13. 8. 2025
Tým pro digitalizaci školy: Koho potřebujete?
Digitalizace školy nezahrnuje jen pořízení techniky či softwaru. Aby digitální technologie ve škole skutečně podporovaly vzdělávání, usnadňovaly práci pedagogů a byly bezpečné pro žáky, je klíčové mít tým odborníků, kteří společně zajistí její efektivní a bezpečné fungování.
Každá škola bez ohledu na svou velikost potřebuje pro úspěšnou digitalizaci odborné role s jasně vymezenými kompetencemi. Některé úkoly jsou technického rázu, jiné vyžadují pedagogické či preventivní dovednosti. Společným cílem všech těchto profesí je vytvořit školu, kde digitální prostředí přispívá k moderní výuce, rozvoji digitálních kompetencí žáků i ochraně jejich bezpečí.
Následující přehled představuje základní pozice, které by ideálně měly být ve škole zastoupeny. U každé z nich najdete stručný popis toho, co jejich práce obnáší, a proč je důležité daného odborníka ve škole mít. Tento seznam může sloužit jako podklad pro diskuzi se zřizovatelem školy a pro nastavení nového funkčního systému digitálního fungování vaší školy, a to i s ohledem na nově vytvořený rámec financování nepedagogických pracovníků.

1. ICT expert na školní digitální infrastrukturu
- Vykonává sofistikovanější úkoly spojené se zajištěním a zabezpečením celé digitální infrastruktury. 
- Tyto činnosti nemůže vykonávat amatér nebo samouk! 
- Může to být externí firma nebo nepedagogický pracovník – srovnání možností, rozhovory a tipy najdete na stránce IT správa – příručka ke správě ICT ve škole – edu.gov.cz 
2. Správce ICT / IT správce / helpdesk
- Vykonává méně běžné úkony spojené s digitálními technologiemi ve škole. Přiděluje například uživatelská jména, provádí drobné úkony spojené s koncovými zařízeními, poskytuje rychlou pomoc, pokud učiteli něco v hodině nefunguje (tzv. helpdesk) apod. 
- Tuto funkci může plnit stejný subjekt jako funkci v předchozím bodě. 
- Vykonává-li tuto úlohu pedagogický pracovník, je nutné to právně ošetřit jako práci nad rámec jeho úvazku (např. uzavřít s pracovníkem DPP/DPČ). Důvody, proč by neměl ICT správu vykonávat pedagogický pracovník, najdete shrnuté na stránce IT správa – příručka ke správě ICT ve škole - edu.gov.cz 
3. ICT koordinátor
- Tuto funkci vykonává pedagogický pracovník – kvalifikační předpoklady k ní získává během studia k výkonu specializovaných činností koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií. Studium probíhá v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků – viz Aktuality týkající se akreditací v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, MŠMT ČR 
- Koordinátor provádí minimálně tyto činnosti: - Měl by vést kolegy k zavádění digitálních technologií do života celé školy a k jejich efektivnímu používání pro výuku a učení žáků; přitom by je měl mentorovat, koučovat a lektorovat. 
- Měl by se podílet na digitální strategii školy, tj. rozvoji, strategickém plánování, udržitelnosti a efektivním využívání digitálních technologií. Vývoj využívání digitálních technologií by měl monitorovat a vyhodnocovat. 
- Více informací najdete na stránce IT správa – příručka ke správě ICT ve škole – edu.gov.cz 
 
4. Metodik prevence
- Tuto funkci vykonává pedagogický pracovník, v oblasti digitálních technologií se věnuje především tématům jako: - Digitální wellbeing, kyberhygiena 
- Prevence rizikového chování na internetu 
- Prevence závislostí na digitálních technologiích 
 
- Má přehled o následujících fenoménech: - Kyberšikana, grooming, nebezpečné výzvy, digitální stopa aj., viz https://osveta.nukib.gov.cz/course/view.php?id=121 
 
- Metodik prevence provádí následující činnosti: - Do preventivního programu školy zahrnuje výše uvedená témata a fenomény, preventivní opatření konzultuje s vedením školy. 
- Zajišťuje metodickou, koordinační a poradenskou činnost pro kolegy, žáky i rodiče. 
- Zvyšuje všeobecnou informovanost o těchto tématech mezi rodiči, učiteli a žáky. 
- Úzce spolupracuje s třídními učiteli a podporuje bezpečné a zdravé klima ve třídě a ve škole. 
- Vyhodnocuje varovné signály. Spolupracuje s externími institucemi a partnery (OSPOD, PČR, dětští lékaři atd.). 
- Více informací najdete v dokumentech https://msmt.gov.cz/uploads/nks_prevence_metodik.docx a https://msmt.gov.cz/uploads/DVPP/Standardy_pro_udelovani_akreditaci_DVPP_II.doc (s. 18–20). 
 
5. Spolupráce školy a zřizovatele
- Škola a zřizovatel jsou partneři, jejichž společným cílem je zajistit co nejkvalitnější výuku a rozvoj žáků. 
- Komunikace je základ – ředitel školy by měl umět formulovat své potřeby a požadavky a nebát se je přednést svému zřizovateli. 
- Pro formulaci konkrétních požadavků je vhodné se domluvit na odborné konzultaci s IT guruem a nechat si udělat audit stavu digitální infrastruktury. 
- Zřizovatel by měl školu podporovat a poskytovat provozní i investiční prostředky na zajištění bezpečné a funkční digitální infrastruktury.