25. 8. 2025

Rapující Shakespeare? Moderní prevence, která baví děti i učitele

Anna Hynešová

Příběhy provázejí lidstvo od nepaměti a dnes se vyprávějí nejen v knihách či divadle, ale i na obrazovkách mobilů a počítačů. V KYBcastu Václava Maněny vysvětluje preventista Martin Kaliba, jak mohou příběhy otevřít cestu k rozhovorům s dětmi o hodnotách, životě, vztazích a citlivých tématech – třeba i prostřednictvím rapujícího Shakespeara.

 Divadlo, které není nuda  

 Aby divadlo obstálo v konkurenci seriálů, her a nekonečných videí na TikToku či YouTube, musí nabídnout víc než jen klasické provedení známých příběhů. Mladé diváky je potřeba vtáhnout do děje, překvapit je a mluvit jejich jazykem. Skvělým příkladem je projekt Shakespeare Epic Rap Battle z hradeckého Klicperova divadla, v němž herci převyprávěli slavné tragédie formou drsného rapu. Hudba, rytmus a odlehčené zpracování bourají předsudky o tom, že divadlo je „jen pro dospělé“. Platforma Dramox pak nabízí inscenace pro děti a mládež i možnost zažít divadlo z pohodlí domova. 

Follow-up aktivity jako klíč k prevenci

Samotný příběh – ať už na jevišti, v knize nebo na plátně – je jen začátek. Skutečný přínos pro prevenci nastává, když s dětmi téma aktivně zpracujeme. Můžeme zkusit dramatizaci klíčové scény, změnu perspektivy postav, vytvoření alternativního konce nebo fan fiction inspirované původním dějem. Tyto metody děti baví a prohlubují jejich porozumění tématu. Fungují i interaktivní přístupy, kdy diváci rozhodují o dalším vývoji děje – podobně jako v inscenacích s otevřeným koncem. 

Dvě dívky sedí na podlaze a používají notebook a tablet, v pozadí si hrají dva chlapci s tabletem.

 Knihy a filmy jako odrazový můstek 

 Silný příběh nemusí začínat ani končit na divadelních prknech. Pro dospělé mohou být cenným zdrojem poznání knihy jako Digitální demence či Instamozek, které nabízejí vědecký pohled na dopady technologií na mozek a chování. U dětí a teenagerů funguje literatura, která jim je blízká – young adult romány, příběhy s digitální tematikou nebo moderní pohádky typu Digitální pohádky pro nepoučitelné děti a neznalé dospělé. Stejně silným nástrojem jsou filmy a seriály – od dokumentu The Social Dilemma po české pořady na ČT Edu. 

Doporučení pro praxi:

  •  Ptejte se po příběhu: „Co bys udělal/a jinak?“ 

  •  Zapojte ruce i hlavu: dramatizace, kresba, alternativní konec. 

  •  Vyberte příběh, který děti baví – teprve pak přijde prevence. 

  •  Propojte film, knihu nebo divadlo s konkrétní aktivitou

  •  Bavte se spolu s dětmi – zážitek je silnější než poučení. 

Příběhy mají jedinečnou schopnost vtáhnout, oslovit a nenápadně předat důležité poselství. Mohou být inspirací k zamyšlení i mostem k otevřené diskuzi o tématech, která ve výchově a prevenci hrají klíčovou roli. Využijte jejich sílu naplno – ve třídě, doma i při společných zážitcích. Další nápady a konkrétní tipy najdete v 15. dílu 4. série KYBcastu ve své oblíbené podcastové aplikaci. 

Související odkazy

Jak využít počítačové hry ve výuce? Objevte jejich skrytý potenciál!

Místo uznání a lajků si trvale poškodí mozek. Jak ochránit děti před extrémními výzvami na internetu?

Hlášky, filmy a humor – popkultura jako nástroj prevence