Inspirujeme ředitele a učitele k zavádění umělé inteligence do škol

Národní pedagogický institut ČR (NPI) nabízí podporu školám při zavádění umělé inteligence do výuky. Nejste v tom sami!

Umělá inteligence na gymnáziích

V RVP pro gymnaziální vzdělávání z roku 2021 je AI zahrnuta jak v informatickém vzdělávání, tak v digitálních kompetencích ve všech vzdělávacích oborech a předmětech.

Neděláme z dětí ajťáky

Vzniku revidovaného rámcového vzdělávacího programu pro základní školy předcházela takzvaná malá revize, zaměřená na téma ICT. Co nyní školy čeká a jak do hry vstupuje umělá inteligence, popisuje Daniela Růžičková z NPI, která se na obou revizích podílela.

Generativní umělá inteligence pro učitele

Webinář přináší základní přehled, který umožní učitelům lépe porozumět umělé inteligenci, identifikovat její možné využití ve vzdělávání a být lépe připraven na výzvy a příležitosti, které s sebou přináší rozvoj této technologie. V průběhu webináře se posluchači seznámí s principy užívání umělé inteligence a na několika praktických příkladech jim moderátoři představí umělou inteligence “přímo v akci".

Nabídka pro školy

Přihlaste se na kurz, objednejte si konzultaci

Vyberte si z nabídky startovacích kurzů a webinářů. Kromě nabídky s tematikou umělé inteligence je k dispozici celá řada kurzů a webinářů,  které vás připraví na změny v konkrétních předmětech. Účast pro učitele je zdarma. 

Doporučení školám pro využívání umělé inteligence na základních a středních školách

Národní pedagogický institut ČR vydáním doporučení reaguje na příchod nástrojů generativní AI typu ChatGPT a jejich rozšíření mezi širokou veřejnost. Díky jejich dostupnosti je možné generovat texty, obrázky, videa i hudbu. Takové možnosti přirozeně proměňují výuku a přinášejí s sebou i nové výzvy. Proto NPI ČR přichází s radami, pomocí a podporou, jak s tímto novým fenoménem ve školách naložit. Snaží se tak předejít nevhodným scénářům, kdy školy dosud neznámé a neprobádané nástroje umělé inteligence ignorují nebo zakazují. Na jaře 2023 proto vznikla v NPI ČR i na základě impulzu MŠMT expertní pracovní skupina, která má na starosti začlenění AI v rámci podpory škol. Vytvořila soubor doporučení, jak se mají školy k AI postavit. Doporučení jsou určena zvlášť ředitelům, učitelům, žákům i rodičům.

FAQ – nejčastější dotazy o generativní umělé inteligenci

Je legální používat AI v rámci výuky?

Stručná odpověď: Ano, je to legální, ale dejte si pozor na podmínky jednotlivých aplikací a věkové limity, pokud mají s nástroji pracovat žáci a žákyně.

Další otázky a odpovědi naleznete v pdf letáku Umělá inteligence a právo ve škole.

Doporučujeme

Tvorba AI asistentů pro učitele: praktický workshop (NPI a AI dětem)

Série praktických workshopů po celé ČR NPI ČR ve spolupráci s organizací AI dětem přináší unikátní sérii praktických workshopů, které postupně navštíví všechny kraje. Přidejte se k rostoucí komunitě učitelů, kteří aktivně využívají AI ve výuce.

Co vás čeká:

  • Praktický workshop pro uživatele AI vedený odbornými lektory
  • Metodika tvorby vlastního AI asistenta pro výukové potřeby
  • Právní a bezpečnostní aspekty využití AI ve vzdělávání
  • Práce v malých týmech a sdílení zkušeností
AI kurikulum: Komplexní průvodce výukou umělé inteligence na ZŠ a SŠ

Organizace AI dětem ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR přináší ucelený soubor metodik pro výuku umělé inteligence na základních a středních školách. Kurikulum prakticky provádí učitele mapou učebního pokroku a nabízí praktické materiály přímo do výuky. Seznamte se s koncepcí kurikula nebo se rovnou podívejte na

Pedagogika nejistoty v éře AI: „Ten učitel, který nedokáže naučit víc než stroj, má být nahrazen a nahrazen bude.“

Bořivoj Brdička

Publikace Bořivoje Brdičky Pedagogika nejistoty v éře AI rozebírá témata spjatá s rychle se měnícím technologickým světem a tím, jak nástup umělé inteligence ovlivňuje současné vzdělávání.

