DIGI Letní škola pro učitele žáků se SVP

DIGI Letní škola II Zavádění nové informatiky a rozvoj digitálních kompetencí u žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními

DIGI Letní škola II

1. – 3. července 2025 | Vlašim

Aktuálně je kapacita letní školy naplněná a lze se přihlásit jen jako náhradník.

Přijďte načerpat inspiraci a sdílet zkušenosti na prezenčním setkání s týmem zkušených lektorů NPI ČR, kteří se dlouhodobě věnují online vzdělávání učitelů žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – ať už ve třídách zřízených podle §16 odst. 9, nebo v běžném školním prostředí.

Čeká vás ochutnávka rozšířených výukových modulů, které nově obsahují ještě více praktických ukázek a tipů využitelných při práci s žáky s různými druhy znevýhodnění – mentálním, tělesným, zrakovým, specifickými poruchami učení či poruchou autistického spektra.

Vyzkoušíte si osvědčené pedagogické přístupy s digitálními nástroji, možnosti využití AI ve výuce i konkrétní metody práce s kompenzačními pomůckami. V příjemné a bezpečné atmosféře bude dostatek prostoru pro sdílení zkušeností, diskusi a navazování profesních kontaktů.

Těšíme se na společné setkání, které propojí praxi, inovace a lidský přístup.

Témata

  • zkušenosti s výukou nové informatiky u žáků s mentálním postižením

  • osvědčené postupy při rozvoji digitálních kompetencí u žáků s mentálním postižením

  • specifika rozvoje digitálních kompetencí v případě dalších znevýhodnění žáků

  • inovace ve výuce nové informatiky

  • využití digitálních učebních pomůcek ve výuce, konkrétní práce s nimi

Harmonogram

úterý 1. července

10:30 – 12:00 – zahájení, plenární část
12:00 – 13:00 – oběd a ubytování
13:00 – 14:30 – 1. blok workshopů
15:00 – 16:30 – 2. blok workshopů
17:00 – volný program, večeře

středa 2. července

8:30 – 10:00 – 3. blok workshopů
10:30 – 12:00 – 4. blok workshopů
12:00 – 13:00 – oběd
13:00 – 14:30 – plenární část (digitální wellbeing)
15:00 – 18:30 – volnočasový program
18:30 – večeře

čtvrtek 3. července

8:30 – 10:00 – 5. blok workshopů
10:30 – 12:00 – 6. blok workshopů
12:00 – oběd, zakončení letní školy

Workshopy

Bc. Lenka Řebíčková

Lenka Řebíčková je učitelka a speciální pedagožka s dlouholetou praxí, aktuálně ředitelka ZŠ. Věnuje se zavádění digitálních technologií do výuky a podpoře žáků se SVP. Jako lektorka NPI propojuje speciální pedagogiku s využitím moderních nástrojů, včetně AI. 

Jak může umělá inteligence pomoci učitelům při digitalizaci vzdělávání u žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními 

Seminář pro pedagogy, kteří pracují s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Ukážeme si, jak může AI usnadnit výuku, pomoci s individualizací a šetřit čas při rutinních úkolech. Zaměříme se na konkrétní možnosti, ale i limity AI v každodenní pedagogické praxi.

Obsah:

  1. Úvod – základy a principy umělé inteligence  

  2. Generativní nástroje v praxi učitele (ChatGPT, Copilot nebo Google Gemini)  

  3. Vizuální a kreativní možnosti AI (tvorba obrázků, generování hudby)  

  4. Právní a pedagogické souvislosti 

Renata Votavová 

Renata Votavová je speciální pedagožka s celoživotní praxí na základní škole zřízené podle § 16 odst. 9 pro žáky s postižením. V současné době vede v NPI ČR tým oddělení Společného vzdělávání, který se zabývá podporou inkluze ve školách.

Zkušenosti s výukou nové informatiky u žáků s potřebou podpůrných opatření  

Každý žák se učí jinak – i v informatice. Pokud nestačí běžné přizpůsobení výuky, přichází na řadu podpůrná opatření, stejně jako v jiných předmětech. Seminář nabídne konkrétní příklady, jak upravit výuku, pomůcky nebo hodnocení tak, aby i žáci s odlišnými potřebami mohli uspět. Sdílené pedagogické postupy pomohou hledat cesty k úspěchu pro každého. 

Obsah:  

  1. Uvedení do problematiky, nová informatika v RVP ZV  

  2. Práce s modelovými situacemi ve výuce, které představí možnosti poskytování podpory žákům ve výuce informatiky  

  3. Sdílení osvědčených postupů  

  4. Závěr, shrnutí

David Plešinger

Acer Czech Republic

David Plešinger vede ve společnosti Acer Czech Republic oblast vzdělávání a partnerského prodeje. Prosazuje smysluplné využití technologií ve výuce s ohledem na potřeby škol i žáků. 

Mgr. Ondřej Krupa

Google Workspace for Education

Ondřej Krupa je Google certifikovaný trenér a expert na Google Cloud s 17 lety praxe. Vede společnost MeetCloud, která pomáhá školám a neziskovkám s digitalizací a využitím Google Workspace.

Jak digitální technologie usnadňují výuku žáků se SVP: Odolnost, flexibilita, zpřístupnění s Google Workspace for Education

Workshop ukáže, jak technologie Acer a Google Workspace for Education pomáhají ve výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Představíme odolná zařízení s funkcemi pro zpřístupnění (např. dotyk, pero, hlasové ovládání) a ukážeme jejich praktické využití pro individualizaci výuky a překonávání bariér. Účastníci získají konkrétní tipy a inspiraci pro práci s žáky s SVP.

