Člověk a svět práce
2. stupeň
Člověk a svět práce a digitální technologie
Žáci využívají různé digitální technologie a digitální zdroje při volbě budoucího povolání, profesní přípravě či při sebehodnocení a sebeprezentaci. Speciálním nástrojem kariérového rozvoje žáka je jeho osobní portfolio dovedností, zkušeností, zájmů a úspěchů, které si sestavuje v digitální podobě. V rozšiřujícím tematickém okruhu si žáci osvojují práci s digitálními technologiemi, které pomáhají při spolupráci a komunikaci v týmu, při organizaci času a při řešení běžných pracovních úkolů a projektů.
Ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce rozvíjíme digitální kompetence žáků tím, že:
- Povzbuzujeme žáky k používání digitálních technologií tvůrčím a inovativním způsobem, k nalézání, porovnávání a vyhodnocování různých variant řešení.
- Vedeme žáky ke sdílení a prezentování záměrů, postupů a výsledků samostatné i skupinové práce.
- Motivujeme žáky ke komunikaci v týmu při společných úkolech prostřednictvím různých digitálních technologií, k využívání online konferencí a sdíleného virtuálního pracovního prostoru.
- Vedeme žáky k praktickému využívání zdrojů pro volbu povolání a trh práce, podnikání, poradenských služeb a souvisejících studií, včetně portálu Úřadu práce.
- Při modelových situacích ze světa práce motivujeme žáky k tvorbě vlastního digitálního obsahu: osobní portfolio, životopis v elektronické podobě, prezentace, videa, videonávody, grafy, tabulky apod.
- Vedeme žáky k vědomému utváření digitální identity vzhledem k budoucímu uplatnění na trhu práce. Učíme je vnímat, že každou svou akcí v digitálním prostředí zanechávají stopu.
- Využívat digitální zdroje k posouzení svých schopností, pro orientaci v profesní nabídce a pro výběr vhodného vzdělávání.
- Postupně si vytvářet osobní digitální portfolio dovedností, zkušeností, zájmů a úspěchů pro osobní a profesní rozvoj a sebeprezentaci.
- Vybírat a využívat vhodné digitální nástroje při realizaci týmových pracovních úkolů a projektů, samostatně pracovat s kolaborativními nástroji: online schůzky, sdílený prostor, týmové nástěnky a weby, kalendáře, myšlenkové mapy, kancelářský balík apod.
- Vědomě vytvářet digitální identitu vzhledem ke svému budoucímu uplatnění na trhu práce. Uvědomovat si, že každou akcí v digitálním prostředí zanecháváme stopu.
- posoudí i s využitím digitálních zdrojů své možnosti v oblasti profesní, případně pracovní orientace s přihlédnutím k potřebám běžného života
Komentář: Tento výstup navazuje na stávající výstup v RVP ZV ČSP-9-8-02p a rozšiřuje jej do oblasti digitálního prostředí.
- orientuje se v pracovních činnostech vybraných profesí, v učebních oborech a středních školách, využívá k tomu i digitální zdroje
Komentář: Tento výstup navazuje na stávající výstup v RVP ZV ČSP-9-8-01p a rozšiřuje jej do oblasti digitálního prostředí.
- pracuje uživatelským způsobem s mobilními technologiemi v situacích, které odpovídají okruhu jeho zájmů a potřeb; využije vhodné digitální technologie při realizaci týmových pracovních úkolů, ke komunikaci a k prezentaci výsledků pracovních činností
Komentář: Tento výstup navazuje na stávající výstup v RVP ZV ČSP-9-7-03p a s vizí podpory projektové výuky a týmové spolupráce jej rozšiřuje do oblasti digitálního prostředí.
