Aktuality

Vyberte si téma, co vás zajímá:

Tagy
Tagy

Půjdeme cestou Francie, nebo dáme mobilům šanci stát se branou k modernímu vzdělávání?

Vracíme se o několik kroků zpět, nebo jsme našli správnou a doposud málo vyšlapanou cestičku k modernímu vzdělávání? Nad tím se ve třináctém díle podcastu KYBcast, který vychází pod hlavičkou Národního pedagogického institutu ČR, zamýšlí jeho autoři Václav Maněna a Pavel Matějíček. Ačkoliv vnímají potenciál mobilů při studiu, jedním dechem podotýkají, že řada zemí se vydala cestou restrikcí. Reagují tak na nové zákazy používání mobilů v českých školách.

Dopřejte si na dovolené digitální klid, radí experti KYBcastu

Letní dovolená bez mobilu? Pro většinu dospělých i mládeže sci-fi. Jak však využít telefon efektivně a nezapomenout na odpočinek? Oblíbené duo moderátorů Václav Maněna a Pavel Matějíček z Národního pedagogického institutu ČR přináší praktické tipy, jak na léto s mobilem.

Digitální technologie protínají všechny předměty a už dávno nejsou jen doménou informatiky, říká Eva Fanfulová

Digitální kompetence dnes představují klíčovou dovednost, která sahá mnohem dál než jen k ovládání technologií. Díky nim umíme smysluplně využívat moderní nástroje, ale také jim rozumíme a přistupujeme k nim s kritickým myšlením. O významu těchto dovedností a jejich rozvoji ve vzdělávání hovoří Eva Fanfulová, odborná garantka digitálních kompetencí.

Začněte IT auditem, ať víte, na co se v bezpečnosti zaměřit, doporučují experti školám

Bezpečnost až na prvním místě, shodli se experti na Digitálním ZOOMu Národního pedagogického institutu ČR. Posluchačům z řad pedagogů doporučili, aby na nic nečekali a ve svých školách provedli za pomoci expertů IT audit. Jeho cílem má být odhalení slabých míst a jejich eliminace ve snaze zajistit, aby se škola nestala terčem kybernetického útoku.

Nečekejte, až si kurýr přijede pro zboží. Vyvarujte se podvodů při prodeji online, varují IT experti KYBcastu

Podvody na internetu jsou už často ohranou písničkou se stejným nebo podobným scénářem. V poslední době se ale podle IT expertů podcastu KYBcast, který připravují pod Národním pedagogickým institutem ČR, roztrhl pytel s podvody na takzvaných online tržištích. Může jít nejen o internetové bazary, ale i o virtuální místa na sociálních sítích, kde jejich uživatelé prodávají nepotřebné věci. Lidé tak mohou být obětí v roli kupujícího i prodávajícího.

Umělá inteligence lidskou kreativitu neomezí, uklidňují autoři KYBcastu

Svého času odborníci řešili, zda nástup internetu nebo rozvoj grafických programů v počítačích nemůže pohřbít kreativní průmysl. Nestalo se, stejně jako se nyní podle tvůrců KYBcastu nestane ani s rozmachem generativní umělé inteligence (AI), byť doporučují, od jakého věku je vhodné s ní seznamovat školáky.

Dívka sedí u notebooku a na jeho obrazovce je anglicky napsáno, že přístup byl odepřen. Jednou rukou si opírá hlavu a druhou ruku má v pěst.

Školy v zahraničí denně čelí phishingu. U nás by neprošla třetina škol, varují experti KYBcastu

Generativní umělá inteligence není tím jediným, co nyní učitelům motá hlavu. Zatímco s AI se učí pracovat a přemýšlí, jak by ji ideálně zařadili do výuky, musí čelit tlaku podvodníků a jejich phishingovým pokusům. Ty se v poslední době vyskytují třeba ve formě QR kódů, upozornili v KYBcastu Národního pedagogického institutu ČR IT experti.

Zapojte se do testování a pomozte nám vylepšit nový web

V říjnu a listopadu 2025 bude probíhat uživatelské testování s učitelkami a učiteli základních škol, gymnázií i středních odborných škol a učilišť. Během online schůzky v délce 30–45 minut budete mít možnost otestovat nový web a podělit se o své názory a nápady. Chybí vám tam něco důležitého? Víte, kde na webu naleznete potřebné informace? To bychom v testování rádi zjistili.

Promptuji, tedy jsem. Matějíček s Maněnou na prahu nového školního roku zhodnotili AI

Nejen zhodnocení situace okolo zákazu či využívání mobilních telefonů ve škole značí nastupující nový školní rok. Duo M+M, tedy Pavel Matějíček s Václavem Maněnou, si tentokrát v KYBcastu posvítilo na umělou inteligenci, její pokrok a možnosti, jak s ní mohou učitelé v hodinách pracovat.

