Cizí jazyk

2. stupeň

Cizí jazyk a digitální technologie

Začlenění digitálních technologií do vyučovacího předmětu Cizí jazyk poskytuje nové možnosti všem aktérům, tedy učitelům i žákům. Rozšiřují možnosti osvojení cizího jazyka a rozvíjení digitální gramotnosti prací s digitalizovanými daty různého typu (číselná, textová, zvuková, obrazová, multimediální data). Digitální technologie napomáhají rozvíjet jazykové dovednosti žáků, a to nejen v oblasti recepce, ale i produkce. Digitální technologie v cizích jazycích podporují aktivní využívání osvojovaného jazyka, komunikaci v daném jazyce a vedou žáka k tvořivému využití jazyka, čímž žáka motivují a vyvolávají pocit, že jazyk je k užitku. Zvládnutí cizího jazyka při současném využívání digitálních technologií usnadňuje žákům orientaci v online prostředí, umožňuje lepší přístup k informacím a dovoluje navazovat kontakty v širokém spektru, čímž je umožněna vyšší mobilita žáků a jejich všestrannější a rychlejší orientace v současném světě.

V cizím jazyce rozvíjíme digitální kompetenci žáků tím, že:

  • Vedeme žáky ke kritickému myšlení při práci s cizojazyčnými informačními zdroji, k samostatnému vyhledávání a zpracování informací a také k posuzování důvěryhodnosti zdrojů.
  • Motivujeme žáky k dalšímu digitálnímu zpracovávání, ukládání, zálohování a sdílení získaných informací, k respektu autorských práv a k osvojování si zvyku uvádět bibliografické zdroje při šíření informací jiných autorů.
  • Navozujeme situace pro vytváření materiálů v digitální podobě: reklamy, jízdenky, formuláře, jídelní lístky, ubytování apod.
  • Vedeme žáky k práci s vybranými internetovými aplikacemi, které jsou určeny pro studium cizího jazyka – například k využívání online slovníků.
  • Využíváme digitální nástroje a služby, které jsou ve škole k dispozici, pro zefektivnění cizojazyčné komunikace s žáky.
  • Zvyšujeme jazykové sebevědomí žáků pomocí vhodně nastavených parametrů výuky a hodnocení i s použitím digitálních nástrojů (Evropské jazykové portfolio https://ejp.rvp.cz/).

Při naplňování doporučených bodů výše je potřeba dbát na přizpůsobení jazykové úrovně žáka (SERR).

Co by měl zvládnout žák na konci 9. ročníku?
  • Respektovat autorská práva cizojazyčných zdrojů: zásady citování zdrojů, problematika plagiátorství apod.

  • Adekvátním způsobem reagovat na písemné sdělení v tištěné i elektronické podobě

  • Vyhledávat a využívat konkrétní informace v jednoduchých autentických zdrojích a vytvářet vlastní materiály: reklamy, jízdenky, formuláře, jídelní lístky, ubytování apod.

  • Osvojené jazykové znalosti a dovednosti dále rozvíjet v každodenním životě: komunikace a sdílení na sociálních sítích, hraní her, sledování cizojazyčných videí a filmů, porozumění online článkům a blogům apod.

Co by měl zvládnout žák s lehkým mentálním postižením na konci 9. ročníku?
  • Cizí jazyk

    • reaguje na jednoduchá písemná sdělení, která se týkají jeho osoby, v tištěné podobě, za použití klávesnice pro daný jazyk i v elektronické podobě
  • Další cizí jazyk

    • reaguje na jednoduchá písemná sdělení, která se týkají jeho osoby, v elektronické podobě za použití klávesnice pro daný jazyk

ukázka výchovných a vzdělávacích strategií

pro rozvoj digitální kompetencí
  • klademe důraz na osvojení cizího jazyka při současném využívání digitálních technologií, učíme žáky vyhledávat informace v daném cizím jazyce a tyto informace vyhodnocovat a dále zpracovávat
pro rozvoj kompetencí k učení
  • vedeme žáky ke sledování jejich pokroku při používání vhodných online nástrojů (např. Evropské jazykové portfolio) a motivujeme je k využívání těchto nástrojů k dosahování vyšších úrovní podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky
pro rozvoj kompetencí komunikativních
  • usilujeme o podporu komunikativních dovedností žáků prostřednictvím různých digitálních technologií, vedeme žáky k využívání programů, aplikací a webových stránek pro osvojování slovní zásoby a správné výslovnosti
  • motivujeme žáky k aktivnímu vyjádření jejich názoru a komentáře, popřípadě reakci na názory jiných v modelových situacích na sociálních sítích prostřednictvím digitálních technologií

ukázka konkretizace výstupů

cizí jazyk

psaní

6. ročník:

Žák:

  • odpoví na textovou zprávu nebo e-mail týkající se osvojovaných témat
  • vyplní elektronický formulář týkající se jeho osoby

Učivo:

  • elektronické formuláře online – osobní údaje

7. ročník:

Žák:

  • napíše a odpoví na e-mail týkající se osvojovaných témat
  • vyplní elektronický formulář týkající se jeho osoby, rodiny a kamarádů

Učivo:

  • e-mail, výhody a nevýhody osobní komunikace, elektronický formulář online (přihlášky, dotazníky apod.)

