Dějepis
2. stupeň


Dějepis a digitální technologie
Ve vyučovacím předmětu dějepis žáci využívají digitální technologie způsobem, který podporuje aktivní činnost žáků při práci s historickými zdroji a prameny, s dějepisnými portály a dostupnými online dějepisnými kanály a pořady, což přispívá k porozumění a ke kritickému hodnocení historických jevů a problémů.
Funkční využívání digitálních technologií ve výuce dějepisu poskytuje nové možnosti v rámci přípravy na výuku a při řízení vlastní výuky. Slouží k nastolení vhodné motivace žáků a následně k vlastnímu vyhledávání, sdílení, analýze a ke kritickému hodnocení historických zdrojů, pramenů a databází.
Digitální technologie také pomáhají ve výuce dějepisu rozvíjet dovednosti žáků v oblasti vzájemné komunikace, zejména při vlastních interpretacích a prezentacích historických událostí, jevů a procesů. Tím se zvyšuje aktivizace žáků při práci s informacemi, což napomáhá všestrannější a rychlejší orientaci žáků v událostech moderních dějin a současného světa. Žáci se při práci s digitálními technologiemi učí respektovat autorství zdrojů a informací.
V dějepise rozvíjíme digitální kompetenci žáků tím, že:
Učíme žáky efektivně využívat digitální zařízení, nástroje a aplikace vedoucí k bližšímu poznání historické reality.
Motivujeme žáky k použití různorodých digitálních zdrojů (prameny, archiválie, online muzejní sbírky, mapy apod.) souvisejících s historickým poznáním.
Podporujeme žáky k strukturovanému ukládání a šíření získaných historických poznatků vhodnými digitálními prostředky mezi spolužáky a veřejnost.
Vedeme žáky ke kritickému ověřování informací v historických pramenech a on-line zdrojích, které srovnávají a třídí, u získaných informací žáci uvádějí zdroj a autora.
Klademe důraz na bezpečnou a efektivní komunikaci žáků, vedeme je k odpovědnému chování a jednání v digitálním prostředí.
Využívat digitalizované historické zdroje: prameny, archiválie, online muzejní sbírky, mapy apod. k poznání a orientaci v historické realitě. Využívat ověřené zdroje a správně je citovat.
CAS-DEJ-001-ZV9-002: Posoudí informační hodnotu a důvěryhodnost zdrojů z různých dějinných epoch.
Podrobovat kritickému ověření historické informace, které jsou uveřejněny na různých internetových stránkách a v popkultuře: hry, filmy, simulace apod.
CAS-DEJ-001-ZV9-003: Vysvětlí rozdíl mezi zobrazováním minulosti v dějepisectví a ve filmu, v literatuře a v nových médiích včetně produktů umělé inteligence.
Vytvářet, upravovat a sdílet digitální obsah, ke zpracování a prezentaci výstupů používat vhodné digitální nástroje: časové osy, myšlenkové mapy, rodokmeny, grafické editory apod.
CAS-DEJ-002-ZV9-013: Vytvoří vlastní dějepisný výstup s využitím vhodných kriticky posouzených zdrojů.
Zapojit se do online komunit a digitálních platforem (sociální sítě, weby obcí, tematická fóra), kde se aktivně podílí na propagaci a ochraně kulturního dědictví.
CAS-DEJ-002-ZV9-016: Podílí se na utváření historického významu regionálních kulturních památek, popřípadě památek s celostátní či mezinárodní hodnotou.
Diskutovat v online prostředí (fóra, webináře) o historických tématech a ověřovat informace z různých digitálních zdrojů, aby se vyhnul dezinformacím.
CAS-DEJ-002-ZV9-018: V modelové situaci předvede, jak může historické poznání pomoci v současném životě.
Chápat význam dějin jako možnost poučit se z minulosti a k orientaci v historické realitě používat dostupné digitální technologie, portály s dějepisnými materiály a online dějepisné kanály.