Aktivita do hodiny s motivací pro žáky: Soutěž Nachytej AI

Organizace EDU-AI ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a Pedagogickou fakultou UK připravila soutěž, která kombinuje výuku libovolného předmětu s rozvojem digitálních dovedností a kritického myšlení. V rámci diskuze s ChatGPT nebo jiným AI asistentem žáci ověřují schopnosti AI, rozvíjí své znalosti a mohou vyhrát cenu za úlovky nepravdivých nebo zábavných vyjádření. 

Soutěž Nachytej AI nabízí:

  • přehledné návody na aktivitu

  • AI asistenta s návrhem scénářů

  • podporu a webináře pro učitele

  • motivaci žáků hodnotnými cenami

Starší vousatý muž s brýlemi sedí u počítače firmy Apple, sleduje obrazovku a široce se usmívá.

Méně dřiny, víc smyslu. Umělá inteligence pomáhá učitelům soustředit se na podstatné

Umělá inteligence už dávno není jen experimentem technických nadšenců. Učitelé s ní dnes běžně pracují při hodnocení žáků, a to způsobem, který může být překvapivě lidský, přesný a formativní. V podcastu KYBcast sdílí své zkušenosti učitelé Karel Frnka a Pavel Hodál – a nabízejí inspiraci i těm, kdo s AI teprve začínají.

Děti už AI objevily. Jak jsou na tom učitelé?

Více než polovina českých žáků používá nástroje AI, třetina dětí je dokonce využívá jako pomocníka při vypracování domácích úkolů a jako nástroj pro vysvětlení toho, čemu nerozumějí. Vychází to z výzkumu e-bezpečí Univerzity Palackého v Olomouci, kterého se zúčastnilo 28 tisíc žáků ZŠ a SŠ a který proběhl na podzim 2024. Jeho výsledky představil v dalším díle KYBcastu jeden ze stálých hostů 4. série podcastu, Kamil Kopecký.

Další podcasty

Tybrďo živě: Ludmila Kovaříková – Smysluplná výuka s AI

Budou žáci s AI podvádět?Jasně, pokud dostanou zadání typu „Napište referát o pěti větách“ nebo „Sloh na téma Moje prázdniny“. Generátor to zvládne za pár sekund. Ale co když to jde jinak?

KYBcast: Hodnocení s umělou inteligencí

Karel Frnka a Pavel Hodál, dva učitelé z praxe, sdílejí své zkušenosti s využíváním umělé inteligence jako nástroje ve školním prostředí. Zdůrazňují důležitost kvalitního vstupu od pedagoga, aby výstupy byly individualizované a formativní, nikoli jen obecné a generické.

Mohlo by vás zajímat - inspirace

Články o umělé inteligenci

Starší vousatý muž s brýlemi sedí u počítače firmy Apple, sleduje obrazovku a široce se usmívá.

Méně dřiny, víc smyslu. Umělá inteligence pomáhá učitelům soustředit se na podstatné

Umělá inteligence už dávno není jen experimentem technických nadšenců. Učitelé s ní dnes běžně pracují při hodnocení žáků, a to způsobem, který může být překvapivě lidský, přesný a formativní. V podcastu KYBcast sdílí své zkušenosti učitelé Karel Frnka a Pavel Hodál – a nabízejí inspiraci i těm, kdo s AI teprve začínají.

Děti už AI objevily. Jak jsou na tom učitelé?

Více než polovina českých žáků používá nástroje AI, třetina dětí je dokonce využívá jako pomocníka při vypracování domácích úkolů a jako nástroj pro vysvětlení toho, čemu nerozumějí. Vychází to z výzkumu e-bezpečí Univerzity Palackého v Olomouci, kterého se zúčastnilo 28 tisíc žáků ZŠ a SŠ a který proběhl na podzim 2024. Jeho výsledky představil v dalším díle KYBcastu jeden ze stálých hostů 4. série podcastu, Kamil Kopecký.

Spomocník:
Digitální technologie ve vzdělávání

Manifest vzdělávání ve věku AI

Eliminuje AI vlastní poznávání?

Spolupracujeme – naši partneři