Aktuality

Vyberte si téma, co vás zajímá:

Tagy
Tagy

Snižují hluk ve třídě nebo pomáhají se strukturou práce. Učitelé vsází na aplikace, které jim usnadňují výuku

Svět se rychle mění, na což učebnice nestačí dostatečně reagovat. A tak učitelé čím dál tím častěji vsází na digitální pomůcky, které nejenom, že drží krok s dobou, ale mají celou řadu využití. Kantorům, stejně jako žákům, dnes pomáhá například uměla inteligence v aplikaci Bard od Googlu. Kreativní pomocník, pro kterého není problém žádné zadání ani zápletka.

Studenti pomocí AI nebudou podvádět a učitelé nepřijdou o svoji práci, uklidňují autoři KYBcastu

Dřív se indiáni báli, že foťáky kradou duše a učitelé, že s nástupem Wikipedie ztratí studenti zájem o výuku. Ani jedno se nakonec nepotvrdilo, přesto nyní pedagogové nedůvěřují fenoménu jménem umělá inteligence (AI). Školští pracovníci se opět bojí negativních jevů nové platformy namísto toho, aby se s ní snažili pracovat. Podle Václava Maněny a Pavla Matějíčka z KYBcastu ale není strach na místě.

„Nebojte se začít umělou inteligenci ve škole používat,“ radí Ivana Böhmová, koordinátorka pro oblast AI ve vzdělávání v NPI ČR

Pojem umělá inteligence už je tady s námi velmi dlouho, celé desítky let. V posledních letech se s ní setkal jistě každý z nás. Jde o všechny systémy, které napodobují lidské myšlení – dokáží vyhodnotit vstupní informace a vyvodit z nich nějaké důsledky. Zásadní změnou bylo ale zpřístupnění nástrojů generativní AI. Rozhovor s Ivanou Böhmovou - září 2023.

NPI ČR vydává sedm klíčových doporučení pro práci s AI ve školách

Doporučení pro práci s AI ve školách poslouží všem (ředitelům, učitelům, žákům i rodičům) a týkají se následujících základních oblastí: otevřené komunikace; individualizace učení; gramotnosti v oblasti AI; odpovědnosti za výstupy; práv dětí a soukromí; prospěšnosti a přiměřenosti; svobody a životní pohody.

Umělá inteligence ve škole

Co dokáže, ale i nedokáže, umělá inteligence (AI)? Co nového přinese pedagogům a žákům cílené zapojení AI do výuky a jak na to? Jak ovlivní témata digitálních kompetencí učitelů i žáků průnik AI do mediálního prostoru a široká dostupnost těchto nástrojů? Stranou nezůstanou ani právní a etické otázky spojené například s využíváním zdrojů generovaných AI.

Trh práce se promění, o slovo se hlásí robotizace. Češi se musí adaptovat, jinak vážně ohrozí ekonomiku

Pryč jsou doby, kdy lidé vydrželi v jedné práci celou profesní kariéru. Trend je zaměstnání, a mnohdy i samotné obory, střídat. Část z nich navíc vinou robotizace zanikne. Je proto klíčové, aby lidé zvládli proces adaptace.

Digitální vzdělávání nestačí vývoji, změny jsou nutné, shodují se experti

Digitální vzdělávání zůstává v začátku milénia, a tak je v rychle se měnícím světě nutná i jeho revize. Sílu informačních technologií lidé podle expertů ze školství docenili nejvíc při covidu-19, řekli v diskuzním pořadu Národního pedagogického institutu.

Edukativní, vážné i odlehčené. Nejvíce profesních podcastů je v Česku věnováno pedagogům 

Podle dat Českého statistického úřadu pracuje nejvíce státních zaměstnanců ve školství, a tak není překvapením, že právě pro pedagogické pracovníky vzniká nejvíce podcastů. Zaměřují se nejen na edukaci lidí ze školství, mají ale i odlehčený charakter, díky čemuž jsou určeny i široké veřejnosti.

Jak s pomocí AI rozmluvit květiny ve škole?

Jak využít umělou inteligenci (AI) na 2. stupni základní školy? Například tak, že vezmete již hotovou AI metodiku pro rozvoj digitálních kompetencí a na jejím základě vystavíte celý projektový den.

Tagy
Tagy

Půjdeme cestou Francie, nebo dáme mobilům šanci stát se branou k modernímu vzdělávání?

