15. 9. 2025
Paragrafy v kyberprostoru: klik, enter a trestný čin
Anna Hynešová
Co všechno je v kyberprostoru legální? A kdy už překračujeme zákon? Osmnáctý díl KYBcastu, jehož hostem je lektor Martin Kaliba, nabízí jasné odpovědi i konkrétní příklady z praxe. Průvodcem je tradičně Václav Maněna. Dozvíte se, jak snadno se dá překročit hranice zákona – často i nevědomky.
Zákony neplatí jen ve fyzickém světě
Jednou z důležitých věcí, o kterých je v podcastu řeč, je to, že kyberprostor není svět bez pravidel. Platí v něm pravidla, zákony a normy stejně jako ve fyzickém světě, byť si to lidé často ani neuvědomují. A právě v tom spočívá problém: Mnoho lidí (včetně dětí) vůbec netuší, že by jejich chování v kyberprostoru mohlo být kvalifikováno jako přestupek, nebo dokonce trestný čin.
Martin Kaliba zmiňuje v podcastu fenomén „online odbrzdění“ (disinhibice), tedy tendenci chovat se na internetu otevřeněji, bez zábran a často i neeticky, protože v tomto prostředí chybí bezprostřední sociální kontrola. To může vést k projevům, jako je kyberšikana, sexting nebo posílání nevyžádaných fotografií intimní povahy.
Když z lásky vznikne trestný čin
Zamilované zprávy po rozchodu, nevyžádané fotky nebo sdílení soukromých konverzací – to všechno může v očích zákona představovat víc než jen „nevinné“ chování. Stačí málo a člověk se ocitne za hranou zákona a dopustí se trestného činu, třeba nebezpečného pronásledování (§ 354 TZ) nebo šíření dětské pornografie, pokud jsou poškození nezletilí. Děti často nerozpoznají rozdíl mezi zájmem a nátlakem – a právě proto je důležité o tom mluvit. Častým výsledkem bývá i kyberšikana, která se kvůli opakovanosti a kombinaci různých projevů může právně kvalifikovat jako více trestných činů najednou.
Když sdílíte, co není vaše
Dalším z témat, kterému se epizoda věnuje, je porušování autorských práv. Ačkoliv si mnoho lidí stále myslí, že „stažení filmu z internetu nikoho nezabije“, zákon hovoří jinak. Nelegální sdílení hudby, filmů nebo softwaru – například prostřednictvím veřejných složek, cloudových úložišť nebo posíláním odkazů – je trestné. Učitelé se mohou setkat s tímto chováním například u žáků, kteří sdílejí placené výukové materiály nebo kopie učebnic. I zde je důležité vysvětlovat, že autorské právo chrání duševní vlastnictví a porušení může vést nejen k právním postihům, ale i k blokaci účtů, odebrání přístupu ke službám nebo finančním sankcím.
Co s tím mohou dělat učitelé a rodiče?
Podcast zdůrazňuje, že základem prevence není strašení, ale podpora dětí i veřejnosti, aby se lidé dokázali rozumně zorientovat v tom, co je ještě „v pořádku“ a co už může mít důsledky. Martin Kaliba doporučuje vést s dětmi otevřený dialog – dlouhé přednášky v podobě monologu nejsou v tomto případě moc účinné. Učitelům radí stavět prevenci na reálných příkladech z praxe a vysvětlovat, že zákony nejsou abstraktní, ale mohou se dotknout každého z nás.
Doporučení pro školní praxi:
Nechte žáky analyzovat reálné příběhy a situace z internetu.
Pracujte s tématy kyberšikany a sextingu v rámci občanské výchovy nebo informatiky.
Vysvětlujte, co znamená trestní odpovědnost od 15 let a jak souvisí s chováním v online prostoru.
Spolupracujte s odborníky (např. s preventisty policie ČR, pracovníky pedagogicko-psychologických poraden nebo neziskovkami).
Na internetu stačí málo a člověk může překročit hranici zákona – často i bez zlého úmyslu. Zákony ale platí i v online světě a není radno je ignorovat. Celý díl KYBcastu Václava Maněny o paragrafech v kyberprostoru si můžete poslechnout ve všech běžných podcastových aplikacích.