Aktuality
Vyberte si téma, co vás zajímá:
WhatsApp nikdy nespí
V rámci našeho povídání s intuitivním učitelem, lektorem a „uklidňovatelem“ dětí i dospělých Janem Kršňákem o Digidětech ve školách jsme se věnovali různým tématům z oblasti digitálních technologií a sociálních sítí. Kromě hledání společné cesty a vzájemného pochopení mezi žáky, učiteli a rodiči, jsme se pozastavili i nad riziky, kterých je potřeba se vyvarovat. Jednou z takových rizikových aplikací je kupříkladu hojně využívaný WhatsApp. Co je na něm tak problematického?
TikTok je králičí nora a před ztrátou v ní nás může zachránit pohyb
Nekončící záplava krátkých videí šitá přímo na míru našemu vkusu i náladě vytváří hlubokou králičí noru. Často v ní dokážeme ztratit hlavu na dlouhé hodiny a někdy si ani neuvědomíme, jak významně mění naší psychiku. V souboji o pozornost učitelé TikToku konkurovat nemohou. Jak v tomto směru žákům pomoci a lze TikTok smysluplně využívat ve školách?
V DIGIakcích ukázaly školy školám mnoho tipů a inspirace pro zlepšení digikompetencí učitelů i žáků
Rok 2023 přinesl celkem 37 DIGIakcí, které pořádaly aktivní školy spolu s Národním pedagogickým institutem ČR (NPI) a dalšími partnery. Akce probíhaly formou „učitelé učitelům“, kde hlavní podstatou bylo sdílení načerpaných zkušeností dobré praxe a motivování kolegů k novým a inovativním přístupům v digitálním vzdělávání. Jako skvělá příležitost se pro školy jeví také možnost podpory ze strany NPI, který má ve svém týmu celou řadu odborných lektorů a konzultantů.
Digitální děti ve školách hledají víc než jen informace
Naše společnost je provázána s digitálními technologiemi natolik, že život bez nich je neodmyslitelný. Přináší nám komfortnější život, ale zároveň nás v něm dokáže utopit přemírou podnětů, obsahu a informací. To významně ovlivňuje nejen nás, dospělé, ale také naše děti a jejich psychický vývoj, a mimo jiné vytváří výzvy pro změny ve vzdělávání. Tématem našeho podcastu se staly digitální děti. Jak současná situace formuje nás i naše spojení s žáky? Mají sociální sítě pozitivní využití při výuce?
Jak ušetřit ve škole čas nad správou IT zařízení? Počítače může centrálně ovládat i ICT koordinátor, ujišťuje IT guru Sukeník z NPI ČR
Dokud měly školy jen několik málo kusů techniky, jejich servis nebyl příliš náročný. Jenže v situaci, kdy má škola například 200 tabletů, je jejich obsluha náročnější.
Nadšení učitelů pro výuku mi vhání slzy do očí, přiznává Jan Schönbauer
AI je podle Jana Schönbauera asistent, nikoliv nepřítel. Se svým podcastem Škola DIGI IN jezdí křížem krážem po republice a zpovídá pedagogické průkopníky v digitálních technologiích a umělé inteligenci. Někdy za kantory zavítá domů na bio zahrádku, jindy třeba do učebny hudebky.
Zábavné digitální hrátky do výuky – vytvořte si své virtuální muzeum, zkoumejte mozek v rozšířené realitě a další nápady
U kulatého stolu se pravidelně scházíme s pedagogy a vzájemně se obohacujeme o zajímavé nápady a zkušenosti. Tentokrát jsme se zabývali tématem digihrátek a podívali jsme se na to, jak do běžné výuky zapojit digitální technologie.
Program lednové DIGI roadshow v krajích
Na DIGI roadshow se tentokrát zaměříme na tolik diskutované kancelářské programy. Budeme hledat, kde a jak učit žáky pracovat s texty, tabulkami, grafikou nebo prezentacemi napříč jednotlivými předměty a obory. Přidejte se k nám 30. ledna 2024 na krajských pracovištích NPI ČR.
Kulatý stůl – Digihrátky – učení, které žáky baví
Sledujte záznam živě streamované debaty z 13. prosince 2023. Dozvíte se, jak zajímavé a hravé dokážou být vzdělávací aktivity, které mohou žáci díky technologiím dělat v rámci různých předmětů, projektů či mezipředmětových vztahů.
