29. 9. 2025

Mediální výchova v kontextu průřezového tématu Společnost pro všechny

Markéta Pastorová a kolektiv autorů

Pokud se zaměříme na průřezové téma (PT) Společnost pro všechny, tak zde můžeme vnímat kontinuitu s mediální výchovou, výchovou demokratického občana, globálním rozvojovým vzděláváním (dříve multikulturní výchova a výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech). Nově koncipované průřezové téma Společnost pro všechny vzájemně propojuje témata, na která jsme byli zvyklí jako na samostatná. Záměrně se tak přibližuje tématům a situacím v podobě, s jakou se s nimi setkáváme v našem běžném životě.  

Cílem mediální výchovy, která byla jedním z šesti průřezových témat, bylo „vybavit žáka základní úrovní mediální gramotnosti“. (Mediální gramotností nebyla blíže v RVP ZV definována a nebyla na úrovni metodické podpory rozpracována tak, jako např.: čtenářská, matematická, digitální gramotnost.) Vedla k osvojení poznatků o fungování médií a získání dovedností pro „poučené, aktivní a nezávislé zapojení do mediální komunikace“. Zaměřovala se na kritické čtení a vnímání mediálních sdělení, posouzení jejich věrohodnosti, vyhodnocení komunikačního záměru a systematické vytváření kritického odstupu.   

Při pozorném čtení charakteristiky PT Společnost pro všechny je zde mediální výchova (kritické myšlení, práce s informacemi apod.) zřetelná a nic z toho, co mediální výchova deklarovala dříve, se neztrácí, jen je jinak, a to více v kontextu celého PT, formulováno:  

„Průřezové téma nabízí žákovi možnost prostřednictvím modelových i reálných situací: a) osvojovat si aktivní a bezpečný vztah ke komunikačním technologiím (médiím), b) utvářet si nehodnotící, otevřený postoj k rozmanitostem jak v blízkém okolí, tak ve světě, c) odhalovat sdílené interpretace světa (příběhy) a předsudečné a nepodloženě hodnotící soudy (stereotypy) v současných komunikačních praktikách. Dále poskytuje příležitost zvyšovat odolnost vůči manipulativním technikám a aplikovat principy demokratického rozhodování a spolurozhodování v každodenním životě. Zahrnuje také reflektování a vědomé korekce užívání médií. 

Je důležité, aby žák vnímal roli a postavení médií ve svém životě i v životě svého okolí, snažil se kriticky vyhodnocovat zdroje informací, které média nabízejí, a odhalovat manipulativní techniky těch, kteří média ovládají, a vnímal svět jako rozmanitý, vnitřně provázaný prostor, ve kterém je třeba podporovat rovné šance a důstojné vztahy.“ (RVP ZV 2025)

Jak na mediální výchovu ve školním kurikulu?  

Stejně jako na všechna průřezová témata! Každá škola si na základě RVP ZV (vzdělávacích oborů, klíčových kompetencí, základních gramotností a průřezových témat) stanovuje obsahy vyučovacích předmětů včetně jejich názvů. Vzdělávací obsah vyučovacích předmětů je rozpracován do ročníků a má přiřazenou konkrétní hodinovou dotaci. Škola také zpracovává obsah vyučovacích předmětů, které si žáci mohou volit podle svého zájmu.  

