Cizí jazyk

1. stupeň

Cizí jazyk a digitální technologie

Digitální technologie napomáhají rozvíjet jazykové dovednosti žáků v oblasti recepce i produkce. Podporují aktivní využívání osvojovaného jazyka, usnadňují orientaci v online prostředí a umožňují lepší přístup k informacím.

V cizím jazyce rozvíjíme digitální kompetence tím, že:

  • motivujeme žáky k využívání programů, aplikací a webových stránek pro osvojování slovní zásoby a správné výslovnosti
  • vedeme žáky k využívání online aplikací pro seznámení s reáliemi, které se týkají probíraných témat
  • vedeme žáky k dodržování zásad bezpečnosti při práci s online aplikacemi a zásad ochrany osobních údajů
Co by měl zvládnout žák na konci 5. ročníku?
  • napsat jednoduché texty v elektronické podobě, vyplnit osobní údaje do formuláře za použití klávesnice pro daný jazyk

ukázka konkretizace výstupů

4. ročník
  • vede si elektronický slovníček s osvojovanou slovní zásobou
  • napíše krátkou textovou zprávu, ve které uvede informaci o místě a čase

Učivo:

  • interaktivní výukové materiály
  • práce s elektronickým slovníkem
  • terminologie daného jazyka pro práci s digitálními technologiemi
5. ročník
  • napíše krátký e-mail o své osobě, rodině a svých zájmech
  • vyplní jednoduchý elektronický formulář týkající se základních osobních údajů

Učivo:

  • bezpečnost při práci s online aplikacemi, elektronický formulář – osobní údaje, vytvoření hesla apod.

Inspirace a tipy do výuky

Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.

Tvoříme komiks v angličtině

V této výukové aktivitě se žáci seznámí s jednoduchou aplikací na tvorbu komiksu, aplikaci využijí k vytvoření krátkého komiksu v angličtině a procvičí si anglické modální sloveso can. Naučí se také sdílet svou práci pomocí odkazu zaslaného e-mailem.

Psaní jednoduchých textů v cizím jazyce, aplikace Classroomscreen

Při vytváření dovednosti psát v cizím jazyce texty v elektronické podobě je důležité, aby zadání byla proveditelná, nebyla časově příliš náročná a dávala žákům prostor k vyjádření a sdílení svých názorů, jakmile jim toto jejich úroveň zvládnutí cizího jazyka umožní. A když mohou nejen psát, ale zapojit i jiný způsob vyjádření, například kreslení, píšou obvykle mnohem ochotněji a kvalita jejich písemného projevu bývá vyšší.

Kurzy, konzultace a návod, jak na digi

Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR. 

Kurzy pro cizí jazyk

  • AI v přípravách na hodiny cizích jazyků krátký kurz pro rozvoj digitálních kompetencí

  • DIGI plovárna - Digitální kompetence v cizích jazycích

Nabídka podpory

Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:

  • Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
  • Workshopy pro celé sborovny
  • Podpora přímo v regionu
  • Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)

Tipy přesahující výuku jednoho předmětu 

Integrace žáků cizinců a žáků s OMJ do výuky na ZŠ pro první stupeň (v souladu s výstupy ŠVP, tvorba tematických plánů a PLPP pro 1. stupeň)

S digitálními technologiemi je třeba zacházet s rozumem, ne je zakazovat

Náměty do výuky – Digiškola

Ucelenou nabídku článků a tipů do výuky k cizímu jazyku najdete na Metodickém portále RVP.cz v části Digiškola.