29. 9. 2025
Mediální výchova v kontextu průřezového tématu Společnost pro všechny
Markéta Pastorová a kolektiv autorů
Pokud se zaměříme na průřezové téma (PT) Společnost pro všechny, tak zde můžeme vnímat kontinuitu s mediální výchovou, výchovou demokratického občana, globálním rozvojovým vzděláváním (dříve multikulturní výchova a výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech). Nově koncipované průřezové téma Společnost pro všechny vzájemně propojuje témata, na která jsme byli zvyklí jako na samostatná. Záměrně se tak přibližuje tématům a situacím v podobě, s jakou se s nimi setkáváme v našem běžném životě.
Cílem mediální výchovy, která byla jedním z šesti průřezových témat, bylo „vybavit žáka základní úrovní mediální gramotnosti“. (Mediální gramotností nebyla blíže v RVP ZV definována a nebyla na úrovni metodické podpory rozpracována tak, jako např.: čtenářská, matematická, digitální gramotnost.) Vedla k osvojení poznatků o fungování médií a získání dovedností pro „poučené, aktivní a nezávislé zapojení do mediální komunikace“. Zaměřovala se na kritické čtení a vnímání mediálních sdělení, posouzení jejich věrohodnosti, vyhodnocení komunikačního záměru a systematické vytváření kritického odstupu.
Při pozorném čtení charakteristiky PT Společnost pro všechny je zde mediální výchova (kritické myšlení, práce s informacemi apod.) zřetelná a nic z toho, co mediální výchova deklarovala dříve, se neztrácí, jen je jinak, a to více v kontextu celého PT, formulováno:
„Průřezové téma nabízí žákovi možnost prostřednictvím modelových i reálných situací: a) osvojovat si aktivní a bezpečný vztah ke komunikačním technologiím (médiím), b) utvářet si nehodnotící, otevřený postoj k rozmanitostem jak v blízkém okolí, tak ve světě, c) odhalovat sdílené interpretace světa (příběhy) a předsudečné a nepodloženě hodnotící soudy (stereotypy) v současných komunikačních praktikách. Dále poskytuje příležitost zvyšovat odolnost vůči manipulativním technikám a aplikovat principy demokratického rozhodování a spolurozhodování v každodenním životě. Zahrnuje také reflektování a vědomé korekce užívání médií.
Je důležité, aby žák vnímal roli a postavení médií ve svém životě i v životě svého okolí, snažil se kriticky vyhodnocovat zdroje informací, které média nabízejí, a odhalovat manipulativní techniky těch, kteří média ovládají, a vnímal svět jako rozmanitý, vnitřně provázaný prostor, ve kterém je třeba podporovat rovné šance a důstojné vztahy.“ (RVP ZV 2025)

Jak na mediální výchovu ve školním kurikulu?
Stejně jako na všechna průřezová témata! Každá škola si na základě RVP ZV (vzdělávacích oborů, klíčových kompetencí, základních gramotností a průřezových témat) stanovuje obsahy vyučovacích předmětů včetně jejich názvů. Vzdělávací obsah vyučovacích předmětů je rozpracován do ročníků a má přiřazenou konkrétní hodinovou dotaci. Škola také zpracovává obsah vyučovacích předmětů, které si žáci mohou volit podle svého zájmu.
Pro rozpracování očekávaných výsledků učení (OVU), které se týkají mediální výchovy (dále MV), je třeba se domluvit, kdo bude ambasadorem tématu, jakými formami bude v jednotlivých ročnících realizována, a pokud budou obsahy MV (respektive mediální OVU PT) integrovány, tak do jakých vyučovacích předmětů. (Zřídit roli koordinátora mediální výchovy ve škole je možné, není to ale pozice s nárokem na specifickou kvalifikaci.) Dále je nutné si říci, zda budou ve prospěch mediální výchovy stanoveny i nějaké předměty disponibilního vzdělávacího obsahu či ne. Protože jde o společnou práci vždy více učitelů (nejlépe všech), je třeba po seznámení se s RVP ZV společně o mediálních výstupech diskutovat a reflektovat i dosavadní zkušenosti s výukou mediální výchovy. Je třeba, aby jednotlivé školní výstupy mediální výchovy do sebe „zapadaly jako puzzle“, ale současně daly prostor pro to, aby žáci sami mohli přinášet do výuky témata, kterými žijí, která je zajímají. Rovněž i v tomto případě je vhodné propojovat formální a neformální vzdělávání a nezapomínat na regionální média.

