Jak chránit děti před nebezpečnými výzvami na internetu?
17. 3. 2025
Nebezpečné výzvy nejsou výmyslem digitálního věku – existovaly i před internetem. Tehdy se k nim však dostalo jen pár dětí. Problémem dnešního světa je, že se k videu na Tiktoku dostanou desítky až stovky tisíc dětí, které jsou výzvami fascinované a hrozí u nich, že budou výzvu napodobovat a neodhadnou její rizika. V dalším díle KYBcastu toto téma rozebírají Václav Maněna a Kamil Kopecký.
Přehrajte si 4. epizodu 4. série KYBcastu
Modrá velryba? Všechno špatně
Častým zdrojem výzev jsou influenceři, ale zdrojů je více. Kamil Kopecký vzpomíná na jeden známý příklad z roku 2017, tzv. Modrou velrybu, která se objevila nejdříve v médiích, ve kterých před ní dokonce varovala policie. Mělo jít údajně o výzvu, jejíž součástí bylo i sebepoškozování dětí a další nebezpečné jevy. Ukázalo se ale, že šlo o hoax. A šlo také o ukázkový případ, jak se k šíření informací nemá přistupovat. Z médií se informace o údajné výzvě dostala mezi influencery, kteří o tom pak informovali děti. Ti se tak s informacemi často setkali poprvé. Varování před Modrou velrybou bylo navíc vydané před Velikonocemi, kdy bylo několik dní volno a informace si tak žila vlastním životem a nebylo ji možné nijak dementovat. Poučení je jasné: je nebezpečné medializovat něco, co nemáme ověřené.
Výzvy nemusí být jen nebezpečné. V online světě najdeme i výzvy pozitivní, které se týkají např. zábavy nebo sportovní aktivity. Častým zdrojem pozitivních výzev mohou být a často jsou právě učitelé. Viděli jsme to ve velké míře v období pandemie covidu. Šlo zejména o výzvy, aby děti chodily ven a např. dělaly nějakou fyzickou aktivitu nebo třeba herbář z květin.

Jak může pomoci škola?
Jak mohou školy preventivně působit, aby výzvy nedopadly špatně? Klíčové je bavit se o obsahu, vysvětlit dětem, jak jim aktivita může ublížit, a komunikovat i s rodiči. Nedávno proběhla např. paracetamolová výzva, to je výzva nebezpečná sama o sobě. Dále jde typicky o parkurová videa, u kterých dětem nemusí dojít to, že aby akrobatické a sportovní prvky zvládly, musí mít hodně natrénováno.
Důležité je také odhadnout, jaké informace dětem dávat a jak je šířit. „Neříkejme na první dobrou hashtagy, pod kterými tu výzvu děti na sociálních sítích najdou, zbytečně bychom tím informace rozšířili,“ doporučuje Kamil Kopecký. U menších dětí je potřeba přenést odpovědnost na rodiče. Faktem je, že na TikToku mají účet často menší děti, např. ve věku kolem 8 let, přestože podle pravidel je tato platforma určená dětem starším 15 let.
Kde mohou učitelé získat informace? V e-bezpečí jsou k dispozici záznamy přednášek o rizikových výzvách a další materiály. Učitelé si o ně mohou napsat, napřímo je nenajdou, důvod je opět zřejmý – aby se k nim nedostaly děti a nesloužily jim jako zdroj informací.
Chcete více informací? Poslechněte si celý díl KYBcastu.
Autor: Lucie Šnajdrová
Související odkazy

Děti už AI objevily. Jak jsou na tom učitelé?

Umělá inteligence a realita: Víme ještě, co je skutečné?
