23. 5. 2025
Neděláme z dětí ajťáky
Lucie Šnajdrová
Vzniku revidovaného rámcového vzdělávacího programu pro základní školy předcházela takzvaná malá revize, zaměřená na téma ICT. Co nyní školy čeká a jak do hry vstupuje umělá inteligence, popisuje Daniela Růžičková z NPI, která se na obou revizích podílela.
Revize ICT z roku 2021 přinesla do škol celkem revoluční myšlenku, a to je rozvoj digitálních kompetencí ve všech předmětech, nejen v původní informatice. Jak na tento koncept navazuje koncem loňského roku schválená revize celého kurikula?
Dá se říct, že současná revize RVP logicky a systémově uzavírá celkovou a promyšlenou změnu kurikula v digitální oblasti, která v Česku probíhá už dvacet let. Nyní máme pro digitalizaci vzdělávání pokryté už celé vzdělávání – od mateřských škol po střední odborné. O digitálním vzdělávání ve dvou oblastech, tedy v informatice a ve všech dalších předmětech, přitom přemýšlíme od začátku a je to tak nastavené jak v ICT revizi z let 2021 pro ZŠ a gymnázia a 2023 pro SOŠ, tak v současné revizi RVP.
A v čem je tedy konkrétně posun? Klíčová kompetence digitální zůstává?
Ano, zůstává. My jsme měli od počátku příprav před sebou tři varianty, jak digi do RVP propsat – může to být klíčová kompetence, samostatný vzdělávací obor nebo průřezové téma. U malé revize bylo schváleno pojetí zavedení klíčové kompetence digitální s tím, že se propisování do všech vzdělávacích oborů stane právě až s velkou revizí, což se děje teď. Digitální dovednosti se propisují přímo do výsledků učení v jednotlivých vzdělávacích oborech. Učitelé si je mohou najít na webu prohlednout.rvp.cz a pracovat s nimi. Pro školy to může být velká pomoc, mají se o co opřít. Pro to, co si zatím rozmýšlely samostatně – jen s naší metodickou podporou – mají nyní nějaký rámec a strukturu.

Takže nyní najdou učitelé na webu prohlednout.rvp.cz očekávané výsledky učení pro svůj předmět a ty mohou brát jako návod? Můžete uvést příklad?
Ano, například ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví a bezpečí – který je součástí oblasti Člověk, zdraví a bezpečí – najdou v tematickém okruhu Osobní bezpečí tento očekávaný výsledek učení: „Identifikuje nebezpečné aktivity a situace vyskytující se v digitálním prostředí a odůvodní, proč je důležité chránit zde bezpečí své i ostatních, včetně ochrany osobních údajů.“ Ten je pak opatřený komentářem a ilustracemi, tedy informacemi ve větším detailu. Je rovněž navázaný na metodickou podporu včetně materiálů a inspirace, které mohou učitelé využít při výuce. Velkou pomocí a návodem jsou i popsané vazby mezi výsledky učení a klíčovými kompetencemi, průřezovými tématy i základními gramotnostmi.
Co se mění v samotné informatice?
Informatika má stejné okruhy a v principu téměř stejný obsah jako doposud. Jsou tu jen dvě výjimky. Malinko jiný pohled je v okruhu Digitální technologie, ve kterém jsme se snažili více postihnout aktivní roli žáka v digitálním světě. Je tam posun od dosavadního „žák rozumí, jak technologie fungují, nebo rozumí pravidlům bezpečného zacházení“ k aktivnějšímu „žák navrhuje opatření“, sám si na svém telefonu stanovuje bezpečnostní opatření jako uživatel. Neděláme z dětí ajťáky, je to změna v nastavení mysli: „Nečekám na pravidla, ale já jsem ten, kdo si zjišťuje rizika, pravidla si určuju já, protože jde o můj telefon, moje data a moji zodpovědnost vůči ostatním.“

A ta druhá výjimka?
V informatice přibyla umělá inteligence – respektive základní vhled do strojového učení prostřednictvím trénování modelu. Třeba návod k tomu, jak pracovat s ChatGPT, ale v informatice nenajdete. Kde tedy najdeme práci s ChatGPT? AI najdete všude v digitální kompetenci, ve všech pěti oblastech, ze kterých se skládá (viz box). Téma umělé inteligence je podobně rozprostřené do jednotlivých vzdělávacích oborů. Etické otázky spadají i do výchovy k občanství, bezpečnost do výchovy ke zdraví a bezpečí a do informatiky, tvorba obsahu pak do každého předmětu.
Vydrží současné kurikulum pro digitální oblast nějakou dobu, nebo ho bude nutné znovu aktualizovat vzhledem k rychlosti vývoje technologií?
Je to rámec, takže z podstaty není příliš konkrétní, ale tím je stabilnější a udržitelnější, což je výhoda. V oblasti AI bychom v podstatě obstáli i s formulací z ICT revize z roku 2021. Současná revize RVP se děje poprvé v naší historii. Velká revize probíhá poprvé od vzniku RVP, po 20 letech, což mimochodem není neobvyklá doba pro zavedení změn v takovém rozsahu, podobně to mají i jiné země. Digitální kompetence a informatika jsou sice formulované rámcově, a s technologickým vývojem se v RVP počítá, ale určitě nevydrží dalších 20 let. Nicméně školy mají velkou volnost v tom, co konkrétně a jak učí. A mně osobně ta volnost přijde dobrá a užitečná. Ale možná je to tím, že víc vnímám školy, které ji umí využít, než ty, které si s ní nevědí rady.
Další informace na digitalizace.rvp.cz

Příklady AI v pěti složkách digitální kompetence
Ve složce Digitální informace a data je například schopnost formulace dotazů při získávání informací nebo schopnost analyzovat a zpracovávat data. Obojí se uplatňuje i při práci s ChatGPT a podobnými nástroji.
Do složky Zapojení do společnosti prostřednictvím digitálních technologií patří například i etické otázky související s používáním digitálních technologií, tedy i AI.
Další složkou je Tvorba digitálního obsahu. Sem patří práce s generativními modely AI, které se používají k tvorbě textů, obrázků či videí. Složka Bezpečnost v digitálním prostředí se mimo jiné zabývá způsoby, jak bezpečně nakládat s daty nebo jak fungují algoritmy sociálních sítí. I to souvisí s AI.
Složka Digitální vývoj a inovace je o efektivitě využívání různých digitálních nástrojů, tedy i těch s AI. A také o vědomí, že všechny digitální dovednosti postupně zastarávají a člověk si musí hlídat jejich vývoj a pořád se učit. Patří sem také identifikace digitálních nedostatků včetně nedostatků v oblasti AI.
Daniela Růžičková
Vystudovala Pedagogickou fakultu UK a od té doby se zajímá o využití počítačů a ICT ve výuce. Učila na základní škole matematiku a ICT a pracovala jako zástupkyně ředitelky školy. V NPI působí od roku 2009. Byla spoluautorkou vládní Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020, jež ICT revizi odstartovala. V letech 2016 až 2023 vedla skupiny, které připravily nový obsah RVP ZV, gymnaziálního RVP a RVP SOV v digitální oblasti, a v letech 2022 až 2025 skupiny k informatice a digitální kompetenci ve velké revizi RVP ZV.
Článek vyšel v EduRevue č. 3/2025.