Učitelé se mohou inspirovat Modelovými vzdělávacími programy. U obou se jedná o realizaci průřezových témat, tedy i mediální výchovy formou integrace. To znamená, že jsou propojeny konkrétní OVU průřezového tématu s konkrétním OVU oboru, ale tak, že vzniká nový OVU (nejedná se o přidání jednoho obsahu k druhému, ale skutečně o jeho propojení – vzniká obsah kvalitativně jiný, než pouze oborový/předmětový).
https://revize.rvp.cz/modelove-svp-pro-zs
Pokud se podíváme do předmětového ŠVP, tak zde najdeme integraci mediálních OVU do jednotlivých předmětů.
U předmětů disponibilního vzdělávacího obsahu nás na prvním stupni mohou inspirovat průřezové projekty, čtenářské a pisatelské dílny; na druhém stupni lidé a globální výzvy, mediální tvorba.
Inspiraci pro konkrétní situace a problémy, které by žák měl umět řešit, i podrobný výčet pojmů a obsahů, tedy toho, v čem by se měl žák orientovat na konci páté a deváté třídy, můžeme najít v různých projektech.
Mediální obsahy, které máme definované jako OVU, mají velký potenciál reagovat na aktuální události a trendy, a proto ani není možné vše jen naplánovat hodinu po hodině. Je důležité vycházet i z aktuálních událostí i lokálního významu, z toho, co žáky zajímá, o čem chtějí diskutovat.
V tabulkách níže uvádíme přehled mediálních obsahů v revidovaném RVP ZV.
Tabulka 1: Přehled OVU pro mediální obsahy v Průřezových tématech RVP ZV (2025)
Průřezové téma společnost pro všechny – mediální výchova / obsahy mediálního vzdělávání | |||
Průřezové téma | Výskyt | Očekávané výsledky učení pro 1. stupeň, 5. ročník (ZV5) | Očekávané výsledky učení pro 2. stupeň, 9. ročník (ZV9) |
Společnost pro všechny | ano | PTS-000-000-ZV5-001 | PTS-000-000-ZV9-002 |
Zkoumá a reflektuje rozmanitost a propojenost světa. (implicitně) | Rozezná a vysvětlí volbu výrazových prostředků, kterými se mediální sdělení snaží ovlivnit vnímání konkrétního tématu. | ||
PTS-000-000-ZV5-002 | PTS-000-000-ZV9-003 | ||
Na konkrétních příkladech kriticky vyhodnocuje obsah a záměr mediálních sdělení. | Rozezná postoje, stereotypy a předsudky v mediálních sděleních a navrhne možné způsoby, jak lze předcházet rizikům jejich mediálního šíření. | ||
PTS-000-000-ZV5-003 | PTS-000-000-ZV9-005 | ||
Na základě vlastní zkušenosti uvede příklady, jak může konzumace médií ovlivnit jeho postoje nebo postoj jeho vrstevníků k určitému tématu. | Kriticky posoudí uplatňování demokratických principů ve škole a formuluje návrhy podporující demokratické procesy. (implicitně) | ||
Péče o sebe a druhé | ne | n/a | |
Udržitelné prostředí | ne |
Pozn.: Kromě OVU, které jdou explicitně za mediálními obsahy, jsou uvedeny i dva OVU, které s tématem souvisejí implicitně.