Pro rozpracování očekávaných výsledků učení (OVU), které se týkají mediální výchovy (dále MV), je třeba se domluvit, kdo bude ambasadorem tématu, jakými formami bude v jednotlivých ročnících realizována, a pokud budou obsahy MV (respektive mediální OVU PT) integrovány, tak do jakých vyučovacích předmětů. (Zřídit roli koordinátora mediální výchovy ve škole je možné, není to ale pozice s nárokem na specifickou kvalifikaci.) Dále je nutné si říci, zda budou ve prospěch mediální výchovy stanoveny i nějaké předměty disponibilního vzdělávacího obsahu či ne. Protože jde o společnou práci vždy více učitelů (nejlépe všech), je třeba po seznámení se s RVP ZV společně o mediálních výstupech diskutovat a reflektovat i dosavadní zkušenosti s výukou mediální výchovy. Je třeba, aby jednotlivé školní výstupy mediální výchovy do sebe „zapadaly jako puzzle“, ale současně daly prostor pro to, aby žáci sami mohli přinášet do výuky témata, kterými žijí, která je zajímají. Rovněž i v tomto případě je vhodné propojovat formální a neformální vzdělávání a nezapomínat na regionální média.

Učitelé se mohou inspirovat Modelovými vzdělávacími programy. U obou se jedná o realizaci průřezových témat, tedy i mediální výchovy formou integrace. To znamená, že jsou propojeny konkrétní OVU průřezového tématu s konkrétním OVU oboru, ale tak, že vzniká nový OVU (nejedná se o přidání jednoho obsahu k druhému, ale skutečně o jeho propojení – vzniká obsah kvalitativně jiný, než pouze oborový/předmětový).  

https://revize.rvp.cz/modelove-svp-pro-zs 

Pokud se podíváme do předmětového ŠVP, tak zde najdeme integraci mediálních OVU do jednotlivých předmětů. 

U předmětů disponibilního vzdělávacího obsahu nás na prvním stupni mohou inspirovat průřezové projekty, čtenářské a pisatelské dílny; na druhém stupni lidé a globální výzvy, mediální tvorba

Inspiraci pro konkrétní situace a problémy, které by žák měl umět řešit, i podrobný výčet pojmů a obsahů, tedy toho, v čem by se měl žák orientovat na konci páté a deváté třídy, můžeme najít v různých projektech.  

Mediální obsahy, které máme definované jako OVU, mají velký potenciál reagovat na aktuální události a trendy, a proto ani není možné vše jen naplánovat hodinu po hodině. Je důležité vycházet i z aktuálních událostí i lokálního významu, z toho, co žáky zajímá, o čem chtějí diskutovat.

V tabulkách níže uvádíme přehled mediálních obsahů v revidovaném RVP ZV.

Tabulka 1: Přehled OVU pro mediální obsahy v Průřezových tématech RVP ZV (2025) 

Průřezové téma společnost pro všechny – mediální výchova / obsahy mediálního vzdělávání 

Průřezové téma 

Výskyt 

Očekávané výsledky učení pro 1. stupeň, 5. ročník (ZV5)  

Očekávané výsledky učení pro 2. stupeň, 9. ročník (ZV9)  

Společnost pro všechny 

ano 

PTS-000-000-ZV5-001 

PTS-000-000-ZV9-002  

Zkoumá a reflektuje rozmanitost a propojenost světa. (implicitně) 

Rozezná a vysvětlí volbu výrazových prostředků, kterými se mediální sdělení snaží ovlivnit vnímání konkrétního tématu. 

PTS-000-000-ZV5-002 

PTS-000-000-ZV9-003 

Na konkrétních příkladech kriticky vyhodnocuje obsah a záměr mediálních sdělení. 

Rozezná postoje, stereotypy a předsudky v mediálních sděleních a navrhne možné způsoby, jak lze předcházet rizikům jejich mediálního šíření. 

PTS-000-000-ZV5-003 

PTS-000-000-ZV9-005 

Na základě vlastní zkušenosti uvede příklady, jak může konzumace médií ovlivnit jeho postoje nebo postoj jeho vrstevníků k určitému tématu. 

Kriticky posoudí uplatňování demokratických principů ve škole a formuluje návrhy podporující demokratické procesy. (implicitně) 

Péče o sebe a druhé 

ne 

n/a 

Udržitelné prostředí 

ne 

Pozn.: Kromě OVU, které jdou explicitně za mediálními obsahy, jsou uvedeny i dva OVU, které s tématem souvisejí implicitně. 