ukázka výchovných a vzdělávacích strategií
- pomáháme žákům utvářet profesní orientace a vedeme je k používání digitálních technologií a digitálních vzdělávacích zdrojů při volbě budoucího povolání a profesní přípravy
- vedeme žáky k využití digitálních technologií při plánování jejich vzdělávací dráhy (na základě volby budoucího povolání)
- motivujeme žáky k tomu, aby využívali digitální technologie k evidování vlastního pokroku a k aktivní práci s osobním kariérovým portfoliem
- zařazujeme do výuky aktivity, které motivují žáky k užívání digitálních technologií tvůrčím a inovativním způsobem, k nalézání, porovnávání a vyhodnocování různých variant řešení a k prezentování a sdílení záměrů, postupů a výsledků samostatné i skupinové práce
- motivujeme žáky ke komunikaci v týmu při společných úkolech prostřednictvím různých digitálních technologií, k využívání online konferencí a sdíleného virtuálního pracovního prostoru
- vedeme žáky k záměrnému a promyšlenému využívání vhodných digitálních technologií k samostatné práci i práci v týmech při pracovních činnostech, laboratorních pracích a projektech, motivujeme je k využívání a tvorbě videonávodů
- vedeme žáky k vědomému utváření digitální identity vzhledem k budoucímu uplatnění na trhu práce, učíme je vnímat, že každou svou akcí v digitálním prostředí zanechávají stopu
ukázka konkretizace výstupů
využití digitálních technologií
Žák:
- vybere vhodné digitální zařízení a digitální nástroj ke komunikaci a spolupráci s ostatními ve vztahu k zadanému úkolu a složení skupiny
- ovládá základní funkce digitální techniky, pracuje uživatelským způsobem s webovými i mobilními technologiemi, propojuje jednotlivá digitální zařízení
- používá sdílené dokumenty, tabulky a sdílený prostor pro spolupráci
Učivo:
- digitální technika – využití v různých pracovních činnostech a zaměstnáních
- spolupráce v týmu (při realizaci projektů): sdílený prostor pro spolupráci, komunikační nástroje, sdílené dokumenty, tabulky
Žák:
- připojí se k online schůzce, zrealizuje skupinovou videokonferenci
- při organizaci své práce i při práci ve skupině používá elektronický kalendář a nástroj pro správu úkolů a poznámek
- používá různé typy prezentačních nástrojů pro prezentaci své osoby a výsledků projektu či skupinové práce
- chrání digitální techniku před poškozením
- odstraňuje základní problémy při provozu digitálních zařízení
- dodržuje základní hygienická a bezpečnostní pravidla a předpisy při práci s digitální technikou a poskytne první pomoc při úrazu
Učivo:
- digitální technika – využití v různých pracovních činnostech a zaměstnáních, ochrana před poškozením, řešení jednoduchých technických závad, zásady bezpečnosti práce
- řízení a organizace práce, spolupráce v týmu (při realizaci projektů): sdílený prostor pro spolupráci, komunikační nástroje, sdílené dokumenty, tabulky, kalendáře, plánování a správa úkolů, týmové nástěnky a weby...
- sebeprezentace a prezentace výstupů projektů: offline i online aplikace pro prezentaci, jejich výhody a nevýhody ve vztahu k vybranému účelu
svět práce
Žák:
- vyhledává na specializovaných portálech informace o vybraných profesích/povoláních a profesních dovednostech, interaktivně se seznamuje s pracovními činnostmi, nástroji a prostředím vybraných profesí
- využívá testy, hry a speciální aplikace k sebepoznávání a k hodnocení svých schopností a dovedností
- vyhledává informace o tom, jaká kvalifikace (a další vzdělávání) je předpokladem pro vybranou profesi/povolání, orientuje se v online databázích středních a vysokých škol (a kurzů celoživotního učení)
- používá vybrané webové stránky a portály pro získání a zpracování informací týkajících se poradenských služeb pro výběr povolání a souvisejícího studia (kariérové poradenství), včetně portálu úřadu práce
- sestavuje své osobní portfolio dovedností (kompetencí), zkušeností a úspěchů
- využívá digitální nástroje k prezentaci své osoby, svých dovedností a zkušeností v modelových situacích ze světa práce
Učivo:
- digitální zdroje o trhu práce a pro volbu povolání: portály o profesích a profesní přípravě, portály určené k hledání práce, s informacemi o trhu práce, náplň oborů SŠ, informace a poradenské služby; aplikace a videa o profesích, povoláních, podnikání; práce s profesními informacemi, využívání poradenských služeb
- digitální nástroje (sebe)hodnocení (testy, hry apod.)
