Aktuality

Vyberte si téma, co vás zajímá:

Tagy
Tagy

Půjdeme cestou Francie, nebo dáme mobilům šanci stát se branou k modernímu vzdělávání?

Vracíme se o několik kroků zpět, nebo jsme našli správnou a doposud málo vyšlapanou cestičku k modernímu vzdělávání? Nad tím se ve třináctém díle podcastu KYBcast, který vychází pod hlavičkou Národního pedagogického institutu ČR, zamýšlí jeho autoři Václav Maněna a Pavel Matějíček. Ačkoliv vnímají potenciál mobilů při studiu, jedním dechem podotýkají, že řada zemí se vydala cestou restrikcí. Reagují tak na nové zákazy používání mobilů v českých školách.

Dopřejte si na dovolené digitální klid, radí experti KYBcastu

Letní dovolená bez mobilu? Pro většinu dospělých i mládeže sci-fi. Jak však využít telefon efektivně a nezapomenout na odpočinek? Oblíbené duo moderátorů Václav Maněna a Pavel Matějíček z Národního pedagogického institutu ČR přináší praktické tipy, jak na léto s mobilem.

Digitální technologie protínají všechny předměty a už dávno nejsou jen doménou informatiky, říká Eva Fanfulová

Digitální kompetence dnes představují klíčovou dovednost, která sahá mnohem dál než jen k ovládání technologií. Díky nim umíme smysluplně využívat moderní nástroje, ale také jim rozumíme a přistupujeme k nim s kritickým myšlením. O významu těchto dovedností a jejich rozvoji ve vzdělávání hovoří Eva Fanfulová, odborná garantka digitálních kompetencí.

Začněte IT auditem, ať víte, na co se v bezpečnosti zaměřit, doporučují experti školám

Bezpečnost až na prvním místě, shodli se experti na Digitálním ZOOMu Národního pedagogického institutu ČR. Posluchačům z řad pedagogů doporučili, aby na nic nečekali a ve svých školách provedli za pomoci expertů IT audit. Jeho cílem má být odhalení slabých míst a jejich eliminace ve snaze zajistit, aby se škola nestala terčem kybernetického útoku.

Nečekejte, až si kurýr přijede pro zboží. Vyvarujte se podvodů při prodeji online, varují IT experti KYBcastu

Podvody na internetu jsou už často ohranou písničkou se stejným nebo podobným scénářem. V poslední době se ale podle IT expertů podcastu KYBcast, který připravují pod Národním pedagogickým institutem ČR, roztrhl pytel s podvody na takzvaných online tržištích. Může jít nejen o internetové bazary, ale i o virtuální místa na sociálních sítích, kde jejich uživatelé prodávají nepotřebné věci. Lidé tak mohou být obětí v roli kupujícího i prodávajícího.

Umělá inteligence lidskou kreativitu neomezí, uklidňují autoři KYBcastu

Svého času odborníci řešili, zda nástup internetu nebo rozvoj grafických programů v počítačích nemůže pohřbít kreativní průmysl. Nestalo se, stejně jako se nyní podle tvůrců KYBcastu nestane ani s rozmachem generativní umělé inteligence (AI), byť doporučují, od jakého věku je vhodné s ní seznamovat školáky.

Dívka sedí u notebooku a na jeho obrazovce je anglicky napsáno, že přístup byl odepřen. Jednou rukou si opírá hlavu a druhou ruku má v pěst.

Školy v zahraničí denně čelí phishingu. U nás by neprošla třetina škol, varují experti KYBcastu

Generativní umělá inteligence není tím jediným, co nyní učitelům motá hlavu. Zatímco s AI se učí pracovat a přemýšlí, jak by ji ideálně zařadili do výuky, musí čelit tlaku podvodníků a jejich phishingovým pokusům. Ty se v poslední době vyskytují třeba ve formě QR kódů, upozornili v KYBcastu Národního pedagogického institutu ČR IT experti.

Zapojte se do testování a pomozte nám vylepšit nový web

V říjnu a listopadu 2025 bude probíhat uživatelské testování s učitelkami a učiteli základních škol, gymnázií i středních odborných škol a učilišť. Během online schůzky v délce 30–45 minut budete mít možnost otestovat nový web a podělit se o své názory a nápady. Chybí vám tam něco důležitého? Víte, kde na webu naleznete potřebné informace? To bychom v testování rádi zjistili.

Promptuji, tedy jsem. Matějíček s Maněnou na prahu nového školního roku zhodnotili AI

Nejen zhodnocení situace okolo zákazu či využívání mobilních telefonů ve škole značí nastupující nový školní rok. Duo M+M, tedy Pavel Matějíček s Václavem Maněnou, si tentokrát v KYBcastu posvítilo na umělou inteligenci, její pokrok a možnosti, jak s ní mohou učitelé v hodinách pracovat.

Tagy
Tagy

KYBcast - Výhody a nevýhody Linuxu na školních počítačích

Dozvíte se, jaké výhody a nevýhody má nasazení Linuxu na školních počítačích. Linux je operační systém pro počítače a servery stejně jako Windows nebo MacOS. Jedná se o open-source software, což znamená, že zdrojový kód je k dispozici a může být upravován a šířen bezplatně podle libosti. 

Konzultanti IT nastartují a zlepší strategické plánování správy a rozvoje digitální infrastruktury školy

„Když si škola neví rady, obrátí se na mě a požádá mě o nezávislou konzultaci. Já se podívám na zaslané nabídky, ke každé napíšu své vyjádření, co si o tom myslím, a škola se na základě toho sama může rozhodnout, jestli ta nabídka je, či není plně vhodná.“ Těmito slovy Martina Pecky, IT guru pro Plzeňský kraj, lze v kostce shrnout poslání IT guru.

Jitka Kmentová: Žáci zvládnou podcasty, vlastní e-learning, zpracování dat z kosmické lodi

Ředitelka pražského Gymnázia Na Zatlance o technologiích ve výuce v podcastu DIGI IN. Nechceme učit pořád stejně, propojujeme předměty i studium s praxí. Technologie využíváme v matematice, v přírodovědné oblasti i v humanitních oborech.

Pořizujeme z NPO digitální učební pomůcky pro žáky

V debatě z 8. února 2023, věnované možnosti pořídit digitální učební pomůcky z prostředků Národního plánu obnovy, se dozvíte, jak ve škole přistoupit k plánování nákupu, aby zvolené digitální učební pomůcky pro žáky odpovídaly nejen podmínkám NPO, ale také podmínkám v konkrétní škole, aby je žáci mohli v různých hodinách využívat bez technických problémů a učitelé dokázali technologie smysluplně začlenit i do neinformatických předmětů.

Výuka informatiky na ZŠS v době digitální

Technologie zasahují do života každého z nás, proto je potřeba naučit i žáky s mentálním postižením účelnému využívání digitální techniky v běžném každodenním životě, aby nabyté vědomosti mohli prakticky a pravidelně využívat v dalším studijním, pracovním i osobním životě a aby je podpořily v co nejvyšší míře samostatnosti.