Aktuality
Vyberte si téma, co vás zajímá:
Kufr do auta, digi technologie do kapsy a slovník češtiny pro rodiče. KYBcast spustil letní sérii
Ani se startem léta nepřijdou posluchači o nové díly oblíbeného vzdělávacího podcastu KYBcast z dílny Václava Maněny s Pavlem Matějíčkem, který nahrávají pod hlavičkou Národního pedagogického institutu ČR. A protože plánované díly budou v období dovolených, rozhodli se tvůrci přikročit k odlehčené šestidílné sérii KYBcast: Letní toulky kyberprostorem. V rámci ní se změní vše, včetně vzniku jednoho z dílů.
Digitální zoom: Polytechnika a digitální kutilství
Digitalizace dílen posunula kutilství do nových směrů. Žáci a studenti se učí pracovat s 3D tiskárnami, laserovými gravírovacími stroji, popřípadě vytvářejí 3D modely přímo ve virtuální realitě. Tentokrát jsme se při našem setkání zaměřili právě na oblast polytechniky. Představili jsme si dostupné technologie a nechyběly ani příklady z praxe.
IT experti z KYBcastu varují: Učitelé, dejte si pozor na neustálou dostupnost na WhatsAppu, i vy máte právo na volný čas
„Promiňte, že ruším, já bych jenom…“ – věta, kterou dost pravděpodobně začíná dlouhá konverzace v osobním volnu učitelů s rodiči. Mnohdy za to může přílišná ochota kantorů být zákonným zástupcům svých žáků neustále k dispozici, podle IT expertů z KYBcastu pod Národním pedagogickým institutem ČR (NPI ČR) je ale potřeba chránit si svůj volný čas. Ostatně neustálá potřeba být na příjmu nebo reagovat na vše, co se děje, vadí i samotným dětem.
ICT koordinátor pomáhá školám vytvářet digitální strategii a zavádět změny do vzdělávacích plánů
Role ICT koordinátora bývá často zaměňována se školním ajťákem. Jeho poslání je ale poněkud odlišné – pomáhá totiž ve školách všem svým kolegům se začleňováním digitálních technologií do vzdělávání a s rozvojem digitálních kompetencí žáků. Pro budoucnost školy je poměrně důležitou osobou při změnách v ŠVP.
DiPSy jsme s dohodáři udělali lépe, než by mohla firma, řekl v KYBcastu šéf Cermatu Krejčí
Zakázka typu přihláškového systému na střední školy DiPSy by se dělala formou výběrového řízení velmi nešikovně. Šéf Cermatu Miroslav Krejčí je proto ve výsledku rád, že na projektu pracoval tým lidí ze Slovenska, v čemž mají, k jejich nelibosti, prsty Krejčího odpůrci. Ředitel Centra zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) v rozhovoru s IT experty Pavlem Matějíčkem a Václavem Maněnou v podcastu KYBcast popisuje i důvod zapojení svého syna do projektu, mluví i o prvních úspěších DiPSy ve vztahu ke školám nebo plánech do budoucna.
AI asistent jako nejlepší kamarád? Pouhá iluze, která skutečného člověka nenahradí
Virtuální přítel, který na nás má vždy čas, vyslechne nás a popovídá si s námi? AI asistent může tuto roli snadno převzít. Jsou namístě obavy, že zaniknou skutečná přátelství? O svůj pohled na věc se s námi podělí Adéla Lábusová, která se dlouhodobě zabývá tématem wellbeingu.
V devadesátkách jsme si zvykli na obsah zadarmo, odpovídá IT expert Matějíček studentce, proč si Facebook nechává platit za službu bez reklam
Třicet let byli uživatelé internetu zvyklí na online služby zadarmo. Ať už šlo o vyhledávače, správce e-mailových schránek nebo zpravodajství. Jen málokomu ale došlo, že každá služba, i ta na internetu, je zmonetizována, a to například sledováním chování uživatelů nebo cílením reklam podle toho, co je zajímá, vysvětlují IT experti podcastu KYBcast a dodávají: obsah na internetu nikdy zadarmo nebyl.
Hrátky s roboty na DIGI roadshow
Zapojení robotických pomůcek do vyučování se věnovala dubnová DIGI roadshow. Pestrý program byl připraven na všech krajských pracovištích a v této reportáži zavítáme konkrétně do Ústí nad Labem. Seznámíme se s Blue-boty, Ozoboty a rozblikáme LED pásky. Zjistíme také, zda je možné zapojit roboty i do jiných předmětů.
