13. 8. 2025
Profil metodika prevence – co dělá a co umí?
Digitální prostředí se stalo nedílnou součástí života dětí a dospívajících. Přináší řadu výhod, ale i nová rizika, která mohou ovlivnit jejich bezpečí, duševní zdraví i školní klima. Aby škola dokázala na tyto výzvy reagovat, sehrává v ní klíčovou roli metodik prevence. Jeho práce se dnes už zdaleka neomezuje jen na prevenci rizikového chování ve fyzickém prostředí školy, ale významně se přesouvá také do online prostoru.
Metodik prevence je odborník, který propojuje pedagogy, vedení školy, rodiče i externí instituce a vytváří podmínky pro bezpečné, respektující a podporující prostředí pro všechny žáky. Jeho úkolem je nejen odhalovat rizikové situace, ale především jim předcházet prostřednictvím vzdělávání, preventivních programů a včasné intervence.
Co konkrétně metodik prevence dělá a jaké dovednosti a schopnosti by měl mít, aby tuto náročnou roli mohl úspěšně plnit, shrnuje následující text.
Co metodik prevence dělá?
Spolupracuje s vedením školy, učiteli, rodiči i externími odborníky (policie, OSPOD, organizace zaměřené na kyberprevenci).
Organizuje preventivní programy a besedy pro žáky, rodiče i pedagogy na téma bezpečnosti na internetu (např. dle Čtrnáct bodů efektivní kyberprevence Zapojuje žáky do tématu.
Identifikuje rizikové situace ve škole i v online prostoru a navrhuje efektivní řešení.
Intervenuje při výskytu kyberšikany nebo jiného online rizika.
Edukuje a provází žáky i kolegy v oblastech bezpečného užívání sociálních sítí, správy své digitální identity i stopy.
Sleduje nové technologie a trendy – například obsah generovaný AI, AI deepfakes, deep nude, deep swap aj. – a jejich dopad na děti.
Vytváří preventivní program, vede dokumentaci preventivních opatření, vyhodnocuje jejich účinnost a pomáhá implementovat školní strategie pro bezpečné online prostředí. Monitoruje školní klima.

Jaké by měl mít metodik prevence dovednosti a schopnosti?
Odbornost a zkušenosti v oblasti online bezpečnosti – má znalosti v oblasti pedagogiky a prevence, orientuje se i v oblasti psychologie, školské legislativy i digitální bezpečnosti. Absolvoval e-learning NÚKIB (Dávej kyber! pro učitele nebo Prevence v kyber), případně obdobné školení v oblasti kyberprevence a kyberbezpečnosti.
Znalost školské legislativy a metodických pokynů MŠMT v oblasti prevence – orientuje se v pravidlech ochrany osobních údajů a školních předpisech souvisejících s online prostředím a prevenci v něm.
Schopnost rozpoznat a řešit online rizika – má znalosti o typických projevech rizikového chování na internetu – kyberšikaně, online manipulaci, podvodech, dětských ganzích, zvýšené agresi aj.
Komunikační dovednosti v digitálním prostoru – dokáže efektivně komunikovat s žáky a rodiči i prostřednictvím digitálních nástrojů, upozorňovat na jejich rizika ve školním prostředí, dává doporučení pro rodiče.
Schopnost týmové spolupráce – spolupracuje se školním IT správcem, učitelem informatiky a dalšími odborníky na oblast kyberbezpečnosti a kyberprevence.
Je empatický a trpělivý při řešení problémů v oblasti rizikového chování – umí porozumět žákům, zejména těm, kteří se stali oběťmi nebo pachateli online rizikového chování.
Schopnost motivovat učitele k dalšímu vzdělávání – pomáhá pedagogům chápat digitální svět, nástroje i online hrozby a motivuje je, aby se v této oblasti dále vzdělávali.
Inovativní přístup – přináší nové metody prevence a osvěty v oblasti digitální bezpečnosti.
Digitální gramotnost a analytické myšlení – dokáže vyhodnocovat trendy v online rizicích a aplikovat je do preventivní strategie i plánu prevence školy.