Tabulka 2: Přehled OVU pro mediální obsahy v Základních gramotnostech RVP ZV (2025) 

Základní gramotnosti související s tématem mediální výchova / obsahy mediálního vzdělávání 

Kompetence 

Výskyt 

Gradační očekávaný výsledek 

Očekávané výsledky učení pro 1. stupeň, 5. ročník (ZV5)  

Očekávané výsledky učení pro 2. stupeň, 9. ročník (ZV9)  

OVU pro 1. stupeň, 3. ročník 

Logicko-matematická 

ne 

n/a 

Čtenářsko-pisatelská 

ano 

Kritické čtení a psaní 

ZGC-KCP-000-ZV5-001 

ZGC-KCP-000-ZV9-00 

ZGC-KCP-000-ZV3-001 

Při čtení i psaní popisuje působení autora na čtenáře. 

Při čtení i psaní posuzuje autorské záměry, účinky a prostředky textu i kontext autora nebo čtenáře. 

Při čtení i psaní zvažuje možné adresáty. 

 

ZGC-BPO-000-ZV9-001 

Při interpretaci komplexních textů dokládá své závěry textem; v oborech usiluje o přesnost a uspořádanost v obsahu i ve vyjadřování; podle své potřeby využívá psaní pro své sebeuvědomění a sebevyjádření. 

Tabulka 3: Přehled OVU pro mediální obsahy v Klíčových kompetencích RVP ZV (2025) 

Klíčové kompetence – mediální obsahy 

Kompetence 

Výskyt 

Gradační očekávaný výsledek 

Očekávané výsledky učení pro 1. stupeň, 5. ročník (ZV5) 

Očekávané výsledky učení pro 2. stupeň, 9. ročník (ZV9) 

Klíčová kompetence komunikační 

ano 

Porozumění 

KKK-POR-000-ZV5-001 

KKK-POR-000-ZV9-001 

Rozumí obsahu běžných forem sdělení včetně některých nepřímo vyjádřených významů. 

Přemýšlí o komunikačním záměru autora sdělení. 

Klíčová kompetence osobnostní a sociální 

ano 

Empatie a porozumění druhým 

KOS-EMP-000-ZV9-001 

n/a 

Vyrovnává se s odlišnostmi s respektem k druhým lidem. 

Klíčová kompetence k občanství a udržitelnosti 

ano 

Zohledňování propojenosti světa 

KOB-ZPS-000-ZV5-001 

KOB-ZPS-000-ZV9-001 

Uvědomuje si vzájemnou propojenost společenských a ekologických aspektů různých situací ve svém okolí. 

Zohledňuje vzájemnou propojenost jevů, situací a výzev v okolním světě z hledisek sociálních, ekonomických, kulturních, politických a ekologických. 

Směřování k udržitelné budoucnosti 

KOB-UDR-000-ZV5-001 

KOB-UDR-000-ZV9-001 

Sdílí své myšlenky o variantách budoucího vývoje z hlediska udržitelnosti. 

Uskutečňuje kroky směřující k udržitelnosti na základě promýšlení různých scénářů možného budoucího vývoje. 

Odpovědné rozhodování a jednání 

KOB-ODP-000-ZV5-001 

KOB-ODP-000-ZV9-001 

Uplatňuje svůj díl zodpovědnosti vůči ostatním a okolí. 

Přebírá odpovědnost za věci okolo sebe a za možné dopady svých rozhodnutí vůči ostatním a okolí. 

Aktivní občanství, participace a přesvědčení o vlastním vlivu (zmocňování) 

KOB-PCP-000-ZV5-001 

KOB-PCP-000-ZV9-001: 

Dává účelně najevo, co si přeje ve svém okolí změnit. 

Účelně uplatňuje přímou činností svůj vliv na změny v místním či širším okolí při respektování práv a zájmů druhých. 

