13. 8. 2025

Tým pro digitalizaci školy: Koho potřebujete?

Digitalizace školy nezahrnuje jen pořízení techniky či softwaru. Aby digitální technologie ve škole skutečně podporovaly vzdělávání, usnadňovaly práci pedagogů a byly bezpečné pro žáky, je klíčové mít tým odborníků, kteří společně zajistí její efektivní a bezpečné fungování. 

Každá škola bez ohledu na svou velikost potřebuje pro úspěšnou digitalizaci odborné role s jasně vymezenými kompetencemi. Některé úkoly jsou technického rázu, jiné vyžadují pedagogické či preventivní dovednosti. Společným cílem všech těchto profesí je vytvořit školu, kde digitální prostředí přispívá k moderní výuce, rozvoji digitálních kompetencí žáků i ochraně jejich bezpečí. 

Následující přehled představuje základní pozice, které by ideálně měly být ve škole zastoupeny. U každé z nich najdete stručný popis toho, co jejich práce obnáší, a proč je důležité daného odborníka ve škole mít. Tento seznam může sloužit jako podklad pro diskuzi se zřizovatelem školy a pro nastavení nového funkčního systému digitálního fungování vaší školy, a to i s ohledem na nově vytvořený rámec financování nepedagogických pracovníků.

1. ICT expert na školní digitální infrastrukturu 

  • Vykonává sofistikovanější úkoly spojené se zajištěním a zabezpečením celé digitální infrastruktury.  

  • Tyto činnosti nemůže vykonávat amatér nebo samouk! 

  • Může to být externí firma nebo nepedagogický pracovník – srovnání možností, rozhovory a tipy najdete na stránce IT správa – příručka ke správě ICT ve škole – edu.gov.cz

2. Správce ICT / IT správce / helpdesk  

  • Vykonává méně běžné úkony spojené s digitálními technologiemi ve škole. Přiděluje například uživatelská jména, provádí drobné úkony spojené s koncovými zařízeními, poskytuje rychlou pomoc, pokud učiteli něco v hodině nefunguje (tzv. helpdesk) apod. 

  • Tuto funkci může plnit stejný subjekt jako funkci v předchozím bodě. 

  • Vykonává-li tuto úlohu pedagogický pracovník, je nutné to právně ošetřit jako práci nad rámec jeho úvazku (např. uzavřít s pracovníkem DPP/DPČ). Důvody, proč by neměl ICT správu vykonávat pedagogický pracovník, najdete shrnuté na stránce IT správa – příručka ke správě ICT ve škole - edu.gov.cz

3. ICT koordinátor 

  • Tuto funkci vykonává pedagogický pracovník – kvalifikační předpoklady k ní získává během studia k výkonu specializovaných činností koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií. Studium probíhá v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků – viz Aktuality týkající se akreditací v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, MŠMT ČR

  • Koordinátor provádí minimálně tyto činnosti: 

    • Měl by vést kolegy k zavádění digitálních technologií do života celé školy a k jejich efektivnímu používání pro výuku a učení žáků; přitom by je měl mentorovat, koučovat a lektorovat.

    • Měl by se podílet na digitální strategii školy, tj. rozvoji, strategickém plánování, udržitelnosti a efektivním využívání digitálních technologií. Vývoj využívání digitálních technologií by měl monitorovat a vyhodnocovat.  

    • Více informací najdete na stránce IT správa – příručka ke správě ICT ve škole – edu.gov.cz

4. Metodik prevence

  • Tuto funkci vykonává pedagogický pracovník, v oblasti digitálních technologií se věnuje především tématům jako: 

    • Digitální wellbeing, kyberhygiena 

    • Prevence rizikového chování na internetu 

    • Prevence závislostí na digitálních technologiích 

  • Má přehled o následujících fenoménech: 

  • Metodik prevence provádí následující činnosti: 

    • Do preventivního programu školy zahrnuje výše uvedená témata a fenomény, preventivní opatření konzultuje s vedením školy. 

    • Zajišťuje metodickou, koordinační a poradenskou činnost pro kolegy, žáky i rodiče. 

    • Zvyšuje všeobecnou informovanost o těchto tématech mezi rodiči, učiteli a žáky.  

    • Úzce spolupracuje s třídními učiteli a podporuje bezpečné a zdravé klima ve třídě a ve škole.  

    • Vyhodnocuje varovné signály. Spolupracuje s externími institucemi a partnery (OSPOD, PČR, dětští lékaři atd.). 

    • Více informací najdete v dokumentech https://msmt.gov.cz/uploads/nks_prevence_metodik.docxhttps://msmt.gov.cz/uploads/DVPP/Standardy_pro_udelovani_akreditaci_DVPP_II.doc (s. 18–20).

5. Spolupráce školy a zřizovatele 

  • Škola a zřizovatel jsou partneři, jejichž společným cílem je zajistit co nejkvalitnější výuku a rozvoj žáků.  

  • Komunikace je základ – ředitel školy by měl umět formulovat své potřeby a požadavky a nebát se je přednést svému zřizovateli.  

  • Pro formulaci konkrétních požadavků je vhodné se domluvit na odborné konzultaci s IT guruem a nechat si udělat audit stavu digitální infrastruktury

  • Zřizovatel by měl školu podporovat a poskytovat provozní i investiční prostředky na zajištění bezpečné a funkční digitální infrastruktury.