Vracíme se o několik kroků zpět, nebo jsme našli správnou a doposud málo vyšlapanou cestičku k modernímu vzdělávání? Nad tím se ve třináctém díle podcastu KYBcast, který vychází pod hlavičkou Národního pedagogického institutu ČR, zamýšlí jeho autoři Václav Maněna a Pavel Matějíček. Ačkoliv vnímají potenciál mobilů při studiu, jedním dechem podotýkají, že řada zemí se vydala cestou restrikcí. Reagují tak na nové zákazy používání mobilů v českých školách.

Dopřejte si na dovolené digitální klid, radí experti KYBcastu

Letní dovolená bez mobilu? Pro většinu dospělých i mládeže sci-fi. Jak však využít telefon efektivně a nezapomenout na odpočinek? Oblíbené duo moderátorů Václav Maněna a Pavel Matějíček z Národního pedagogického institutu ČR přináší praktické tipy, jak na léto s mobilem.

Digitální technologie protínají všechny předměty a už dávno nejsou jen doménou informatiky, říká Eva Fanfulová

Digitální kompetence dnes představují klíčovou dovednost, která sahá mnohem dál než jen k ovládání technologií. Díky nim umíme smysluplně využívat moderní nástroje, ale také jim rozumíme a přistupujeme k nim s kritickým myšlením. O významu těchto dovedností a jejich rozvoji ve vzdělávání hovoří Eva Fanfulová, odborná garantka digitálních kompetencí.

Začněte IT auditem, ať víte, na co se v bezpečnosti zaměřit, doporučují experti školám

Bezpečnost až na prvním místě, shodli se experti na Digitálním ZOOMu Národního pedagogického institutu ČR. Posluchačům z řad pedagogů doporučili, aby na nic nečekali a ve svých školách provedli za pomoci expertů IT audit. Jeho cílem má být odhalení slabých míst a jejich eliminace ve snaze zajistit, aby se škola nestala terčem kybernetického útoku.

Nečekejte, až si kurýr přijede pro zboží. Vyvarujte se podvodů při prodeji online, varují IT experti KYBcastu

Podvody na internetu jsou už často ohranou písničkou se stejným nebo podobným scénářem. V poslední době se ale podle IT expertů podcastu KYBcast, který připravují pod Národním pedagogickým institutem ČR, roztrhl pytel s podvody na takzvaných online tržištích. Může jít nejen o internetové bazary, ale i o virtuální místa na sociálních sítích, kde jejich uživatelé prodávají nepotřebné věci. Lidé tak mohou být obětí v roli kupujícího i prodávajícího.

Umělá inteligence lidskou kreativitu neomezí, uklidňují autoři KYBcastu

Svého času odborníci řešili, zda nástup internetu nebo rozvoj grafických programů v počítačích nemůže pohřbít kreativní průmysl. Nestalo se, stejně jako se nyní podle tvůrců KYBcastu nestane ani s rozmachem generativní umělé inteligence (AI), byť doporučují, od jakého věku je vhodné s ní seznamovat školáky.

Dívka sedí u notebooku a na jeho obrazovce je anglicky napsáno, že přístup byl odepřen. Jednou rukou si opírá hlavu a druhou ruku má v pěst.

Školy v zahraničí denně čelí phishingu. U nás by neprošla třetina škol, varují experti KYBcastu

Generativní umělá inteligence není tím jediným, co nyní učitelům motá hlavu. Zatímco s AI se učí pracovat a přemýšlí, jak by ji ideálně zařadili do výuky, musí čelit tlaku podvodníků a jejich phishingovým pokusům. Ty se v poslední době vyskytují třeba ve formě QR kódů, upozornili v KYBcastu Národního pedagogického institutu ČR IT experti.

Zapojte se do testování a pomozte nám vylepšit nový web

V říjnu a listopadu 2025 bude probíhat uživatelské testování s učitelkami a učiteli základních škol, gymnázií i středních odborných škol a učilišť. Během online schůzky v délce 30–45 minut budete mít možnost otestovat nový web a podělit se o své názory a nápady. Chybí vám tam něco důležitého? Víte, kde na webu naleznete potřebné informace? To bychom v testování rádi zjistili.

Promptuji, tedy jsem. Matějíček s Maněnou na prahu nového školního roku zhodnotili AI

Nejen zhodnocení situace okolo zákazu či využívání mobilních telefonů ve škole značí nastupující nový školní rok. Duo M+M, tedy Pavel Matějíček s Václavem Maněnou, si tentokrát v KYBcastu posvítilo na umělou inteligenci, její pokrok a možnosti, jak s ní mohou učitelé v hodinách pracovat.