Prezident Pavel přijímal úplatky, napsala AI. „Stačilo jí k tomu jednoduché zadání,“ varuje odborník
Mimo kreativní sféru se s generativní umělou inteligencí (AI) setkáváme v současnosti hlavně ve školách. Učitelům pomáhá nejen v samotných hodinách, ale i v přípravě na ně. Odborník z portálu e-bezpečí Kamil Kopecký však zdůrazňuje, že má AI i temnou stránku. A ve svém vystoupení na konferenci DigiDay ukázal, jak lehce zneužitelné tyto nástroje jsou.
Snižují hluk ve třídě nebo pomáhají se strukturou práce. Učitelé vsází na aplikace, které jim usnadňují výuku
Svět se rychle mění, na což učebnice nestačí dostatečně reagovat. A tak učitelé čím dál tím častěji vsází na digitální pomůcky, které nejenom, že drží krok s dobou, ale mají celou řadu využití. Kantorům, stejně jako žákům, dnes pomáhá například uměla inteligence v aplikaci Bard od Googlu. Kreativní pomocník, pro kterého není problém žádné zadání ani zápletka.
Studenti pomocí AI nebudou podvádět a učitelé nepřijdou o svoji práci, uklidňují autoři KYBcastu
Dřív se indiáni báli, že foťáky kradou duše a učitelé, že s nástupem Wikipedie ztratí studenti zájem o výuku. Ani jedno se nakonec nepotvrdilo, přesto nyní pedagogové nedůvěřují fenoménu jménem umělá inteligence (AI). Školští pracovníci se opět bojí negativních jevů nové platformy namísto toho, aby se s ní snažili pracovat. Podle Václava Maněny a Pavla Matějíčka z KYBcastu ale není strach na místě.
„Nebojte se začít umělou inteligenci ve škole používat,“ radí Ivana Böhmová, koordinátorka pro oblast AI ve vzdělávání v NPI ČR
Pojem umělá inteligence už je tady s námi velmi dlouho, celé desítky let. V posledních letech se s ní setkal jistě každý z nás. Jde o všechny systémy, které napodobují lidské myšlení – dokáží vyhodnotit vstupní informace a vyvodit z nich nějaké důsledky. Zásadní změnou bylo ale zpřístupnění nástrojů generativní AI. Rozhovor s Ivanou Böhmovou - září 2023.
NPI ČR vydává sedm klíčových doporučení pro práci s AI ve školách
Doporučení pro práci s AI ve školách poslouží všem (ředitelům, učitelům, žákům i rodičům) a týkají se následujících základních oblastí: otevřené komunikace; individualizace učení; gramotnosti v oblasti AI; odpovědnosti za výstupy; práv dětí a soukromí; prospěšnosti a přiměřenosti; svobody a životní pohody.
Umělá inteligence ve škole
Co dokáže, ale i nedokáže, umělá inteligence (AI)? Co nového přinese pedagogům a žákům cílené zapojení AI do výuky a jak na to? Jak ovlivní témata digitálních kompetencí učitelů i žáků průnik AI do mediálního prostoru a široká dostupnost těchto nástrojů? Stranou nezůstanou ani právní a etické otázky spojené například s využíváním zdrojů generovaných AI.
Trh práce se promění, o slovo se hlásí robotizace. Češi se musí adaptovat, jinak vážně ohrozí ekonomiku
Pryč jsou doby, kdy lidé vydrželi v jedné práci celou profesní kariéru. Trend je zaměstnání, a mnohdy i samotné obory, střídat. Část z nich navíc vinou robotizace zanikne. Je proto klíčové, aby lidé zvládli proces adaptace.
Digitální vzdělávání nestačí vývoji, změny jsou nutné, shodují se experti
Digitální vzdělávání zůstává v začátku milénia, a tak je v rychle se měnícím světě nutná i jeho revize. Sílu informačních technologií lidé podle expertů ze školství docenili nejvíc při covidu-19, řekli v diskuzním pořadu Národního pedagogického institutu.
Edukativní, vážné i odlehčené. Nejvíce profesních podcastů je v Česku věnováno pedagogům
Podle dat Českého statistického úřadu pracuje nejvíce státních zaměstnanců ve školství, a tak není překvapením, že právě pro pedagogické pracovníky vzniká nejvíce podcastů. Zaměřují se nejen na edukaci lidí ze školství, mají ale i odlehčený charakter, díky čemuž jsou určeny i široké veřejnosti.
Jak s pomocí AI rozmluvit květiny ve škole?
Jak využít umělou inteligenci (AI) na 2. stupni základní školy? Například tak, že vezmete již hotovou AI metodiku pro rozvoj digitálních kompetencí a na jejím základě vystavíte celý projektový den.