmizely, ale z praxe ne. Jak tedy naučit žáky pracovat s textem či prezentacemi, když to „už není“ v informatice? Přijďte sdílet osvědčené způsoby, jak to řeší ostatní školy, a odnést si inspiraci i konkrétní tipy, jak zapojit celý pedagogický sbor do rozvoje digitálních kompetencí.
Mgr. Edita Roberts, DiS.: #PíšuJinak: Nová média, nový jazyk
Jak technologie mění žákovskou tvorbu? Prozkoumáte digitální příběhy, podcasty, tvorbu s AI i platformy jako Book Creator či Wattpad. Vyzkoušíte si aktivitu a získáte tipy, jak nové formy psaní a vyjadřování přirozeně začlenit do výuky češtiny.
Mgr. Lubor Brázda: Programování, robotika, prototypování s LEGO SPIKE
Postavte robota, naprogramujte ho a pak ho vylepšete! S LEGO SPIKE si projdete celý proces od základního modelu po efektivní řešení pomocí prototypování. Odnesete si zkušenost, jak propojit hardware i software a rozvíjet tím technické myšlení žáků.
Mgr. Pavel Bokr: Využití práce s daty v neinformatických předmětech
Jak propojit přírodopis či jiné naukové předměty s novou informatikou? Vyzkoušíte si práci s daty v Excelu i jednoduchém databázovém nástroji, zjistíte výhody správného nastavení a odnesete si tipy, jak podobné aktivity začlenit do vlastní výuky.
Dále se na vás těší lektoři Mgr. Jan Juříček a Mgr. Daniel Pražák, Ph.D.
Program si pro vás připravují lektorky Ing. Bc. Eva Fanfulová a Mgr. Štěpánka Baierlová.
Doc. PaedDr. Martina Maněnová, Ph.D.: Informatika na 1. stupni v ilustrativních úlohách
Jak učit informatiku na 1. stupni smysluplně a zábavně? Seznámíte se s novým pojetím podle RVP ZV 2025 a vyzkoušíte si ilustrativní úlohy pro rozvoj informatického myšlení. Odnesete si tipy, jak propojit teorii s praxí a rozvíjet digitální gramotnost žáků.
Mgr. Pavel Žalský: Kdy hry (ne)rozvíjejí digitální kompetence v dějepisu?
Zahrajte si RPG o zániku Západořímské říše a zjistěte, jak herní scénář upravit, aby podporoval digitální kompetence. Naučíte se rozpoznat, kdy hra žáky skutečně rozvíjí, a kdy je třeba ji didakticky přetvořit pro větší přínos.
Mgr. Pavel Reinhardt: Prezentování příběhem
Workshop ukáže, jak může storytelling obohatit prezentace a rozvíjet komunikační dovednosti žáků. Vyzkoušíte si netradiční aktivity a digitální nástroje, které lze do prezentování zapojit, a společně nasdílíme zkušenosti i tipy pro jejich využití ve výuce.
Roman Ziegler: Digitální cíle ve výuce – Společenské vědy a zeměpis v praxi
Jak naplňovat digitální cíle školy i mimo informatiku? Ukážeme si konkrétní způsoby, jak ve společenských vědách a zeměpisu využít dostupné aplikace tak, aby rozvíjely digitální kompetence žáků a zároveň obohatily výuku o nové perspektivy.
Mgr. Josef Kupka: Živý sešit
Objevte aplikaci, která podporuje digitální gramotnost žáků od první třídy. Živý sešit nabízí hotové materiály i prostor pro vlastní tvorbu a vede děti k objevování. Vyzkoušíte si, jak ho zapojit do různých předmětů a rozvíjet kompetence zábavnou formou.
Program si pro vás připravují: Mgr. Jovanka Rybová, Mgr. Zuzana Chytilová a Mgr. Ondřej Dudík.
Mgr. Erika Oravcová: Digitální kompetence ve fyzice
Objevte, jak digitální technologie oživí výuku fyziky. Vyzkoušíte aplikace pro práci s daty, měřicí systémy i interaktivní nástroje a získáte tipy, jak propojit fyziku s dalšími přírodními vědami a informatikou – a přitom rozvíjet digitální kompetence žáků.