Tagy
Tagy

Lidi jsou lidi, práce na technické podpoře je očistcem, míní experti v podcastu NPI

Práce s lidmi patří k jedněm z nejtěžších povolání a je přitom jedno, jestli s nimi komunikujete v gastronomii nebo třeba na technické podpoře. Přesto experti z Národního pedagogického institutu – Václav Maněna a Pavel Matějíček – v podcastu KYBcast přiznávají, že coby operátoři na podpoře jste vystaveni neustále negaci. „Životnost těchto lidí bývá asi tři roky,“ přiznává Matějíček, který tuto práci v minulosti sám vykonával.

Informační gramotnost je dnes důležitá stejně jako vzduch. Je to bojová doména, přiznal plukovník Zelinka na konferenci DigiSeč

Patří mezi základní stavební kameny společnosti, shodli se nad informační gramotností novinář Jaroslav Spurný z Respektu a plukovník Ivo Zelinka, velitel Skupiny kybernetických a informačních sil Armády ČR. Zatímco podle žurnalisty dnes již nelze mnohdy informace ověřovat z více zdrojů, bývalý výsadkář na učitelské konferenci DigiSeč varoval před mediální negramotností.

Ani dynamit nemusí být nebezpečný, záležet bude na tom, jak se k umělé inteligenci postaví lidé a hlavně kantoři

Umělé inteligence (AI) není potřeba se bát, ale měli bychom se mít na pozoru, k čemu ji kdo používá. Stejně jako dynamit totiž může mít pozitivní i negativní vliv, říká v rozhovoru IT expert a středoškolský pedagog Václav Maněna. Popisuje, jak k nové technologii přistupují kantoři, nebo jak by se měla proměnit výuka v digitální době a zabrousí i do témat digitálních závislostí nebo svého podcastu KYBcast, který vede s kolegou Pavlem Matějíčkem.

Kybersvět není spouštěč, ale zesilovač. U dětí je potřeba rozvíjet dovednost užívat technologie ke svému prospěchu a zdraví

Technologie samy o sobě nejsou dobré nebo špatné, záleží na tom, jak a k čemu je využíváme. Většina toho, co se děje online, je jen zrcadlem toho, co se děje offline. V kyberprevenci je klíčová vzájemná důvěra dětí a rodičů, ale i učitel může sehrát významnou roli. Pouhými zákazy děti spíše vystavujeme větší zranitelnosti.

Ani nejnovější mobily neobstojí proti aktuálním hrozbám, varují experti KYBcastu Maněna s Matějíčkem

Přestože necelé dvě třetiny lidí vlastní mobily s operačním systémem android, jsou jejich zařízení zranitelná vůči hrozbám zvenčí. V bezpečí nejsou ovšem ani přístroje od Applu, byť je jejich ochrana o něco vyšší. Shodli se na tom IT experti Václav Maněna s Pavlem Matějíčkem v podcastu KYBcast. Zmínili také, že mobil obsahuje naše nejcitlivější data

Umělá inteligence kantory nenahradí, uklidňuje pedagogy expert z NPI

Rychlý nástup umělé inteligence (AI) mnoho učitelů zaskočil. Školství tak nyní stojí na rozcestí, jak se k AI postavit. Využívat, nebo odmítnout?

Mami, unesli mě. Zaplať, prosím. Do podvodů se nově zapojuje už i umělá inteligence

Přestože světově sahají začátky telefonních podvodů do šedesátých let minulého století, u nás zažívají boom až nyní. Nicméně nejde o období covidu-19, jak by se na první pohled mohlo zdát, problém nastal o pár let dříve. Odborníci z Národního pedagogického institutu varují nejenom před nebezpečím na internetu, ale i digitální stopou, kterou tam většina lidí zanechává.

Nejen příchod ChatGPT nás nutí k rozvoji digitálních dovedností i ostražitosti. Umělá inteligence totiž „pěkně kecá”

Všechna témata v oblasti digitalizace a vzdělávání nyní válcuje umělá inteligence (AI) a jako většina technologií má svá pozitiva i negativa. Hodí se k tvorbě nového multimediálního obsahu, ke generování nápadů, může nám být oponentem v diskuzi. Jen jí nesmíme bezmezně věřit. Musíme být také opatrní v tom, jaké údaje do nástrojů AI zadáváme a na co se ptáme.

Lidskost nás s dětmi může sblížit, vyzkoušeli si kantoři na DIGI roadshow 

Ani sebelepší příprava na vyučování nemusí zajistit ve třídě úspěch, do hry totiž vždy vstupují proměnné, které nelze dopředu ovlivnit. Je jedno, jestli jde o selhání techniky v dané učebně, nevolnost některého z žáků nebo únavu kolektivu na konci náročného dne. S tím vším by si měli pedagogové poradit.