Inspirujeme ředitele a učitele k zavádění umělé inteligence do škol
Národní pedagogický institut ČR (NPI) nabízí podporu školám při zavádění umělé inteligence do výuky. Nejste v tom sami!

Umělá inteligence v základním vzdělávání
V RVP pro základní vzdělávání z let 2021 i 2025 je AI zahrnuta jak v informatickém vzdělávání, tak v digitálních kompetencích ve všech vzdělávacích oborech a předmětech.
Generativní umělá inteligence pro učitele
Webinář přináší základní přehled, který umožní učitelům lépe porozumět umělé inteligenci, identifikovat její možné využití ve vzdělávání a být lépe připraven na výzvy a příležitosti, které s sebou přináší rozvoj této technologie. V průběhu webináře se posluchači seznámí s principy užívání umělé inteligence a na několika praktických příkladech jim moderátoři představí umělou inteligence “přímo v akci".
Nabídka pro školy
Přihlaste se na kurz, objednejte si konzultaci
Vyberte si z nabídky startovacích kurzů a webinářů. Kromě nabídky s tematikou umělé inteligence je k dispozici celá řada kurzů a webinářů, které vás připraví na změny v konkrétních předmětech. Účast pro učitele je zdarma.
AI chatbot a hledání jeho limitů s žáky (ZŠ, G, SOV)
AI v českém jazyce: Rozvoj kritického myšlení a práce s textem (G, SOV)
AI v matematice (ZŠ)
AI v přípravách na hodiny cizích jazyků (ZŠ, G, SOV)
AI ve výuce cizích jazyků (ZŠ, G, SOV)
AI ve výuce matematiky (G, SOV)
AI ve výuce společenských věd na středních odborných školách (G, SOV)
FactCZech aneb Jak ověřovat informace (nejen) pomocí AI (G, SOV)
Generativní AI jako pomocník učitele 2025 (ZŠ, G, SOV)
KYBER a AI z pohledu prevence(ZŠ, G, SOV)
Mediální analýza s využitím AI (G, SOV)
Tvorba AI asistentů pro učitele: praktický workshop (NPI a AI dětem) (ZŠ)
Využití AI ve finančním světě (ZŠ, G, SOV)
Krajští ICT metodici tradičně pomáhají jakékoli základní nebo střední škole. Ke konzultacím přistupují individuálně, s respektem ke svobodné volbě řešení podle přání školy.
Pokud potřebujete poradit s implementací revizí RVP ZV nebo RVP G, obraťte se na naše koordinátory v krajích.
Doporučení školám pro využívání umělé inteligence na základních a středních školách
Národní pedagogický institut ČR vydáním doporučení reaguje na příchod nástrojů generativní AI typu ChatGPT a jejich rozšíření mezi širokou veřejnost. Díky jejich dostupnosti je možné generovat texty, obrázky, videa i hudbu. Takové možnosti přirozeně proměňují výuku a přinášejí s sebou i nové výzvy. Proto NPI ČR přichází s radami, pomocí a podporou, jak s tímto novým fenoménem ve školách naložit. Snaží se tak předejít nevhodným scénářům, kdy školy dosud neznámé a neprobádané nástroje umělé inteligence ignorují nebo zakazují. Na jaře 2023 proto vznikla v NPI ČR i na základě impulzu MŠMT expertní pracovní skupina, která má na starosti začlenění AI v rámci podpory škol. Vytvořila soubor doporučení, jak se mají školy k AI postavit. Doporučení jsou určena zvlášť ředitelům, učitelům, žákům i rodičům.
FAQ – nejčastější dotazy o generativní umělé inteligenci
Je legální používat AI v rámci výuky?
Stručná odpověď: Ano, je to legální, ale dejte si pozor na podmínky jednotlivých aplikací a věkové limity, pokud mají s nástroji pracovat žáci a žákyně.
Další otázky a odpovědi naleznete v pdf letáku Umělá inteligence a právo ve škole.
Doporučujeme

Série praktických workshopů po celé ČR NPI ČR ve spolupráci s organizací AI dětem přináší unikátní sérii praktických workshopů, které postupně navštíví všechny kraje. Přidejte se k rostoucí komunitě učitelů, kteří aktivně využívají AI ve výuce.
Co vás čeká:
- Praktický workshop pro uživatele AI vedený odbornými lektory
- Metodika tvorby vlastního AI asistenta pro výukové potřeby
- Právní a bezpečnostní aspekty využití AI ve vzdělávání
- Práce v malých týmech a sdílení zkušeností
Organizace AI dětem ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR přináší ucelený soubor metodik pro výuku umělé inteligence na základních a středních školách. Kurikulum prakticky provádí učitele mapou učebního pokroku a nabízí praktické materiály přímo do výuky. Seznamte se s koncepcí kurikula nebo se rovnou podívejte na
Bořivoj Brdička
Publikace Bořivoje Brdičky Pedagogika nejistoty v éře AI rozebírá témata spjatá s rychle se měnícím technologickým světem a tím, jak nástup umělé inteligence ovlivňuje současné vzdělávání.
Organizace EDU-AI ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a Pedagogickou fakultou UK připravila soutěž, která kombinuje výuku libovolného předmětu s rozvojem digitálních dovedností a kritického myšlení. V rámci diskuze s ChatGPT nebo jiným AI asistentem žáci ověřují schopnosti AI, rozvíjí své znalosti a mohou vyhrát cenu za úlovky nepravdivých nebo zábavných vyjádření.
Soutěž Nachytej AI nabízí:
přehledné návody na aktivitu
AI asistenta s návrhem scénářů
podporu a webináře pro učitele
motivaci žáků hodnotnými cenami
Umělá inteligence lidi nesvléká, vyvrací mýty Maněna s Matějíčkem
Umělá inteligence (AI) a podvržený materiál jsou v prostoru sociálních sítí delší dobu, se zdokonalením nástrojů AI ale přichází nové nástroje a starosti. Jedním z negativních trendů je i aplikace, která má lidi svlékat do spodního prádla či úplně. Experti z IT oblasti ve svém podcastu KYBcast rodiče i učitele uklidňují o opaku.
Ani dynamit nemusí být nebezpečný, záležet bude na tom, jak se k umělé inteligenci postaví lidé a hlavně kantoři
Umělé inteligence (AI) není potřeba se bát, ale měli bychom se mít na pozoru, k čemu ji kdo používá. Stejně jako dynamit totiž může mít pozitivní i negativní vliv, říká v rozhovoru IT expert a středoškolský pedagog Václav Maněna. Popisuje, jak k nové technologii přistupují kantoři, nebo jak by se měla proměnit výuka v digitální době a zabrousí i do témat digitálních závislostí nebo svého podcastu KYBcast, který vede s kolegou Pavlem Matějíčkem.
Další podcasty
Tybrďo živě: Ludmila Kovaříková – Smysluplná výuka s AI
Budou žáci s AI podvádět?Jasně, pokud dostanou zadání typu „Napište referát o pěti větách“ nebo „Sloh na téma Moje prázdniny“. Generátor to zvládne za pár sekund. Ale co když to jde jinak?
KYBcast: Hodnocení s umělou inteligencí
Karel Frnka a Pavel Hodál, dva učitelé z praxe, sdílejí své zkušenosti s využíváním umělé inteligence jako nástroje ve školním prostředí. Zdůrazňují důležitost kvalitního vstupu od pedagoga, aby výstupy byly individualizované a formativní, nikoli jen obecné a generické.