DIGI Letní škola
pro školy dle § 16

na téma zavádění nové informatiky
a digitálních kompetencí
u žáků s mentálním postižením

10.—12. července 2024
v Hradci Králové, Hotel Alessandria

Prezenční setkání s týmem osvědčených lektorů, kteří dlouhodobě úspěšně realizují online vzdělávání pro paragrafové školy v NPI ČR. Jejich vzdělávací moduly budou rozšířeny o další praktický obsah využitelný ve výuce. 
Podpora pro školy dle § 16 při zavádění nové informatiky a digitálních kompetencí u žáků s mentálním postižením.


Jaká byla letní škola?


Učitelé si vyzkoušeli pedagogické postupy s digitálními učebními pomůckami, které se ve výuce osvědčují. V příjemném prostředí měli možnost navzájem sdílet své zkušenosti se vzděláváním žáků s mentálním postižením

Témata:

  • zkušenosti s výukou nové informatiky u žáků s mentálním postižením
  • osvědčené postupy při rozvoji digitálních kompetencí u žáků s mentálním postižením
  • inovace ve výuce nové informatiky
  • využití digitálních učebních pomůcek ve výuce, konkrétní práce s nimi

Akce proběhla pro učitele žáků s mentálním postižením 1. a 2. stupně běžných základních škol i škol zřízených podle §16 odst. 9.


Harmonogram


Středa 10. července

9.00–10.30 – prezence 
10.30–12.00 – plenární část 
12.00–13.30 – oběd a ubytování 
13.30–15.00 – 1. blok workshopů  
15.30–17.00 – 2. blok workshopů  
17.00–18.00 – volný program  
18.00 – večeře  

Čtvrtek 11. července

8.30–10.00 – 3. blok workshopů  
10.30–12.00 – 4. blok workshopů 
12.00–13.00 – oběd 
13.00-14.30 – 5. blok workshopů 
15.00-18.00 – volnočasový program (společný/vlastní) 
18.00 – večeře 

Pátek 12. července

8.30–10.00 – 6. blok workshopů 
10.30–12.00 – 7. blok workshopů 
12.00–13.00 – oběd 
13.00–14.30 – 8. blok workshopů 
14.30–15.30 – zakončení letní školy 
 


Plenární část


Irena Fričová

Po studiích na FEL ČVUT pracovala jako programátorka ve Spolaně v Neratovicích, pak jako konzultantka v KPMG, po dokončení doplňujícího pedagogického studia osmnáct let učila na středních školách. Od počátku své pedagogické cesty se specializuje na vzdělávací projekty zaměřené na rozvoj digikompetencí pedagogů. Vymýšlí a řídí projekty zaměřené na tuto oblast, působí jako lektorka digitálních kompetencí. V NPI ČR (dříve NUV) pracuje od roku 2011 a v současnosti vede projekt NPO 3.1 DIGI, jehož cílem je pomoci školám se zaváděním nové informatiky a digikompetencí do výuky. Ve volném čase se věnuje vysokohorské turistice, badmintonu a mnoho let pořádá letní tábor pro děti PIKOMAT. 

Doba hojnosti v digipodpoře školám 

10.30–11.00

Žijeme v době velkých změn v oblasti technologií. Současná podpora školám v tom, jak efektivně využívat technologie pro moderní výuku, je díky Národnímu plánu obnovy obrovská. V příspěvku zazní, co pro školy v této oblasti dělá Národní pedagogický institut, jak postupují malé revize (revize RVP v kontextu digitalizace), čeho jsme dosáhli, kde jsou slabá místa a jak vše bude pokračovat dál s velkými revizemi. 


Renata Votavová

Renata Votavová je speciální pedagožka s celoživotní praxí na základní škole zřízené podle § 16 odst. 9 pro žáky s postižením. V současné době vede v NPI ČR tým oddělení Společného vzdělávání, který se zabývá podporou inkluze ve školách. 

Minimální doporučené úrovně pro žáky s lehkým mentálním postižením v revidovaném RVP ZV 2025

11.00–11.30 

Žáci s mentálním postižením mají v rámci podpůrných opatření nárok na úpravu vzdělávacího obsahu. Učí se to, co se zvládnou naučit, a to, co v maximální míře využijí v budoucnosti. V příspěvku se dozvíte, jak v NPI ČR takový upravený vzdělávací obsah (nejen pro informatiku a digitální kompetenci) vzniká. 


Petr Naske

Petr Naske působí od roku 2002 za katedrou jako učitel informatiky. Aktuálně je lektorem a konzultantem podpory škol v NPI ČR pro rozvoj informatického myšlení a digitálních kompetencí, podporuje školy v realizaci akcí sdílení a výměny zkušeností. Na tzv. DIGIakce je možné od NPI získat finanční podporu v rámci Národního plánu obnovy. Petra Naskeho můžete znát i z Elixíru do škol, Jednoty školských informatiků a platformy DigiKoalice, kde se všude věnuje rozvoji partnerství škol v digitálním vzdělávání a šíření příkladů inspirativní praxe. 