Miroslav Dvořák 

Miroslav Dvořák je učitel a zástupce ředitele ZŠ s dlouholetou praxí. Specializuje se na digitální kompetence, inovativní výuku a práci s LEGO metodikami. Je krajským ICT metodikem NPI a členem komunity Microsoft Innovative Educator Expert.Google Workspace for Education.

Každý jsme jiný, využívání nástrojů Microsoft pro inkluzivní vzdělávání   

Workshop ukáže, jak využít nástroje Microsoft (např. asistivní čtečka, diktování, předčítání) pro podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Účastníci si osvojí praktické dovednosti pro inkluzivní výuku s pomocí dostupných technologií. 

Mgr. Jiří Slavíček 

Jiří Slavíček je speciální pedagog se zkušenostmi s výukou žáků s PAS i mentálním postižením. Působí jako třídní učitel v autistické škole, vyučuje informatiku a koordinuje ICT. Spolupracuje s PdF MU a NPI na rozvoji inkluzivního vzdělávání a RVP ZŠS. Technologie vnímá jako klíčový nástroj pro podporu žáků s autismem.

Rozvoj digitálních kompetencí u žáků se poruchou autistického spektra  

Workshop se zaměří na rozvoj digitálních kompetencí u žáků s poruchou autistického spektra. Ukáže, jak technologie pomáhají strukturovat výuku, podpořit samostatnost a usnadnit učení i každodenní fungování. Účastníci získají konkrétní tipy, nástroje a osvědčené postupy z praxe. 

Obsah: 

  1. Rozvoj digitálních kompetencí jako součást podpory žáků s poruchou autistického spektra  

  2. Specifika vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra 

  3. Podpora žáků s poruchou autistického spektra při rozvoji digitálních kompetencí 

  4. Konkrétní tipy a doporučení pro rozvoj digitálních kompetencí žáků s poruchou autistického spektra 

Mgr. Jiří Merta 

Jiří Merta je učitel a lektor se specializací na vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Má přes 20 let praxe ve školství a více než 10 let se věnuje lektorské činnosti. Působí v organizaci Society for All jako metodik tranzitního programu a věnuje se podpoře společného vzdělávání. 

Rozvoj digitálních kompetencí u žáků s tělesným postižením  

Workshop se zaměří na rozvoj digitálních kompetencí u žáků s tělesným postižením. Ukáže, jak technologie a kompenzační pomůcky podporují samostatnost, dostupnost učiva i praktické fungování. Účastníci získají konkrétní tipy, zkušenosti z praxe a ukázky přístupů pro práci s žáky s omezenou motorikou. 

Obsah: 

  1. Význam podpory žáků s tělesným postižením v oblasti rozvoje digitálních kompetencí   

  2. Způsob podpory žáků s tělesným postižením v oblasti rozvoje digitálních kompetencí   

  3. Kompenzační pomůcky v seznamu podpůrných opatření  

  4. Příběhy žáků s ukázkami konkrétního přístupu

Mgr. et Mgr. Jana Pechancová 

Jana Pechancová je psycholožka a speciální pedagožka, která se věnuje podpoře lidí se specifickými poruchami učení. Působí ve středisku ELSA na ČVUT a v DYS-centru Praha. Věnuje se diagnostice, rozvoji studijních dovedností a lektorování vzdělávacích kurzů.

Rozvoj digitálních kompetencí u žáků se specifickými poruchami učení 

Workshop nabídne praktické tipy a nástroje, jak žákům se specifickými poruchami učení zpřístupnit digitální svět a podpořit je v samostatném a bezpečném využívání technologií. Zaměříme se na způsoby, jak přizpůsobit výuku, posílit porozumění vlastním učebním strategiím a překonat typické obtíže, které mohou v praxi nastat.  

Obsah: 

  1. Rozvoj digitální kompetence jako součást základního vzdělávání  

  2. Potřeby žáků se specifickými poruchami učení, které se promítají do procesu rozvoje digitální kompetence   

  3. Rizika a přínosy digitálních technologií pro žáky se specifickými poruchami učení, doporučení pro pedagogy   

  4. Bezpečný rozvoj digitálních kompetencí v digitálním světě 

Mgr. Renata Paříková 

Renata Paříková je speciální pedagožka, která od roku 1995 působí ve Speciálněpedagogickém centru pro ZRAK v Liberci. Specializuje se na podporu dětí se zrakovým postižením ve vzdělávání, provádí diagnostiku, učí Braillovo písmo, prostorovou orientaci a poskytuje poradenství pedagogům i rodičům.

Ing. Jana Smolná 

Jana Smolná se od roku 2008 věnuje elektronickým kompenzačním pomůckám pro zrakově postižené. Má technické vzdělání, vyučuje informatiku na gymnáziu a díky profesní i osobní zkušenosti dobře rozumí potřebám žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Rozvoj digitálních kompetencí u žáků se zrakovým postižením  

Digitální kompetence jsou pro žáky se zrakovým postižením klíčové – nejen pro zvládnutí školy, ale i pro budoucí samostatnost a pracovní uplatnění. Workshop ukáže, proč je důležité jít dál než jen ke zvládnutí základní práce na počítači, a nabídne inspiraci, jak tyto dovednosti rozvíjet smysluplně a prakticky.

Obsah:

  1. Uvedení do problematiky, prezentace specifik vzdělávání žáků se zrakovým postižením (se zaměřením na rozvoj a využití digitálních kompetencí)  

  2. Práce s modelovými situacemi a jejich řešením. Zobecnění základních postupů řešení tak, aby byly uplatnitelné i v jiných, podobných situacích  

  3. Moderní technologie jakožto podpůrná opatření (seznámení s možnostmi financování pomůcky na bázi ICT prostřednictvím podpůrných opatření, vysvětlení, proč je výhodné, aby žák měl vlastní pomůcku)  

  4. Závěr, shrnutí, inspirativní kazuistika