Mgr. Pavel Špaček: Bitmapové písničky
Zakódujte oblíbenou písničku do piktogramů a propojte informatiku s hudební, výtvarnou či jazykovou výchovou. Vyzkoušíte si práci s bitmapovou grafikou i nástroji jako PixelArt a PicCollage a získáte tipy, jak podobnou aktivitu využít k rozvoji digitálních kompetencí.
Mgr. Michaela Ulvrová: Od „malé“ revize k velké změně ŠVP
Seminář pro učitele, vedení škol a koordinátory ŠVP, kteří už prošli „malou“ revizí v oblasti digitálních kompetencí a čeká je komplexní úprava celého programu. Společně zhodnotíme dosavadní zkušenosti, propojíme je s novým RVP ZV a navrhneme konkrétní kroky k systematické a smysluplné proměně ŠVP.
Mgr. Jiří Šmída, Ph.D.: Geoinformační technologie v běžné hodině geografie
Získejte reálný pohled na využití digitálních mapových nástrojů po 4 letech digitální transformace. Vyzkoušíte si krátké, snadno použitelné aktivity s Google Maps či Mapy.cz a odnesete si tipy, jak propojit geografii s digitálními kompetencemi žáků napříč předměty.
Mgr. Radka Lazorová: Digitální kompetence ve výtvarce a pracovkách
Pastelky zůstávají, jen jim do hry přidáme tablety a interaktivní nástroje. Ukážeme si, jak ve výtvarné výchově a pracovních činnostech rozvíjet kreativitu i digitální kompetence žáků na 1. stupni. Vyzkoušíte si aplikace, kombinaci formátů a spojení tradičních technik s digitální tvorbou.
Mgr. Ing. Andrea Tláskalová: Učíme venku informatické myšlení na 1. stupni
Objevte, jak venkovní prostředí podpoří informatické myšlení. Vyzkoušíte šifrování a kódování s přírodninami, sběr a analýzu dat i práci s různými formami výuky. Inspirace, jak venku smysluplně propojit informatiku s badatelskou a projektovou výukou.
PhDr. Zbyněk Fillipi, Ph.D.: Úprava článků na Wikipedii v době AI
Vyzkoušejte si, jak vylepšit články na Wikipedii podle jejích pravidel s využitím jazykových modelů AI. Naučíte se kriticky pracovat se zdroji, upravovat digitální obsah eticky a spolupracovat v online komunitě – a přispějete ke kvalitě otevřené encyklopedie.
Mgr. Karel Malík: Digitální kompetence jednoduše
Vyzkoušejte si práci s textem, obrázkem, videem i zvukem v prostředí různých operačních systémů a cloudových služeb. V rámci krátké „únikovky“ v Google formuláři zjistíte, jak jednoduchými úkoly efektivně rozvíjet digitální kompetence žáků a zároveň propojovat s dalšími dovednostmi dle RVP.
Mgr. Ludmila Kovaříková: Digitální češtinář – Od Wordu k AI
Od kancelářských aplikací až po umělou inteligenci – projděte s námi cestu digitálních kompetencí ve výuce češtiny. Vyzkoušíte tvorbu cvičení s AI, proberete etické otázky i RVP 2025 a odnesete si tipy, jak AI využít smysluplně a bezpečně.
Pavel Hodál: 4 praktické kroky k výuce s AI
Jak začít učit v době generativní umělé inteligence? V praktickém workshopu projdete čtyři klíčové kroky – od zmapování zkušeností žáků přes nastavování cílů, tvorbu aktivit až po hodnocení. Odnesete si konkrétní metody a materiály, které využijete hned druhý den ve třídě.
Ing. Mgr. Miroslav Staněk, Ph.D.: Využití digitálních nástrojů v přírodních vědách
Od měření k myšlení! Objevte, jak mohou senzory, čidla a další technologie oživit fyziku, chemii, biologii i environmentální výchovu. Vyzkoušíte si experimenty, které propojují přírodní vědy s informatickým myšlením, a odnesete si inspiraci pro moderní badatelskou výuku.
