Cizí jazyk
2. stupeň
Cizí jazyk a digitální technologie
Začlenění digitálních technologií do vyučovacího předmětu Cizí jazyk poskytuje nové možnosti všem aktérům, tedy učitelům i žákům. Rozšiřují možnosti osvojení cizího jazyka a rozvíjení digitální gramotnosti prací s digitalizovanými daty různého typu (číselná, textová, zvuková, obrazová, multimediální data). Digitální technologie napomáhají rozvíjet jazykové dovednosti žáků, a to nejen v oblasti recepce, ale i produkce. Digitální technologie v cizích jazycích podporují aktivní využívání osvojovaného jazyka, komunikaci v daném jazyce a vedou žáka k tvořivému využití jazyka, čímž žáka motivují a vyvolávají pocit, že jazyk je k užitku. Zvládnutí cizího jazyka při současném využívání digitálních technologií usnadňuje žákům orientaci v online prostředí, umožňuje lepší přístup k informacím a dovoluje navazovat kontakty v širokém spektru, čímž je umožněna vyšší mobilita žáků a jejich všestrannější a rychlejší orientace v současném světě.
V cizím jazyce rozvíjíme digitální kompetenci žáků tím, že:
- Vedeme žáky ke kritickému myšlení při práci s cizojazyčnými informačními zdroji, k samostatnému vyhledávání a zpracování informací a také k posuzování důvěryhodnosti zdrojů.
- Motivujeme žáky k dalšímu digitálnímu zpracovávání, ukládání, zálohování a sdílení získaných informací, k respektu autorských práv a k osvojování si zvyku uvádět bibliografické zdroje při šíření informací jiných autorů.
- Navozujeme situace pro vytváření materiálů v digitální podobě: reklamy, jízdenky, formuláře, jídelní lístky, ubytování apod.
- Vedeme žáky k práci s vybranými internetovými aplikacemi, které jsou určeny pro studium cizího jazyka – například k využívání online slovníků.
- Využíváme digitální nástroje a služby, které jsou ve škole k dispozici, pro zefektivnění cizojazyčné komunikace s žáky.
- Zvyšujeme jazykové sebevědomí žáků pomocí vhodně nastavených parametrů výuky a hodnocení i s použitím digitálních nástrojů (Evropské jazykové portfolio https://ejp.rvp.cz/).
Při naplňování doporučených bodů výše je potřeba dbát na přizpůsobení jazykové úrovně žáka (SERR).
-
Respektovat autorská práva cizojazyčných zdrojů: zásady citování zdrojů, problematika plagiátorství apod.
-
Adekvátním způsobem reagovat na písemné sdělení v tištěné i elektronické podobě
-
Vyhledávat a využívat konkrétní informace v jednoduchých autentických zdrojích a vytvářet vlastní materiály: reklamy, jízdenky, formuláře, jídelní lístky, ubytování apod.
-
Osvojené jazykové znalosti a dovednosti dále rozvíjet v každodenním životě: komunikace a sdílení na sociálních sítích, hraní her, sledování cizojazyčných videí a filmů, porozumění online článkům a blogům apod.
-
Cizí jazyk
- reaguje na jednoduchá písemná sdělení, která se týkají jeho osoby, v tištěné podobě, za použití klávesnice pro daný jazyk i v elektronické podobě
-
Další cizí jazyk
- reaguje na jednoduchá písemná sdělení, která se týkají jeho osoby, v elektronické podobě za použití klávesnice pro daný jazyk
ukázka výchovných a vzdělávacích strategií
- klademe důraz na osvojení cizího jazyka při současném využívání digitálních technologií, učíme žáky vyhledávat informace v daném cizím jazyce a tyto informace vyhodnocovat a dále zpracovávat
- vedeme žáky ke sledování jejich pokroku při používání vhodných online nástrojů (např. Evropské jazykové portfolio) a motivujeme je k využívání těchto nástrojů k dosahování vyšších úrovní podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky
- usilujeme o podporu komunikativních dovedností žáků prostřednictvím různých digitálních technologií, vedeme žáky k využívání programů, aplikací a webových stránek pro osvojování slovní zásoby a správné výslovnosti
- motivujeme žáky k aktivnímu vyjádření jejich názoru a komentáře, popřípadě reakci na názory jiných v modelových situacích na sociálních sítích prostřednictvím digitálních technologií
ukázka konkretizace výstupů
cizí jazyk
6. ročník:
Žák:
- odpoví na textovou zprávu nebo e-mail týkající se osvojovaných témat
- vyplní elektronický formulář týkající se jeho osoby
Učivo:
- elektronické formuláře online – osobní údaje
7. ročník:
Žák:
- napíše a odpoví na e-mail týkající se osvojovaných témat
- vyplní elektronický formulář týkající se jeho osoby, rodiny a kamarádů
Učivo:
- e-mail, výhody a nevýhody osobní komunikace, elektronický formulář online (přihlášky, dotazníky apod.)
