Člověk a svět práce

2. stupeň

Člověk a svět práce a digitální technologie

Žáci využívají různé digitální technologie a digitální zdroje při volbě budoucího povolání, profesní přípravě či při sebehodnocení a sebeprezentaci. Speciálním nástrojem kariérového rozvoje žáka je jeho osobní portfolio dovedností, zkušeností, zájmů a úspěchů, které si sestavuje v digitální podobě. V rozšiřujícím tematickém okruhu si žáci osvojují práci s digitálními technologiemi, které pomáhají při spolupráci a komunikaci v týmu, při organizaci času a při řešení běžných pracovních úkolů a projektů.

Ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce rozvíjíme digitální kompetence žáků tím, že:

  • Povzbuzujeme žáky k používání digitálních technologií tvůrčím a inovativním způsobem, k nalézání, porovnávání a vyhodnocování různých variant řešení.
  • Vedeme žáky ke sdílení a prezentování záměrů, postupů a výsledků samostatné i skupinové práce.
  • Motivujeme žáky ke komunikaci v týmu při společných úkolech prostřednictvím různých digitálních technologií, k využívání online konferencí a sdíleného virtuálního pracovního prostoru.
  • Vedeme žáky k praktickému využívání zdrojů pro volbu povolání a trh práce, podnikání, poradenských služeb a souvisejících studií, včetně portálu Úřadu práce.
  • Při modelových situacích ze světa práce motivujeme žáky k tvorbě vlastního digitálního obsahu: osobní portfolio, životopis v elektronické podobě, prezentace, videa, videonávody, grafy, tabulky apod.
  • Vedeme žáky k vědomému utváření digitální identity vzhledem k budoucímu uplatnění na trhu práce. Učíme je vnímat, že každou svou akcí v digitálním prostředí zanechávají stopu.
Co by měl zvládnout žák na konci 9. ročníku?
  • Využívat digitální zdroje k posouzení svých schopností, pro orientaci v profesní nabídce a pro výběr vhodného vzdělávání.
  • Postupně si vytvářet osobní digitální portfolio dovedností, zkušeností, zájmů a úspěchů pro osobní a profesní rozvoj a sebeprezentaci.
  • Vybírat a využívat vhodné digitální nástroje při realizaci týmových pracovních úkolů a projektů, samostatně pracovat s kolaborativními nástroji: online schůzky, sdílený prostor, týmové nástěnky a weby, kalendáře, myšlenkové mapy, kancelářský balík apod.
  • Vědomě vytvářet digitální identitu vzhledem ke svému budoucímu uplatnění na trhu práce. Uvědomovat si, že každou akcí v digitálním prostředí zanecháváme stopu.
Co by měl zvládnout žák s lehkým mentálním postižením na konci 9. ročníku?
  • posoudí i s využitím digitálních zdrojů své možnosti v oblasti profesní, případně pracovní orientace s přihlédnutím k potřebám běžného života

Komentář: Tento výstup navazuje na stávající výstup v RVP ZV ČSP-9-8-02p a rozšiřuje jej do oblasti digitálního prostředí.

  • orientuje se v pracovních činnostech vybraných profesí, v učebních oborech a středních školách, využívá k tomu i digitální zdroje

Komentář: Tento výstup navazuje na stávající výstup v RVP ZV ČSP-9-8-01p a rozšiřuje jej do oblasti digitálního prostředí.

  • pracuje uživatelským způsobem s mobilními technologiemi v situacích, které odpovídají okruhu jeho zájmů a potřeb; využije vhodné digitální technologie při realizaci týmových pracovních úkolů, ke komunikaci a k prezentaci výsledků pracovních činností

Komentář: Tento výstup navazuje na stávající výstup v RVP ZV ČSP-9-7-03p a s vizí podpory projektové výuky a týmové spolupráce jej rozšiřuje do oblasti digitálního prostředí.

