Zdravotní analýza i sestavení tréninkového plánu na míru díky digitálním technologiím
29. 4. 2024
Chytré fitness hodinky jsou v naší společnosti rozšířené, oblíbené, mnohé z nich i finančně dostupné. Petr Hlinka, učitel tělocviku z Dobříše, se s námi podělil o své nápady, jak učí žáky využívat jejich potenciál nejen v oblasti zdravotní, ale také sportovní.
Všechno má svůj čas
Petr Hlinka doporučuje začít s takovými změnami pomalu, třeba v podobě nějakého projektu, ideálně ve dvouhodinové výuce, pokud je to možné. Je důležité věnovat čas představení té technologie a vysvětlení, jak se s ní pracuje. To je vhodné spojit s vyhledáváním informací, kdy si žáci zkusí na některé věci přijít postupně sami. V rámci hodin postupně dochází ke konkrétnímu zapojování hodinek, kdy si například žáci při cvičení vzájemně hlásí a kontrolují tep.
Vnímejme svůj srdeční tep
Hlídat si při cvičení svůj srdeční tep a „zvědomit si“, jak se u toho cítíme, je důležité. Pomáhá nám to i při sestavování vlastního cvičebního plánu a tréninku. Pomocí hodinek si lze hlídat intervalový trénink jako například skákání přes švihadlo.
Technika správného dřepu s telefonem
Jednou z dalších možností je zapojit do výuky telefony k tomu, aby si žáci sami mohli vyhodnotit, zda cviky provádí správně. Taková aktivita by mohla začít tím, že by jim vyučující předvedli, jak má technicky správně probíhat dřep. Žáci by si následně zkusili dřep vykonat a zaznamenat si své počiny na video či fotku. Následně by se snažili analyzovat svůj výkon vzhledem k předloze a pokusili by se najít, kde a v čem je potřeba cvik změnit, upravit.
Vlastní software s ohledem na individualizaci
Technologie by podle Petra Hlinky neměly v hodinách tělesné výchovy být neustále, ale občasně by se do nich zapojovat měly, protože jejich přínos je významný. Pokud vás zajímají podrobnosti, případně další nápady do výuky, doporučujeme si podcast Škola DIGI IN poslechnout celý. Stačí navštívit YouTube kanál Národního pedagogického institutu, případně další podcastové platformy.