- digitální osobní kariérové portfolio (např. pomocí cloudového úložiště nebo s využitím speciálních portálů, aplikací, sociálních sítí)
- sebeprezentace – digitální nástroje (např. aplikace pro prezentaci, video, osobní portfolio)
Žák:
- orientuje se v různých digitálních zdrojích pro volbu povolání a využívá je k sebepoznání, sebehodnocení a k orientaci v profesní nabídce
- na základě dostupných informací zvažuje vhodné povolání a možné kariérové cesty
- orientuje se v mapách povolání, tabulkách a grafech, vyhledává a dává do souvislostí informace z různých zdrojů, zdůvodní vybraný obor svého studia
- vyplní elektronické formuláře spojené s přihláškou na střední školu, orientuje se v online prostředí administrace přijímacího řízení
- sestavuje své osobní portfolio dovedností (kompetencí), zkušeností a úspěchů
- využívá digitální nástroje k prezentaci své osoby, svých dovedností a zkušeností v modelových situacích ze světa práce (uchazeč o práci, vizitka podnikatele OSVČ/freelancera, představení při vstupu do nového týmu...)
-
vyhledává (na internetu) informace o pracovních příležitostech v regionu, v modelové situaci odpoví na nabídku pracovní pozice, vytvoří s využitím připravených šablon (např. také Europass) životopis a motivační dopis v elektronické podobě pro konkrétní pracovní pozici
Učivo:
- vedení osobního kariérového portfolia (např. pomocí cloudového úložiště nebo s využitím speciálních portálů, aplikací, sociálních sítí)
- trh práce – další druhy profesí, povolání a pracovních činností
- volba profesní orientace – digitální nástroje hodnocení (testy, hry apod.); práce s profesními informacemi, využívání specializovaných webových portálů, aplikací a poradenských služeb
- možnosti vzdělávání – náplň středoškolských oborů vzdělávání, přijímací řízení
- zaměstnání a poradenství – mapy, tabulky a grafy povolání, problémy nezaměstnanosti, úřady práce
- zaměstnání – pracovní příležitosti v obci (regionu), způsoby hledání zaměstnání, psaní životopisu (v elektronické podobě), pohovor u zaměstnavatele, sebeprezentace
- podnikání – druhy a struktura organizací, nejčastější formy podnikání, drobné a soukromé podnikání, informační zdroje
Inspirace a tipy do výuky
Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.
Kurzy, konzultace a návod, jak na digi
Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR.
Kurzy pro člověk a svět práce
- Startovací balíček - Základy algoritmizace a programování
- Startovací balíček - Informační systémy pro 2. st. ZŠ
- Blokové programování ve Scratchi pro začátečníky
Nabídka podpory
Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:
- Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
- Workshopy pro celé sborovny
- Podpora přímo v regionu
- Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)
Tipy přesahující výuku jednoho předmětu
Radovan Mikeš: Informatické myšlení se dá rozvíjet i bez počítače
V tomto dílu podcastu Škola DIGI IN hostíme Radovana Mikeše, učitele informatiky ze základní školy Nerudova v Českých Budějovicích. Diskutujeme o jeho unikátních metodách výuky informatiky, zapojení digitálních technologií a inspirativních způsobech, jak přitáhnout studenty k informatice.
Anna Kačabová: Rozvíjíme podnikavost ve vzdělávání
Termín podnikavost je vnímaný ve společnosti rozdílně, proto je potřebné v tomto směru dělat osvětu – jedná se o určitý způsob přemýšlení, kdy svět kolem sebe vnímáme jako síť plnou příležitostí. Jakými způsoby lze podnikavost rozvíjet v rámci výuky?
Náměty do výuky – Digiškola
Ucelenou nabídku článků a tipů do výuky k člověku a světu práce najdete na Metodickém portále RVP.cz v části Digiškola.