Ukázka výchovných a vzdělávacích strategií
- podporujeme žáky v tom, aby využívali; digitální technologie k orientaci v historické realitě;
- vedeme žáky k tomu, aby pracovali s digitalizovanými historickými zdroji a prameny;
- klademe důraz na ochranu osobních údajů a osobních dat žáků
- umožňujeme žákům naučit se digitalizované zdroje a informace třídit, srovnávat a kriticky hodnotit;
- vedeme žáky k zodpovědné výstavbě a správě digitální identity, k dodržování základních bezpečnostních pravidel, k respektování autorských práv;
- umožňujeme žákům komunikovat o tvůrčích postupech a výsledcích práce s digitálními historickými zdroji a prameny prostřednictvím vhodných digitálních komunikačních prostředků, nástrojů a přístrojů
Ukázka konkretizace výstupů
Využití digitálních technologií
Žák:
- volí pro vyhledávání historického digitálního zdroje vhodné digitální technologie, výstižné klíčové slovo
- vytváří a využívá myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v historické realitě na základě digitalizovaných prostorových informací (data o historických krajinách, objektech a lidech v nich)
-
využívá k orientaci v historické realitě pravěkých a starověkých dějin aktivně, účelně a kriticky digitální zdroje, portály, databáze, výukové kanály, pořady, aplikace a webové stránky institucí
-
pracuje s rozšířenou (virtuální) realitou – s virtuálními 3D materiály, prohlídkami, animacemi a aplikacemi pro znázornění kontextu pravěkých a starověkých dějin
-
uplatňuje činnosti s virtuálními 3D materiály, animacemi a aplikacemi pro znázornění prostředí nejstarších světových civilizací
-
využívá k poznávání historické reality pravěkých a starověkých dějin aktivně, účelně a kriticky primární historické prameny v prostředí digitalizovaných sbírek muzeí a galerií
-
podle obrazových digitálních zdrojů popisuje pravěká zvířata, způsob jejich lovu, zbraně, nástroje, předměty denní potřeby a kulturní předměty pravěkých lidí
-
pomocí vizuálních digitálních zdrojů prezentuje nejvýznamnější příklady a lokace antických památek, které se staly součástí světového kulturního dědictví a příklady předmětů denní potřeby antického člověka
-
zaznamenává výsledky své práce s historickými prameny a archiváliemi do časových os, grafů, rodokmenů a dalších výstupů s pomocí online nástrojů a softwaru
-
dovede na základní úrovni poukázat na klady a zápory zpracování historické reality v zábavním digitálním prostředí (různé hry, simulace apod.)
Učivo:
- význam zkoumání dějin, získávání informací o dějinách s pomocí digitálních zdrojů
- historické prameny, databáze, portály, kanály a pořady s výukovými dějepisnými materiály
- prostorové informace z digitálních zdrojů – příklady využití v dějepise
- myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v historické realitě na základě digitalizovaných prostorových informací
- virtuální 360° prohlídky, animace a 3D rekonstrukce významných a vybraných dobových objektů, historických krajin, kulturních a technických památek, sbírek muzeí
- rozšířená realita – činnosti s virtuálními 3D materiály, animacemi, rekonstrukcemi a aplikacemi pro znázornění prostředí nejstarších světových civilizací
- digitalizované historické zdroje: prameny, archiválie, mapy, ilustrace, simulace a animace historických událostí
Žák:
- volí pro vyhledávání historického digitálního zdroje vhodné digitální technologie, výstižné klíčové slovo
- vytváří a využívá myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v historické realitě na základě digitalizovaných prostorových informací (data o historických krajinách, objektech a lidech v nich)
- využívá k orientaci v historické realitě středověkých dějin aktivně, a účelně a kriticky digitální zdroje, portály, databáze, výukové kanály, pořady, aplikace a webové stránky institucí
- pracuje s rozšířenou (virtuální) realitou – s virtuálními 3D materiály, prohlídkami, animacemi a aplikacemi pro znázornění kontextu středověkých dějin
- uplatňuje činnosti s virtuálními 3D materiály, animacemi a aplikacemi pro znázornění prostředí středověké společnosti
- využívá k poznávání historické reality středověkých dějin aktivně, účelně a kriticky primární historické prameny v prostředí digitalizovaných sbírek muzeí a galerií
- s pomocí vizuálních digitálních zdrojů uvádí vybrané příklady a lokace románských a gotických památek architektury, které se staly součástí světového kulturního dědictví a příklady předmětů denní potřeby středověkého člověka
- zaznamenává výsledky své práce s historickými prameny a archiváliemi do časových os, grafů, rodokmenů a dalších výstupů s pomocí online nástrojů a softwaru
- dovede na základní úrovni poukázat na klady a zápory zpracování historické reality v zábavním digitálním prostředí (různé hry, simulace apod.)