8. ročník:

Žák:

  • komunikuje v modelových situacích (pro sociální sítě) o osvojovaných tématech
  • napíše komentář a vyjádří souhlas nebo nesouhlas s textem blogu nebo jiným komentářem

Učivo:

  • pravidla diskuse online; korektní a nekorektní vystupování; vyjádření názoru, souhlasu, podpory nebo nespokojenosti

9. ročník:

Žák:

  • napíše komentář k modelovému blogu nebo příspěvku na sociální síti a v komentáři zdůvodní svůj postoj
  • sdílí informace o svých zájmech
  • zhodnotí své jazykové dovednosti v Evropském jazykovém portfoliu

Učivo:

  • evropské jazykové portfolio; vyjádření názoru; způsoby argumentace a kritiky; elektronická mobilní zařízení – funkce a aplikace; pravidla diskuse online; korektní a nekorektní vystupování; vyjádření názoru, souhlasu, podpory nebo nespokojenosti
čtení s porozuměním

6. ročník:

Žák:

  • využívá internetová úložiště pro materiály k osvojení slovní zásoby, gramatiky a výslovnosti
  • používá elektronické slovníky

Učivo:

  • internetová úložiště a materiály k osvojení slovní zásoby, gramatiky a výslovnosti; elektronické slovníky

7. ročník:

Žák:

  • používá elektronické výkladové slovníky pro práci s textem

Učivo:

  • práce s elektronickými slovníky, vyhledávání slovní zásoby a významu slov

8. ročník:

Žák:

  • rozvíjí své jazykové prostředky a jazykové dovednosti prostřednictvím online výukových aplikací nebo instalovaného softwaru (Word Manager aj.)
  • pro práci s textem využívá Wikipedii

Učivo:

  • softwarové aplikace, jejich ovládání, terminologie k práci s novými technologiemi v daném jazyce

9. ročník:

Žák:

  • používá různé digitální nástroje (počítač, tablet, interaktivní tabuli aj.) podporující výuku cizího jazyka
  • vyhledává doplňující informace k osvojovaným tématům na internetu

Učivo:

  • digitální nástroj, znalost terminologie v daném jazyce, práce s prohlížečem

další cizí jazyk

8. ročník

Žák:

  • vede si elektronický slovníček s osvojovanou slovní zásobou
  • napíše krátkou textovou zprávu, ve které uvede informaci o místě a čase

Učivo:

  • interaktivní výukové materiály, práce s elektronickým slovníkem, terminologie daného jazyka pro práci digitálními technologiemi
9. ročník

Žák:

  • napíše krátký e-mail o své osobě, rodině a svých zájmech
  • vyplní jednoduchý elektronický formulář týkající se základních osobních údajů

Učivo:

  • bezpečnost při práci s online aplikacemi; elektronické formuláře – osobní údaje, vytvoření hesla apod.

Inspirace a tipy do výuky

Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.

Life in 2100

Žáci pracují ve skupinách po 4–5 členech, kdy v PowerPointu vytvoří návrh, jak by mohl vypadat život na naší planetě v roce 2100. Každá skupina pracuje s konkrétní oblastí (např. vesmír, sport, vzdělávání apod.), kterou si sama vybere.

Píšeme e-mail do budoucnosti

Výuková aktivita se věnuje psaní e-mailu v hodinách cizího jazyka. Aktivita zahrnuje práci se vzorovým e-mailem, fráze potřebné pro napsání e-mailu, tvorbu vlastního e-mailu. Jednotlivé úkoly rozvíjejí komunikační dovednosti žáků, poskytují strukturovaný přístup k učení psaní e-mailů v němčině a podporují komunikaci a spolupráci mezi žáky.

Kurzy, konzultace a návod, jak na digi

Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR. 

Kurzy pro cizí jazyk

  • Význam pohybu v rozvoji správné výslovnosti
  • Digihrátky
  • Canva pro začátečníky se zaměřením na rozvoj digitálních kompetencí žáků
  • Nebojme se digi!
  • I když nejsem jazykář, mohu učit metodou CLIL

Nabídka podpory

Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:

  • Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
  • Workshopy pro celé sborovny
  • Podpora přímo v regionu
  • Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)

Tipy přesahující výuku jednoho předmětu 

Ať se každý žák dostane v hodině angličtiny ke slovu

Podcast informuje o možnostech využití digitálních technologií při výuce angličtiny.

FactCZech: Žerte brouky! aneb Jak si poradit s euromýty

Lekce se zaměřuje na tzv. euromýty, hoaxy, které představují Evropskou unii jako nevěrohodnou a arogantní organizaci, která kombinací manipulativních a direktivních nástrojů vnucuje evropským občanům změnu jejich hodnotové orientace i zažitého životního stylu.

Mediace v cizích jazycích? Konečně!

Jazykové vzdělávání ve školách v České republice vychází z RVP ZV a Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Jeho aktualizované Doplňkové vydání z roku 2020 přináší tematický okruh mediace. Mediace se v souladu s tímto dokumentem promítá i do návrhu revize RVP ZV. Je však velice pravděpodobné, že už jste na mnohé mediační aktivity narazili i ve svých učebnicích nebo jiných metodických materiálech. Tento příspěvek přináší ukázku jednoho z možných využití tohoto konceptu – konkrétně opětovné zpracování již existujícího textu. A také pár informací o tom, co to ta mediace ve výuce cizích jazyků vlastně je.

Náměty do výuky – Digiškola

Ucelenou nabídku článků a tipů do výuky k cizímu jazyku najdete na Metodickém portále RVP.cz v části Digiškola.