Aktuality
Vyberte si téma, co vás zajímá:
Neděláme z dětí ajťáky
Vzniku revidovaného rámcového vzdělávacího programu pro základní školy předcházela takzvaná malá revize, zaměřená na téma ICT. Co nyní školy čeká a jak do hry vstupuje umělá inteligence, popisuje Daniela Růžičková z NPI, která se na obou revizích podílela.
Umělá inteligence a realita: Víme ještě, co je skutečné?
V podcastové sérii Digiděti ve škole si povídáme s Janem Kršňákem – lektorem, autorem knihy Digiděti a průvodcem světem technologií, který pomáhá dětem i učitelům najít klid v digitální době. V nejnovějších epizodách, vydaných v rámci Týdne pro wellbeing, se zaměřujeme na umělou inteligenci (AI) a její vliv na lidské vědění. Jak mění naši schopnost rozlišovat realitu od fikce? A co nám její rychlý rozvoj říká o nás samotných?
KYBcast se v nové sérii zaměří více na prevenci rizikového chování dětí i učitelů a seznámí posluchače s konkrétními kazuistikami
Oblíbený podcast o kybernetické bezpečnosti, KYBcast, který pod záštitou NÚKIBu od roku 2022 pravidelně připravuje Václav Maněna, vstupuje do své čtvrté série s řadou novinek. Od ledna 2025 se připojují stálí hosté, jmenovitě Kamil Kopecký, Pavel Hodál a Martin Kaliba, kteří přinášejí nové perspektivy a odborné znalosti. Nová série se zaměří na prevenci rizikového chování dětí i učitelů, nabídne kazuistiky, příklady z praxe a exkluzivní data z oblasti kybernetické bezpečnosti.
Školám hrozí bezpečnostní riziko, upozorňuje Maněna z KYBcastu. Týká se to i vaší školy?
Minulý měsíc skončila podpora redakčního systému Drupal 7, který v tuto chvíli stále využívá řada škol. Jak středoškolský učitel a IT expert Václav Maněna z podcastu KYBcast upozorňuje, pro řadu školských zařízení může jít o vážný bezpečnostní problém. Jak zajistit, aby toho nevyužili hackeři?
Většina učitelů je na rozvoj digikompetencí žáků ve výuce připravena, do sboroven se dostává pomalu i AI
Ačkoliv české školy čelí v současnosti řadě výzev, výsledky šetření Národního pedagogického institutu ČR dokazují, že digitalizace vzdělávání a implementace nových technologií postupují kupředu. Umělá inteligence a digitální kompetence se tak stávají nedílnou součástí českého školství 21. století a reflektují potřeby současné doby. Školám přitom pomáhá podpora od NPI, v současné šíři a zdarma bude ale jen do konce roku 2025.
Děti jsou pořád stejné, jen se přesunuly do virtuálního světa, říká expert na rizikového chování Kaliba
Děti jsou pořád stejné, mění se u nich pouze vnější prostředí, ve kterém se formují. S tímto názorem profesora Zdeňka Matějčka souhlasí i první host čtvrté série KYBcastu, expert na rizikové chování Martin Kaliba. Zdůrazňuje, že děti je potřeba vést ke kritickému myšlení a vysvětlovat jim, proč je určité chování nebezpečné.
Je možné zůstat v digitální době v utajení? Jen těžko, naše mobily komunikují s okolím víc, než tušíme, varují experti KYBcastu
Zůstat anonymní v digitální době lze jen velmi obtížně. Většina lidí má přístup k internetu, k tomu používáme chytré telefony, které komunikují s okolním světem i bez toho, aniž bychom jim k tomu dali pokyn. Jak skrýt svoji digitální stopu? To poradí Václav Maněna s Pavlem Matějíčkem v novém díle KYBcastu.
Digitalizace zásadně promění trh práce a české školství s ní musí držet krok
Další rozvoj digitálních technologií včetně dynamického “nástupu” umělé inteligence výrazně ovlivní náplň naší práce a podobu většiny profesí, ale zásadně promění celý systém vzdělávání. Proto je nutné ve školách učit žáky technologie používat bezpečně a tvořivě, ale zároveň o jejich využití kriticky přemýšlet. A ideálně ve všech vyučovacích předmětech, protože digitalizace prolíná napříč všemi obory. Shodli se na tom řečníci na tradiční konferenci “DigiSeč” věnované digitálním technologiím ve výuce, letos s podtitulem “Změny na trhu práce aneb Víme, co všechno neumíme?”, kterou již podvanácté zorganizoval Národní pedagogický institut (NPI).