ukázka výchovných a vzdělávacích strategií

pro rozvoj digitálních kompetencí
  • pomáháme žákům utvářet profesní orientace a vedeme je k používání digitálních technologií a digitálních vzdělávacích zdrojů při volbě budoucího povolání a profesní přípravy
  • vedeme žáky k využití digitálních technologií při plánování jejich vzdělávací dráhy (na základě volby budoucího povolání)
  • motivujeme žáky k tomu, aby využívali digitální technologie k evidování vlastního pokroku a k aktivní práci s osobním kariérovým portfoliem
  • zařazujeme do výuky aktivity, které motivují žáky k užívání digitálních technologií tvůrčím a inovativním způsobem, k nalézání, porovnávání a vyhodnocování různých variant řešení a k prezentování a sdílení záměrů, postupů a výsledků samostatné i skupinové práce
  • motivujeme žáky ke komunikaci v týmu při společných úkolech prostřednictvím různých digitálních technologií, k využívání online konferencí a sdíleného virtuálního pracovního prostoru
  • vedeme žáky k záměrnému a promyšlenému využívání vhodných digitálních technologií k samostatné práci i práci v týmech při pracovních činnostech, laboratorních pracích a projektech, motivujeme je k využívání a tvorbě videonávodů
  • vedeme žáky k vědomému utváření digitální identity vzhledem k budoucímu uplatnění na trhu práce, učíme je vnímat, že každou svou akcí v digitálním prostředí zanechávají stopu

ukázka konkretizace výstupů

využití digitálních technologií

7. ročník

Žák:

  • vybere vhodné digitální zařízení a digitální nástroj ke komunikaci a spolupráci s ostatními ve vztahu k zadanému úkolu a složení skupiny
  • ovládá základní funkce digitální techniky, pracuje uživatelským způsobem s webovými i mobilními technologiemi, propojuje jednotlivá digitální zařízení
  • používá sdílené dokumenty, tabulky a sdílený prostor pro spolupráci

Učivo:

  • digitální technika – využití v různých pracovních činnostech a zaměstnáních
  • spolupráce v týmu (při realizaci projektů): sdílený prostor pro spolupráci, komunikační nástroje, sdílené dokumenty, tabulky
8. ročník

Žák:

  • připojí se k online schůzce, zrealizuje skupinovou videokonferenci
  • při organizaci své práce i při práci ve skupině používá elektronický kalendář a nástroj pro správu úkolů a poznámek
  • používá různé typy prezentačních nástrojů pro prezentaci své osoby a výsledků projektu či skupinové práce
  • chrání digitální techniku před poškozením
  • odstraňuje základní problémy při provozu digitálních zařízení
  • dodržuje základní hygienická a bezpečnostní pravidla a předpisy při práci s digitální technikou a poskytne první pomoc při úrazu

Učivo:

  • digitální technika – využití v různých pracovních činnostech a zaměstnáních, ochrana před poškozením, řešení jednoduchých technických závad, zásady bezpečnosti práce
  • řízení a organizace práce, spolupráce v týmu (při realizaci projektů): sdílený prostor pro spolupráci, komunikační nástroje, sdílené dokumenty, tabulky, kalendáře, plánování a správa úkolů, týmové nástěnky a weby...
  • sebeprezentace a prezentace výstupů projektů: offline i online aplikace pro prezentaci, jejich výhody a nevýhody ve vztahu k vybranému účelu

svět práce

8. ročník

Žák:

  • vyhledává na specializovaných portálech informace o vybraných profesích/povoláních a profesních dovednostech, interaktivně se seznamuje s pracovními činnostmi, nástroji a prostředím vybraných profesí
  • využívá testy, hry a speciální aplikace k sebepoznávání a k hodnocení svých schopností a dovedností
  • vyhledává informace o tom, jaká kvalifikace (a další vzdělávání) je předpokladem pro vybranou profesi/povolání, orientuje se v online databázích středních a vysokých škol (a kurzů celoživotního učení)
  • používá vybrané webové stránky a portály pro získání a zpracování informací týkajících se poradenských služeb pro výběr povolání a souvisejícího studia (kariérové poradenství), včetně portálu úřadu práce
  • sestavuje své osobní portfolio dovedností (kompetencí), zkušeností a úspěchů
  • využívá digitální nástroje k prezentaci své osoby, svých dovedností a zkušeností v modelových situacích ze světa práce

Učivo:

  • digitální zdroje o trhu práce a pro volbu povolání: portály o profesích a profesní přípravě, portály určené k hledání práce, s informacemi o trhu práce, náplň oborů SŠ, informace a poradenské služby; aplikace a videa o profesích, povoláních, podnikání; práce s profesními informacemi, využívání poradenských služeb
  • digitální nástroje (sebe)hodnocení (testy, hry apod.)
  • digitální osobní kariérové portfolio (např. pomocí cloudového úložiště nebo s využitím speciálních portálů, aplikací, sociálních sítí)
  • sebeprezentace – digitální nástroje (např. aplikace pro prezentaci, video, osobní portfolio)
9. ročník

Žák:

  • orientuje se v různých digitálních zdrojích pro volbu povolání a využívá je k sebepoznání, sebehodnocení a k orientaci v profesní nabídce
  • na základě dostupných informací zvažuje vhodné povolání a možné kariérové cesty
  • orientuje se v mapách povolání, tabulkách a grafech, vyhledává a dává do souvislostí informace z různých zdrojů, zdůvodní vybraný obor svého studia
  • vyplní elektronické formuláře spojené s přihláškou na střední školu, orientuje se v online prostředí administrace přijímacího řízení
  • sestavuje své osobní portfolio dovedností (kompetencí), zkušeností a úspěchů
  • využívá digitální nástroje k prezentaci své osoby, svých dovedností a zkušeností v modelových situacích ze světa práce (uchazeč o práci, vizitka podnikatele OSVČ/freelancera, představení při vstupu do nového týmu...)
  • vyhledává (na internetu) informace o pracovních příležitostech v regionu, v modelové situaci odpoví na nabídku pracovní pozice, vytvoří s využitím připravených šablon (např. také Europass) životopis a motivační dopis v elektronické podobě pro konkrétní pracovní pozici

Učivo:

  • vedení osobního kariérového portfolia (např. pomocí cloudového úložiště nebo s využitím speciálních portálů, aplikací, sociálních sítí)
  • trh práce – další druhy profesí, povolání a pracovních činností
  • volba profesní orientace – digitální nástroje hodnocení (testy, hry apod.); práce s profesními informacemi, využívání specializovaných webových portálů, aplikací a poradenských služeb
  • možnosti vzdělávání – náplň středoškolských oborů vzdělávání, přijímací řízení
  • zaměstnání a poradenství – mapy, tabulky a grafy povolání, problémy nezaměstnanosti, úřady práce
  • zaměstnání – pracovní příležitosti v obci (regionu), způsoby hledání zaměstnání, psaní životopisu (v elektronické podobě), pohovor u zaměstnavatele, sebeprezentace
  • podnikání – druhy a struktura organizací, nejčastější formy podnikání, drobné a soukromé podnikání, informační zdroje

Inspirace a tipy do výuky

Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.

Digitální detektivové – bankovní identita a bezpečnost

Aktivita se zaměřuje na rozšíření povědomí žáků o bankovní identitě (BankID) jako klíčovém aspektu internetové bezpečnosti. Součástí je také poskytování důležitých informací o obecných zásadách ochrany při používání internetu.

Online kariérové portfolio jako součást školního kurikula

Na kariérové portfolio lze nahlížet jako na celoživotní nástroj pro řízení vlastní kariéry, od školního věku přes rozvoj kariéry v různých pracovních kontextech, změnu práce a další rozvoj a vzdělávání po celý život

Kurzy, konzultace a návod, jak na digi

Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR. 

Kurzy pro člověk a svět práce

  • Startovací balíček - Základy algoritmizace a programování
  • Startovací balíček - Informační systémy pro 2. st. ZŠ
  • Blokové programování ve Scratchi pro začátečníky

Nabídka podpory

Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:

  • Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
  • Workshopy pro celé sborovny
  • Podpora přímo v regionu
  • Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)

Tipy přesahující výuku jednoho předmětu 

Radovan Mikeš: Informatické myšlení se dá rozvíjet i bez počítače

V tomto dílu podcastu Škola DIGI IN hostíme Radovana Mikeše, učitele informatiky ze základní školy Nerudova v Českých Budějovicích. Diskutujeme o jeho unikátních metodách výuky informatiky, zapojení digitálních technologií a inspirativních způsobech, jak přitáhnout studenty k informatice.

Jan Juříček (ZŠ Strossmayerovo nám, robotika): Stále se objevují nové výzvy. V robotice musíte experimentovat

„Když máte s technologiemi možnost pracovat s žáky dva dny v kuse, tak se toho dá naučit opravdu hodně a můžete jít do hloubky, “ říká zástupce ředitele Jan Juříček.

Anna Kačabová: Rozvíjíme podnikavost ve vzdělávání

Termín podnikavost je vnímaný ve společnosti rozdílně, proto je potřebné v tomto směru dělat osvětu – jedná se o určitý způsob přemýšlení, kdy svět kolem sebe vnímáme jako síť plnou příležitostí. Jakými způsoby lze podnikavost rozvíjet v rámci výuky?

Náměty do výuky – Digiškola

Ucelenou nabídku článků a tipů do výuky k člověku a světu práce najdete na Metodickém portále RVP.cz v části Digiškola.