DIGIakce, DigiKoalice a další partnerství v digitálním vzdělávání

11.30–12.00 

Jak si uchovat zážitky z konference i během školního roku? Kde hledat partnery pro rozvoj digitálního vzdělávání ve vaší škole? Jak se stát ambasadorem příkladů inspirativní praxe? Kde a jak se účastnit inspirativních workshopů, ukázkových hodin a přednášek odborníků a čelních učitelů ve smysluplné digitalizaci? To vše probereme s Petrem Naskem, který v NPI ČR pečuje o partnery v digitálním vzdělávání a rozvíjí spolupráci se školami, firmami, neziskovým sektorem a dalšími aktéry. Dozvíte se také, jak ve své škole můžete realizovat regionální sdílení zkušeností a rozvoj profesní učící se komunity. Klíčová slova: DIGIakce, DigiKoalice, kyberprevence, spolupráce s firmami, učební pomůcky i software na zkoušku. 


Workshopy


1. Výuka informatiky u žáků s mentálním postižením I

Lektorka Lenka Řebíčková

Představíme vám náměty do výuky v rámci jednotlivých tematických celků, které tvoří obsah nové informatiky. Seznámíme se s aplikací Nearpod a ukážeme možnosti využití ve výuce: 

  • co je a není informatika 
  • data, informace, modelování 
  • informační systémy 
  • základní algoritmizace 

2. Digitální pomůcky do výuky I 

3D tisk

Lektor Vojtěch Gybas  

U žáků s mentálním postižením je schopnost vytvořit si představu o určitém předmětu oslabena. Obtížné pro ně je pracovat s abstraktními pojmy bez zapojení smyslů. Díky 3D tisku lze toto aktivně rozvíjet a z abstraktního světa můžeme tvořit svět reálný. Proměnit svůj vlastní nápad v realitu je pro žáky velkou satisfakcí, která je motivuje se učit a svou představu tak dotáhnout do zdárného konce. Ukážeme si základy 3D tisku, pracovní prostředí webové aplikace pro tvorbu 3D modelu a příslušenství pro 3D tiskárny. 


3. Digitální kompetence napříč předměty I 

Lektorka Milena Tunkerová

Zaměříme se na rozvoj digitálních kompetencí u žáků s lehkým mentálním postižením. Podrobně probereme jednotlivé oblasti digitálních kompetencí a jejich praktické začlenění do výuky. S využitím modelu SAMR si ujasníme strategie a přístupy k efektivnímu rozvoji digitálních kompetencí u žáků: 

  • digitální kompetence, rozbor jednotlivých pojmů, jejich ukotvení v RVP, ŠVP
  • model SAMR
  • předání zkušeností, inspirace a nápadů účastníků mezi sebou 

4. Digitální pomůcky do výuky II 

Roboti Codey Rocky,  mTiny, Beebot  

Lektorka Kristýna Holemá

Žáci s mentálním postižením mají často obtíže v oblasti představy o počtech, zapamatování si písmen a vybavování si souvislostí. Mohou se cítit nesví a mnohdy odmítají číst nebo počítat kvůli předchozím neúspěchům. Díky robotům se žáci mnohem lépe zapojují do vzdělávacího procesu, snadněji se učí číst a počítat a častěji zažívají úspěch. Na semináři si předvedeme oba roboty, jejich funkce a praktické využití v hodinách napříč různými předměty:  

  • co jsou roboti Codey Rocky, mTiny a Beebot  
  • jak využít roboty ve výuce 
  • aplikace potřebné pro fungování robotů 
  • praktické ukázky z výuky s roboty 

5. Výuka informatiky u žáků s mentálním postižením II

Výukové karty k Informatice podle MDÚ  

Lektor Vojtěch Gybas

Pro výuku informatiky žáků s lehkým mentálním postižením podle minimální doporučené úrovně jsou tvořeny v NPI ČR výukové karty, jejichž cílem je být metodickým pomocníkem pro učitele. Karty jsou připraveny pro všechny čtyři tematické oblasti informatiky, pro první i druhý stupeň základní školy. Všechny karty obsahují učivo, které je velmi úzce spjato přímo s informatikou. Seznámíme se s vybranými kartami. 


6. Digitální kompetence napříč předměty II

Canva –⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ všestranný nástroj pro pedagoga  

Lektorka Milena Tunkerová

Představíme si nástroj Canva včetně možností jeho získání. Společně se naučíme využívat nástroj Canva k vytváření atraktivních výukových materiálů pro žáky v různých předmětech: 

  • představení nástroje Canva
  • jak získat nástroj Canva EDU
  • šablony v Canvě, rychlá tvorba materiálů do výuky
  • tvorba vlastního pracovního listu s využitím různých nástrojů 

7. Digitální pomůcky do výuky III

Marbotic sada –⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ letters and numbers + Prowise  