Mgr. Hana Mahnelová, Ph.D.: Od kružnice k číslu π – objevení slavného podílu
Objevte s pomocí GeoGebry slavný poměr obvodu a průměru kružnice. Vytvoříte dynamický model, využijete měřicí nástroje, zpřesníte výsledek a získáte tipy, jak podobnou aktivitou rozvíjet digitální kompetence žáků v matematice.
Další zajímavou aktivitu si pro vás připravuje Mgr. Michal Brázda.
Mgr. Petr Caloň: Historie na digitálních mapách
Objevte, jak online historické mapy oživí dějepis, zeměpis i občanskou výchovu. Vyzkoušíte si porovnávání mapových vrstev v čase, hledání souvislostí a tvorbu jednoduchého výstupu. Získáte metodiku a nástroje, které lze ihned využít ve výuce.
Markéta Saforková Myšková: Evropské jazyky a my
Program vede žáky k orientaci v jazykové mapě Evropy a k pochopení, kam patří čeština mezi slovanskými jazyky. Pomocí digitálních nástrojů zkoumají jazykovou situaci ve třídě i rodině, hodnotí rozdíly ve vyjadřování a zamýšlí se nad celoživotním rozvojem svých jazykových dovedností.
Dále se můžete těšit ještě na jednu aktivitu, kterou si pro vás chystá Klára Bílová.
Mgr. Danuše Kubová: Jak se učí nová informatika na 1. a 2. stupni
Sdílejme, co funguje i kde narážíme při výuce nové informatiky podle RVP ZV (2021). Projdeme tematické okruhy, představíme si příklady dobré praxe a nástroje jako Scratch či MakeCode a otevřeme diskusi o smysluplném rozvoji digitálních kompetencí žáků.
Mgr. Danuše Kubová: Rozvoj digitálních kompetencí napříč předměty
Zjistěte, jak digitální kompetence rozvíjet v jakémkoli předmětu. Seznámíte se s oblastmi dle RVP 2025, vyzkoušíte nástroje jako Canva, Padlet či Orgpad a odnesete si tipy na aktivity, které vedou k kreativnímu a zodpovědnému využívání technologií ve výuce.
Mgr. Nikol Kudrnáčová: Digitální kompetence napříč ročníky 1. stupně hravě
Rozvíjejte digitální dovednosti žáků od první třídy zábavně a prakticky. Seznámíte se s „Abecedou digitálního světa“, vytvoříte únikovou hru v Actionbound a vyzkoušíte AI pro tvorbu a úpravu prezentací včetně nahrávání v Canvě. Inspirace, kterou využijete hned.
Mgr. Filip Jelínek: AI v pohybu: Tvoříme chytrou postavičku
Vyzkoušejte si strojové učení na vlastní kůži! S Teachable Machine a RAISE Playground vytvoříte model pro rozpoznávání gest a oživíte postavičku, která reaguje na vaše pohyby. Kreativní workshop propojuje AI, pohyb a hru – a ukáže, jak je zapojit do výuky.
O čem je DIGI roadshow?
DIGI roadshow je příležitostí, kde si učitelky a učitelé vyzkouší nové přístupy k integraci digitálních dovedností napříč předměty a získají praktické nástroje, jak efektivně a bezpečně začlenit AI do výuky. Výměna zkušeností s kolegy, pod vedením zkušených lektorů, pomůže překonávat výzvy spojené s rychlým technologickým vývojem.
Pojďte s námi prozkoumat, jak mohou technologie obohatit výuku, aniž by vás zahltily. Získejte jistotu, jak využívat digitální technologie a AI nástroje jako pomocníka a vytvořte prostředí, kde technologie slouží vám i vašim žákům.
Na co se můžete těšit?
praktické workshopy pro učitelky a učitele zaměřené na začlenění digitálních dovedností do výuky
metodickou podporu, jak bezpečně a efektivně využít digitální technologie a AI v hodinách
osvědčené nástroje pro snadnější práci učitelů a rozvoj digitálních kompetencí žáků
sdílení zkušeností s kolegy
náměty na zajímavé aktivity do svých hodin
pomoc s překonáním výzev rychlého technologického vývoje pod vedením zkušených lektorů
Proč je setkání vhodné právě pro vás?
