Inspirujeme ředitele a učitele k zavádění umělé inteligence do škol

Národní pedagogický institut ČR (NPI) nabízí podporu školám při zavádění umělé inteligence do výuky. Nejste v tom sami!

Umělá inteligence v základním vzdělávání

V RVP pro základní vzdělávání z let 2021 i 2025 je AI zahrnuta jak v informatickém vzdělávání, tak v digitálních kompetencích ve všech vzdělávacích oborech a předmětech.

Neděláme z dětí ajťáky

Vzniku revidovaného rámcového vzdělávacího programu pro základní školy předcházela takzvaná malá revize, zaměřená na téma ICT. Co nyní školy čeká a jak do hry vstupuje umělá inteligence, popisuje Daniela Růžičková z NPI, která se na obou revizích podílela.

Generativní umělá inteligence pro učitele

Webinář přináší základní přehled, který umožní učitelům lépe porozumět umělé inteligenci, identifikovat její možné využití ve vzdělávání a být lépe připraven na výzvy a příležitosti, které s sebou přináší rozvoj této technologie. V průběhu webináře se posluchači seznámí s principy užívání umělé inteligence a na několika praktických příkladech jim moderátoři představí umělou inteligence “přímo v akci".

Nabídka pro školy

Přihlaste se na kurz, objednejte si konzultaci

Vyberte si z nabídky startovacích kurzů a webinářů. Kromě nabídky s tematikou umělé inteligence je k dispozici celá řada kurzů a webinářů,  které vás připraví na změny v konkrétních předmětech. Účast pro učitele je zdarma. 

Doporučení školám pro využívání umělé inteligence na základních a středních školách

Národní pedagogický institut ČR vydáním doporučení reaguje na příchod nástrojů generativní AI typu ChatGPT a jejich rozšíření mezi širokou veřejnost. Díky jejich dostupnosti je možné generovat texty, obrázky, videa i hudbu. Takové možnosti přirozeně proměňují výuku a přinášejí s sebou i nové výzvy. Proto NPI ČR přichází s radami, pomocí a podporou, jak s tímto novým fenoménem ve školách naložit. Snaží se tak předejít nevhodným scénářům, kdy školy dosud neznámé a neprobádané nástroje umělé inteligence ignorují nebo zakazují. Na jaře 2023 proto vznikla v NPI ČR i na základě impulzu MŠMT expertní pracovní skupina, která má na starosti začlenění AI v rámci podpory škol. Vytvořila soubor doporučení, jak se mají školy k AI postavit. Doporučení jsou určena zvlášť ředitelům, učitelům, žákům i rodičům.

FAQ – nejčastější dotazy o generativní umělé inteligenci

Je legální používat AI v rámci výuky?

Stručná odpověď: Ano, je to legální, ale dejte si pozor na podmínky jednotlivých aplikací a věkové limity, pokud mají s nástroji pracovat žáci a žákyně.

Další otázky a odpovědi naleznete v pdf letáku Umělá inteligence a právo ve škole.

Doporučujeme

Tvorba AI asistentů pro učitele: praktický workshop (NPI a AI dětem)

Série praktických workshopů po celé ČR NPI ČR ve spolupráci s organizací AI dětem přináší unikátní sérii praktických workshopů, které postupně navštíví všechny kraje. Přidejte se k rostoucí komunitě učitelů, kteří aktivně využívají AI ve výuce.

Co vás čeká:

  • Praktický workshop pro uživatele AI vedený odbornými lektory
  • Metodika tvorby vlastního AI asistenta pro výukové potřeby
  • Právní a bezpečnostní aspekty využití AI ve vzdělávání
  • Práce v malých týmech a sdílení zkušeností
AI kurikulum: Komplexní průvodce výukou umělé inteligence na ZŠ a SŠ

Organizace AI dětem ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR přináší ucelený soubor metodik pro výuku umělé inteligence na základních a středních školách. Kurikulum prakticky provádí učitele mapou učebního pokroku a nabízí praktické materiály přímo do výuky. Seznamte se s koncepcí kurikula nebo se rovnou podívejte na

Pedagogika nejistoty v éře AI: „Ten učitel, který nedokáže naučit víc než stroj, má být nahrazen a nahrazen bude.“

Bořivoj Brdička

Publikace Bořivoje Brdičky Pedagogika nejistoty v éře AI rozebírá témata spjatá s rychle se měnícím technologickým světem a tím, jak nástup umělé inteligence ovlivňuje současné vzdělávání.

