Aktuality
Vyberte si téma, co vás zajímá:
Lidi jsou lidi, práce na technické podpoře je očistcem, míní experti v podcastu NPI
Práce s lidmi patří k jedněm z nejtěžších povolání a je přitom jedno, jestli s nimi komunikujete v gastronomii nebo třeba na technické podpoře. Přesto experti z Národního pedagogického institutu – Václav Maněna a Pavel Matějíček – v podcastu KYBcast přiznávají, že coby operátoři na podpoře jste vystaveni neustále negaci. „Životnost těchto lidí bývá asi tři roky,“ přiznává Matějíček, který tuto práci v minulosti sám vykonával.
Informační gramotnost je dnes důležitá stejně jako vzduch. Je to bojová doména, přiznal plukovník Zelinka na konferenci DigiSeč
Patří mezi základní stavební kameny společnosti, shodli se nad informační gramotností novinář Jaroslav Spurný z Respektu a plukovník Ivo Zelinka, velitel Skupiny kybernetických a informačních sil Armády ČR. Zatímco podle žurnalisty dnes již nelze mnohdy informace ověřovat z více zdrojů, bývalý výsadkář na učitelské konferenci DigiSeč varoval před mediální negramotností.
Ani dynamit nemusí být nebezpečný, záležet bude na tom, jak se k umělé inteligenci postaví lidé a hlavně kantoři
Umělé inteligence (AI) není potřeba se bát, ale měli bychom se mít na pozoru, k čemu ji kdo používá. Stejně jako dynamit totiž může mít pozitivní i negativní vliv, říká v rozhovoru IT expert a středoškolský pedagog Václav Maněna. Popisuje, jak k nové technologii přistupují kantoři, nebo jak by se měla proměnit výuka v digitální době a zabrousí i do témat digitálních závislostí nebo svého podcastu KYBcast, který vede s kolegou Pavlem Matějíčkem.
Kybersvět není spouštěč, ale zesilovač. U dětí je potřeba rozvíjet dovednost užívat technologie ke svému prospěchu a zdraví
Technologie samy o sobě nejsou dobré nebo špatné, záleží na tom, jak a k čemu je využíváme. Většina toho, co se děje online, je jen zrcadlem toho, co se děje offline. V kyberprevenci je klíčová vzájemná důvěra dětí a rodičů, ale i učitel může sehrát významnou roli. Pouhými zákazy děti spíše vystavujeme větší zranitelnosti.
Ani nejnovější mobily neobstojí proti aktuálním hrozbám, varují experti KYBcastu Maněna s Matějíčkem
Přestože necelé dvě třetiny lidí vlastní mobily s operačním systémem android, jsou jejich zařízení zranitelná vůči hrozbám zvenčí. V bezpečí nejsou ovšem ani přístroje od Applu, byť je jejich ochrana o něco vyšší. Shodli se na tom IT experti Václav Maněna s Pavlem Matějíčkem v podcastu KYBcast. Zmínili také, že mobil obsahuje naše nejcitlivější data
Umělá inteligence kantory nenahradí, uklidňuje pedagogy expert z NPI
Rychlý nástup umělé inteligence (AI) mnoho učitelů zaskočil. Školství tak nyní stojí na rozcestí, jak se k AI postavit. Využívat, nebo odmítnout?
Mami, unesli mě. Zaplať, prosím. Do podvodů se nově zapojuje už i umělá inteligence
Přestože světově sahají začátky telefonních podvodů do šedesátých let minulého století, u nás zažívají boom až nyní. Nicméně nejde o období covidu-19, jak by se na první pohled mohlo zdát, problém nastal o pár let dříve. Odborníci z Národního pedagogického institutu varují nejenom před nebezpečím na internetu, ale i digitální stopou, kterou tam většina lidí zanechává.
Nejen příchod ChatGPT nás nutí k rozvoji digitálních dovedností i ostražitosti. Umělá inteligence totiž „pěkně kecá”
Všechna témata v oblasti digitalizace a vzdělávání nyní válcuje umělá inteligence (AI) a jako většina technologií má svá pozitiva i negativa. Hodí se k tvorbě nového multimediálního obsahu, ke generování nápadů, může nám být oponentem v diskuzi. Jen jí nesmíme bezmezně věřit. Musíme být také opatrní v tom, jaké údaje do nástrojů AI zadáváme a na co se ptáme.