Klíčová kompetence k podnikavosti a pracovní 

ano 

Mobilizování zdrojů 

KPP-ZDR-000-ZV5-001 

KPP-ZDR-000-ZV9-001 

Promýšlí potřebné zdroje pro aktivity, které přispívají k rozvoji jeho samotného či blízkého okolí. 

Získává zdroje pro aktivity, které přispívají k rozvoji jeho samotného či blízkého okolí. 

Klíčová kompetence k řešení problémů 

ano 

Řešení běžných problematických situací 

KRP-RPS-000-ZV5-001 

KRP-RPS-000-ZV9-001 

Rozlišuje mezi osobními a společnými problémy s ohledem na různé perspektivy. 

Reflektuje osobní a společné problémy s ohledem na různé perspektivy navrhovaných řešení. 

Kritické hodnocení a využití vědeckého poznání 

KRP-VED-000-ZV5-001 

KRP-VED-000-ZV9-001: 

Vychází při rozhodování a řešení problémů z objektivních dat a informací. 

Analyzuje při rozhodování a řešení problémů objektivní informace a prezentované závěry vědeckého poznání. 

Práce s informacemi a kritické myšlení 

KRP-KRP-000-ZV5-001 

KRP-KRP-000-ZV9-001 

Uvědomuje si důležitost ověřování informací. 

Kriticky hodnotí informace z různých zdrojů. 

Klíčová kompetence digitální 

ano 

Digitální informace a data 

KDI-DAT-000-ZV5-001 

KDI-DAT-000-ZV9-001 

Vyhledává potřebné informace v doporučených digitálních zdrojích. 

Data získaná na základě vlastních kritérií a formulovaných dotazů z různých digitálních zdrojů posuzuje z hlediska souladu s již známými poznatky i nároku na spolehlivost zdroje. 

Tvorba digitálního obsahu 

n/a 

KDI-TDO-000-ZV9-001 

Generuje digitální obsah v různých formátech s cílem umocnit výstupy vlastní tvořivé činnosti. 

Bezpečnost v digitálním prostředí 

KDI-BZK-000-ZV5-001 

n/a 

Respektuje pravidla bezpečného zacházení s digitálními zařízeními i daty a zásadami zdraví neohrožujícího chování v digitálním prostředí. 

Klíčová kompetence k učení 

ne 

 

Klíčová kompetence kulturní 

ne 

Tabulka 4: Přehled OVU mediálního obsahu ve vzdělávacích oblastech a vzdělávacích oborech RVP ZV (2025)

Vzdělávací oblasti a vzdělávací obory související s tématem mediální výchova / mediální obsahy 

Vzdělávací oblast 

Vzdělávací obor 

Výskyt 

Tematický okruh 

Očekávané výsledky učení pro 1. stupeň, 5. ročník (ZV5)  

Očekávané výsledky učení pro 2. stupeň, 9. ročník (ZV9)  

Člověk a jeho svět 

Člověk a jeho svět 

ano 

Lidé kolem nás 

CJS-CJS-002-ZV5-008 

n/a 

Rozpozná ve svém okolí a v digitálním světě jednání a chování, které není v souladu s pravidly a není možné ho tolerovat a přehlížet, a adekvátně na něj zareaguje. 

CJS-CJS-002-ZV5-009 

Rozpozná v modelových situacích, které právo člověka bylo porušeno nebo jaká povinnost byla zanedbána. 

CJS-CJS-002-ZV5-010 

Posoudí, co nebo kdo na něj má vliv ve fyzickém a digitálním prostředí, v modelové situaci se vymezí vůči nepříjemné nebo rizikové komunikaci. 

