Aktuality

Vyberte si téma, co vás zajímá:

Tagy
Tagy

Sextortion: Jak se děti stávají obětí vydírání v kybersvětě

Dítě sedí u počítače, píše si s novým (ne)známým. Zprávy jsou čím dál osobnější, přichází první fotka. A pak výhrůžka: „Pošlu to tátovi. Nebo na internet.“ Vydírání za použití intimních materiálů – tzv. sextortion – patří k nejrychleji rostoucím online hrozbám. V novém dílu podcastu KYBcast o této problematice mluví odborník na kyberbezpečnost Kamil Kopecký z projektu E-Bezpečí. Jak a kdy začít s dětmi mluvit o tom, co se může dít v online světě? Kde leží hranice mezi prevencí a zbytečným strašením? A proč není každý, kdo se s dítětem seznámí na internetu, hned nebezpečný?

Učitelův průvodce právní džunglí v době AI

Pustit ve třídě film? Sdílet video z výletu na školním Facebooku? Nechat žáky používat umělou inteligenci? Na první pohled běžné situace. V praxi ale naráží na autorské právo, licenční podmínky a ochranu osobních údajů. V nejnovějším podcastu Učitel v právní džungli o tom mluví právní expert Martin Kaliba, průvodcem je tradičně Václav Maněna.

Objednejte si plakáty do vaší školy

Pro podporu škol v oblasti digitalizace jsme v Národním pedagogickém institutu připravili sadu plakátů, které se věnují klíčovým tématům, jako je umělá inteligence, kyberbezpečnost, digitální wellbeing nebo rozvoj digitálních kompetencí žáků a učitelů.

Umělá inteligence a kyberprevence. Jak ji využít ve třídě a na co si dávat pozor

Rychlý nástup generativní umělé inteligence znamená pro učitele i žáky mnoho příležitostí k učení, ulehčení práce, ale i nespočet výzev a rizik. Jaké jsou ty hlavní, na co si dávat pozor a jak pracovat s AI ve třídě, to se dozvíte v rozhovoru s prof. Kamilem Kopeckým, ředitelem Institutu pro výzkum a vzdělávání v oblasti digitálních technologií a kyberbezpečnosti a vedoucím projektu E-Bezpečí.

Přínosy i rizika AI (nejen) ve škole

Generativní umělá inteligence proniká do všech oblastí našeho života. Pokud chceme děti a mladé lidi naučit v tomto novém světě bezpečně a odpovědně žít, je nutné, aby se téma umělé inteligence stalo nedílnou součástí vzdělávání – a to nejen jako technologická novinka, ale především jako výzva ke kritickému myšlení, etice a mediální gramotnosti. Jak na to, se můžete dozvědět v kurzu NPI Kyber a AI z pohledu prevence.

Význam dechu ve výuce žáků na základní škole

Rozhovor s Mgr. Helenou Žouželkovou, učitelkou na základní škole

Jak bylo dnes ve škole? Nová kampaň pomáhá rodičům rozumět digitálním technologiím ve výuce

Od 20. září se můžete setkat s kampaní Jak bylo dnes ve škole?, která přináší veřejnosti včetně rodičů žáků důležité informace o současných proměnách ve vzdělávání. Kampaň vysvětluje, proč se ve škole učí jinak než dřív a proč je to dobře.

Paragrafy v kyberprostoru: klik, enter a trestný čin

Co všechno je v kyberprostoru legální? A kdy už překračujeme zákon? Osmnáctý díl KYBcastu, jehož hostem je lektor Martin Kaliba, nabízí jasné odpovědi i konkrétní příklady z praxe. Průvodcem je tradičně Václav Maněna. Dozvíte se, jak snadno se dá překročit hranice zákona – často i nevědomky.

Doktor Internet: Když si pacient myslí, že ví víc než lékař

Každý z nás to někdy zažil – bolí vás hlava, tak zadáte příznaky do vyhledávače na internetu a během pár minut máte jasno. „Nejspíš mám nádor na mozku,“ vyděsíte se. S podobnou zkušeností se KYBcastu svěřil i host Tomáš Beran, radiolog a lékař, který upozorňuje na nástrahy tzv. kyberchondrie – stavu, kdy lidé pod vlivem internetu podlehnou falešnému přesvědčení o vážné diagnóze.