Aktivita do hodiny s motivací pro žáky: Soutěž Nachytej AI

Organizace EDU-AI ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a Pedagogickou fakultou UK připravila soutěž, která kombinuje výuku libovolného předmětu s rozvojem digitálních dovedností a kritického myšlení. V rámci diskuze s ChatGPT nebo jiným AI asistentem žáci ověřují schopnosti AI, rozvíjí své znalosti a mohou vyhrát cenu za úlovky nepravdivých nebo zábavných vyjádření. 

Soutěž Nachytej AI nabízí:

  • přehledné návody na aktivitu

  • AI asistenta s návrhem scénářů

  • podporu a webináře pro učitele

  • motivaci žáků hodnotnými cenami

Umělá inteligence lidi nesvléká, vyvrací mýty Maněna s Matějíčkem

Umělá inteligence (AI) a podvržený materiál jsou v prostoru sociálních sítí delší dobu, se zdokonalením nástrojů AI ale přichází nové nástroje a starosti. Jedním z negativních trendů je i aplikace, která má lidi svlékat do spodního prádla či úplně. Experti z IT oblasti ve svém podcastu KYBcast rodiče i učitele uklidňují o opaku.

Ani dynamit nemusí být nebezpečný, záležet bude na tom, jak se k umělé inteligenci postaví lidé a hlavně kantoři

Umělé inteligence (AI) není potřeba se bát, ale měli bychom se mít na pozoru, k čemu ji kdo používá. Stejně jako dynamit totiž může mít pozitivní i negativní vliv, říká v rozhovoru IT expert a středoškolský pedagog Václav Maněna. Popisuje, jak k nové technologii přistupují kantoři, nebo jak by se měla proměnit výuka v digitální době a zabrousí i do témat digitálních závislostí nebo svého podcastu KYBcast, který vede s kolegou Pavlem Matějíčkem.

Další podcasty

Tybrďo živě: Ludmila Kovaříková – Smysluplná výuka s AI

Budou žáci s AI podvádět?Jasně, pokud dostanou zadání typu „Napište referát o pěti větách“ nebo „Sloh na téma Moje prázdniny“. Generátor to zvládne za pár sekund. Ale co když to jde jinak?

KYBcast: Hodnocení s umělou inteligencí

Karel Frnka a Pavel Hodál, dva učitelé z praxe, sdílejí své zkušenosti s využíváním umělé inteligence jako nástroje ve školním prostředí. Zdůrazňují důležitost kvalitního vstupu od pedagoga, aby výstupy byly individualizované a formativní, nikoli jen obecné a generické.

Mohlo by vás zajímat - inspirace

Články o umělé inteligenci

Nejen příchod ChatGPT nás nutí k rozvoji digitálních dovedností i ostražitosti. Umělá inteligence totiž „pěkně kecá”

Všechna témata v oblasti digitalizace a vzdělávání nyní válcuje umělá inteligence (AI) a jako většina technologií má svá pozitiva i negativa. Hodí se k tvorbě nového multimediálního obsahu, ke generování nápadů, může nám být oponentem v diskuzi. Jen jí nesmíme bezmezně věřit. Musíme být také opatrní v tom, jaké údaje do nástrojů AI zadáváme a na co se ptáme.

Lidskost nás s dětmi může sblížit, vyzkoušeli si kantoři na DIGI roadshow 

Ani sebelepší příprava na vyučování nemusí zajistit ve třídě úspěch, do hry totiž vždy vstupují proměnné, které nelze dopředu ovlivnit. Je jedno, jestli jde o selhání techniky v dané učebně, nevolnost některého z žáků nebo únavu kolektivu na konci náročného dne. S tím vším by si měli pedagogové poradit.

Spomocník:
Digitální technologie ve vzdělávání

Manifest vzdělávání ve věku AI

Eliminuje AI vlastní poznávání?

Spolupracujeme – naši partneři