Člověk, zdraví a bezpečí 

Výchova ke zdraví a bezpečí 

ano 

Osobní bezpečí 

CZB-VZB-003-ZV9-009:  

CZB-VZB-003-ZV9-010 

CZB-VZB-003-ZV9-009: Zaujímá odmítavý postoj vůči nevhodnému chování (vulgárnímu, násilnému, nerespektujícímu, agresivnímu, manipulativnímu) a v modelových situacích používá vhodné způsoby, jak se vůči takovému chování vymezit. 

Identifikuje nebezpečné aktivity a situace vyskytující se v digitálním prostředí a odůvodní, proč je důležité chránit zde bezpečí své i ostatních, včetně ochrany osobních údajů. 

Tělesná výchova 

ne 

n/a 

n/a 

n/a 

Jazyk a jazyková komunikace 

Český jazyk a literatura 

ano 

n/a 

JJK-CJL-001-ZV5-001 

JJK-CJL-001-ZV9-009 

V mluvené komunikaci používá osvojené jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru a dané komunikační situaci. 

Vyhledá, kriticky posoudí a sdílí informace a další obsah, k tomu volí etické postupy, způsoby a prostředky odpovídající konkrétní situaci. 

JJK-CJL-001-ZV5-004 

JJK-CJL-001-ZV9-010 

Posoudí výpověď v konkrétní situaci a adekvátně reaguje. 

Rozlišuje komunikační funkce výpovědi a porozumí smyslu konkrétního neuměleckého textu. 

JJK-CJL-001-ZV5-005 

JJK-CJL-001-ZV9-013 

Čte s porozuměním přiměřeně náročné texty včetně textů elektronických. 

Rozpoznává manipulaci v komunikaci, zaujímá k ní kritický postoj a přiměřeně reaguje. 

JJK-CJL-001-ZV5-006 

n/a 

Rozpozná manipulaci v komunikaci a dokáže reagovat přiměřeně svému věku. 

Anglický jazyk 

ne 

n/a 

n/a 

n/a 

Další cizí jazyk 

ne 

Informatika 

Informatika 

ano 

Informační systémy 

INF-INF-003-ZV5-006 

n/a 

Rozezná, s jakými daty pracuje vybraný informační systém a jaký je jeho účel. 

Člověk a společnost 

Dějepis 

ano 

Poznáváme minulost 

n/a 

CAS-DEJ-001-ZV9-002 

Posoudí informační hodnotu a důvěryhodnost zdrojů z různých dějinných epoch. 

CAS-DEJ-001-ZV9-003 

Vysvětlí rozdíl mezi zobrazováním minulosti v dějepisectví a ve filmu, v literatuře a v nových médiích včetně produktů umělé inteligence. 

Výchova k občanství 

ano 

Já ve společnosti 

CAS-VKO-001-ZV9-003 

CAS-VKO-001-ZV9-004 

Rozpozná předsudky a stereotypy v komunikaci a jednání a zaujímá k nim kritický přístup. 

Zhodnotí, co nebo kdo má vliv na něj a na jeho rozhodování ve fyzickém a v digitálním prostředí. 

Odpovědný občan 

CAS-VKO-002-ZV9-006 

CAS-VKO-002-ZV9-010 

Prozkoumá průběh a výsledky voleb v České republice, rozhodování občanů při volbách a jejich zapojování do veřejného politického dění. 

Kriticky posuzuje dění ve svém regionu, v České republice a ve světě. 

Geografie 

Geografie 

ano 

Místa a regiony světa 

n/a 

GEO-GEO-003-ZV9-015 

Doloží konkrétními příklady rozdílnou mediální prezentaci míst a regionů a její dopady na vnímání daných míst a regionů. 

Člověk a příroda 

Fyzika 

ne 

n/a 

Chemie 

ne 

Přírodopis 

ne 

Umění a kultura 

Výtvarná a filmová výchova 

ne 

Hudební, taneční a dramatická výchova 

ne 

Člověk, jeho osobnost a svět práce 

Osobnostní a sociální výchova 

Ne 

Matematika a její aplikace 

Matematika 

Ne