Lektorka Kristýna Holemá

Při práci s žáky s mentálním postižením je nezbytné je zaujmout, nepřetížit a aktivity v hodinách střídat. Sada Marbotic je vhodnou aktivitou, jak upevnit žákům písmena, slabiky a číslice. Jedná se o dřevěnou abecedu a číslice, které žák dle instrukcí pokládá přímo na tablet a dané písmeno či číslici do něj „obtiskne“. Žák se tak učí, aniž by si to často uvědomoval, a osvojuje si matematické i čtenářské dovednosti a mnoho dalšího. Druhým nástrojem, zejména pro práci ve skupině, je multitouch zařízení Prowise, na kterém mohou pracovat až čtyři děti zároveň ve všech předmětech. Na semináři si předvedeme, jak pracovat s nástroji, a nebudou také chybět praktické ukázky z výuky na obou zařízeních:  

  • co je Marbotic sada a zařízení Prowise
  • jak využít Marbotic a Prowise ve výuce
  • aplikace potřebné pro Marbotic a Prowise
  • praktické ukázky – jak využít sady Marbotic a Prowise ve výuce  

8. AI v letním rytmu 

Lektoři Kateřina Appelová
a Aleš Dlouhý

Umělá inteligence, tedy AI, loni doslova rozrazila dveře všech úřadů, kanceláří, sboroven a tříd a křičí: Koukej, co umím! A my tuto robotickou výzvu moc rádi přijímáme a podíváme se fenoménu AI na zoubek, a to pěkně společně na kurzu věnovaném generativní AI. Nic jiného nám také nezbývá, pokrok nezastavíme. Budeme tvořit testy, prezentace, přípravy, tabulky, kvízy, fotky, ilustrace nebo celé písně. Zabrousíme do stručné historie vývoje AI nebo právní oblasti a hlavně si všechny aplikace a nástroje budeme rovnou zkoušet. A také budeme hodně sdílet. Celý kurz povedeme s vaší pomocí v pohodovém letním rytmu a přichystali jsme pro vás aktivity šité na míru DIGI Letní škole NPI ČR.
Těšíme se na vás!
Katka Appelová a Aleš Dlouhý 


Medailonky lektorů


Lenka Řebíčková

Učitelka matematiky a speciální pedagožka s více než 30 lety zkušeností na různých typech škol. Z toho 9 let ve speciálním školství. V současné době působí jako ředitelka základní školy a s NPI ČR spolupracuje jako lektorka a konzultantka v oblasti digitálních technologií a nové informatiky. Věří, že digitální technologie mají velký potenciál pro podporu vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením.  


Vojtěch Gybas  

Vystudoval speciální pedagogiku. Celou svou pedagogickou praxi se věnuje využití ICT u žáků s SVP. Čtrnáct let se specializuje především na iPady ve výuce, kterým se věnoval také v rámci svého doktorského studia. Doma je na Základní škole Bruntál, Rýmařovská 15, kde učí informatiku a vede SPC pro MP a vady řeči. Občas se o svou práci podělí na webu www.ipadvevyuce.cz a na instagramovém účtu @jaktodelamemy. V poslední době ho uchvátil 3D tisk.  


Milena Tunkerová 

Je ředitelkou Základní školy Kroměříž, 1. máje, zřízené podle § 16 odst. 9 pro žáky s mentálním postižením. V současné době je v Národním pedagogickém institutu lektorkou a konzultantkou v oblasti digitálních technologií a nové informatiky.   


Kristýna Holemá  

Je speciální pedagožkou na Základní škole Kroměříž, 1. máje, zřízené podle § 16 odst. 9 pro žáky s postižením. V současné době je v Národním pedagogickém institutu lektorkou v oblasti digitálních technologií. 


Kateřina Appelová

Je teplická učitelka s 20 lety praxe. Učila na ZŠ, SŠ, zvláštní škole, učňovské obory i gymnazisty, nově VOŠ. Zdánlivě nesourodý „pelmel“ typu žáků jí skvěle slouží jako inspirace při tvorbě sdílených metodických materiálů a výukových kurzů, ve kterých se zaměřuje na win-win časové metody učitele, aktivizaci žáka v hodině, E-U-R metodu, AI a digi nástroje, transparentní hodnocení, prvek hry a překvapení a pořádného aha efektu ve vzdělávacím procesu. Nejspokojenější je, když se toto vše propojí. Miluje dynamiku spolupráce v pedagogickém týmu a řídí se heslem: Kdo nic nedělá, nic nezkazí. 


Aleš Dlouhý

Je zástupcem ředitele a učitelem informatiky na 1. stupni na Základní škole, Liberec, Lesní 575/12. V rámci Národního pedagogického institutu pracuje na částečný úvazek jako krajský informační metodik pro Liberecký kraj. Všem školám v kraji nabízí konzultace zaměřené na zavádění nové informatiky a rozvoj digitální kompetence. Dlouhodobě využívá dostupných moderních technologií ke vzdělávání svých žáků a nejen žákům, ale i svým kolegům a kolegyním se snaží ukázat, že digitální technologie by měly mít ve výuce své pevné místo. 


Galerie



Mohlo by vás také zajímat


Podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Dozvědět se více →