Tabulka 2: Přehled OVU pro mediální obsahy v Základních gramotnostech RVP ZV (2025)
Základní gramotnosti související s tématem mediální výchova / obsahy mediálního vzdělávání | |||||
Kompetence | Výskyt | Gradační očekávaný výsledek | Očekávané výsledky učení pro 1. stupeň, 5. ročník (ZV5) | Očekávané výsledky učení pro 2. stupeň, 9. ročník (ZV9) | OVU pro 1. stupeň, 3. ročník |
Logicko-matematická | ne | n/a | |||
Čtenářsko-pisatelská | ano | Kritické čtení a psaní | ZGC-KCP-000-ZV5-001 | ZGC-KCP-000-ZV9-00 | ZGC-KCP-000-ZV3-001 |
Při čtení i psaní popisuje působení autora na čtenáře. | Při čtení i psaní posuzuje autorské záměry, účinky a prostředky textu i kontext autora nebo čtenáře. | Při čtení i psaní zvažuje možné adresáty.
| |||
ZGC-BPO-000-ZV9-001 | |||||
Při interpretaci komplexních textů dokládá své závěry textem; v oborech usiluje o přesnost a uspořádanost v obsahu i ve vyjadřování; podle své potřeby využívá psaní pro své sebeuvědomění a sebevyjádření. |
Tabulka 3: Přehled OVU pro mediální obsahy v Klíčových kompetencích RVP ZV (2025)
Klíčové kompetence – mediální obsahy | ||||
Kompetence | Výskyt | Gradační očekávaný výsledek | Očekávané výsledky učení pro 1. stupeň, 5. ročník (ZV5) | Očekávané výsledky učení pro 2. stupeň, 9. ročník (ZV9) |
Klíčová kompetence komunikační | ano | Porozumění | KKK-POR-000-ZV5-001 | KKK-POR-000-ZV9-001 |
Rozumí obsahu běžných forem sdělení včetně některých nepřímo vyjádřených významů. | Přemýšlí o komunikačním záměru autora sdělení. | |||
Klíčová kompetence osobnostní a sociální | ano | Empatie a porozumění druhým | KOS-EMP-000-ZV9-001 | n/a |
Vyrovnává se s odlišnostmi s respektem k druhým lidem. | ||||
Klíčová kompetence k občanství a udržitelnosti | ano | Zohledňování propojenosti světa | KOB-ZPS-000-ZV5-001 | KOB-ZPS-000-ZV9-001 |
Uvědomuje si vzájemnou propojenost společenských a ekologických aspektů různých situací ve svém okolí. | Zohledňuje vzájemnou propojenost jevů, situací a výzev v okolním světě z hledisek sociálních, ekonomických, kulturních, politických a ekologických. | |||
Směřování k udržitelné budoucnosti | KOB-UDR-000-ZV5-001 | KOB-UDR-000-ZV9-001 | ||
Sdílí své myšlenky o variantách budoucího vývoje z hlediska udržitelnosti. | Uskutečňuje kroky směřující k udržitelnosti na základě promýšlení různých scénářů možného budoucího vývoje. | |||
Odpovědné rozhodování a jednání | KOB-ODP-000-ZV5-001 | KOB-ODP-000-ZV9-001 | ||
Uplatňuje svůj díl zodpovědnosti vůči ostatním a okolí. | Přebírá odpovědnost za věci okolo sebe a za možné dopady svých rozhodnutí vůči ostatním a okolí. | |||
Aktivní občanství, participace a přesvědčení o vlastním vlivu (zmocňování) | KOB-PCP-000-ZV5-001 | KOB-PCP-000-ZV9-001: | ||
Dává účelně najevo, co si přeje ve svém okolí změnit. | Účelně uplatňuje přímou činností svůj vliv na změny v místním či širším okolí při respektování práv a zájmů druhých. | |||
Klíčová kompetence k podnikavosti a pracovní | ano | Mobilizování zdrojů | KPP-ZDR-000-ZV5-001 | KPP-ZDR-000-ZV9-001 |
