Aktuality

Vyberte si téma, co vás zajímá:

Tagy
Tagy

Digitální kompetence učitelů: Proč vznikla kuchařka bez přesných receptů?

Každý má dnes vlastní kuchařku. Herci, influenceři, sportovci. Tak proč vzniká další a ještě k tomu pro učitele? „Protože učitel je stále vrhán do nových situací,“ říká Michal Černý, který se ICT ve vzdělávání věnuje už dvanáct let. „A potřebuje návod, který mu pomůže zorientovat se, ne diktát, jak má přesně postupovat.“ V novém dílu podcastu KYBcast vysvětluje, co vlastně znamenají digitální kompetence, proč nejsou o „klikání“ a jak nový materiál DigCompEdu pomáhá učitelům v reálné třídě, ne jen na papíře.

Rozumět penězům je stejně důležité jako umět číst a psát

Finanční rozhodování je dnes součástí každodenního života a už dávno není výsadou dospělých. Když žáci pochopí, jak jejich volby ovlivňují budoucnost, získávají jistotu, která jim otevírá prostor pro svobodnější rozhodování.

Staňte se lídrem, který dává digitalizaci smysl

Digitální technologie proměňují svět, ve kterém žijeme, učíme a vzděláváme. Do škol přichází nejen nové nástroje, ale také nové způsoby práce, komunikace a přemýšlení o vzdělávání. Aby se tato změna neomezila jen na výměnu učebnic za tablety, ale vedla ke skutečnému zlepšení vzdělávacího prostředí, je potřeba vedení školy, které digitalizaci chápe jako strategický proces, ne jen jako technickou inovaci.

Sextortion: Jak se děti stávají obětí vydírání v kybersvětě

Dítě sedí u počítače, píše si s novým (ne)známým. Zprávy jsou čím dál osobnější, přichází první fotka. A pak výhrůžka: „Pošlu to tátovi. Nebo na internet.“ Vydírání za použití intimních materiálů – tzv. sextortion – patří k nejrychleji rostoucím online hrozbám. V novém dílu podcastu KYBcast o této problematice mluví odborník na kyberbezpečnost Kamil Kopecký z projektu E-Bezpečí. Jak a kdy začít s dětmi mluvit o tom, co se může dít v online světě? Kde leží hranice mezi prevencí a zbytečným strašením? A proč není každý, kdo se s dítětem seznámí na internetu, hned nebezpečný?

Učitelův průvodce právní džunglí v době AI

Pustit ve třídě film? Sdílet video z výletu na školním Facebooku? Nechat žáky používat umělou inteligenci? Na první pohled běžné situace. V praxi ale naráží na autorské právo, licenční podmínky a ochranu osobních údajů. V nejnovějším podcastu Učitel v právní džungli o tom mluví právní expert Martin Kaliba, průvodcem je tradičně Václav Maněna.

Objednejte si plakáty do vaší školy

Pro podporu škol v oblasti digitalizace jsme v Národním pedagogickém institutu připravili sadu plakátů, které se věnují klíčovým tématům, jako je umělá inteligence, kyberbezpečnost, digitální wellbeing nebo rozvoj digitálních kompetencí žáků a učitelů.

Umělá inteligence a kyberprevence. Jak ji využít ve třídě a na co si dávat pozor

Rychlý nástup generativní umělé inteligence znamená pro učitele i žáky mnoho příležitostí k učení, ulehčení práce, ale i nespočet výzev a rizik. Jaké jsou ty hlavní, na co si dávat pozor a jak pracovat s AI ve třídě, to se dozvíte v rozhovoru s prof. Kamilem Kopeckým, ředitelem Institutu pro výzkum a vzdělávání v oblasti digitálních technologií a kyberbezpečnosti a vedoucím projektu E-Bezpečí.

Přínosy i rizika AI (nejen) ve škole

Generativní umělá inteligence proniká do všech oblastí našeho života. Pokud chceme děti a mladé lidi naučit v tomto novém světě bezpečně a odpovědně žít, je nutné, aby se téma umělé inteligence stalo nedílnou součástí vzdělávání – a to nejen jako technologická novinka, ale především jako výzva ke kritickému myšlení, etice a mediální gramotnosti. Jak na to, se můžete dozvědět v kurzu NPI Kyber a AI z pohledu prevence.

Význam dechu ve výuce žáků na základní škole

Rozhovor s Mgr. Helenou Žouželkovou, učitelkou na základní škole