Snižují hluk ve třídě nebo pomáhají se strukturou práce. Učitelé vsází na aplikace, které jim usnadňují výuku
Svět se rychle mění, na což učebnice nestačí dostatečně reagovat. A tak učitelé čím dál tím častěji vsází na digitální pomůcky, které nejenom, že drží krok s dobou, ale mají celou řadu využití. Kantorům, stejně jako žákům, dnes pomáhá například uměla inteligence v aplikaci Bard od Googlu. Kreativní pomocník, pro kterého není problém žádné zadání ani zápletka.
Studenti pomocí AI nebudou podvádět a učitelé nepřijdou o svoji práci, uklidňují autoři KYBcastu
Dřív se indiáni báli, že foťáky kradou duše a učitelé, že s nástupem Wikipedie ztratí studenti zájem o výuku. Ani jedno se nakonec nepotvrdilo, přesto nyní pedagogové nedůvěřují fenoménu jménem umělá inteligence (AI). Školští pracovníci se opět bojí negativních jevů nové platformy namísto toho, aby se s ní snažili pracovat. Podle Václava Maněny a Pavla Matějíčka z KYBcastu ale není strach na místě.
„Nebojte se začít umělou inteligenci ve škole používat,“ radí Ivana Böhmová, koordinátorka pro oblast AI ve vzdělávání v NPI ČR
Pojem umělá inteligence už je tady s námi velmi dlouho, celé desítky let. V posledních letech se s ní setkal jistě každý z nás. Jde o všechny systémy, které napodobují lidské myšlení – dokáží vyhodnotit vstupní informace a vyvodit z nich nějaké důsledky. Zásadní změnou bylo ale zpřístupnění nástrojů generativní AI. Rozhovor s Ivanou Böhmovou - září 2023.
NPI ČR vydává sedm klíčových doporučení pro práci s AI ve školách
Doporučení pro práci s AI ve školách poslouží všem (ředitelům, učitelům, žákům i rodičům) a týkají se následujících základních oblastí: otevřené komunikace; individualizace učení; gramotnosti v oblasti AI; odpovědnosti za výstupy; práv dětí a soukromí; prospěšnosti a přiměřenosti; svobody a životní pohody.
Umělá inteligence ve škole
Co dokáže, ale i nedokáže, umělá inteligence (AI)? Co nového přinese pedagogům a žákům cílené zapojení AI do výuky a jak na to? Jak ovlivní témata digitálních kompetencí učitelů i žáků průnik AI do mediálního prostoru a široká dostupnost těchto nástrojů? Stranou nezůstanou ani právní a etické otázky spojené například s využíváním zdrojů generovaných AI.
Trh práce se promění, o slovo se hlásí robotizace. Češi se musí adaptovat, jinak vážně ohrozí ekonomiku
Pryč jsou doby, kdy lidé vydrželi v jedné práci celou profesní kariéru. Trend je zaměstnání, a mnohdy i samotné obory, střídat. Část z nich navíc vinou robotizace zanikne. Je proto klíčové, aby lidé zvládli proces adaptace.
Digitální vzdělávání nestačí vývoji, změny jsou nutné, shodují se experti
Digitální vzdělávání zůstává v začátku milénia, a tak je v rychle se měnícím světě nutná i jeho revize. Sílu informačních technologií lidé podle expertů ze školství docenili nejvíc při covidu-19, řekli v diskuzním pořadu Národního pedagogického institutu.
Edukativní, vážné i odlehčené. Nejvíce profesních podcastů je v Česku věnováno pedagogům
Podle dat Českého statistického úřadu pracuje nejvíce státních zaměstnanců ve školství, a tak není překvapením, že právě pro pedagogické pracovníky vzniká nejvíce podcastů. Zaměřují se nejen na edukaci lidí ze školství, mají ale i odlehčený charakter, díky čemuž jsou určeny i široké veřejnosti.
Jak s pomocí AI rozmluvit květiny ve škole?
Jak využít umělou inteligenci (AI) na 2. stupni základní školy? Například tak, že vezmete již hotovou AI metodiku pro rozvoj digitálních kompetencí a na jejím základě vystavíte celý projektový den.