Promýšlí potřebné zdroje pro aktivity, které přispívají k rozvoji jeho samotného či blízkého okolí. | Získává zdroje pro aktivity, které přispívají k rozvoji jeho samotného či blízkého okolí. | |||
Klíčová kompetence k řešení problémů | ano | Řešení běžných problematických situací | KRP-RPS-000-ZV5-001 | KRP-RPS-000-ZV9-001 |
Rozlišuje mezi osobními a společnými problémy s ohledem na různé perspektivy. | Reflektuje osobní a společné problémy s ohledem na různé perspektivy navrhovaných řešení. | |||
Kritické hodnocení a využití vědeckého poznání | KRP-VED-000-ZV5-001 | KRP-VED-000-ZV9-001: | ||
Vychází při rozhodování a řešení problémů z objektivních dat a informací. | Analyzuje při rozhodování a řešení problémů objektivní informace a prezentované závěry vědeckého poznání. | |||
Práce s informacemi a kritické myšlení | KRP-KRP-000-ZV5-001 | KRP-KRP-000-ZV9-001 | ||
Uvědomuje si důležitost ověřování informací. | Kriticky hodnotí informace z různých zdrojů. | |||
Klíčová kompetence digitální | ano | Digitální informace a data | KDI-DAT-000-ZV5-001 | KDI-DAT-000-ZV9-001 |
Vyhledává potřebné informace v doporučených digitálních zdrojích. | Data získaná na základě vlastních kritérií a formulovaných dotazů z různých digitálních zdrojů posuzuje z hlediska souladu s již známými poznatky i nároku na spolehlivost zdroje. | |||
Tvorba digitálního obsahu | n/a | KDI-TDO-000-ZV9-001 | ||
Generuje digitální obsah v různých formátech s cílem umocnit výstupy vlastní tvořivé činnosti. | ||||
Bezpečnost v digitálním prostředí | KDI-BZK-000-ZV5-001 | n/a | ||
Respektuje pravidla bezpečného zacházení s digitálními zařízeními i daty a zásadami zdraví neohrožujícího chování v digitálním prostředí. | ||||
Klíčová kompetence k učení | ne |
| ||
Klíčová kompetence kulturní | ne |
Tabulka 4: Přehled OVU mediálního obsahu ve vzdělávacích oblastech a vzdělávacích oborech RVP ZV (2025)
Vzdělávací oblasti a vzdělávací obory související s tématem mediální výchova / mediální obsahy | |||||
Vzdělávací oblast | Vzdělávací obor | Výskyt | Tematický okruh | Očekávané výsledky učení pro 1. stupeň, 5. ročník (ZV5) | Očekávané výsledky učení pro 2. stupeň, 9. ročník (ZV9) |
Člověk a jeho svět | Člověk a jeho svět | ano | Lidé kolem nás | CJS-CJS-002-ZV5-008 | n/a |
Rozpozná ve svém okolí a v digitálním světě jednání a chování, které není v souladu s pravidly a není možné ho tolerovat a přehlížet, a adekvátně na něj zareaguje. | |||||
CJS-CJS-002-ZV5-009 | |||||
Rozpozná v modelových situacích, které právo člověka bylo porušeno nebo jaká povinnost byla zanedbána. | |||||
CJS-CJS-002-ZV5-010 | |||||
Posoudí, co nebo kdo na něj má vliv ve fyzickém a digitálním prostředí, v modelové situaci se vymezí vůči nepříjemné nebo rizikové komunikaci. | |||||
Člověk, zdraví a bezpečí | Výchova ke zdraví a bezpečí | ano | Osobní bezpečí | CZB-VZB-003-ZV9-009: | CZB-VZB-003-ZV9-010 |