Půjdeme cestou Francie, nebo dáme mobilům šanci stát se branou k modernímu vzdělávání?
Vracíme se o několik kroků zpět, nebo jsme našli správnou a doposud málo vyšlapanou cestičku k modernímu vzdělávání? Nad tím se ve třináctém díle podcastu KYBcast, který vychází pod hlavičkou Národního pedagogického institutu ČR, zamýšlí jeho autoři Václav Maněna a Pavel Matějíček. Ačkoliv vnímají potenciál mobilů při studiu, jedním dechem podotýkají, že řada zemí se vydala cestou restrikcí. Reagují tak na nové zákazy používání mobilů v českých školách.
Jak ovlivní trh práce umělá inteligence a nové technologie?
V příštích pěti letech se obmění ve světě téměř čtvrtina pracovních pozic a s tím také nároky na dovednosti pro jejich vykonávání. Poroste poptávka po digitálních a technických dovednostech. Klíčové budou také měkké dovednosti, jako je kreativita, emoční inteligence a kritické myšlení, tedy dovednosti, které je obtížné automatizovat.
Konference Škola jako místo setkávání
Unikátní formát konference, která vznikla sloučením několika již tradičních konferencí. Akce slouží ke společnému setkání kolegů, hledání inspirace a výměně zkušeností a znalostí, které efektivně přispívají k rozvoji všech účastníků edukačního procesu. Projekt NPO 3.1 DIGI je partnerem konference a zaštiťuje odpolední blok na téma Digitální vzdělávání.
Kybernetická bezpečnost DNSSEC
DNSSEC je rozšíření systému doménových jmen (DNS), které zvyšuje jeho bezpečnost. Správné nastavení této služby u domény školy poskytuje uživatelům jistotu, že informace, které z DNS získali, byly poskytnuty správným zdrojem, jsou úplné a jejich integrita nebyla při přenosu narušena.
Digitální změna (nejen) v úpravách školních dokumentů
V další z pravidelných debat u kulatého stolu k podpoře škol při zavádění revize RVP v informatické a digitální oblasti se hosté věnovali otázkám souvisejícím s úpravami školních vzdělávacích programů. Záznam živého přenosu z 26. 4. 2023.
Super Mega DigiDay - Bezpečný internet pro všechny
Online akce Super Mega DigiDay přináší mnoho konkrétních rad a tipů zaměřených na internetovou bezpečnost pro široké spektrum uživatelů.
Kateřina Čiháková: Máme hodinu u potoka s digitálním mikroskopem
„Na hodiny venku se žáci vždycky těší. Mám předem připravené řízené bádání s pomocí technologií. Pomáhají mi v tom aplikace, jako je iNaturalist nebo Merlin Bird, a žáky to moc baví. Výsledky bádání máte díky technologiím v mžiku v telefonu. Do výuky také vstupuje rozšířená realita, která Vás například nechá nahlédnout do minulosti,“ říká v dalším díle DIGI IN podcastu učitelka přírodopisu Kateřina Čiháková ze základní školy Světice.
KYBcast - Umělá inteligence a kybernetická bezpečnost
V sedmém dílu KYBcastu se dozvíte, jak může umělá inteligence změnit přístup ke kybernetické bezpečnosti, co může napáchat v rukou hackerů a jak může pomoci administrátorům i běžným uživatelům.
KYBcast - TikTok a jeho rizika
V šestém díle našeho podcastu si budeme povídat o rizicích TikToku, proč se všude zakazuje a co nám hrozí. Přidáme praktické tipy pro učitele, děti i rodiče. Představíme alternativy, které jsou v mnoha ohledech méně rizikové.
KYBcast - Co dělat, když objevím nezákonnou nahrávku na internetu
Děti, mladí lidé a často ani rodiče nemají dostatečné právní povědomí. V mnoha případech jim nedochází, že pořízením a zveřejněním nahrávky mohou kromě morálních zásad porušovat i zákony. Učitel může objevit nezákonnou nahrávku ze školy, ale i z mimoškolního prostředí. Někdy se také stane, že žáci bez vědomí učitele streamují dění v hodině. Jak by měl v těchto případech postupovat a co vlastně znamená, že je nahrávka nezákonná?