Lidskost nás s dětmi může sblížit, vyzkoušeli si kantoři na DIGI roadshow
Ani sebelepší příprava na vyučování nemusí zajistit ve třídě úspěch, do hry totiž vždy vstupují proměnné, které nelze dopředu ovlivnit. Je jedno, jestli jde o selhání techniky v dané učebně, nevolnost některého z žáků nebo únavu kolektivu na konci náročného dne. S tím vším by si měli pedagogové poradit.
WhatsApp nikdy nespí
V rámci našeho povídání s intuitivním učitelem, lektorem a „uklidňovatelem“ dětí i dospělých Janem Kršňákem o Digidětech ve školách jsme se věnovali různým tématům z oblasti digitálních technologií a sociálních sítí. Kromě hledání společné cesty a vzájemného pochopení mezi žáky, učiteli a rodiči, jsme se pozastavili i nad riziky, kterých je potřeba se vyvarovat. Jednou z takových rizikových aplikací je kupříkladu hojně využívaný WhatsApp. Co je na něm tak problematického?
TikTok je králičí nora a před ztrátou v ní nás může zachránit pohyb
Nekončící záplava krátkých videí šitá přímo na míru našemu vkusu i náladě vytváří hlubokou králičí noru. Často v ní dokážeme ztratit hlavu na dlouhé hodiny a někdy si ani neuvědomíme, jak významně mění naší psychiku. V souboji o pozornost učitelé TikToku konkurovat nemohou. Jak v tomto směru žákům pomoci a lze TikTok smysluplně využívat ve školách?
V DIGIakcích ukázaly školy školám mnoho tipů a inspirace pro zlepšení digikompetencí učitelů i žáků
Rok 2023 přinesl celkem 37 DIGIakcí, které pořádaly aktivní školy spolu s Národním pedagogickým institutem ČR (NPI) a dalšími partnery. Akce probíhaly formou „učitelé učitelům“, kde hlavní podstatou bylo sdílení načerpaných zkušeností dobré praxe a motivování kolegů k novým a inovativním přístupům v digitálním vzdělávání. Jako skvělá příležitost se pro školy jeví také možnost podpory ze strany NPI, který má ve svém týmu celou řadu odborných lektorů a konzultantů.
Digitální děti ve školách hledají víc než jen informace
Naše společnost je provázána s digitálními technologiemi natolik, že život bez nich je neodmyslitelný. Přináší nám komfortnější život, ale zároveň nás v něm dokáže utopit přemírou podnětů, obsahu a informací. To významně ovlivňuje nejen nás, dospělé, ale také naše děti a jejich psychický vývoj, a mimo jiné vytváří výzvy pro změny ve vzdělávání. Tématem našeho podcastu se staly digitální děti. Jak současná situace formuje nás i naše spojení s žáky? Mají sociální sítě pozitivní využití při výuce?
Jak ušetřit ve škole čas nad správou IT zařízení? Počítače může centrálně ovládat i ICT koordinátor, ujišťuje IT guru Sukeník z NPI ČR
Dokud měly školy jen několik málo kusů techniky, jejich servis nebyl příliš náročný. Jenže v situaci, kdy má škola například 200 tabletů, je jejich obsluha náročnější.
Nadšení učitelů pro výuku mi vhání slzy do očí, přiznává Jan Schönbauer
AI je podle Jana Schönbauera asistent, nikoliv nepřítel. Se svým podcastem Škola DIGI IN jezdí křížem krážem po republice a zpovídá pedagogické průkopníky v digitálních technologiích a umělé inteligenci. Někdy za kantory zavítá domů na bio zahrádku, jindy třeba do učebny hudebky.
Zábavné digitální hrátky do výuky – vytvořte si své virtuální muzeum, zkoumejte mozek v rozšířené realitě a další nápady
U kulatého stolu se pravidelně scházíme s pedagogy a vzájemně se obohacujeme o zajímavé nápady a zkušenosti. Tentokrát jsme se zabývali tématem digihrátek a podívali jsme se na to, jak do běžné výuky zapojit digitální technologie.
Program lednové DIGI roadshow v krajích
Na DIGI roadshow se tentokrát zaměříme na tolik diskutované kancelářské programy. Budeme hledat, kde a jak učit žáky pracovat s texty, tabulkami, grafikou nebo prezentacemi napříč jednotlivými předměty a obory. Přidejte se k nám 30. ledna 2024 na krajských pracovištích NPI ČR.
Kulatý stůl – Digihrátky – učení, které žáky baví
Sledujte záznam živě streamované debaty z 13. prosince 2023. Dozvíte se, jak zajímavé a hravé dokážou být vzdělávací aktivity, které mohou žáci díky technologiím dělat v rámci různých předmětů, projektů či mezipředmětových vztahů.