Učivo:
- historické prameny, databáze, portály, kanály a pořady s výukovými dějepisnými materiály
- prostorové informace z digitálních zdrojů – příklady využití v dějepise
- myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v historické realitě na základě digitalizovaných prostorových informací
- virtuální 360° prohlídky, animace a 3D rekonstrukce významných a vybraných dobových objektů, historických krajin, kulturních a technických památek, sbírek muzeí
- rozšířená realita – činnosti s virtuálními 3D materiály, animacemi, rekonstrukcemi a aplikacemi pro znázornění prostředí středověké společnosti
- digitalizované historické zdroje: prameny, archiválie, mapy, ilustrace, simulace a animace historických událostí
Žák:
- volí pro vyhledávání historického digitálního zdroje vhodné digitální technologie, výstižné klíčové slovo
- vytváří a využívá myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v historické realitě na základě digitalizovaných prostorových informací (data o historických krajinách, objektech a lidech v nich)
- využívá k orientaci v historické realitě novověkých dějin aktivně, účelně a kriticky digitální zdroje, portály, databáze, výukové kanály, pořady, aplikace a webové stránky institucí
- pracuje s rozšířenou (virtuální) realitou – s virtuálními 3D materiály, prohlídkami, animacemi a aplikacemi pro znázornění kontextu novověkých dějin
- uplatňuje činnosti s virtuálními 3D materiály, animacemi a aplikacemi pro znázornění prostředí a kontextu konkrétního úseku novověkých dějin
- využívá k poznávání historické reality novověkých dějin aktivně, účelně a kriticky primární historické prameny v prostředí digitalizovaných sbírek muzeí a galerií
- s pomocí vizuálních digitálních zdrojů uvádí vybrané příklady a lokace významných kulturních památek a příklady předmětů denní potřeby z etap novověkých dějin
- zaznamenává výsledky své práce s historickými prameny a archiváliemi do časových os, grafů, rodokmenů a dalších výstupů s pomocí online nástrojů a softwaru
- dovede na základní úrovni poukázat na klady a zápory zpracování historické reality v zábavním digitálním prostředí (různé hry, simulace apod.)
Učivo:
-
historické prameny, databáze, portály, kanály a pořady s výukovými dějepisnými materiál
- prostorové informace z digitálních zdrojů – příklady využití v dějepise
- myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v historické realitě na základě digitalizovaných prostorových informací
- virtuální 360° prohlídky, animace a 3D rekonstrukce významných a vybraných dobových objektů, historických krajin, kulturních a technických památek, sbírek muzeí
- rozšířená realita – činnosti s virtuálními 3D materiály, animacemi, rekonstrukcemi a aplikacemi pro znázornění konkrétního úseku novověkých dějin
- digitalizované historické zdroje: prameny, archiválie, mapy, ilustrace, simulace a animace historických událostí
Žák:
- volí pro vyhledávání historického digitálního zdroje vhodné digitální technologie, výstižné klíčové slovo
- vytváří a využívá myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v historické realitě na základě digitalizovaných prostorových informací (data o historických krajinách, objektech a lidech v nich)
- využívá k orientaci v historické realitě moderních dějin aktivně, účelně a kriticky digitální zdroje, portály, databáze, výukové kanály, pořady, aplikace a webové stránky institucí, například webové stránky HistoryLab, Moderní dějiny, Asociace učitelů dějepisu, Muzeum holocaustu ve Washingtonu, Asociace nositelů legionářských tradic, Centrum orální historie ÚSD AV ČR, Holocaust, Příběhy bezpráví, Památník Terezín, Paměť národa, Totalita, Ústav pro studium totalitních režimů (ÚSTR), My jsme to nevzdali, Školákem v protektorátu-Památník Terezín apod.
