29. 9. 2025
Průřezová témata v revidovaném kurikulu
Markéta Pastorová
Revize RVP ZV přinesla výrazné změny pro kategorii průřezových témat. Pojďme si shrnout, v čem tyto změny především spočívají. Průřezová témata jsou koncipována tak, že sledují tři obsahové linie, a to k člověku samotnému, ke společnosti a ke světu. Tomu odpovídají tři (oproti předcházejícím šesti) nově definovaná průřezová témata: Péče o sebe a druhé, Společnost pro všechny, Udržitelné prostředí.
Revize RVP ZV přinesla výrazné změny pro kategorii průřezových témat. Pojďme si shrnout, v čem tyto změny především spočívají. Průřezová témata jsou koncipována tak, že sledují tři obsahové linie, a to k člověku samotnému, ke společnosti a ke světu. Tomu odpovídají tři (oproti předcházejícím šesti) nově definovaná průřezová témata: Péče o sebe a druhé, Společnost pro všechny, Udržitelné prostředí.
Všechna průřezová témata (dále PT) jsou výrazně provázána s kategorií hodnot. Lze říci, že skrze PT a jejich očekávané výsledky učení (dále OVU) se hodnoty cíleně „dostávají“ do vyučovacích předmětů nebo celoškolních projektů a do celkové kultury školy (OVU PT jsou na hodnotách přímo založeny, což ovšem neznamená, že OVU oborů a klíčových kompetencí s hodnotami nepracuje.).
Jednou z nejvýraznějších změn je to, že průřezová témata jsou definována očekávanými výsledky učení, a to pro 5. a 9. ročník.
Každé průřezové téma je popsáno charakteristikou, každý výsledek učení průřezového tématu je blíže vysvětlen komentářem. Komentář obsahuje velmi důležitou informaci, ve kterých vzdělávacích oborech pro daný OVU získává žák znalostní základ.
Tato informace je pro tvorbu ŠVP i samotnou výuku významná, protože takto, již na úrovni RVP ZV, jsou vyjádřeny ty nejdůležitější obsahové provazby – PT a vzdělávací obor. To ale neznamená, že učitelé si nemohou najít provazby vlastní a i četnější. Je ale vždy podstatné, aby se tak stalo s pochopením daného PT (je třeba si jej prostudovat až do úrovně metodické podpory a ilustrativních úloh) a po dohodě všech na úrovni celé školy – ideálně po dohodě toho, kdo má ve škole na starosti PT jako celek (nebo jednotlivá průřezová témata), a vyučujících jednotlivých předmětů. I zde platí, že „méně je více“, tedy že je lepší jít pro propojení PT s obory k obsahové podstatě u obou typů OVU než upřednostnit vazeb více, ale povrchnějších, méně promyšlených.

PT se stále ještě potýkají s nevýhodou toho, že se nedostává učitelům takové didaktické průpravy, kterou by si zasloužili. Je ale také třeba počítat s tím, že PT jsou aktuální a společensky významná témata, která je třeba sledovat, protože často procházejí velmi rychlou proměnou.
Podstatné je mít na paměti jejich smysl, a to že překonávají oborové hranice a nahlížejí problematiku záměrně z více stran tak, abychom mohli (učitelé společně s žáky) objevovat a promýšlet i na první pohled nenápadné souvislosti.
Tak jako OVU oborů i OVU PT přispívají k rozvoji klíčových kompetencí (dále KK) – vazby na KK jsou rovněž jako u oborů OVU související. OVU PT velmi významně přispívají k utváření postojů a hodnot a často přímo vybízejí k jednání. Pro výuku je důležité využít jejich potenciál pro rozvíjení klíčových kompetencí.
Zastavme se ještě u metodické podpory, jedná se o výraznou změnu a věřme, že bude učiteli využívána. Každý OVU PT má formulované „dílčí“ výsledky učení, a to pro fázi „na začátku“, „na cestě“ a „splněno“. Učitelům se tak nabízí konkretizace OVU (jedná se o nezávaznou část), kterou mohou využít při formulaci svých školních výsledků učení. Ilustrativní úlohy, které jsou k fázím uvedeny, mohou být využity jako inspirace (nebo mohou být převzaty) do výuky, do promýšlení projektů apod.
Jako doposud mohou být PT realizována formou integrace (jedná se o nejčastější, ale zdaleka ne nejsnadnější formu), projektu (krátkodobých i dlouhodobých projektů na úrovni třídy, ročníku nebo školy) i formou samostatného předmětu, ať již povinného pro všechny žáky (předměty povinného společného základu), nebo jako volitelné obsahy (předměty disponibilního vzdělávacího obsahu), viz Předmětová modelová ŠVP