Jak učit a hodnotit v době AI

Jak učit a hodnotit
v době AI

"Co když budou žáci kopírovat úkoly z ChatGPT?" Tuhle oprávněnou obavu má většina z nás učitelů. Zakazování nástrojů generativní umělé inteligence (AI) však není řešením – naši žáci s ní budou žít i po škole a potřebují se naučit využívat ji eticky, bezpečně a ve svůj prospěch.

V tomto materiálu najdete inspiraci, jak proměnit AI z nástroje na podvádění v pomocníka pro rozvoj kritického myšlení a digitálních kompetencí. Je seřazený do 4 kroků, které vás procesem provedou:

  1. Mapování situací ve třídě – zjišťujte, jaké zkušenosti a postoje k AI mají vaši žáci

  2. Stanovení smysluplných cílů – formulujte cíle, které zůstávají relevantní i v době AI a zahrnují kritické posuzování AI výstupů.

  3. Jak na funkční hodnocení – rozmyslete kritéria, podle kterých s žáky poznáte, jestli jste cílů dosáhli

  4. Příprava vhodných aktivit a metod – objevujte s žáky schopnost smysluplně a zodpovědně spolupracovat a učit se s AI

Pro každý krok najdete v metodice pět úrovní zapojení AI – od úplného vyloučení až po kreativní objevování. Vy rozhodnete, která úroveň je pro vaše žáky nejvhodnější.

Ať už s AI teprve začínáte, nebo chcete své aktivity s AI prohloubit, najdete zde praktickou podporu pro vaši výuku. Materiál nabízí nejen obecné principy, ale hlavně konkrétní aktivity rozpracované pro různé úrovně zapojení AI pro využití v praxi. Všechny navržené aktivity přitom rozvíjejí očekávané výsledky učení pro klíčové kompetence i základní gramotnosti definované v novém RVP ZV 2025.

Metodika vznikla ve spolupráci NPI ČR a AI dětem s cílem pomoci učitelům proměnit výzvy umělé inteligence v příležitost pro kvalitnější a smysluplnější vzdělávání. Vychází ze zahraničních konceptů AI Resilient Learning Design a The AI Assessment Scale, které jsme adaptovali pro české vzdělávací prostředí a doplnili o zkušenosti učitelů z praxe.

Pokud potřebujete základní orientaci v tématu, podívejte se na Protože odpovědné využívání AI je stejně důležité jako jeho didaktické možnosti, doporučujeme nejprve prostudovat Doporučení, jak na AI ve škole. Pro praktické ukázky možností AI a základy práva a bezpečnosti doporučujeme Pro odpovědi na konkrétní právní a bezpečnostní otázky slouží materiál AI a právo v rámci FAQ o AI. Pro budování vyváženého vztahu k technologiím se podívejte na Digitální wellbeing.

XXX

1. úroveň: Žádná AI
  1. Výchozí bod: Zmapujte základní dovednosti žáků Zjistěte úroveň digitálních kompetencí a postojů k technologiím. Ověřte, zda mají žáci základní znalosti pro dané téma.

  2. Cíle: Formulujte cíle pro samostatnou práci Stanovte, co se žáci naučí bez technologické podpory. Zaměřte se na dovednosti kritického myšlení a analýzy.

  3. Hodnocení: Hodnoťte samostatné zvládnutí tématu. Oborově: Porozumění klíčovým konceptům a schopnost je aplikovat AI kompetence: Schopnost pracovat bez závislosti na externích nástrojích

  4. Aktivity: Navrhněte aktivity pro budování základů. Využijte osvědčené metody aktivního učení - diskuze, experimenty, analýzu bez technologií.

2. úroveň: Příprava s AI
  1. Výchozí bod:

  2. Cíle:

  3. Hodnocení:

  4. Aktivity:

3. úroveň: Spolupráce s AI
  1. Výchozí bod:

  2. Cíle:

  3. Hodnocení:

  4. Aktivity:

4. úroveň: AI naplno
  1. Výchozí bod:

  2. Cíle:

  3. Hodnocení:

  4. Aktivity:

5. úroveň: Objevování s AI
  1. Výchozí bod:

  2. Cíle:

  3. Hodnocení:

  4. Aktivity:

Testujeme AI společně

AI se vyvíjí rychleji, než jak dokážeme vytvářet nové metodiky a ověřené příručky. Proto je tento metodický rámec otevřený pro testování. Vyzkoušejte, co vám dává smysl, a napište nám své zkušenosti. Pomůžete tím přizpůsobovat metodiku reálným a aktuálním potřebám českého vzdělávání.