CZB-VZB-003-ZV9-009: Zaujímá odmítavý postoj vůči nevhodnému chování (vulgárnímu, násilnému, nerespektujícímu, agresivnímu, manipulativnímu) a v modelových situacích používá vhodné způsoby, jak se vůči takovému chování vymezit. | Identifikuje nebezpečné aktivity a situace vyskytující se v digitálním prostředí a odůvodní, proč je důležité chránit zde bezpečí své i ostatních, včetně ochrany osobních údajů. | ||||
Tělesná výchova | ne | n/a | n/a | n/a | |
Jazyk a jazyková komunikace | Český jazyk a literatura | ano | n/a | JJK-CJL-001-ZV5-001 | JJK-CJL-001-ZV9-009 |
V mluvené komunikaci používá osvojené jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru a dané komunikační situaci. | Vyhledá, kriticky posoudí a sdílí informace a další obsah, k tomu volí etické postupy, způsoby a prostředky odpovídající konkrétní situaci. | ||||
JJK-CJL-001-ZV5-004 | JJK-CJL-001-ZV9-010 | ||||
Posoudí výpověď v konkrétní situaci a adekvátně reaguje. | Rozlišuje komunikační funkce výpovědi a porozumí smyslu konkrétního neuměleckého textu. | ||||
JJK-CJL-001-ZV5-005 | JJK-CJL-001-ZV9-013 | ||||
Čte s porozuměním přiměřeně náročné texty včetně textů elektronických. | Rozpoznává manipulaci v komunikaci, zaujímá k ní kritický postoj a přiměřeně reaguje. | ||||
JJK-CJL-001-ZV5-006 | n/a | ||||
Rozpozná manipulaci v komunikaci a dokáže reagovat přiměřeně svému věku. | |||||
Anglický jazyk | ne | n/a | n/a | n/a | |
Další cizí jazyk | ne | ||||
Informatika | Informatika | ano | Informační systémy | INF-INF-003-ZV5-006 | n/a |
Rozezná, s jakými daty pracuje vybraný informační systém a jaký je jeho účel. | |||||
Člověk a společnost | Dějepis | ano | Poznáváme minulost | n/a | CAS-DEJ-001-ZV9-002 |
Posoudí informační hodnotu a důvěryhodnost zdrojů z různých dějinných epoch. | |||||
CAS-DEJ-001-ZV9-003 | |||||
Vysvětlí rozdíl mezi zobrazováním minulosti v dějepisectví a ve filmu, v literatuře a v nových médiích včetně produktů umělé inteligence. | |||||
Výchova k občanství | ano | Já ve společnosti | CAS-VKO-001-ZV9-003 | CAS-VKO-001-ZV9-004 | |
Rozpozná předsudky a stereotypy v komunikaci a jednání a zaujímá k nim kritický přístup. | Zhodnotí, co nebo kdo má vliv na něj a na jeho rozhodování ve fyzickém a v digitálním prostředí. | ||||
Odpovědný občan | CAS-VKO-002-ZV9-006 | CAS-VKO-002-ZV9-010 | |||
Prozkoumá průběh a výsledky voleb v České republice, rozhodování občanů při volbách a jejich zapojování do veřejného politického dění. | Kriticky posuzuje dění ve svém regionu, v České republice a ve světě. | ||||
Geografie | Geografie | ano | Místa a regiony světa | n/a | GEO-GEO-003-ZV9-015 |
Doloží konkrétními příklady rozdílnou mediální prezentaci míst a regionů a její dopady na vnímání daných míst a regionů. | |||||
Člověk a příroda | Fyzika | ne | n/a | ||
Chemie | ne | ||||
Přírodopis | ne | ||||
Umění a kultura | Výtvarná a filmová výchova | ne | |||
Hudební, taneční a dramatická výchova | ne | ||||
Člověk, jeho osobnost a svět práce | Osobnostní a sociální výchova | Ne | |||
Matematika a její aplikace | Matematika | Ne |