- pracuje s rozšířenou (virtuální) realitou – s virtuálními 3D materiály, prohlídkami, animacemi a aplikacemi pro znázornění kontextu moderních a soudobých dějin
- uplatňuje činnosti s virtuálními 3D materiály, animacemi a aplikacemi pro znázornění prostředí a kontextu konkrétního úseku moderních dějin (například tvorba 3D modelace v prostředí vzdělávací edice Minecraftu, 3D malování od Microsoftu nebo jiný editor)
- využívá k poznávání historické reality moderních a soudobých dějin aktivně, účelně a kriticky primární historické prameny v prostředí digitalizovaných sbírek muzeí a galerií
- s pomocí vizuálních digitálních zdrojů uvádí vybrané příklady a lokace významných kulturních památek a příklady předmětů denní potřeby z etap moderních a soudobých dějin
- zaznamenává výsledky své práce s historickými prameny a archiváliemi do časových os, grafů, rodokmenů a dalších výstupů s pomocí online nástrojů a softwaru
- dovede na základní úrovni poukázat na klady a zápory zpracování historické reality v zábavním digitálním prostředí (různé hry, simulace apod.)
Učivo:
- historické prameny, databáze, portály, kanály a pořady s výukovými dějepisnými materiály
- prostorové informace z digitálních zdrojů – příklady využití v dějepise
- myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v historické realitě na základě digitalizovaných prostorových informací
- virtuální 360 ° prohlídky, animace a 3D rekonstrukce významných a vybraných dobových objektů, historických krajin, kulturních a technických památek, sbírek muzeí
- rozšířená realita – činnosti s virtuálními 3D materiály, animacemi, rekonstrukcemi a aplikacemi pro znázornění kontextu vybraných úseků moderních a soudobých dějin
- digitalizované historické zdroje: prameny, archiválie, mapy, ilustrace, simulace a animace historických událostí
Inspirace a tipy do výuky
Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.
Další tipy pro vás
Lukáš Borovička (2. díl): Technologie usnadňují badatelskou výuku s historickými prameny
Bohuslav Hora: Kdyby měl král Zikmund Facebook, co by si na něj dal?
Jak renesance ovlivnila podobu Sixtinské kaple?
Staň se součástí komunistické propagandy. 50. léta 20. století v Československu
Tybrďo živě: Slávek Hora – Dějepis s digitálními technologiemi
Článek
První světová válka
Výuková aktivita je zaměřena na porozumění základním událostem a průběhu první světové války. Žáci mají k dispozici několik dobových fotografií, které popisují, následně o nich skrze aplikaci Google Lens dohledávají informace, ze kterých následně rekonstruují události první světová války.
Článek
Jak by vypadal svět po vítězství nacistů?
Otázku „Jak by to bylo, kdyby…“ si klademe poměrně často, mnohdy ji však v dějepisu považujeme za nevhodnou. Což je škoda. Můžeme např. využít kontrafaktuální historii a přiblížit si skrze ni v porovnání se skutečnými prameny myšlenkový svět nacismu a plány nacistických lídrů. Zároveň se nám také otevírá etická otázka takových zpracování, která vidíme poměrně často (nejen) u tematiky druhé světové války.
Kurzy, konzultace a návod, jak na digi
Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR.
Kurzy pro dějepis
- Dějepisné bádání s pomocí digitálních nástrojů
- DIGI plovárna - Digitální kompetence v dějepisu
Nabídka podpory
Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:
Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
Workshopy pro celé sborovny
Podpora přímo v regionu
Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)
Tipy přesahující výuku jednoho předmětu
webinář
FactCzech aneb Jak pracovat s obrazovými a textovými hoaxy
Kurz se zaměřuje na prohloubení digitální a mediální gramotnosti a rozvoj kritického myšlení. Pracuje s konkrétními událostmi a jejich mediálním obrazem
Náměty do výuky
Digiškola
Ucelenou nabídku článků a tipů do výuky k dějepisu najdete na Metodickém portále RVP.cz v části Digiškola.