8. ročník:
Žák:
- komunikuje v modelových situacích (pro sociální sítě) o osvojovaných tématech
- napíše komentář a vyjádří souhlas nebo nesouhlas s textem blogu nebo jiným komentářem
Učivo:
- pravidla diskuse online; korektní a nekorektní vystupování; vyjádření názoru, souhlasu, podpory nebo nespokojenosti
9. ročník:
Žák:
- napíše komentář k modelovému blogu nebo příspěvku na sociální síti a v komentáři zdůvodní svůj postoj
- sdílí informace o svých zájmech
- zhodnotí své jazykové dovednosti v Evropském jazykovém portfoliu
Učivo:
- evropské jazykové portfolio; vyjádření názoru; způsoby argumentace a kritiky; elektronická mobilní zařízení – funkce a aplikace; pravidla diskuse online; korektní a nekorektní vystupování; vyjádření názoru, souhlasu, podpory nebo nespokojenosti
6. ročník:
Žák:
- využívá internetová úložiště pro materiály k osvojení slovní zásoby, gramatiky a výslovnosti
- používá elektronické slovníky
Učivo:
- internetová úložiště a materiály k osvojení slovní zásoby, gramatiky a výslovnosti; elektronické slovníky
7. ročník:
Žák:
- používá elektronické výkladové slovníky pro práci s textem
Učivo:
- práce s elektronickými slovníky, vyhledávání slovní zásoby a významu slov
8. ročník:
Žák:
- rozvíjí své jazykové prostředky a jazykové dovednosti prostřednictvím online výukových aplikací nebo instalovaného softwaru (Word Manager aj.)
- pro práci s textem využívá Wikipedii
Učivo:
- softwarové aplikace, jejich ovládání, terminologie k práci s novými technologiemi v daném jazyce
9. ročník:
Žák:
- používá různé digitální nástroje (počítač, tablet, interaktivní tabuli aj.) podporující výuku cizího jazyka
- vyhledává doplňující informace k osvojovaným tématům na internetu
Učivo:
- digitální nástroj, znalost terminologie v daném jazyce, práce s prohlížečem
další cizí jazyk
Žák:
- vede si elektronický slovníček s osvojovanou slovní zásobou
- napíše krátkou textovou zprávu, ve které uvede informaci o místě a čase
Učivo:
- interaktivní výukové materiály, práce s elektronickým slovníkem, terminologie daného jazyka pro práci digitálními technologiemi
Žák:
- napíše krátký e-mail o své osobě, rodině a svých zájmech
- vyplní jednoduchý elektronický formulář týkající se základních osobních údajů
Učivo:
- bezpečnost při práci s online aplikacemi; elektronické formuláře – osobní údaje, vytvoření hesla apod.
Inspirace a tipy do výuky
Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.
Píšeme e-mail do budoucnosti
Výuková aktivita se věnuje psaní e-mailu v hodinách cizího jazyka. Aktivita zahrnuje práci se vzorovým e-mailem, fráze potřebné pro napsání e-mailu, tvorbu vlastního e-mailu. Jednotlivé úkoly rozvíjejí komunikační dovednosti žáků, poskytují strukturovaný přístup k učení psaní e-mailů v němčině a podporují komunikaci a spolupráci mezi žáky.
Kurzy, konzultace a návod, jak na digi
Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR.
Kurzy pro cizí jazyk
- Význam pohybu v rozvoji správné výslovnosti
- Digihrátky
- Canva pro začátečníky se zaměřením na rozvoj digitálních kompetencí žáků
- Nebojme se digi!
- I když nejsem jazykář, mohu učit metodou CLIL
Nabídka podpory
Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:
- Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
- Workshopy pro celé sborovny
- Podpora přímo v regionu
- Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)
Tipy přesahující výuku jednoho předmětu
FactCZech: Žerte brouky! aneb Jak si poradit s euromýty
Lekce se zaměřuje na tzv. euromýty, hoaxy, které představují Evropskou unii jako nevěrohodnou a arogantní organizaci, která kombinací manipulativních a direktivních nástrojů vnucuje evropským občanům změnu jejich hodnotové orientace i zažitého životního stylu.
Mediace v cizích jazycích? Konečně!
Jazykové vzdělávání ve školách v České republice vychází z RVP ZV a Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Jeho aktualizované Doplňkové vydání z roku 2020 přináší tematický okruh mediace. Mediace se v souladu s tímto dokumentem promítá i do návrhu revize RVP ZV. Je však velice pravděpodobné, že už jste na mnohé mediační aktivity narazili i ve svých učebnicích nebo jiných metodických materiálech. Tento příspěvek přináší ukázku jednoho z možných využití tohoto konceptu – konkrétně opětovné zpracování již existujícího textu. A také pár informací o tom, co to ta mediace ve výuce cizích jazyků vlastně je.
Náměty do výuky – Digiškola
Ucelenou nabídku článků a tipů do výuky k cizímu jazyku najdete na Metodickém portále RVP.cz v části Digiškola.