Chcete sdílet, jak se vám daří rozvíjet digitální kompetence a realizovat novou informatiku na vaší škole?
Jste ochotni otevřeně mluvit o slepých uličkách, kterými jste se vydali?
Hledáte tipy, jak bezpečně a smysluplně využívat moderní technologie ve výuce?
Rádi byste si vše vyzkoušeli na vlastní kůži v praktických workshopech?
Chcete diskutovat o změnách i vlastních zkušenostech s kolegy z jiných škol?
Potřebujete se lépe zorientovat v nabídce podpory a usnadnit si zavádění změn?
Ohlasy z DIGI roadshow
září 2024
Nejdůležitější věc, kterou si z DIGI roadshow odnáším, je…
„nutnost zahájení revizí ŠVP v souvislosti s ‚velkými' revizemi, nové tipy do digi výuky.“
„děkuji za tyhle akce, ráda se jich zúčastňuji a využívám poznatky a odkazy, které zde získávám...“
Proběhlé DIGI roadshow
O čem byla minulá setkání?
Seřazeno od nejnovějších
28. ledna 2025
Společně jsme prozkoumali, jak by technologie mohly obohatit výuku, aniž by nás zahltily. Získali jsme větší jistotu ve využívání digitálních nástrojů a AI jako užitečných pomocníků a podařilo se nám vytvořit prostředí, v němž technologie skutečně sloužily učitelům i žákům.
7. – 10. dubna 2025
Vydali jsme se na cestu napříč republikou (Olomouc, Jihlava, Praha, Plzeň) s cílem pomoci učitelům středních odborných škol s integrací digitálních technologií do výuky. Připravili jsme si pro vás praktické workshopy, aktuální informace k revizím RVP SOV a konkrétní metodické návody, jak technologie užitečně a přínosně využít ve výuce.
24. září 2024
Na praktických workshopech jsme si ukázali, jak souvisejí změny v digitální oblasti s oběma revizemi rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. Společně jsme se ujistili v tom, že není čeho se bát a veškeré změny jen reagují na dynamický vývoj okolo nás.
16. dubna 2024
S novou informatikou se nám do škol dostalo mnoho různých robotických hraček, programovatelných stavebnic a mikropočítačů. Zaměřili jsme se na smysluplné využití těchto učebních pomůcek pro rozvoj informatického myšlení žáků v informatice tak, aby škola byla stále hrou.
30. ledna 2024
Z výuky informatiky zmizel kancelářský balíček, ale ve školách zůstal. Podívali jsme se, jak tuto změnu provést v praxi. Hledali jsme a nacházeli, kde a jak učit žáky pracovat s texty, tabulkami, grafikou nebo prezentacemi napříč jednotlivými předměty a obory.
26. září 2023
Svět kolem nás se mění každým dnem a je potřeba na změny reagovat i ve školách. Do našeho každodenního života se neúprosně promítla i umělá inteligence a s tím související potřeba práce s dezinformacemi, hoaxy či fake news. A právě těmto tématům jsme se společně věnovali.
30. května 2023
Informatika představuje jeden z pilířů rozvoje digitálních kompetencí, avšak jejich budování přesahuje rámec tohoto předmětu. Setkání se zaměřilo na možnosti a způsoby systematického rozvoje digitálních kompetencí v rámci všech vzdělávacích oblastí druhého stupně základních škol.
21. března 2023
Rozvoj digitálních kompetencí a informatika spolu úzce souvisejí, ale nejsou totožné. Pouhé občasné využití libovolné aplikace ve výuce k systematickému rozvoji digitálních kompetencí nestačí. Setkání bylo zaměřeno na způsoby, jak tyto kompetence cíleně rozvíjet napříč všemi předměty na prvním stupni základních škol.
6. prosince 2022
Diskuzní setkání tentokrát patřilo ředitelům škol a dalším pracovníkům odpovědným za realizaci změn v digitální oblasti. Účastníci se seznámili s výsledky dotazníkového šetření, do něhož se zapojila více než třetina škol, a sdíleli mezi sebou zkušenosti s probíhajícími změnami ve svých školách.